Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Publikacja została sfinansowana ze środków pochodzących z darowizny Departamentu Stanu USA. Zawarte w niej opinie, stwierdzenia i konkluzje wyrażają przekonania.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Kategorie planowania kariery zawodowej
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Wszyscy partnerzy pracują nad rozwijaniem i udoskonalaniem u uczniów twórczego myślenie i umiejętności, opracowaniem elastycznych strategii.
GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNE
Organizacja i zarządzanie firmą
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Edukacja zdrowotna w praktyce
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
w praktyce pedagogicznej
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Akademia do Spraw Edukacji i Ustawicznego Rozwoju Nauczycieli Bawarii W imieniu Bawarskiego Ministerstwa Edukacji podejmuje i koordynuje wszystkie działania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń.
Czyli co i jak.  wspólna praca na określony temat  sposób na rozwiązanie problemu  praca określona czasem Są jakieś rodzaje?  Przedmiotowe  Międzyprzedmiotowe.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA AUTORSKI PLAN LEKCJI w ramach edukacyjnego projektu IDentyfEYE:
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Program eTwinning Planowanie projektów
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA, A ROLA I MIEJSCE NOWYCH TECHNOLOGII W PROCESACH POZNAWCZYCH.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Archipelag Pokoleń BEATA TOKARZ-KAMIŃSKA.
Program eTwinning Planowanie projektów
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Zapis prezentacji:

Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”' • zawsze dobra, właściwa czy mile widziana • tylko wyrażaniem siebie • tylko ogólną zdolnością • tylko umiejętnością • przeciwieństwem rozumu i metody • wrodzona

Twórczość jest: formą zaawansowanego uczenia się lub rozwiązywania problemów, która jest potrzebna gdy normalne uczenie się nie wystarcza

Fazy twórczości: Koncepcja - znajdowanie zalążka projektu Wylęganie – umożliwienie jego rozwoju Impas – poszukiwanie rozwiązania, wspieranie się rozsądkiem Wyjaśnianie - dostrzeganie czegoś nowego Ewaluacja – sprawdzanie i wybieranie Szczegółowe omówienie - zakończenie

Dynamika twórczości

Jak twórczość i uczenie się są ze sobą powiązane: Uczenie się tworzy fundament do twórczości. Uczenie się powoduje wszechstronną „sprawność” Twórczość jest drogą do wszechstronności

Umysł otwarty na uczenie się jest : Prężny, odporny Pomysłowy Powiązany z innymi Refleksyjny

Odporność: Absorbcja: wytężona uwaga; Koncentracja: radzenie sobie z zakłóceniami i konkurencyjnymi bodźcami Wytrzymałość: tolerowanie zamieszania i frustracji Cierpliwość

Pomysłowość: Jak się uczyć? Gromadzenie informacji: fakty, wzory, szczegóły i wrażenia Eksperymentowanie: tworzenie „nieładu” Kojarzenie: tworzenie powiązań; znajdowanie porównań Tworzenie wyobrażeń: ćwiczenia mentalne, fantazje Intuicja: słuchanie przeczuć i przypuszczeń Rozumowanie: logika, analiza i dedukcja Wykorzystanie i organizowanie przestrzeni

Relacje interpersonalne : Czerpanie z kontaktów z innymi Określanie swojej przestrzeni Wspólne omawianie pomysłów (wsparcie ze strony innych) Współpracownicy i zespoły Empatia i słuchanie Modele i mistrzowie Krytycy i komentatorzy

Planowanie, adaptowanie i przeprowadzanie Refleksja; Planowanie, adaptowanie i przeprowadzanie Planowanie: bycie metodycznym Ocenianie i powtarzanie Oportunizm i talent do przypadkowych odkryć Samoświadomość: znajomość własnych nawyków i preferencji Przeprowadzanie działań

Wyróżniki twórczości (zaawansowany uczący się): Ciekawość - Aktywność, nie reaktywność Szukanie problemów i ich rozwiązywanie “Uwielbiam wyzwania!' Wytrwałość w dążeniu do celu Optymalizowanie warunków - kontekst, zasoby i ludzie Elastyczność

Poruszanie się po przestrzeni twórczości:

Odporność - poruszanie się między działaniem celowym (koncentracja) a zabawowym (rozproszenie) Pomysłowość – poruszanie się między rozsądkiem a wyobraźnią; Relacje interpersonalne– poruszanie się między samotnością a byciem częścią grupy Refleksja – poruszanie się pomiędzy planowaniem a oportunizmem

Nauczanie twórczości: Komentowanie: co dostrzegasz i na co reagujesz Modelowanie: jak przedstawiasz siebie Wyjaśnianie: skupianie się na Twórczym Umyśle

Komentowanie: Język, którego używasz: ‘uczenie się', a nie ‘praca' ‘jak' , “co” „zaangażowanie” „sukces”, „zdolność” „mogłoby być” jak również „jest”

Aranżowanie, reżyserowanie: Prezentowanie wytworów Wizualizowanie Zachęcanie do marzeń Organizowanie przestrzeni, różnorodny podział na grupy Burza mózgów

Modelowanie: Masz prawo do niewiedzy Myśl i ucz się głośno Pokazuj swoją pracę Ucz się nowych rzeczy!

Wyjaśnianie: Mów o twórczym umyśle Nie traktuj twórczości z rezerwą Spraw aby uczniowie mówili o twórczości Poznaj ich pasje Nauczaj technik twórczości

Podsumowując: Pamiętaj, że twórczość nie jest tylko aktywnością, jest stanem umysłu Nie zdarza się w specjalnych miejscach i czasach Nie tylko przedmioty artystyczne i sztuka są miejscem twórczości; przedmioty ścisłe i matematyka również Twórczość nie jest luksusem, jest dla każdego Nauczanie twórczości jest podstawową funkcją edukacji XXI wieku