Raport z ewaluacji wewnętrznej na temat czytelnictwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Advertisements

WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Co to Internet? Internet (skrótowiec od ang. inter-network, dosłownie "między- sieć") – ogólnoświatowa sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci.
ROK SZKOLNY 2015/16  Projekt edukacyjny: Szkoła miejscem działań kreatywnych – czyli jak rozwijamy nasze zainteresowania?
WYNIKI ANKIETY: Co wiesz o elektrośmieciach?. Podstawowe informacje Termin przeprowadzenia badania ankietowego: r. – r. Cel badania:
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży opracowanie: Katarzyna Gozdawa-Grajewska Anna Węgrzyn Sylwia.
Czytelnictwo w naszej szkole
System edukacji w Polsce
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w Gimnazjum Nr 1 w Końskich
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
Program edukacyjny „Kultura bezpieczeństwa”
SPRAWDZONA TECHNOLOGIA DLA EDUKACJI I ROZWOJU
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Zajęcia pozalekcyjne w ramach działalności Szkolnych Klubów Sportowych
Witajcie w świecie książek…
Rola książki w życiu człowieka
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH IM. MJRA H
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
Ucz i ucz się z TIK!.
Klasa dziennikarska – I A
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Młodzież a Narkotyki Rozpoznanie zjawiska narkomanii wśród młodzieży Tarnobrzeskiej Konferencja Maria Nagaba - Wójcik.
Komunikacja ze szkołą i nauczycielami - dziennik elektroniczny
Imię i Nazwisko Afiliacja
Wnioski z przeprowadzonej ankiety:
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
KOMPUTER. Każdy uczeń szkoły ponad gimnazjalnej (oprócz LO) będzie posiadał własny przenośny komputer ( laptop ) który zastąpi zeszyt, książki, itp.
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
Dlaczego warto czytać?.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Biblioteka Gimnazjum w Suchowoli
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Prezentację przygotowała Katarzyna Semla
Szkoła Promująca Zdrowie
CELE PROGRAMU Celem programu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów oraz zwiększenie potencjału i roli bibliotek, a także uatrakcyjnienie.
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Przedszkole Promujące Zdrowie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Czytanie książek – to najpiękniejsza.
ZSOiZ im. Jana Pawła II w Gryfowie Śląskim
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Grupa 0 d z wizytą w bibliotece
Dlaczego warto czytać?.
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Książki naszych marzeń
Wyniki ankiety nt. odżywiania przeprowadzonej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Rudach w dniu 8 września 2015 roku Oprac. Marta Depta.
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
Szkolny Festiwal Czytelniczy
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Książki naszych marzeń
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Priorytet 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Podsumowanie wyników badania rezultatów Programów
Zapis prezentacji:

Raport z ewaluacji wewnętrznej na temat czytelnictwa Gimnazjum Publiczne „Pomerania” Rok szkolny 2016/2017

1. Informacje ogólne PRZEDMIOT EWALUACJI CEL EWALUACJI Przedmiotem ewaluacji była ocena działań szkoły w zakresie rozwijania kompetencji czytelniczych wśród uczniów Gimnazjum Publicznego „Pomerania” w Dziwnowie. CEL EWALUACJI Celem ewaluacji było zebranie informacji na temat poziomu kompetencji czytelniczych uczniów, upowszechnienia czytelnictwa wśród młodzieży, wpływu kompetencji czytelniczych na wyniki egzaminu gimnazjalnego i sukcesów edukacyjnych uczniów, sposobu realizacji prze nauczycieli podstawy programowej w zakresie nabywania kompetencji czytelniczych uczniów.

1. Informacje ogólne WYKONAWCY EWALUACJI - Wykonawcami ewaluacji były następujące osoby: nauczyciel języka polskiego jako koordynator ewaluacji: Kamila Bieć, nauczyciel języka angielskiego i wychowawca klasy: Anna Bojzan, nauczyciel języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie i wychowawca klasy: Renata Włodarczyk.

1. Informacje ogólne KRYTERIA EWALUACJI Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają każdego ucznia do czytania książek. Księgozbiór biblioteki wspiera uczniów w procesie uczenia się. Organizacja biblioteki jest zgodna z oczekiwaniami uczniów i nauczycieli. Uczniowie współpracują ze sobą w realizacji przedsięwzięć będących wynikiem działań nauczycieli. Rodzice rozbudzają zainteresowania wśród dzieci.

1. Informacje ogólne PYTANIA KLUCZOWE W jaki sposób nauczyciele zachęcają uczniów do korzystania z zasobów biblioteki szkolnej? W jakim stopniu księgozbiór biblioteki szkolnej wspiera uczniów w procesie uczenia się? W jakim stopniu organizacja pracy biblioteki szkolnej dostosowana jest do potrzeb uczniów? W jakim stopniu organizacja pracy biblioteki szkolnej dostosowana jest do potrzeb nauczycieli? W jaki sposób nauczyciele wpływają na poszerzenie zainteresowań i zamiłowań czytelniczych uczniów? Czy w szkole realizuje się treści podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji czytelniczych? Czy w szkole prowadzi się analizę czytelnictwa młodzieży? W jaki sposób jest to udokumentowane? Jaki jest wpływ kompetencji czytelniczych na podniesienie wyników egzaminu gimnazjalnego? Czy rodzice rozbudzają zainteresowania wśród swoich dzieci?

1. Informacje ogólne METODY BADAWCZE ankieta dla nauczyciela, ankieta dla rodzica, ankieta i rozmowa z uczniami, arkusz wywiadu z bibliotekarzem. GRUPA BADAWCZA Uczniowie z klas I-III gimnazjum – 62 uczniów (ankiety),rodzice – 36 osób (ankiety), nauczyciele -15 nauczycieli (ankiety), bibliotekarz szkolny (wywiad).

2. Analiza ankiety dla uczniów - Na specyfikę czytelnictwa młodych ludzi mają wpływ takie czynniki, jak: szybka zmienność zainteresowań czytelniczych, kontakt z książką wynikający z obowiązku nauki i własne zainteresowania czytelnicze. Ci, którzy nie czytają, nie mają wyrobionej świadomości wartości lektury. Dla wielu z nich książka przestała być źródłem wiedzy o świecie. Tę wiedzę zdobywają z radia, telewizji, Internetu, eliminując z pola zainteresowań i doświadczeń książkę. Czytanie przestało być również atrakcyjną formą spędzania czasu wolnego.

2. Analiza ankiety dla uczniów Badania czytelnicze przeprowadzone w Gimnazjum Publicznym „Pomerania” w Dziwnowie miały na celu przede wszystkim zbadanie poziomu kompetencji czytelniczych uczniów i upowszechniania czytelnictwa wśród młodzieży, a także sprawdzenie w jaki sposób szkoła przyczynia się do upowszechniania czytelnictwa. Badaniem ankietowym objęto uczniów z klas I-III. Ankietę wypełniło 62 uczniów, co stanowi 70,45% uczniów naszej szkoły. Uczniowie odpowiadali na 20 pytań (w tym 5 pytań umożliwiało wybór kilku odpowiedzi), ankieta była anonimowa.

2. Analiza ankiety dla uczniów Pytanie 1 Jaka jest wielkość księgozbioru w twoim domu ? Wnioski: Na pytanie o wielkość domowego księgozbioru 30 % uczniów podało odpowiedź 50 – 150 książek, 26 % podało więcej niż 150 książek, po 17% podało 5-20 książek i 20-50, natomiast 8% uczniów zaznaczyło odpowiedź 0-5 książek.

2. Analiza ankiety dla uczniów Pytanie 2 Jaka jest wielkość TWOJEGO księgozbioru ? Wnioski: Najczęściej zaznaczaną odpowiedzią była ilość 20-50 książek – tak odpowiedziało 32 % uczniów, 27% uczniów podało 5-20 książek, 25% oszacowało swój księgozbiór na 0-5 książek, 9% podało 50-150 pozycji książkowych, a 4% więcej niż 150 książek.

2. Analiza ankiety dla uczniów Pytanie 3 Jak często czytasz książkę w czasie wolnym ? Wnioski: Co najmniej raz w miesiącu czyta 27% uczniów, kilka razy w roku – 22%, rzadziej niż raz w roku lub nigdy – 20%, co najmniej raz w tygodniu – 19%, codziennie – 11%.

2. Analiza ankiety dla uczniów Pytanie 4 Ile książek przeczytałeś w zeszłym roku ? Wnioski: Najczęściej udzielaną odpowiedzią było 10-20 książek – 29%. Kolejnymi najczęściej udzielanymi odpowiedziami były 4-9 książek – 22% i 2-3 książek – 20%. Jedną książkę (lub w ogóle) przeczytało 14 % uczniów, natomiast więcej niż 21 – 4% odpowiadających.

2. Analiza ankiety dla uczniów Pytanie 5 Jak oceniasz jakość zasobów biblioteki szkolnej ? Wnioski: Dla 54% uczniów zasoby biblioteki szkolnej są wystarczające, natomiast 14% jest odmiennego zdania i ocenia je jako niewystarczające, 12% przyznaje, że nie zna zasobów biblioteki, a 8% uczniów uważa je za bogate.

2. Analiza ankiety dla uczniów Pytanie 6 Czy rodzice/opiekunowie zachęcają Cię do czytania ? Wnioski: Zdaniem uczniów rodzice zachęcają do czytania, ale rzadko - 48%, często 30%, nie zachęcają: 20%.

2. Analiza ankiety dla uczniów Pytanie 7 Czy czytasz lektury szkolne ? Wnioski: 46% odpowiadających przyznaje, że czyta lektury szkolne, 29% czyta jedynie opracowania, 17% ogranicza się do czytania fragmentów, a 6% nie czyta lektur szkolnych.

3. Analiza ankiety dla rodziców W ankiecie wzięło udział 36 rodziców, rodzice odpowiadali anonimowo, ankieta zawierała 9 pytań, w tym 3 zakładały możliwość wielokrotnego wyboru.

3. Analiza ankiety dla rodziców Pytanie 1 Czy posiadają państwo w domu księgozbiór ? Wnioski: 77% badanych odpowiedziało, że posiada księgozbiór domowy, 23% nie posiada.

3. Analiza ankiety dla rodziców Pytanie 2 Z jakich źródeł pochodzą książki, które czyta państwa dziecko ? Wnioski: Zdaniem rodziców książki czytane prze ich dzieci najczęściej pochodzą z biblioteki szkolnej – 69%, i biblioteczki domowej – 52%. 41% wskazywało Miejską Bibliotekę Publiczną, 27% inne źródła.

3. Analiza ankiety dla rodziców Pytanie 3 Czy państwa dziecko lubi czytać książki ? Wnioski: 72% badanych odpowiadało twierdząco, natomiast 28% przyznało, że ich dzieci nie lubią czytać.

4. Analiza ankiety dla nauczycieli W ankiecie wzięło udział 15 nauczycieli różnych przedmiotów. Ankieta zawierała 7 pytań, głównie otwartych.

4. Analiza ankiety dla nauczycieli WNIOSKI: 1. 80% nauczycieli promuje czytelnictwo wśród młodzieży poprzez polecanie ciekawych lektur. Stara się zainteresować ich proponowaną lekturą, która ma wzbogacić wiedzę, a także rozwinąć zainteresowania i wyobraźnię oraz słownictwo. 2. 100% badanych uważa, że praca biblioteki szkolnej dostosowana jest do potrzeb uczniów. 3. Prawie wszyscy nauczyciele – 93% uważa, że godziny otwarcia biblioteki dostosowane są do godzin lekcyjnych i potrzeb uczniów.

4. Analiza ankiety dla nauczycieli WNIOSKI: 4. Większość ankietowanych – 86% uważa, że godziny otwarcia biblioteki szkolnej dostosowane są do godzin zajęć lekcyjnych i potrzeb nauczycieli. 73% przyznaje, że biblioteka współpracuje z nauczycielami, księgozbiór wspomaga uczniów w procesie uczenia się – 66% i posiada pozycje uzupełniające programy nauczania – 46%. 5. 80% nauczycieli rozwija kompetencje czytelnicze uczniów poprzez pracę z książką w czasie lekcji, natomiast 60% poprzez prezentowanie uczniom ciekawych czasopism i książek.

4. Analiza ankiety dla nauczycieli WNIOSKI: 6. 60% nauczycieli korzysta z zasobów biblioteki szkolnej, ale rzadko. 7. Nauczyciele zachęcają uczniów do wypożyczania lektur, korzystania ze słowników i innych źródeł poszerzających wiedzę. Polecają tytuły ciekawych książek, które uczniowie mogą wypożyczyć w szkolnej bibliotece, zachęcają do czytania w ogóle.

5. Analiza wywiadu z bibliotekarzem Wywiad został przeprowadzony z panią Bożeną Dudką, bibliotekarzem szkolnym. Arkusz wywiadu zawierał 6 pytań.

5. Analiza wywiadu z bibliotekarzem PYTANIE 1 Czy uczniowie naszej szkoły lubią czytać książki ? PYTANIE 2 Czy uczniowie często odwiedzają bibliotekę ? W każdej klasie są uczniowie, którzy lubią czytać i ci często zaglądają do biblioteki. Uczniowie gimnazjum nie odwiedzają masowo biblioteki. Za to część z nich często odwiedza czytelnię, aby w spokoju i komfortowo spędzić przerwy.

5. Analiza wywiadu z bibliotekarzem PYTANIE 3 Jakie książki uczniowie wypożyczają najchętniej ? PYTANIE 4 Czy biblioteka szkolna zaspokaja potrzeby uczniów naszej szkoły ? Najczęściej wypożyczane są lektury oraz książki popularnonaukowe, które pomagają przygotować się do konkursów czy klasówek. Powodzeniem cieszą się także tzw. nowości wydawnicze. Tematyką najchętniej wypożyczanych książek jest pogranicze fantastyki i kryminału, niełatwe związki międzyludzkie czy czasy wojenne. Biblioteka szkolna jest dobrze wyposażona w lektury szkolne, wiele interesujących tytułów, które trafiają w gusta i potrzeby czytelnicze młodych ludzi.

5. Analiza wywiadu z bibliotekarzem PYTANIE 5 W jaki sposób stara się pani zachęcić uczniów do czytania książek ? PYTANIE 6 Czy prowadzi się analizę czytelnictwa dzieci i młodzieży ? Rozmawiam z uczniami na temat ich zainteresowań i książek, które chcieliby znaleźć na półkach. Zbiory biblioteki szkolnej udostępniane są czytelnikom 5 dni w tygodniu, uczniowie mogą korzystać z wypożyczalni i czytelni przez ponad 6 godzin dziennie. Dostęp do półek z książkami jest wolny. Staram się nawiązać z uczniami rozmowę o zainteresowaniach, doradzić wybór odpowiedniej literatury. Biblioteka szkolna zobowiązana jest do prowadzenia analizy czytelnictwa uczniów. Analizy dokonywane są każdego miesiąca i polegają na przeglądaniu karty czytelników. Informacje zapisywane są w tzw. zeszycie czytelnictwa oraz w dzienniku biblioteki szkolnej.

6. Rekomendacje Kontynuować podejmowane działania rozwijające kompetencje czytelnicze wśród uczniów. Wzmacniać współpracę nauczycieli z nauczycielem bibliotekarzem. Systematycznie powiększać księgozbiór biblioteki o nowości wydawnicze. Przeprowadzać z uczniami lekcje lub rozmowy na temat wartości czytania w życiu kulturalnego człowieka oraz zachęcać do tworzenia własnej biblioteczki.

Dziękujemy za uwagę KOORDYNATOR EWALUACJI Kamila Bieć Anna Bojzan Renata Włodarczyk