Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego Katedra Prawa Finansowego rok akademicki 2015/2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
Advertisements

Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Procedura budżetowa (cz. 1)
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Finanse administracji publicznej
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Narodowy bank centralny
Kontrola administracji
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Formy organizacyjne w sektorze finansów publicznych
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Dochody budżetu państwa
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Źródła prawa podatkowego
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Tworzenie i organizacja banków
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Budżet.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Finanse publiczne.
Dochody i wydatki budżetu państwa
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
PRZYCHODY BUDŻETU PAŃSTWA
Finanse publiczne i prawo finansowe
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Organy właściwe do kontroli podatkowej
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Dr Katarzyna Kopyściańska.  Samorządowy zakład budżetowy otrzymał dotację celową na realizację zadania finansowanego z Funduszu Spójności w kwocie 1.
Zakres obowiązywania kpa
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej. Wykonywanie budżetu państwa obejmuje gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków ujętych w ustawie budżetowej.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Prawo budżetowe.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Ministerstwo Finansów
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego Katedra Prawa Finansowego rok akademicki 2015/2016

1. Dochody i wydatki budżetu państwa 2. Zasady wykonywania budżetu państwa 3. Zmiany budżetu w toku jego wykonywania 4. Rezerwy budżetowe 5. Dotacje z budżetu państwa.

 Brak definicji  Dochody – stałe i odnawialne, ostateczne  Dochody podatkowe (art. 111 ust. 1 ustawy o finansach publicznych) i niepodatkowe (pozostałe)  Prognostyczny charakter dochodów  Przychody - incydentalne  Art. 111 ustawy o finansach publicznych

Dochodami budżetu państwa są: 1) podatki i opłaty, w części, która nie stanowi dochodów jst, przychodów państwowych funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych; 2) cła; 3) wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa; 4) wpłaty z tytułu dywidendy; 5) wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego; 6) wpłaty nadwyżki środków finansowych agencji wykonawczych; 7) dochody pobierane przez państwowe jednostki budżetowe, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej; 8) dochody z najmu i dzierżawy, dotyczące składników majątkowych Skarbu Państwa,; 9) odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych państwowych jednostek budżetowych lub organów władzy publicznej, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej;

10) odsetki od lokat terminowych ustanowionych ze środków zgromadzonych na centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa; 11) odsetki od udzielonych z budżetu państwa pożyczek krajowych i zagranicznych; 12) grzywny, mandaty i inne kary pieniężne, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej; 13) spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz Skarbu Państwa; 14) dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw, niestanowiące przychodów; 15) inne dochody określone w odrębnych ustawach lub umowach międzynarodowych; 16) środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa; 17) odsetki wykupywane przez nabywców obligacji skarbowych lub nadwyżka wynikająca z różnicy pomiędzy ceną emisyjną a wartością nominalną zbywanych obligacji skarbowych.

 Dochody są podstawową formą środków finansowych, gromadzonych na rachunkach funduszy publicznych.  Źródłem dochodów publicznych są dochody innych podmiotów, a ich przejęcie przez władzę publiczną (budżet państwa) ma charakter ostateczny.  Dochody publiczne stanowią definitywne, bezzwrotne zasilenie finansowe władz publicznych, a ich wydatkowanie oznacza ostateczne zużycie przez władzę publiczną.  Katalog źródeł dochodów budżetu państwa, zawarty w art.111 nie jest zamknięty, albowiem ustawa w wielu miejscach odsyła do odrębnych przepisów.  Analizując katalog źródeł dochodów budżetu państwa, należy zwrócić uwagę na zasadę ich prognostycznego charakteru. Dochody ujęte są w budżecie państwa w wielkości prognozowanej, oznacza to że ich faktyczne wykonanie może być zarówno wyższe jak i niższe od wielkości przyjętych w budżecie.  Dochody budżetowe mogą być klasyfikowane wg różnych kryteriów, a ich najogólniejszym podziałem jest podział na dochody podatkowe i niepodatkowe.  Ujmuje się je w załączniku do ustawy budżetowej według źródeł dochodów oraz części i działów klasyfikacji budżetowej.

 Przychody publiczne zaliczane są do środków publicznych i obejmują: 1. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: › ze sprzedaży papierów wartościowych, › z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, › ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, › z otrzymanych pożyczek i kredytów, › z innych operacji finansowych;  2. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

 Rozchody – na cele ściśle wskazane w ustawie, np. spłata otrzymanych pożyczek i kredytów (przychody)  Rozchody należy ściśle łączyć z kategorią przychodów  Wydatki – limity finansowe ostateczne i bezzwrotne przeznaczone na finansowanie zadań państwa na poziomie centralnym  Ujęte w ustawie budżetowej wydatki oraz rozchody stanowią nieprzekraczalny limit.  Art. 112 ustawy o finansach publicznych

 Art 112 ustawy o finansach publicznych  Wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na: 1) funkcjonowanie organów władzy publicznej, w tym organów administracji rządowej, organów kontroli i ochrony prawa oraz sądów i trybunałów; 2) zadania wykonywane przez administrację rządową; 3) subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego; 4) dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego; 5) wpłaty do budżetu Unii Europejskiej, zwane dalej "środkami własnymi Unii Europejskiej"; 6) subwencje dla partii politycznych; 7) dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami; 8) obsługę długu publicznego; 9) wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.  Z budżetu państwa są finansowane zadania określone w odrębnych ustawach i umowach międzynarodowych.

 Rozchody publiczne obejmują: › spłaty otrzymanych pożyczek i kredytów; › wykup papierów wartościowych; › udzielone pożyczki i kredyty; › płatności wynikające z odrębnych ustaw, których źródłem finansowania są przychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa; › inne operacje finansowe związane z zarządzaniem długiem publicznym i płynnością; › płatności związane z udziałami Skarbu Państwa w międzynarodowych instytucjach finansowych

Art. 162 ustawy o finansach publicznych W toku wykonywania budżetu państwa obowiązują następujące zasady gospodarki finansowej: 1) ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetu państwa następuje na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów; 2) pełna realizacja zadań następuje w terminach określonych przepisami i harmonogramem, o którym mowa w art. 147 ust. 1; 3) dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów; 4) zlecanie zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty, z uwzględnieniem przepisów o zamówieniach publicznych, a w odniesieniu do organizacji pozarządowych - z odpowiednim zastosowaniem art. 43 i art. 151.

1. Zasada legalności (na podstawie przepisów) i terminowości (w określonych prawem terminach) 2. Zasada celowości 3. Zasada oszczędności 4. Zasada wyboru najkorzystniejszej oferty

 Wykonawcami budżetu są podmioty, które gromadzą dochody budżetowe oraz dokonują wydatków  Wykonawcy bezpośredni i pośredni (kontrola i pośrednie kierownictwo, np. Rada ministrów, minister finansów) oraz podmioty prowadzące bankową obsługę budżetu państwa (system rachunków budżetu państwa i kasowa obsługa budżetu państwa)  Szczególne uprawnienia Rady Ministrów gwarantowane w ustawie o finansach publicznych  Minister finansów sprawuje ogólną ochronę  Prezes Rady Ministrów działa zasadniczo dopiero w przypadku zniesienia lub przekształcenia ministerstwa

 Dysponenci główni (I stopnia)  Powiązania hierarchiczne z dysponentami II i III stopnia  Ustawa o finansach publicznych w obszerny sposób określa zakres kompetencji dysponentów głównych, którzy – upraszczając – sprawują kontrolę i nadzór nad całością gospodarki budżetowej podległych im jednostek organizacyjnych

 Zmiana ustawy budżetowej (ustawa nowelizująca) lub  Zmiany w budżecie (częściej): › Przeniesienie planowanych wydatków budżetowych › Zwiększenie planowanych wydatków z rezerw budżetowych › Blokowanie planowanych wydatków budżetowych

 Kontrola wewnętrzna – główny księgowy każdej jednostki  Kontrola zarządcza (nie tylko finansowa)– art. 68 ustawy o finansach publicznych: 1. Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. 2. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności: 1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi; 2) skuteczności i efektywności działania; 3) wiarygodności sprawozdań; 4) ochrony zasobów; 5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania; 6) efektywności i skuteczności przepływu informacji; 7) zarządzania ryzykiem Dwa poziomy kontroli zarządczej (kierownik jednostki i minister).

 Działalność niezależna i obiektywna, której celem jest wspieranie ministra kierującego działem lub kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.  Audyt obowiązkowy – np. uczelnie z przychodami/kosztami powyżej 40 mln zł, ministerstwa, izby skarbowe Art Audytorem wewnętrznym może być osoba, która: 1) ma obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej; 2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych; 3) nie była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe; 4) posiada wyższe wykształcenie; 5) posiada następujące kwalifikacje do przeprowadzania audytu wewnętrznego: a) odpowiedni certyfikat lub b) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin na audytora wewnętrznego, lub c) uprawnienia biegłego rewidenta, lub d) dwuletnią praktykę w zakresie audytu wewnętrznego i legitymuje się dyplomem ukończenia studiów podyplomowych w zakresie audytu wewnętrznego.

 Służą uelastycznieniu budżetu  Pozwalają wykonawcom budżetu dostosowywać wydatki budżetowe do zmieniającej się w ciągu roku sytuacji  Dwa rodzaje rezerw: › Ogólna › Celowe

 Ma charakter obowiązkowy  Tworzona jest w celu sfinansowania wydatków nieprzewidzianych w ustawie budżetowej – wywołanych zdarzeniami losowymi  Środki zamieszczone w budżecie po stronie wydatkowej, lecz w odrębnych częściach budżetowych, z których nie wolno bezpośrednio dokonywać wydatków  Co do zasady reguły rezerwą ogólną dysponuje Rada Ministrów  Rada Ministrów może przekazać to uprawnienie w drodze rozporządzenia Prezesowi Rady Ministrów i Ministrowi Finansów  W budżecie państwa tworzy się rezerwę ogólną nie wyższą niż 0,2% wydatków budżetu

 Cel – w zasadzie dowolny  Wyjątek: nie można przeznaczyć środków z rezerwy ogólnej na zwiększenie wydatków, które uprzednio zostały zmniejszone w wyniku dokonania przeniesień wydatków  Rozporządzenie RM z dnia 23 lutego 2010 r. w sprawie dysponowania rezerwą ogólną budżetu państwa  upoważnienie Prezesa RM do zwiększenia - na wniosek właściwego ministra lub innego dysponenta części budżetowej - z rezerwy ogólnej budżetu państwa wydatków w odpowiednich częściach tego budżetu o kwotę do 5 mln zł w poszczególnych wypadkach.  Wniosek składany Prezesowi RM za pośrednictwem Szefa Kancelarii Prezesa RM.  Minister Finansów upoważniony został do zwiększenia - na wniosek właściwego ministra - z rezerwy ogólnej budżetu państwa wydatków odpowiednich części tego budżetu o kwotę 1 mln zł w poszczególnych przypadkach, zawiadamiając o tym Prezesa RM.

 Wykorzystanie rezerwy ogólnej – na podstawie decyzji o przeniesieniu określonych środków rezerwowych, zgodnie z ich przeznaczeniem, do odpowiednich podziałek klasyfikacji budżetowej.  Rezerwa ogólna ujmowana jest w budżecie państwa w cz. 81.  W praktyce jej poziom jest znacznie niższy od dopuszczalnego limitu 0,2% wydatków budżetu, np. w ustawach budżetowych z lat kwota tej rezerwy wynosiła 95 mln zł, stanowiąc 0,03% wydatków budżetu.  Rozdysponowanie rezerwy – ponad 90%. Oznacza to, iż rezerwa ogólna jest potrzebnym instrumentem zapewniającym względną elastyczność wydatków publicznych, a jej wysokość jest dobrze planowana, chociaż wymusza ona wstrzemięźliwość w uruchamianiu większości środków przed końcem roku budżetowego.

 Rezerwy celowe budżetu państwa mają charakter nieobowiązkowy.  Rezerwy celowe mogą być tworzone z przeznaczeniem na: › 1) wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie jest możliwy do dokonania w okresie opracowywania projektu ustawy budżetowej; › 2) wydatki, których realizacja jest uwarunkowana zaciągnięciem kredytu w międzynarodowej instytucji finansowej lub pozyskaniem środków z innych źródeł; › 3) na wydatki związane z realizacją programów współfinansowanych z udziałem środków, o których mowa w ustawie o finansach publicznych; › 4) gdy odrębne ustawy tak stanowią.

 Suma rezerw celowych, przeznaczonych na wydatki, których szczegółowy podział na pozycje klasyfikacji budżetowej nie jest możliwy do dokonania w okresie opracowywania projektu ustawy budżetowej oraz na wydatki określone w odrębnych ustawach, nie może przekroczyć 5% wydatków budżetu.  W częściach budżetu państwa, których dysponentami są poszczególni wojewodowie, może być tworzona rezerwa w wysokości do 1% planowanych wydatków, z wyłączeniem dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego.

 Ustawodawca ustanowił górną granicę tworzenia rezerw celowych.  Podziału rezerw celowych dokonuje co do zasady Minister Finansów w porozumieniu z właściwymi ministrami lub innymi dysponentami części budżetowych, nie później niż do dnia 15 października.  Szereg wyjątków od powyższej zasady – zarówno w odniesieniu do terminu dokonania podziału rezerw, jak i podmiotu uprawnionego do dokonania tego podziału.  Zgodnie z ogólną zasadą, rezerwy celowe mogą być wykorzystywane jedynie na wydatki związane z celem, dla realizacji którego zostały utworzone.  Wyjątek – ustawowe upoważnienie Ministra Finansów do dokonywania zmiany przeznaczenia rezerwy celowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii sejmowej komisji właściwej do spraw budżetu.  Doświadczenie wskazuje, że minister finansów korzysta z tego uprawnienia dość często, w efekcie czego corocznie część rezerw budżetowych wykorzystywana jest w praktyce na cel inny niż zaplanowano w ustawie budżetowej.

 Subwencje i dotacje jako kwalifikowane rodzaje wydatków budżetowych (służą dalszemu rozdysponowaniu na zadanie publiczne lub społeczne).

Dotacje definiowane są jako podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

 Celowe – bardzo zróżnicowana wewnętrznie grupa (art. 127)  Przedmiotowe – dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług (forma pomocy publicznej dla przedsiębiorców) (art. 130)  Podmiotowe – środki przeznaczone dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub w umowie międzynarodowej wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie oznaczonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej (beneficjent sam decyduje o sposobie wykorzystania dotacji) (art. 131)

 Rada Ministrów, w drodze zarządzenia, upoważniła Ministra Finansów do dysponowania rezerwą ogólną.  Czy działanie Rady Ministrów jest zgodne z prawem?

 Ze środków budżetu państwa przekazano w tym roku 10 mln złotych tytułem dotacji dla trzech fundacji, zajmujących się udzielaniem pomocy byłym sportowcom.  Czy ze środków publicznych można przekazywać dotacje fundacjom?

 Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych  Budżet jednostki samorządu terytorialnego  Samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego  Dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego  Dotacje i subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego.