SPECJALISTYCZNA OPIEKA MEDYCZNA NAD LUDŹMI STARSZYMI Działanie poznańskiego systemu opieki geriatryczno- gerontologicznej (Obrady MRS, 9 XI 2015)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
PROJEKT INTERDYSCYPLINARNY URZĘDU m.st. WARSZAWY WARSZAWA PRZYJAZNA SENIOROM Warszawa, kwiecień 2009 r.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Powstanie i działalność Miejskiej Rady Seniorów I kadencji
Wyniki badania „Instytucje wobec potrzeb ludzi starszych”
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi miasta Leszna.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Priorytety Polityki Społecznej. Wybrane wnioski z konsultacji społecznych.
Romana Pawlińska-Chmara Uniwersytet Opolski
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Czym jest zdrowie?.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Chorzowa do roku 2030.
Działania Województwa Małopolskiego na rzecz Seniorów Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
OPS. Regulamin I Obywatelskiego Parlamentu Seniorów Obywatelski Parlament Seniorów - jest apolitycznym, neutralnym religijnie i światopoglądowo ogólnopolskim.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Europejski Fundusz Społeczny -
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
w województwie pomorskim
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
POLITYKA SENIORALNA Tadeusz Adamejtis
w zakresie pomocy społecznej
Polityki senioralnej miasta Poznania na lata
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Komplementarność EFS z PO PŻ
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Zapis prezentacji:

SPECJALISTYCZNA OPIEKA MEDYCZNA NAD LUDŹMI STARSZYMI Działanie poznańskiego systemu opieki geriatryczno- gerontologicznej (Obrady MRS, 9 XI 2015)

Wstęp - dlaczego podejmujemy taki temat?  Kieruje nami chęć wywołania dyskusji o tym, co jest dla 124-tys. środowiska najważniejsze w zakresie zdrowia, o co powinniśmy zabiegać jako jego przedstawiciele, by zapewnić w tym etapie życia względną równowagę warunków, usług, opieki medycznej itp.  Dzięki takiej dyskusji mieszkańcy Poznania spojrzą na Seniorów z innej perspektywy, wyłowią „esencję życia” tej części mieszkańców 2 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Wstęp - dlaczego podejmujemy taki temat?  Nasza dotychczasowa wiedza o tym aspekcie życia Seniorów jest przeważnie subiektywna i potoczna  Próbowaliśmy jednak wniknąć w dostępne materiały na ten temat, zaś dyskusja –jak się spodziewamy- pogłębi je i uwypukli cele specyficzne  Wywołanie dyskusji ma więc swoją wartość, w czym pomoże dzisiaj obecność wśród nas specjalistów, także tych z powołanego niedawno ‘Zespołu Konsultantów’ merytorycznych (koordynator: prof. dr hab. Jerzy Babiak) 3 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Wstęp – kontekst w jakim omawiany temat występuje  To fragment polityki społecznej Miasta wobec starości i ludzi starszych uchwalonej przez Radę Miasta 18 listop r. (Uchwała Nr XXXIII/262/IV/2003 ustanawiająca Miejską Strategię Polityki Społecznej)  Definicja: „ To zespół celowych działań władz publicznych i innych podmiotów społecznych, służących tworzeniu, poprawie i/lub utrzymaniu statusu społecznego, bezpieczeństwa i jakości życia osób starszych.” 4 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Wstęp – kontekst w jakim omawiany temat występuje, cd.  Przyjęta w Poznaniu strategia jest odpowiedzią na coraz wyraźniejsze przemiany w strukturze społeczno- demograficznej idące w kierunku starzenia się społeczeństwa.  W strategii przyjęto ogólne zasady, m.in.: - preferowanie profilaktyki przed interwencją w rozwiązywaniu problemów starzenia i starości, - ciągłość działania, jakość i efektywność rozwiązań - pomocniczość państwa i samorządu (delegowanie uprawnień na najniższe szczeble realizacji) 5 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Wstęp – kontekst w jakim omawiany temat występuje, cd.  Wyznaczono też globalne cele, którymi są m.in.: Gwarantowanie odpowiednich ilościowo i jakościowo oraz adekwatnych do potrzeb świadczeń i usług Wyprzedzanie zdarzeń oraz przeciwdziałanie degradacji społecznej i stanom grożącym utratą samodzielności życiowej bądź niezależności starzejących się obywateli 6 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Niektóre priorytety miejskiej polityki wobec seniorów  Tworzenie warunków i infrastruktury sprzyjających generowaniu zachowań służących zdrowemu i aktywnemu starzeniu się  Tworzenie infrastruktury instytucjonalnej wspomagającej programy gerontologiczne ( badania naukowe, diagnoza społeczna, praca socjalna, wspieranie NGO, monitorowanie i ewaluacja programów socjalnych )  Rozwijanie systemu ochrony zdrowia i usług rehabilitacyjnych dla seniorów i holistycznej opieki geriatrycznej 7 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Niektóre priorytety miejskiej polityki wobec seniorów, cd.  Rozwijanie zróżnicowanych form opieki długoterminowej i hospicyjnej (zwłaszcza środowiskowych, rodzinnych) oraz wspieranie opiekunów przewlekle chorych i/lub niesprawnych ludzi starszych  Eliminowanie (redukowanie) czynników powodujących marginalizację i wykluczenie społeczne seniorów oraz stosowanie przemocy wobec najstarszego pokolenia (na poziomie jednostki i środowiska)  Wspieranie działań na rzecz integracji międzypoko- leniowej 8 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Domena polityki społecznej: zdrowie i sprawność  Tu w strategii wyznaczono dwa cele operacyjne: uruchomienie i rozbudowę systemu prewencji zdrowotnej dla seniorów (w 2003 r. stwierdzono, że opracowanie takiego systemu jest konieczne) poszerzenie dostępu do miejskiego systemu opieki hospicyjnej (paliatywnej) 9 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Domena polityki społecznej: zdrowie i sprawność, cd.  Przewidziane zadania: Tworzenie zachęt i bodźców materialnych służących powstaniu całościowego systemu opieki geriatryczno- gerontologicznej w społeczności lokalnej, obejmującego sektory publiczny, prywatny i pozarządowy. Włączanie w miarę posiadanych środków do pakietu promocji zdrowia kolejnych badań kontrolnych stanu zdrowia zalecanych przez WHO (priorytet: badania przesiewowe w chorobach nowotworowych i układu krążenia) 10 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Domena polityki społecznej: zdrowie i sprawność, cd. Inicjowanie/wspieranie programów rehabilitacyjnych i rewitalizujących oraz szkoleń na temat prozdrowotnych stylów życia osób starszych. Wspieranie programów profilaktyki zdrowia psychicznego seniorów. Rozbudowa wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i urządzeń wspomagających pielęgnację przewlekle chorych grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Domena polityki społecznej: zdrowie i sprawność, cd. Inicjowanie/wspieranie programów edukacji gerontologicznej adresowanych do personelu medycznego i opiekunów osób starszych. Uzasadnienie: - Starość sama w sobie nie jest chorobą, ale starzenie się rodzi prawdopodobieństwo pojawienia się choroby, a w konsekwencji ryzyko utraty sprawności. - Odpowiedzialność ustawowa za dostarczanie świad- czeń zdrowotnych ciąży na instytucji ubezpieczenia zdrowotnego; budżet miejski wspiera wyłącznie działa- nia w zakresie zdrowia publicznego i promocji zdrowia grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Oczekiwane inne zadania: Co gwarantuje efektywność środowiskowych programów gerontologicznych? - Bezpieczne i funkcjonalne mieszkanie - Aktywne i dostępne zaplecze społeczne i usługowe gospodarstwa domowego seniorów tracących sprawność (wsparcie i opieka w ich mieszkaniu) 13 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Co w praktyce oznaczają powyższe oczekiwania?  Uruchomienie dzielnicowych centrów usług socjalnych z różną formą odpłatności (higiena osobista, pranie, sprzątanie, dowożenie posiłków, fryzjer itp.). Priorytet: ludzie samotni, przewlekle chorzy i niepełnosprawni  Uruchomienie zróżnicowanych form usług wspierających opiekunów (szkolenia, informacje, poradnictwo medyczne, psychologiczne i prawne) Lobbing za wprowadzeniem ubezpieczenia opiekuńczego 14 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Wnioski końcowe prezentacji Zakładamy, że zasadnicze wnioski wniesie dyskusja podczas dzisiejszych obrad. Teraz formułujemy tylko niektóre z nich 15 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Rola seniorów  Ludzie starsi chcą /powinni/ muszą zabierać głos w swoich sprawach i mieć udział w decyzjach ich dotyczących  Rośnie rola samorządu w tworzeniu infrastruktury pomocowej i informacyjnej o zasobach (np. mieszkaniowych dla seniorów) oraz poradnictwa służącego wykorzystaniu sieci wsparcia społecznego.  Konieczne jest tworzenie lokalnych mechanizmów i instytucji ochrony stabilności warunków materialnych godnych seniora 16 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Ważne pytania!  Czy opracowywano w latach raporty służące ocenie postępów w realizacji celów strategii polityki senioralnej (Dz. VIII. Zdrowie i sprawność ) oraz identyfikacji problemów pojawiających się w trakcie 12-letniej realizacji tej strategii, zwłaszcza w zakresie działania systemu geriatryczno-gerontologicznego?  Gdzie te raporty mogą się znajdować?  Może ktoś w dyskusji zechciałby udzielić wiążącej informacji? Bez raportów w ‘Strategii ’ będzie dominować narracja grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Inne wnioski wynikające z faktu podjęcia tego tematu  MRS wnosi o zorganizowanie w listopadzie 2016 r. 2-dniowej Konferencji międzypokoleniowej (z udziałem NGO o profilu senioralnym, studentów różnych uczelni z kierunków przydatnych w realizacji polityki senioralnej, UTW, Klubów Seniora, organizacji wolontariackich, UM, RM) podsumowującej efekty dotychczasowego wdrażania w życie polityki społecznej M. Poznania wobec starości i ludzi starszych, wyznaczonej Uchwałą Nr XXXIII/262/IV/2003 Rady Miasta z 18 XI 2003 r.: por. dział V. w ‘Priorytetowych celach polityki społecznej M. Poznania ’ w zał. nr 1 oraz załącznik nr 2 do tejże Uchwały grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Inne wnioski wynikające z faktu podjęcia tego tematu, cd.  Konferencji 2-częściowej : cz. 1 – referatowa; cz. 2 – warsztatowa w formule ‘ world cafe ’ zbierającej szczegółowe doświadczenia i odczucia adresatów polityki senioralnej, podsumowane przez moderatorów poszczególnych ‘stołów-problemów’ na zakończenie Konferencji  Wyniki konferencji powinny zostać opublikowane w formie książkowej. Wcześniej – część referatowa (teksty + prezentacje ppt) udostępnione uczestnikom na CD/DVD 19 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Inne wnioski wynikające z faktu podjęcia tego tematu, cd.  Wnioski z Konferencji należałoby uczynić przedmiotem monotematycznej sesji Rady Miasta, która dokona oceny rezultatów 13-letniej realizacji polityki społecznej Miasta wobec seniorów oraz określi zakresy (wymagające być może korekty), może przewartościuje niektóre dotychczasowe priorytety, wskaże kolejność i perspektywy czasowe dalszych działań, tym razem dla już włączonego do światowej sieci WHO: „ Miasta Przyjaznego Starzeniu ” 20 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów

Dziękuję Państwu za uwagę! Zdzisław Szkutnik (9 XI 2015) 21 7 grudnia 2016 Miejska Rada Seniorów