Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”' • zawsze dobra, właściwa czy mile widziana • tylko wyrażaniem siebie • tylko ogólną zdolnością • tylko umiejętnością • przeciwieństwem rozumu i metody • wrodzona
Twórczość jest: formą zaawansowanego uczenia się lub rozwiązywania problemów, która jest potrzebna gdy normalne uczenie się nie wystarcza
Fazy twórczości: Koncepcja - znajdowanie zalążka projektu Wylęganie – umożliwienie jego rozwoju Impas – poszukiwanie rozwiązania, wspieranie się rozsądkiem Wyjaśnianie - dostrzeganie czegoś nowego Ewaluacja – sprawdzanie i wybieranie Szczegółowe omówienie - zakończenie
Dynamika twórczości
Jak twórczość i uczenie się są ze sobą powiązane: Uczenie się tworzy fundament do twórczości. Uczenie się powoduje wszechstronną „sprawność” Twórczość jest drogą do wszechstronności
Umysł otwarty na uczenie się jest : Prężny, odporny Pomysłowy Powiązany z innymi Refleksyjny
Odporność: Absorbcja: wytężona uwaga; Koncentracja: radzenie sobie z zakłóceniami i konkurencyjnymi bodźcami Wytrzymałość: tolerowanie zamieszania i frustracji Cierpliwość
Pomysłowość: Jak się uczyć? Gromadzenie informacji: fakty, wzory, szczegóły i wrażenia Eksperymentowanie: tworzenie „nieładu” Kojarzenie: tworzenie powiązań; znajdowanie porównań Tworzenie wyobrażeń: ćwiczenia mentalne, fantazje Intuicja: słuchanie przeczuć i przypuszczeń Rozumowanie: logika, analiza i dedukcja Wykorzystanie i organizowanie przestrzeni
Relacje interpersonalne : Czerpanie z kontaktów z innymi Określanie swojej przestrzeni Wspólne omawianie pomysłów (wsparcie ze strony innych) Współpracownicy i zespoły Empatia i słuchanie Modele i mistrzowie Krytycy i komentatorzy
Planowanie, adaptowanie i przeprowadzanie Refleksja; Planowanie, adaptowanie i przeprowadzanie Planowanie: bycie metodycznym Ocenianie i powtarzanie Oportunizm i talent do przypadkowych odkryć Samoświadomość: znajomość własnych nawyków i preferencji Przeprowadzanie działań
Wyróżniki twórczości (zaawansowany uczący się): Ciekawość - Aktywność, nie reaktywność Szukanie problemów i ich rozwiązywanie “Uwielbiam wyzwania!' Wytrwałość w dążeniu do celu Optymalizowanie warunków - kontekst, zasoby i ludzie Elastyczność
Poruszanie się po przestrzeni twórczości:
Odporność - poruszanie się między działaniem celowym (koncentracja) a zabawowym (rozproszenie) Pomysłowość – poruszanie się między rozsądkiem a wyobraźnią; Relacje interpersonalne– poruszanie się między samotnością a byciem częścią grupy Refleksja – poruszanie się pomiędzy planowaniem a oportunizmem
Nauczanie twórczości: Komentowanie: co dostrzegasz i na co reagujesz Modelowanie: jak przedstawiasz siebie Wyjaśnianie: skupianie się na Twórczym Umyśle
Komentowanie: Język, którego używasz: ‘uczenie się', a nie ‘praca' ‘jak' , “co” „zaangażowanie” „sukces”, „zdolność” „mogłoby być” jak również „jest”
Aranżowanie, reżyserowanie: Prezentowanie wytworów Wizualizowanie Zachęcanie do marzeń Organizowanie przestrzeni, różnorodny podział na grupy Burza mózgów
Modelowanie: Masz prawo do niewiedzy Myśl i ucz się głośno Pokazuj swoją pracę Ucz się nowych rzeczy!
Wyjaśnianie: Mów o twórczym umyśle Nie traktuj twórczości z rezerwą Spraw aby uczniowie mówili o twórczości Poznaj ich pasje Nauczaj technik twórczości
Podsumowując: Pamiętaj, że twórczość nie jest tylko aktywnością, jest stanem umysłu Nie zdarza się w specjalnych miejscach i czasach Nie tylko przedmioty artystyczne i sztuka są miejscem twórczości; przedmioty ścisłe i matematyka również Twórczość nie jest luksusem, jest dla każdego Nauczanie twórczości jest podstawową funkcją edukacji XXI wieku