Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów realizowanych przez ŚCDN w Kielcach Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
Priorytety UE Świadomy wybór ścieżki zawodowej jest stale jednym z priorytetów programów finansowanych z funduszy unijnych.
Doradztwo zawodowe a poradnictwo W doradztwie analizuje się to, co dana osoba wie, co umie, co potrafi oraz jaką jest osobą, by móc wykonywać dany zawód lub wybrać określoną ścieżkę kariery. Doradztwo dotyczy ścisłe sektora edukacyjnego Przez całożyciowe poradnictwo zawodowe, zgodnie z definicją przyjętą w Rezolucji Rady Unii Europejskiej, rozumiemy: usługi i działalność, których celem jest pomoc jednostkom w każdym wieku, na każdym etapie życia w podejmowaniu wyborów edukacyjnych, szkoleniowych i zawodowych oraz zarządzaniu karierą zawodową.
Doradztwo w szkole § W szkole pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie: … 5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej — w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych;
Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności (§ 25.1): systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej; koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego; wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawowe cele związane z planowaniem dalszej kariery edukacyjnej i zawodowej w szkole ponadgimnazjalnej to: wzmacnianie myślenia o karierze zawodowej w perspektywie procesu podejmowania decyzji; rozwijanie umiejętności planowania kolejnych etapów nauki, pracy, życia; rozszerzenie perspektywy na to, co jest po ukończeniu szkoły; wskazywanie na szerokie spektrum możliwych dróg i wyborów, poszerzanie opcji wyborów, wskazywanie dróg alternatywnych; wskazywanie na to, że wykształcenie i zawód nie determinują przyszłości zawodowej; kształtowanie proaktywnych postaw wobec zmiany; wykorzystywanie różnorodnych narzędzi diagnostycznych celem towarzyszenia w procesie podejmowania decyzji.
Edukacja Zawodowa w praktyce Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transferu Technologii Sp.z o.o. Izba Gospodarc za „Grono Targowe Kielce” Projekt partnerski
Edukacja Zawodowa w praktyce Okres realizacji projektu: 1 lipca 2013 – 30 czerwca 2015 Grupa docelowa: 50 szkół zawodowych z terenu województwa świętokrzyskiego 2000 uczniów szkół zawodowych 200 nauczycieli kształcenia zawodowego
Cele projektu Rozwiniecie wybranych kompetencji kluczowych i zawodowych uczniów w kontekście wymogów regionalnego rynku pracy Zwiększenie praktycznych umiejętności zawodowych uczniów Dostosowanie form i metod nauczania do wymagań rynku pracy poprzez rozwinięcie kompetencji zawodowych nauczycieli – projekty edukacyjne
Struktura projektu Projekty edukacyjne Staże i praktyki Warsztaty z doradztwa zawodowego
Warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego 12 godzin zajęć stacjonarnychIndywidualne Plany KarieryRozpoznawanie swoich mocnych i słabych stron Cyfrowe pomoce dydaktyczne
Nowoczesna Szkoła Zawodowa Nowoczesny Region Okres realizacji projektu: 1 stycznia 2016 – 30 września 2018 Grupa docelowa: 28 szkół zawodowych z terenu województwa świętokrzyskiego 28 dyrektorów szkół zawodowych 56 nauczycieli kształcenia zawodowego 560 uczniów szkół zawodowych
Cele projektu Wzrost jakości kształcenia zawodowego w obszarze inteligentnych specjalizacji regionu świętokrzyskiego Dostosowanie form i metod nauczania do wymagań rynku pracy poprzez podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli Wzrost kompetencji kluczowych uczniów w kontekście przyszłego zatrudnienia Wypracowanie modelu współpracy miedzy szkołami i przedsiębiorcami
Struktura projektu Dualne podejście do kształcenia i szkolenia Diagnoza Model współpracy Staże i praktyki Kursy doradztwa zawodowego Zajęcia dodatkowe Przedsiębiorczość zawodowa Doskonalenie nauczycieli Program rozwojowy CKZiU
Kursy doradztwa zawodowego dla uczniów 24 godziny zajęć stacjonarnych + 8 godzin e-learningowych Platforma e-learningowa Cyfrowe pomoce dydaktyczne Materiały dydaktyczne – program + scenariusze zajęć Gamifikacja (od reakcji do interakcji) Konektywizm (od nauki w odosobnieniu do uczących się społeczności)
Kursy doradztwa zawodowego dla nauczycieli 16 godziny zajęć stacjonarnych Platforma e-learningowa Cyfrowe pomoce dydaktyczne Materiały dydaktyczne – program + scenariusze zajęć
DZIĘKUJE BARDZO!