EKOMETRIA Sp. z o.o. Gdańsk WYKONAWCAEKOMETRIA sp. z o.o. GDAŃSKTel.: Mariola FijołekWojciech

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt Programu ochrony powietrza dla strefy nowosolsko-wschowskiej
Advertisements

Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Czysty transport miejski
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Wsparcie finansowe WFOŚiGW projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii Pawłowice, r Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
Zadanie określone w POP dla strefy lubelskiej dotyczące sprawozdań
OPRACOWANIE POP ZE WZGLĘDU NA PYŁ DROBNY PM 2,5. OKREŚLENIE PROPOZYCJI DZIAŁAŃ DO KRAJOWEGO POP Roman Głaz Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
ATMOTERM ® S.A. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko Gdański Obszar Metropolitalny 2015 Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gdańskiego.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Finansowanie miejskich projektów rewitalizacji w BGK
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Katowice, r.. Podział powierzchni miasta Katowice Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów szczególnie uciążliwych w latach Emisja.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach nie.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
FINANASOWANIE i REALIZACJA PROGRAMU KOMPLEKSOWEJ LIKWIDACJI NISKIEJ EMISJI NA TERENIE KONURBACJI ŚLĄSKO-DĄBROWSKIEJ ze środków UE
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
Ochrona powietrza w świetle zadań Samorząd Województwa Podlaskiego
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Stan powietrza w woj. małopolskim – pył zaw. PM10
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Umowy w ramach konkursu dla działania 10
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
PROBLEMY JAKOŚCI POWIETRZA W ŚWIETLE BADAŃ MONITORINGOWYCH
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Zapis prezentacji:

EKOMETRIA Sp. z o.o. Gdańsk WYKONAWCAEKOMETRIA sp. z o.o. GDAŃSKTel.: Mariola FijołekWojciech

Programy ochrony powietrza uchwalane są na mocy art. 91 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2016 r. poz. 672 ze zm.) Sporządzane są dla stref, dla których, w bieżącej ocenie stwierdzono przekroczenie poziomu dopuszczalnego lub docelowego danej substancji. Projekt uchwały w sprawie programu ochrony powietrza zarząd województwa przedstawia do zaopiniowania właściwym wójtom, burmistrzom lub prezydentom miast i starostom. Zarząd województwa zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest sporządzenie programu ochrony powietrza. Podstawowym dokumentem wskazującym na konieczność wykonania programu ochrony powietrza w strefie podlaskiego w zakresie zanieczyszczenia benzo(a)pirenem była ocena jakości powietrza w strefach województwa za 2014 rok, wykonana przez WIOŚ w Białymstoku. BSiPP EKOMETRIA

Obowiązujące Programy Ochrony Powietrza w województwie podlaskim Program ochrony powietrza dla strefy aglomeracja białostocka za rok 2011 i 2012, w zakresie pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 oraz benzo(a)pirenu Uchwała nr XXXIV/415/13 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 20 grudnia 2013 r. Program Ochrony Powietrza dla strefy podlaskiej, za rok 2012, w zakresie pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 Uchwała Nr XXXIV/414/13 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 20 grudnia 2013 r BSiPP EKOMETRIA

Wymagania i zakres POP OKREŚLA Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r. w sprawie programów ochrony powietrza oraz planów działań krótkoterminowych (Dz.U. z 2012 r., poz. 1028) Program ochrony powietrza powinien zawierać m.in.: Opis obszaru objętego zakresem programu Podanie naruszeń standardów jakości powietrza wraz z podaniem zakresu Listę substancji objętych programem i wskazanie źródeł ich pochodzenia Wyszczególnienie podstawowych kierunków i zakresów działań niezbędnych do przywrócenia standardów jakości powietrza Harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji poszczególnych zadań Koszty realizacji poszczególnych zadań Obowiązki i ograniczenia wynikające z realizacji programu Listę Działań Krótkoterminowych Termin realizacji Programu, w tym terminy realizacji poszczególnych zadań, ustala się uwzględniając: wielkość przekroczenia, rozkład gęstości zaludnienia, możliwości finansowe, społeczne i gospodarcze, uwarunkowania wynikające z funkcjonowania form ochrony przyrody na podstawie odrębnych przepisów. BSiPP EKOMETRIA

Obszar opracowania Określa Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza (Dz. U. z 2012 r., poz. 914) Za strefę uznaje się według ustawy Prawo ochrony środowiska, art.87, pkt. 2: 1) aglomeracja o liczbie mieszkańców większej niż 250 tysięcy, 2) miasto o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, 3) pozostały obszar województwa, niewchodzący w skład miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy oraz aglomeracji BSiPP EKOMETRIA

Strefy w województwie podlaskim BSiPP EKOMETRIA

Przekazywanie informacji na temat POP Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 września 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczeń powietrza (Dz. U. z 2012 r., poz. 1034) Zgodnie z § zarząd województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska informacje o programach ochrony powietrza niezwłocznie po ogłoszeniu uchwały sejmiku województwa w sprawie programu ochrony powietrza. Sprawozdanie z realizacji programu ochrony powietrza przekazuje się zgodnie z § BSiPP EKOMETRIA

BSiPP EKOMETRIA

Wartości stężeń zanieczyszczeń do osiągnięcia i utrzymania w strefach wg Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 września 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r., poz. 1031). BENZO(A)PIREN W PYLE ZAWIESZONYM PM10 POZIOM DOCELOWY Benzo(a)piren o okresie uśredniania wyników pomiarów rok kalendarzowy – 1 ng/m 3. Powyższa norma powinna być osiągnięta i dotrzymywana we wszystkich strefach dla B(a)P w 2013 r. Stężenie B(a)P w 2014 r. zmierzone na stacji pomiarowej w Suwałkach BSiPP EKOMETRIA Lp.Stanowisko Kod krajowy stacji Typ pomiaru B(a)P rok Sa [ng/m 3 ] Wielkość przekroczenia [ng/m 3 ] 1 Suwałki, ul. Pułaskiego 73 PdSuwPulaskimanualny1,780,78

Źródła pochodzenia benzo(a)pirenu Benzo(a)piren jest głównym przedstawicielem wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), których źródłem są: wszelkie procesy rozkładu termicznego związków organicznych przebiegające przy niewystarczającej ilości tlenu, spalarnie odpadów, liczne procesy przemysłowe (np. produkcja koksu), pożary lasów, dym tytoniowy, silniki spalinowe. Nośnikiem benzo(a)pirenu w powietrzu jest pył, dlatego jego szkodliwe oddziaływanie jest ściśle związane z oddziaływaniem pyłu oraz jego specyficznymi właściwościami fizycznymi i chemicznymi BSiPP EKOMETRIA

Cel opracowania i wdrożenia Programu Ochrony Powietrza Program Ochrony Powietrza ma na celu:  wskazanie istotnych powodów (źródeł) występowania przekroczenia zanieczyszczenia powietrza B(a)P,  przedstawienie skutecznych i możliwych do zrealizowania działań, których wdrożenie spowoduje obniżenie zanieczyszczeń powietrza co najmniej do poziomu docelowego,  przywrócenie naruszonych norm jakości powietrza, a przez to ochronę zdrowia i poprawę warunków życia mieszkańców strefy podlaskiej. BSiPP EKOMETRIA

Emisja B(a)P dla strefy podlaskiej BSiPP EKOMETRIA Typ emisji kg/rok% Ze względu na lokalizację źródła Ze względu na typ źródła NAPŁYWOWA Punktowa z pasa 30 km112,1 2,5 Punktowa z wysokich źródeł 117,62,6 Powierzchniowa z pasa 30 km 1 614,6 36,1 Liniowa z pasa 30 km45,3 1,0 EMEP z pasa 30 km1,3 0,0 Z TERENU STREFY Punktowa 0,30,0 Powierzchniowa 2 511,456,2 Liniowa 68,81,6 Razem 4 471,4100,0 EMISJA NAPŁYWOWA EMISJA ZE STREFY

Rozkład emisji B(a)P w strefie podlaskiej BSiPP EKOMETRIA

Stężenia średnie roczne B(a)P z napływu w strefie podlaskiej BSiPP EKOMETRIA

Stężenia średnie roczne B(a)P w strefie podlaskiej BSiPP EKOMETRIA Niepewność modelowania B(a)P w 2014 r. Stanowisko B(a)P pomiar [ng/m 3 ] model [ng/m 3 ] Błąd względny (B w ) [%] Suwałki, ul. Pułaskiego 73 1,781,896

Obszary przekroczeń średniego rocznego poziomu docelowego B(a)P BSiPP EKOMETRIA Lp.Kod obszaru Lokalizacja ‑ gminy Charakter obszaru Powierzchnia [km 2 ] Liczba ludności [tys.] Max. stężenie B(a)P z obliczeń [ng/m 3 ] Sumaryczna emisja B(a)P [kg] 1Pd14sPdB(a)Pa01m. Suwałki, w. SuwałkiMiejski, rolniczy55, ,3768,8 2Pd14sPdB(a)Pa02 m. Łomża, w. Łomża, w. Piątnica, m.-w. Nowogród Miejski, podmiejski, rolniczy 94, ,27110,5 3Pd14sPdB(a)Pa03 m. Sejny, w. Sejny Miejski, rolniczy, leśny4, ,799,9 4Pd14sPdB(a)Pa04 m. Augustów, w. Augustów Miejski, rolniczy28, ,0043,8 5Pd14sPdB(a)Pa05m. Grajewo, w. GrajewoMiejski, rolniczy10, ,3927,0 6Pd14sPdB(a)Pa06m.-w. SokółkaMiejski, rolniczy16, ,4532,2 7Pd14sPdB(a)Pa07m.-w. MońkiMiejski, rolniczy9, ,8820,0 8Pd14sPdB(a)Pa08 m. Kolno, w. Kolno Miejski, rolniczy11, ,3917,3 9Pd14sPdB(a)Pa09 m.-w. Choroszcz, m.-w. Supraśl, m.-w. Wasilków, m.-w. Zabłudów, w. Dobrzyniewo Duże, w. Juchnowiec Kościelny, w. Turośń Kościelna Miejski, podmiejski, rolniczy, leśny 269, ,86158,6 10Pd14sPdB(a)Pa10m.-w. ŁapyMiejski, rolniczy23, ,5832,4 11Pd14sPdB(a)Pa11m. Zambrów, w. ZambrówMiejski, rolniczy28, ,0935,7 12Pd14sPdB(a)Pa12 m. Wysokie Mazowieckie, w. Wysokie Mazowieckie, Miejski, rolniczy18, ,1023,6 13Pd14sPdB(a)Pa13m.-w. CzyżewMiejski, rolniczy4, ,159,9 14Pd14sPdB(a)Pa14m.-w. CiechanowiecMiejski, rolniczy, leśny13, ,4516,0 15Pd14sPdB(a)Pa15 m. Bielsk Podlaski, w. Bielsk Podlaski Miejski, rolniczy47, ,0654,7 16Pd14sPdB(a)Pa16m. Hajnówka, w. HajnówkaMiejski, rolniczy43, ,4463,9 17Pd14sPdB(a)Pa17m. SiemiatyczeMiejski, rolniczy, leśny17, ,9028,0

Obszary przekroczeń średniego rocznego poziomu docelowego B(a)P BSiPP EKOMETRIA

Obszary przekroczeń średniego rocznego poziomu docelowego B(a)P BSiPP EKOMETRIA

Działania naprawcze OGRANICZENIE EMISJI POWIERZCHNIOWEJ  OBNIŻENIE EMISJI Z OGRZEWANIA INDYWIDUALNEGO W GMINACH STREFY PODLASKIEJ – a) Podłączenie do sieci ciepłowniczej lub wymiana na ogrzewanie gazowe, elektryczne, kotły na paliwa stałe, pompy ciepła (lub inne źródła energii odnawialnej) mieszkań i domów ogrzewanych indywidualnie (głównie piecami węglowymi) w zabudowie wielorodzinnej oraz jednorodzinnej w Suwałkach, Łomży, Sejnach, Augustowie, Grajewie, Sokółce, Mońkach, Kolnie, Łapach, Zambrowie, Wysokiem, Mazowieckim, Czyżewie, Ciechanowcu, Bielsku, Podlaskim, Hajnówce i Siemiatyczach – łącznie ok. 2,1 mln m 2 powierzchni użytkowej oraz termomodernizacja budynków mieszkalnych. Działanie można wykonać poprzez realizację uchwały gmin* wdrażających zachęty finansowe mobilizujące do zmiany ogrzewania z paliw stałych na proekologiczne oraz określającej regulamin przyznawania dotacji celowych b) Ograniczenie emisji z ogrzewania indywidualnego w zasobie mieszkaniowym gmin strefy podlaskiej (przede wszystkim w Suwałkach i Łomży – łącznie ok. 10 tys. m 2 ) – systematyczna wymiana starych niskosprawnych kotłów, pieców i palenisk zasilanych paliwem stałym na ogrzewanie proekologiczne w zabudowie wielorodzinnej zasobu mieszkaniowego gmin oraz w budynkach użyteczności publicznej, w tym m.in. na: ogrzewanie z sieci ciepłowniczej, gazowe, elektryczne, pompy ciepła (lub inne źródła energii odnawialnej), kotły na paliwa stałe oraz termomodernizacja budynków BSiPP EKOMETRIA

DZIAŁANIA DODATKOWE   Akcje edukacyjne mające na celu uświadamianie społeczeństwa w zakresie: o szkodliwości spalania odpadów w paleniskach domowych, o korzyści płynących z podłączenia do scentralizowanych źródeł ciepła, termomodernizacji, o promocji nowoczesnych niskoemisyjnych źródeł ciepła, o korzyści jakie niesie dla środowiska korzystanie ze zbiorowych systemów komunikacji lub alternatywnych systemów transportu (rower, poruszanie się pieszo) i inne.  Zwiększanie udziału zieleni w przestrzeni miast i gmin, szczególnie poprzez: o wprowadzanie zieleni w pasach drogowych, o nasadzenia drzew i krzewów na istniejących skwerach, i parkach, o poprawa stanu jakościowego istniejącej zieleni w pasach drogowych oraz na skwerach i parkach BSiPP EKOMETRIA

DZIAŁANIA DODATKOWE  Stosowanie odpowiednich zapisów, umożliwiających ograniczenie emisji B(a)P oraz pyłu zawieszonego PM10, w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego w zakresie: o ustalania sposobu zaopatrzenia w ciepło z zaleceniem instalowania ogrzewania niskoemisyjnego w nowo planowanej zabudowie(w obszarach, gdzie jest to technicznie możliwe), o zagospodarowania przestrzeni publicznej oraz ustalenia zakazu stosowania paliw stałych, w obrębie projektowanej zabudowy (w przypadku stosowania indywidualnych systemów grzewczych), o zakazu likwidacji sieci ciepłowniczej i przyłączy oraz zmiany ogrzewania zbiorowego (z sieci ciepłowniczej) na indywidualne, jeżeli zostaną wdrożone odpowiednie możliwości prawne, o kształtowania zabudowy w sposób umożliwiający swobodny przepływ mas powietrza, o wprowadzania zieleni izolacyjnej, o zachowania ciągłości korytarzy ekologicznych, o stosowania odpowiednich wskaźników powierzchni biologicznie czynnej towarzyszącej zabudowie, o tworzenia publicznych terenów zieleni urządzonej, w tym parków, skwerów, o wprowadzania zieleni wzdłuż ciągów komunikacyjnych o dużym natężeniu ruchu, o uwzględniania rozbudowy i kształtowania sieci ulic obwodowych powodujących eliminację lub ograniczenie ruchu tranzytowego, oraz umożliwiających uspokojenie ruchu w obszarach wnętrz dzielnicowych, tworzenia stref ruchu pieszego i uspokojonego w szczególności na obszarze śródmieścia, o wdrażania rozwiązań systemowych dedykowanych rozwojowi ruchu rowerowego i pieszego;  uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na obszarach przekroczeń wskazanych w programie ochrony powietrza (jeżeli nie ma obowiązujących) oraz zawarcie w nich zapisów dotyczących zakazu likwidacji sieci ciepłowniczej i przyłączy oraz zmiany ogrzewania zbiorowego (z sieci ciepłowniczej) na indywidualne BSiPP EKOMETRIA

Działania naprawcze wynikające z dokumentów lokalnych BSiPP EKOMETRIA Tytuł działaniaOpis działania Dokument będący podstawą do wykonania działania PODŁĄCZENIE DO SIECI CIEPŁOWNICZEJ (OBIEKTY INNE NIŻ MIESZKALNE) Rozbudowa i modernizacja systemów ciepłowniczych. Systematyczne podłączanie do sieci ciepłowniczej oraz termomodernizacje zakładów przemysłowych, spółek miejskich, warsztatów, zakładów usługowych i budynków użyteczności publicznej (likwidacja ogrzewania węglowego) w rejonie, gdzie sieć ciepłownicza funkcjonuje. Projekty założeń lub założenia do planów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe lub/oraz plany gospodarki niskoemisyjnej TERMOMODERNIZACJE BUDYNKÓW MIESZKALNYCH Kompleksowe termomodernizacje budynków mieszkalnych znajdujących się w zasobach gmin. Uchwały Rad Miejskich/Gmin w sprawie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gmin BUDOWA DRÓG EKSPRESOWYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO Budowa dróg ekspresowych S8, S19 oraz S61 na terenie województwa podlaskiegoProgram budowy dróg krajowych na lata (z perspektywą do 2025 r.) OBNIŻENIE EMISJI KOMUNIKACYJNEJ –SYSTEM TRANSPORTU PUBLICZNEGO Rozwój i modernizacja systemu transportu publicznego obejmująca np.: Wprowadzenie atrakcyjnego cenowo biletu na przejazdy lokalne lub wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej/gminnej; Prowadzenie polityki cenowej opłat za przejazdy zachęcające do korzystania z systemu transportu zbiorowego (szczególnie dla przejazdów wielorazowych – bilety miesięczne, semestralne); Rozwój i zwiększenie udziału ekologicznego transportu publicznego - wprowadzenie niskoemisyjnych paliw i technologii; Budowę nowych i modernizację istniejących węzłów przesiadkowych; Zsynchronizowanie rozkładów jazdy transportu zbiorowego zachęcające do korzystania z systemu transportu zbiorowego Plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego lub plany zrównoważonej mobilności miejskiej w poszczególnych gminach lub plany gospodarki niskoemisyjnej WDROŻENIE/ROZWÓJ ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KIEROWANIA RUCHEM ULICZNYM Doskonalenie/wdrażanie systemu zarządzania i sterowania ruchem poprzez stosowanie rozwiązań opartych o Inteligentne Systemy Transportowe, mających na celu między innymi: upłynnienie ruchu, stworzenie możliwości uprzywilejowania transportu zbiorowego. Rozwój metod i środków nadzoru ruchu pojazdów na liniach komunikacyjnych. Plany zrównoważonego rozwoju transportu lub plany zrównoważonej mobilności miejskiej w poszczególnych gminach lub plany gospodarki niskoemisyjnej OBNIŻENIE EMISJI KOMUNIKACYJNEJ - ROZWÓJ INFRASTRUKTURY ROWEROWEJ Rozwój systemu ścieżek rowerowych i infrastruktury rowerowej, w tym w pierwszym rzędzie: Budowa odcinków dróg rowerowych pozwalających na połączenie w jeden ciąg dróg już istniejących; Budowa parkingów rowerowych, szczególnie zlokalizowanych w pobliżu kluczowych celów podróży (wyższe uczelnie, szkoły, urzędy administracji lokalnej i państwowej, obiekty kultury), a także w pobliżu węzłów przesiadkowych komunikacji zbiorowej; Organizacja ruchu na styku ruch rowerowy - ruch samochodowy, gwarantująca bezpieczeństwo ruchu drogowego – zarówno rowerzystów, jak i innych użytkowników dróg. Plany zrównoważonego rozwoju transportu lub plany zrównoważonej mobilności miejskiej w poszczególnych gminach lub plany gospodarki niskoemisyjnej

Monitoring Programu W CELU USYSTEMATYZOWANEGO PRZEKAZYWANIA INFORMACJI W PROGRAMIE ZAMIESZCZONO TABELE SPRAWOZDAWCZE DLA POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH. Tabele opracowano na podstawie załącznika nr 6 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 10 września 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza (Dz. U. z 2012 r., poz. 1034). Sprawozdanie z realizacji działań naprawczych organ wykonawczy gminy jest zobowiązany przedkładać do Zarządu Województwa Podlaskiego do 30 kwietnia po zakończeniu roku objętego okresem sprawozdawczym BSiPP EKOMETRIA

BSiPP EKOMETRIA 1. Kod działania naprawczego PdsPdZSO 2.TytułOBNIŻENIE EMISJI Z OGRZEWANIA INDYWIDUALNEGO W GMINACH STREFY PODLASKIEJ 3.Kod sytuacji przekroczeniaPd14sPdB(a)Pa01 - Pd14sPdB(a)Pa17 4.Opis a)Podłączenie do sieci ciepłowniczej lub wymiana na ogrzewanie gazowe, elektryczne, kotły na paliwa stałe**, pompy ciepła (lub inne źródła energii odnawialnej) mieszkań i domów ogrzewanych indywidualnie (głównie piecami węglowymi) w zabudowie wielorodzinnej oraz jednorodzinnej w Suwałkach, Łomży, Sejnach, Augustowie, Grajewie, Sokółce, Mońkach, Kolnie, Łapach, Zambrowie, Wysokiem, Mazowieckim, Czyżewie, Ciechanowcu, Bielsku, Podlaskim, Hajnówce i Siemiatyczach – łącznie ok. 2,1 mln m 2 powierzchni użytkowej oraz termomodernizacja budynków mieszkalnych. b)Ograniczenie emisji z ogrzewania indywidualnego w zasobie mieszkaniowym gmin strefy podlaskiej (przede wszystkim w Suwałkach i Łomży – łącznie ok. 10 tys. m 2 ) – systematyczna wymiana starych niskosprawnych kotłów, pieców i palenisk zasilanych paliwem stałym na ogrzewanie proekologiczne w zabudowie wielorodzinnej zasobu mieszkaniowego gmin oraz w budynkach użyteczności publicznej, w tym m.in. na: ogrzewanie z sieci ciepłowniczej, gazowe, elektryczne, pompy ciepła (lub inne źródła energii odnawialnej), kotły na paliwa stałe** oraz termomodernizacja budynków. 5.Nazwa i kod strefyStrefa podlaska PL ObszarPodać nazwę obszaru bilansowego, na którym zostało przeprowadzone działanie; 7.Termin zastosowania Podać datę rozpoczęcia i zakończenia działania 8. Skala czasowa osiągnięcia redukcji stężenia Podać określenie skali czasowej działań naprawczych: A: krótkoterminowe B: średniookresowe (około roku) C: długoterminowe 9. Kategoria źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze D: źródła związane z handlem i mieszkalnictwem 10. Wskaźnik(i) monitorowania postępu Zmiana sposobu pokrycia zapotrzebowania na ciepło Dzielnica /ulica [m 2 ] lokali ogrzewanych paliwami stałymi w których nastąpiła zmiana ogrzewania na: Szacunkowa redukcja emisji B(a)P [kg/rok] Sieć ciepłownicząOgrzewanie elektryczne Ogrzewanie gazowe Pompy cieplne 11. Szacunkowa wysokość całkowita kosztów (w PLN/euro) Podać całkowity koszt działań naprawczych 12. Sposób finansowania Wskazać źródła finansowania działań, uwzględniając uzyskane dofinansowanie wraz z podaniem źródła dofinansowania 13. Wielkość dofinansowania (w PLN/euro) 14. Uwagi

Koszty złej jakości powietrza WYSTĘPUJĄ W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH: Zdrowia człowieka – pojawienie się krótkotrwałych ostrych objawów (kaszel, katar, zaczerwienienie oczu), chorób przewlekłych – spowodowanych zanieczyszczeniami pyłowymi i gazowymi, wywołującymi choroby, stanowiące groźbę wobec zdrowia oraz życia człowieka (astma, obturacyjna choroba płuc, rak). Klimatu – powstawanie kwaśnych deszczy, dziury ozonowej, wzmożonego efektu cieplarnianego, co z kolei negatywnie wpływa na człowieka, florę, faunę. Rolnictwa – zakwaszenie gleby, utrata plonów – zmniejszenie plonów w rolnictwie jest powodowane zakwaszeniem gleby. Zanieczyszczone powietrze bezpośrednio działa niszczycielsko na rośliny uprawne. Negatywne oddziaływanie na ekosystemy roślinne i wodne, powodowane globalnymi zmianami klimatycznymi. Związane jest to z procesem wymiany gazów pomiędzy atmosferą, a biosferą i hydrosferą, z procesem asymilacji CO 2. Lasów – uszkodzenie drzew, zmniejszenie produktywności lasów. Gospodarki – drastyczny wzrost kosztów leczenia, koszty związane z dbałością o jakość powietrza, związane ze zjawiskami korozji narzędzi, materiałów i wyrobów gotowych oraz wydatki przeznaczone na renowację zniszczonych budynków, budowli i zabytków kultury, koszty obejmują też stratę surowców. BSiPP EKOMETRIA

BSiPP EKOMETRIA

Fundusze Europejskie PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO (obowiązuje od r.) OŚ PRIORYTETOWA I. Zmniejszenie emisyjności gospodarki Działanie 1.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Działanie 1.3 Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach. Działanie 1.5 Efektywna dystrybucja ciepła i chłodu. Działanie 1.6 Promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji ciepła i energii elektrycznej w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe. OŚ PRIORYTETOWA II. Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu: Działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego. OŚ PRIORYTETOWA VI. Infrastruktura drogowa dla miast Działanie 4.1 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego. OŚ PRIORYTETOWA VI. Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach BSiPP EKOMETRIA

Fundusze Europejskie REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO NA LATA – RPOWP (Uchwała Nr 29/249/2015 Zarządu Województwa Podlaskiego z dnia 17 marca 2015 r.) OŚ PRIORYTETOWA IV. POPRAWA DOSTĘPNOŚCI TRANSPORTOWEJ DZIAŁANIE 4.1 – Mobilność regionalna DZIAŁANIE Infrastruktura kolejowa OŚ PRIORYTETOWA V. GOSPODARKA NISKOEMISYJNA DZIAŁANIE Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii DZIAŁANIE Efektywność energetyczna w przedsiębiorstwach DZIAŁANIE Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej Poddziałanie Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne Poddziałanie Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym DZIAŁANIE Strategie niskoemisyjne Poddziałanie Strategie niskoemisyjne z wyłączeniem BOF Poddziałanie Strategie niskoemisyjne BOF BSiPP EKOMETRIA

Fundusze krajowe Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Finansowanie w zakresie ochrony atmosfery atmosfery/ atmosfery/ Zasady dofinansowania Program priorytetowy „KAWKA - Likwidacja niskiej emisji wspierająca wzrost efektywności energetycznej i rozwój rozproszonych odnawialnych źródeł energii”. ( ) Program wdrażany będzie przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Z treścią programu można zapoznać się na stronie: Współfinansowanie projektów LIFE w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska Zadania z zakresu OCHRONY ATMOSFERY obejmują inwestycje mające na celu poprawę jakości powietrza, wzrost efektywności energetycznej oraz zwiększenie wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych. Zakres ten obejmuje głównie: termomodernizację budynków, budowę lub zmianę systemów ogrzewania na bardziej efektywne ekologicznie i ekonomicznie, instalacje do produkcji energii z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii. Projekty z zakresu Edukacji Ekologicznej obejmują działania mające na celu kształtowanie świadomości ekologicznej, propagowanie działań proekologicznych i podnoszenie poziomu wiedzy przyrodniczej zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju BSiPP EKOMETRIA

Dziękujemy BSiPP EKOMETRIA WYKONAWCAEKOMETRIA sp. z o.o. GDAŃSKTel.: Mariola FijołekWojciech