ZAWODY I KOMPETENCJE PRZYSZŁOŚCI
Jaka czeka nas przyszłość? -zanik tradycyjnych zawodów -powstawanie nowych zawodów, odpowiadających na potrzeby przyszłości - zamiast pracy etatowej – elastyczne formy pracy i czas pracy -konieczność bycia mobilnym (gotowym na zmianę miejsca pracy, zawodu, miejsca zamieszkania, stałe dokształcanie)
Jaka czeka nas przyszłość? Internet stanie się podstawowym narzędziem naszej pracy, dzięki niemu większość zadań będziemy wykonywać bez wychodzenia z domu. Kontakt ze współpracownikami i przełożonymi będziemy nawiązywać przez telekonferencje albo spotkania co jakiś czas w realnym biurze.
Bankomaty w Republice Południowej Afryki należące do jednego z banków o globalnym zasięgu są zdalnie obsługiwane przez pracownika znajdującego się w oddziale w Polsce.
Twoje zarobki są skutkiem tego, czego potrafisz się nauczyć. Bill Clinton
Kompetencje to kwalifikacje zawodowe zdobyte w systemie kształcenia i w wyniku doświadczenia, wiedza i umiejętności niezwiązane bezpośrednio z wykonywaną specjalnością oraz predyspozycje i postawy pracownika.
Umiejętność postępowania z ludźmi jest takim samym towarem handlowym jak cukier czy kawa. I zapłacę za tę umiejętność więcej niż za jakąkolwiek inną pod słońcem. John D. Rockefeller
Kompetencje kluczowe (społeczne) rozwijane niezależnie od rodzaju pracy, zawodu i stanowiska
Kompetencje kluczowe (społeczne) zdolność do przekwalifikowania i mobilność umiejętność funkcjonowania w międzynarodowym środowisku języki obce, wykorzystanie technologii informatycznych i mobilnych ugruntowane podstawy matematyki komunikacja interpersonalna i autoprezentacja, praca w zespole i zarządzanie nim
Kompetencje kluczowe pracownika przyszłości duża wiedza wynikająca z doświadczenia i wykształcenia znajomość branży umiejętność współpracy z przełożonymi i współpracownikami precyzyjne prezentowanie własnych pomysłów
Kompetencje kluczowe kadry zarządzającej przyszłości duża wiedza wynikająca z doświadczenia i wykształcenia znajomość branży umiejętność współpracy z przełożonymi i instytucjami zewnętrznymi umiejętność wyznaczania celów umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresowych
Kompetencje menedżera przyszłości otwartość i chęć do nauki myślenie koncepcyjne i strategiczne duża wrażliwość na różnice międzykulturowe, pokoleniowe i genderowe otwartość i umiejętność wzbudzania zaufania tworzenie nowych mechanizmów wyzwalających lojalność wobec lidera, a nie wobec firmy tolerowanie wysokiego poziomu niejasności i niepewności
Nie płacą Ci za godzinę. Płacą za WARTOŚĆ, jaką dodajesz do tej godziny. Jim Rohn
Zawody przyszłości to takie, na które w przyszłości będzie zapotrzebowanie. Niektóre z nich jeszcze niedawno nie istniały.
Zawody przyszłości internetowe zawody przyszłości specjaliści finansowi negocjatorzy zawody w służbie społeczeństwa menedżerowie kultury nauczyciele i szkoleniowcy hotelarze
Internetowe zawody przyszłości dydaktyk medialny - przygotowuje oprogramowanie umożliwiające naukę traffic menedżer - śledzi ruch w witrynie internetowej, przygotowuje raporty i statystyki dotyczące np. oglądalności serwisu dyrektor serwisów - odpowiada za organizację i sposób prezentacji zawartości strony internetowej specjalista ds. kanału - definiuje strategię firmy, dotyczącą postępowania z pocztą przychodzącą i wychodzącą telepracownik - wykonuje różnego rodzaju prace tylko w domu, posługując się Internetem
Internetowe zawody przyszłości analityk nowych miar - analizuje raporty dotyczące ruchu na stronie internetowej organizator pracy wirtualnej - koordynuje pracę grupy ekspertów dla osiągnięcia wyznaczonego celu researcher - menedżer informacji - profesjonalnie wyszukuje informacje w Internecie wembaster - tworzy, projektuje strony www, zakłada serwisy internetowe analityk systemów komputerowych - projektuje konkretne zastosowania umożliwiające przetwarzanie danych i rozwiązywanie problemów użytkownika
Specjaliści finansowi analityk finansowy - bada dane finansowe pochodzące z różnych źródeł, opracowuje prognozy przyszłościowe na podstawie znajomości rynku i faktów doradca inwestycyjny - udziela rad i informacji w zakresie obrotu papierami wartościowymi, przeprowadza analizy finansowe związane z rynkiem kapitałowym
Negocjatorzy negocjatorzy w dużych firmach i korporacjach - negocjują warunki fuzji, umów, kontraktów specjalista ds. eksportu/importu - sprzedaje towary wyprodukowane w kraju lub kupuje towary w innych krajach i sprowadza je do kraju, w którym pracuje
Zawody w służbie społeczeństwa dietetycy rehabilitanci fizykoterapeuci lekarze domowi psycholodzy psychoterapeuci
Menedżerowie kultury organizatorzy czasu wolnego – organizują czas wolny wszystkim tym, którzy chcą go wykorzystać, a nie wiedzą, w jaki sposób organizatorzy podróży – zajmują się ekonomiczną stroną wyjazdów, zwiększając zyski firm menedżerowie kultury – są pośrednikami między artystami a potencjalnymi sponsorami
Nauczyciele, szkoleniowcy, hotelarze trener - prowadzi szkolenia dla nowych i obecnych pracowników nauczyciel - uczy organizator usług hotelarskich - analizuje rynek pod względem popytu, zapewnia jak najlepszej jakości usługi hotelarskie, sprzedaje usługi turystyczne
Czym oni się zajmują, czyli zupełnie nowe zawody broker edukacyjny - pośredniczy między klientem a rynkiem szkoleniowym coolhunter - wyławia nowe trendy w modzie i popkulturze etyczny haker - zgodnie z prawem i na zamówienie firmy włamuje się do systemów komputerowych, aby odkryć ich potencjalne słabości
Czym oni się zajmują, czyli zupełnie nowe zawody fundraiser - zajmuje się zdobywaniem funduszy, najczęściej na cele charytatywne groomer - fryzjer dla psów i kotów mystery shopping - tajemniczy klient, bada poziom obsługi klienta teleedukator - zajmuje się kształceniem na odległość, w szczególności poprzez telewizję i interaktywne media
Czym oni się zajmują, czyli zupełnie nowe zawody tester gier - testuje gry pod względem jakości, wydajności oraz stabilności trendsetter - promuje konkretną markę underwriter - przeprowadza ocenę ryzyka ubezpieczeniowego, decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu ubezpieczenia
Znaleźliście już zawód przyszłości dla siebie?