Zarządzanie wiedzą w organizacji Wiedza jako zasób Systemy kodyfikacji wiedzy Uczenie się organizacji Kluczowe kompetencje dr Aleksandra Spik WZ UW.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Specjalność Zarządzanie Strategiczne
PODEJMOWANIE DECYZJI STRATEGICZNYCH
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Ul. Juliana Tuwima 9 Turek Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Nieciągłość Pojawia się nowa technologia Radykalna Innowacja Stopniowa innowacja Radykalna Innowacja.
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Typy systemów informacyjnych
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Doświadczenia z etapu projektu Donq POL Ocena firm Wnioski i rekomendacje Aleksandra Buczkowska-Garbarczyk Być może ta prezentacja wywoła dyskusję, z której.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Prelegent: Wojciech Lubicki, EPC SA
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
opis projektu jednym zdaniem
Business Integration Knowledge System
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Obserwacja wybranych uczniów
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Strategia przedsiębiorstwa
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Maciej Dzierżanowski Stanisław Szultka IBnGR. IS – kryteria oceny A. Wyzwania, trendy, potencjalny rynek Dlaczego ten obszar? B. Potencjał gospodarczy.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
STRATEGIE LOGISTYCZNE
1 CZY FIRMA KREISEL JEST INNOWACYJNA? INNOWACYJNOŚĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA SUKCESU.
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów II stopnia.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Budowa organizacji uczącej się Wydział Zarządzania UW Dr Aleksandra Spik Prof. UW dr hab. Krzysztof Klincewicz Dr Aleksandra Spik, dr hab., prof. UW Krysztof.
B UDOWA ORGANIZACJI UCZĄCEJ SIĘ Wydział Zarządzania UW MSM, rok II Dr Aleksandra Spik Prof. UW dr hab. Krzysztof Klincewicz.
Praktyka zarządzania wiedzą Kodyfikacja, czy personalizacja – zastosowania, wnioski z badań Kluczowe procesy zarządzania wiedzą.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Strategia personalizacji - kiedy stosować strategię personalizacji, a kiedy kodyfikacji wiedzy?
Kierunek: Zarządzanie. Jeśli chcesz:  w przyszłości zostać menedżerem średniego lub wyższego szczebla polskich albo międzynarodowych spółek  umieć przygotowywać.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Studia miejskie i regionalne
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Mity i metafory przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość w Polsce.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Prezentacja biznesplanu
Istota i etapy procesu przedsiębiorczego.
Obserwacja wybranych uczniów
Istota i etapy procesu przedsiębiorczego.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Podejście narzędziowe (tools approch) w naukach
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

Zarządzanie wiedzą w organizacji Wiedza jako zasób Systemy kodyfikacji wiedzy Uczenie się organizacji Kluczowe kompetencje dr Aleksandra Spik WZ UW

Pojęcia i koncepcje Model uczenia się organizacyjnego (K. Lewin) Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się (Argyris). Strategia kodyfikacji wiedzy (Hansen, Hohira). Kluczowe kompetencje (Hamel, Prahalad). dr Aleksandra Spik WZ UW

Uczenie się organizacji - Model uczenia się organizacyjnego (K. Lewin) dr Aleksandra Spik WZ UW Obserwacja i refleksjaKonkretne doświadczenia Sprawdzanie pomysłów w nowych sytuacjach Formułowanie abstrakcyjnych koncepcji i uogólnień

Uczenie się organizacji – rozwój dyscypliny Lata 90-te – „złoty wiek” – 1991 – „Organization science” poświęcone uczeniu się organizacji. – 1993 – „The Learning Organization” – 1993 – Powstaje The Center for Organizational Learning w MIT Sloan School of Management (obecnie Society for Learning). – dr Aleksandra Spik WZ UW

Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się (Argyris, Schon) Pojedyncza pętla uczenia się (single learning loop) – nieskuteczny schemat uczenia się. Podwójna pętla uczenia się (double learning loop) – zalecany model organizacyjnego uczenia się. dr Aleksandra Spik WZ UW

Wiedza a informacja Informatyczne systemy gromadzenia informacji nie są systemami zarządzania wiedzą ! Zarządzanie wiedzą = informacje + analizy + interpretacje + doświadczenie +kontekst organizacyjny + + wartości. Przykłady (HBR, IV 2013): 1. Kabbage – finansowanie firm internetowych 2. LinkdIn - Johnatan Goldman: „zamykanie trójkąta” INFORMACJAWIEDZA dr Aleksandra Spik WZ UW DANE

Strategie zarządzania wiedzą – Kodyfikacja a personalizacja(Hansen, Nohira) Kodyfikacja  budowa pamięci organizacyjnej- kiedy kodyfikacja jest skuteczna? MODEL SECI (Nonaka, Takeuci). – 4 procesy transformacji wiedzy Jawna  Ukryta Socjalizacja Eksternalizacja Kombinacja Internalizacja dr Aleksandra Spik WZ UW Model zarządzania wiedza ukrytą

Kodyfikacja wiedzy – wyzwania i ograniczenia 1.Jak kodyfikować wiedzę ukrytą (tacit knowledge)? 2.Nadmierna formalizacja i biurokratyzacja pracy. 3.Wątpliwy efekt, jeśli pracownik nie chce podzielić się wiedzą. 4.Czasochłonne (kosztowne). 5.Jak opracować sposób wykorzystywania zgromadzonej wiedzy? dr Aleksandra Spik WZ UW

Kluczowe kompetencje Umiejętności bazowe (core competences) wg. C.K. Prahalada, G. Hamela (1990, 1991, HBR). – „Zdolność organizacji do KOLEKWTYWNEGO UCZENIA SIĘ I KUMULOWANIA RÓŻNEGO RODZAJU DZIAŁAŃ I UMIEJĘTNOŚCI PRODUKCYJNYCH ORAZ INTEGROWANIA RÓZNYCH STRUMIENI TECHNOLOGII”. Kompetencje, w przeciwieństwie do zasobów, zwiększają się w miarę jak są wykorzystywane i dzielone. dr Aleksandra Spik WZ UW

„Różnorodność jest przereklamowana” dr Aleksandra Spik WZ UW

Kluczowe kompetencje – nowa odsłona „Profit from the core” (2010) „Repeatability” (2012) Chris Zook, dyrektor Bain & Company Badania ponad 200 firm, które charakteryzują się trwałym, rentownym wzrostem. Ponad 30 różnych czynników strategicznych Źródło sukcesu: Replikowanie zdolności, które do tej pory pozwalały osiągnąć sukces. dr Aleksandra Spik WZ UW

Kluczowe kompetencje – Powtarzalny model biznesowy Warunki sukcesu: 1. Centrum modelu biznesowego  POMYSŁ: prosty, odmienny od konkurencji, możliwy do stosowania w różnych segmentach i rynkach geograficznych. dr Aleksandra Spik WZ UW

Oczywiście, że nasz pomysł jest wyjątkowy … 80% menadżerów wyższego szczebla uznało, że oferta ich firm w dużym stopniu odróżnia się od oferty konkurencji. Tę opinię podzielało zaledwie 8 % nabywców…(HBR, 2013). dr Aleksandra Spik WZ UW

Założyciel- Ruben Rausing (1943) „ Opakowanie musi przynosić większe oszczędności niż kosztuje ”. SCA (sustainable competetive advantage): 1.Wydłużona przydatność do spożycia. 2.Wydajność  kształt opakowań. 3.Technologia do zastosowania na rynkach masowych. dr Aleksandra Spik WZ UW

LEGO Firma rodzinna – założyciel Ole Kirk Kristainsen (1932). Obecny właściciel jest wnukiem założyciela firmy. Klocek LEGO dwukrotnie został uznany „ Toy of the century”. Klocek w obecnym kształcie ostał wypuszczony na rynek w 1958 r. – Przewaga nad konkurencją – daje nieograniczone możliwości konstruowania i łączenia z innymi klockami. dr Aleksandra Spik WZ UW

Powtarzalny model biznesowy - LEGO Zarządzanie marką czy dostarczanie zabawek? dr Aleksandra Spik WZ UW

Podsumowanie Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się. Model SECI Kluczowe kompetencje Powtarzalny model biznesowy dr Aleksandra Spik WZ UW