1 Stare Pole 19 październik 2016 r. ZASADY OBROTU ZIEMIĄ ROLNĄ W POLSCE W ŚWIETLE NOWYCH ZMIAN USTAWOWYCH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie.
1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Grupy producentów rolnych
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Gospodarka nieruchomościami
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Uprawnienia emerytalne nauczycieli
Tytuły prawne władania ziemią rolniczą
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Zaliczanie okresów rolnych przy ustalaniu prawa do emerytury.
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
„UMOWY ŚMIECIOWE” W ŚWIETLE USTAWY
SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI ZASOBU WŁASNOŚCI ROLNEJ SKARBU PAŃSTWA
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
Podatki Vat.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Poddziałanie: Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Ustrój samorządu terytorialnego
Podatek od nieruchomości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT Warszawa, 4 listopada 2015 r. Podatek dochodowy od sprzedaży bezpośredniej przetworzonych produktów rolnych.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Reglamentacja procesu budowy
Obrót nieruchomościami rolnymi od 1 stycznia 2016 roku
GOSPODARSTWA ROLNE OSÓB PRAWNYCH (GOP) W PROCESIE PRZEMIAN SYSTEMOWYCH I INTEGRACJI Z UE.
Księgi wieczyste. Kwestie intertemporalne Wyrok SN z dnia r., II CKN 1104/00 Jeżeli odpłatna czynność prawna mająca na celu przeniesienie własności.
2 marca 2015 Wołów KONGRES INNOWACYJNY MŁODY ROLNIK.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Art. 7 ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców z 1920 r. 2. Przepisów ustawy nie stosuje się do nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Podatek rolny Gmina Kęty 2017
Polityka rynku pracy w Polsce
Ul. Wszystkich Świętych 1
Nieruchomości i ich zakres zastosowania
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Przedmioty stosunku cywilnoprawnego
Wprowadzenie teoretyczne
Potrącanie wierzytelności
Trybunał Konstytucyjny
W kształtowaniu instrumentów rynku pracy
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Dziedziczenie ustawowe gospodarstw rolnych
WARTO WIEDZIEĆ…...
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

1 Stare Pole 19 październik 2016 r. ZASADY OBROTU ZIEMIĄ ROLNĄ W POLSCE W ŚWIETLE NOWYCH ZMIAN USTAWOWYCH

2 „Podstawą ustroju rolnego państwa jest gospodarstwo rodzinne. ” Art. 23 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej

3 Gospodarstwa rolne, które są gospodarstwami rodzinnymi, stanowią podstawę ustroju rolnego państwa i podlegają szczególnej regulacji w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego. Zmiana tej ustawy oraz ustawa o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa mają na celu wzmocnienie ochrony ziemi rolniczej w Polsce przed jej spekulacyjnym wykupywaniem przez podmioty, które nie gwarantuje zgodnego z interesem społecznym wykorzystaniem nabytej ziemi na cele rolnicze.

GŁÓWNE CELE WPROWADZENIA ZMIAN USTAWOWYCH

5 USTAWA z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z dnia 27 kwietnia 2016 r.)

6 ZAŁOŻENIA USTAWY O WSTRZYMANIU SPRZEDAŻY „W okresie 5 lat od dnia wejścia w życie ustawy wstrzymuje się sprzedaż nieruchomości albo ich części wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa” (art.1)

7 Wstrzymanie sprzedaży nie dotyczy gruntów przeznaczonych na inne cele niż rolne. Wstrzymanie sprzedaży nie dotyczy też gruntów rolnych mniejszych niż 2 ha. Na sprzedaż przez ANR innych nieruchomości niż wymienione, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, zgodę może wydać Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. USTAWA O WSTRZYMANIU SPRZEDAŻY

8 Rolnicy indywidualni mogą dzierżawić państwową ziemię na korzystnych warunkach startując w przetargach dostępnych tylko dla nich. USTAWA O WSTRZYMANIU SPRZEDAŻY Podstawową formą gospodarowania nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa jest dzierżawa.

9 Za rolnika indywidualnego, uważa się osobę fizyczną będącą: - właścicielem, użytkownikiem wieczystym, samoistnym posiadaczem lub dzierżawcą nieruchomości rolnych, których łączna powierzchnia użytków rolnych nie przekracza 300 ha, - posiadającą kwalifikacje rolnicze, - co najmniej od 5 lat zamieszkałą w gminie, na obszarze której jest położona jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, - prowadzącą przez okres co najmniej od 5 lat osobiście to gospodarstwo (wymóg ten nie dotyczy rolników, którzy w dniu ogłoszenia wykazu nieruchomości Zasobu przeznaczonych do dzierżawy mieli nie więcej niż 40 lat – art. 29 ust. 3bb pkt 1 ustawy). DEFINICJA ROLNIKA INDYWIDUALNEGO WYNIKAJĄCA Z USTAWY O KSZTAŁTOWANIU USTROJU ROLNEGO

10 Uważa się, że osoba fizyczna: 1) osobiście prowadzi gospodarstwo rolne, jeżeli: a) pracuje w tym gospodarstwie, b) podejmuje wszelkie decyzje dotyczące prowadzenia działalności rolniczej w tym gospodarstwie; 2) posiada kwalifikacje rolnicze, jeżeli uzyskała: a) wykształcenie rolnicze zasadnicze zawodowe, średnie lub wyższe lub b) tytuł kwalifikacyjny lub tytuł zawodowy, lub tytuł zawodowy mistrza w zawodzie przydatnym do prowadzenia działalności rolniczej i posiada co najmniej 3-letni staż pracy w rolnictwie, lub c) wykształcenie wyższe inne niż rolnicze i posiada co najmniej 3-letni staż pracy w rolnictwie albo wykształcenie wyższe inne niż rolnicze i ukończone studia podyplomowe w zakresie związanym z rolnictwem, albo wykształcenie średnie inne niż rolnicze i posiada co najmniej 3-letni staż pracy w rolnictwie, lub d) wykształcenie podstawowe, gimnazjalne lub zasadnicze zawodowe inne niż rolnicze i posiada co najmniej 5-letni staż pracy w rolnictwie. DEFINICJA ROLNIKA INDYWIDUALNEGO WYNIKAJĄCA Z USTAWY O KSZTAŁTOWANIU USTROJU ROLNEGO

Za staż pracy, o którym mowa w pkt 1 ppkt 2), uznaje się okres, w którym osoba fizyczna: 1) podlegała ubezpieczeniu społecznemu rolników lub 2) prowadziła działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym o obszarze nie mniejszym niż 1 ha stanowiącym jej własność, przedmiot użytkowania wieczystego, przedmiot samoistnego posiadania lub dzierżawy, lub 3) była zatrudniona w gospodarstwie rolnym na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę, wykonując pracę związaną z prowadzeniem działalności rolniczej, lub 4) wykonywała pracę związaną z prowadzeniem działalności rolniczej w charakterze członka spółdzielni produkcji rolnej, lub 5) odbyła staż, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.), obejmujący wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem działalności rolniczej. DEFINICJA ROLNIKA INDYWIDUALNEGO WYNIKAJĄCA Z USTAWY O KSZTAŁTOWANIU USTROJU ROLNEGO

12 Za gospodarstwo rodzinne uważa się gospodarstwo rolne: 1) prowadzone przez rolnika indywidualnego oraz 2) w którym łączna powierzchnia użytków rolnych jest nie większa niż 300 ha. DEFINICJA GOSPODARSTWA RODZINNEGO

13 ZMIANY W USTAWIE O GOSPODAROWANIU NIERUCHOMOŚCIAMI ROLNYMI SKARBU PAŃSTWA Sprzedaż nieruchomości rolnej przez Agencję może nastąpić, jeżeli w wyniku tej sprzedaży łączna powierzchnia użytków rolnych: będących własnością nabywcy nie przekroczy 300 ha oraz nabytych kiedykolwiek z Zasobu przez nabywcę nie przekroczy 300 ha.

14 ZMIANY W USTAWIE O GOSPODAROWANIU NIERUCHOMOŚCIAMI ROLNYMI SKARBU PAŃSTWA W przetargu nie mogą brać udziału podmioty, które: 1)mają zaległości z tytułu zobowiązań finansowych wobec Agencji, Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, a w szczególności zalegają z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadków gdy uzyskały one przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, lub 2)władają lub władały nieruchomościami Zasobu bez tytułu prawnego i mimo wezwania Agencji nieruchomości tych nie opuściły.

15 PRZETARGI OGRANICZONE Nieruchomości rolne Skarbu Państwa w pierwszej kolejności przeznaczane są do dzierżawy lub sprzedaży na powiększenie lub utworzenie gospodarstw rodzinnych, niezależnie od powierzchni, w trybie przetargów ograniczonych. Zasada ta, ze względu na przepis ustawowy nie podlega uzgodnieniom z Radą Społeczną działającą przy oddziale terenowym i dotyczy zarówno nieruchomości niezabudowanych i zabudowanych.

16 W przypadku, gdy przetarg ograniczony nie zostanie rozstrzygnięty, kolejne przetargi są ogłaszane jako nieograniczone. Wyjątkiem są przypadki, kiedy wyłoniony w pierwszym przetargu kandydat na nabywcę nie przystąpił do podpisania umowy lub gdy wpłyną przynajmniej 2 pisemne wnioski. Wówczas organizuje się kolejny przetarg ograniczony. PRZETARGI OGRANICZONE

17 Agencja stwarza możliwość rozłożenia ceny sprzedaży na raty. Uzgodnienia warunków rozłożenia należy dokonać w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od rozstrzygnięcia przetargu. W razie braku uzgodnienia w terminie 3 miesięcy od dnia rozstrzygnięcia przetargu sprzedaż następuje bez rozkładania ceny na raty. PRZETARGI OGRANICZONE

W okresie od stycznia do sierpnia 2016 r.

19 DZIERŻAWA

20 Obecnie przygotowywane umowy dzierżawy na użytkowanie gruntów rolnych są zawierane na okres 10 lat. Natomiast przedłużanie umów dzierżawy jest zawierane na okres: do 15 lat – jeżeli dzierżawcą jest osoba prowadząca gospodarstwo rodzinne, do 8 lat – jeżeli dzierżawcą nie jest osoba prowadząca gospodarstwo rodzinne. Mając na uwadze specyfikę działalności rolniczej i inne uwarunkowania wydłużenie umowy może nastąpić na okres dłuższy. Może to jednak nastąpić za uprzednią zgodą Prezesa Agencji. PRZETARGI OGRANICZONE

21 Dotychczasowa praktyka wykazała, że może to mieć zastosowanie w 4 przypadkach, gdy: 1.dzierżawca poniósł znaczne nakłady finansowe w ramach prowadzonej działalności rolniczej, czy też nabył znaczną część dzierżawionej nieruchomości, w tym także ośrodek gospodarczy, z rozłożeniem na raty lub z wykorzystaniem środków pochodzących z kredytu – natomiast przedłużenie umowy, ze względu na poniesione koszty jest niezbędne do zachowania stabilności gospodarowania oraz płynności finansowej gospodarstwa. PRZETARGI OGRANICZONE

przedmiotem dzierżawy są nieruchomości stawowe lub też grunty na których znajdują się plantacje kultur wieloletnich. 3.jest to niezbędne do przyznania dzierżawcy pomocy finansowej współfinansowanej ze środków pomocowych, innych niż te, które wymagają 7-letniego okresu dzierżawy. 4.przemawiają za tym względy społeczno-gospodarcze (np. wysokość zatrudnienia, profil produkcji). PRZETARGI OGRANICZONE

23  6 miesięcy przed wygaśnięciem umowy Agencja powiadamia dzierżawcę,  Dzierżawca na co najmniej 3 miesiące przed wygaśnięciem umowy składa wniosek o przedłużenie umowy,  Agencja w ciągu miesiąca proponuje warunki przedłużenia umowy. PRZEDŁUŻANIE UMÓW DZIERŻAWY Jeżeli dzierżawca wywiązuje się z postanowień umowy dzierżawy, a w szczególności nie ma zaległości finansowych i prawidłowo prowadzi gospodarstwo – umowa dzierżawy może być przedłużona.

24 ZMIANY W USTAWIE O GOSPODAROWANIU NIERUCHOMOŚCIAMI ROLNYMI SKARBU PAŃSTWA Art.29 3bd. Agencja może zastrzec, że ten sam podmiot nie może brać udziału w więcej niż jednym przetargu, o którym mowa w ust. 3b, w przypadku gdy: 1) w jednym z przetargów podmiot ten został wyłoniony jako kandydat na nabywcę oraz 2) poszczególne przetargi zorganizowano w celu sprzedaży: a) wydzielonych przed przetargami części nieruchomości Zasobu lub b) kilku nieruchomości Zasobu znajdujących się na terenie jednej miejscowości.

KRYTERIA OCENY OFERT PISEMNYCH W PRZETARGACH OGRANICZONYCH NA DZIERŻAWĘ LUB SPRZEDAŻ W wyniku uzgodnień z Radą Społeczną ustalono 5 kryteriów oceny złożonych ofert: 1.Odległość gospodarstwa rolnego oferenta od wydzierżawionej lub zbywanej nieruchomości Zasobu. Maksymalnie można uzyskać 25 punktów, jeśli działka wystawiona do przetargu graniczy nieruchomością potencjalnego nabywcy lub dzierżawcy. PRZETARGI OGRANICZONE OFERTOWE (PISEMNE)

KRYTERIA OCENY OFERT PISEMNYCH W PRZETARGACH OGRANICZONYCH NA DZIERŻAWĘ LUB SPRZEDAŻ 2.Powierzchnia nieruchomości rolnych nabytych lub wydzierżawionych z Zasobu. Maksymalnie można uzyskać 25 punktów, jeśli składający ofertę nie nabył lub nie dzierżawi gruntów Zasobu WRSP. Jeżeli składający ofertę nabył lub dzierżawi nieruchomość o powierzchni 3-krotnie większej niż średnia powierzchnia gospodarstwa w danym województwie (w pomorskim 19,02 ha) otrzymuje wówczas 0 pkt. Pozostali uczestnicy przetargu otrzymują proporcjonalną liczbę punktów. PRZETARGI OGRANICZONE OFERTOWE (PISEMNE)

KRYTERIA OCENY OFERT PISEMNYCH W PRZETARGACH OGRANICZONYCH NA DZIERŻAWĘ LUB SPRZEDAŻ 3.Intensywność produkcji zwierzęcej w gospodarstwie oferenta. Ocena dokonywana jest na podstawie obsady inwentarza żywego w sztukach dużych (DJP) w przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych, według średniorocznej obsady za poprzedni rok, a przy braku możliwości jej określenia – wg stanu na dzień 1 stycznia roku, w którym organizowany jest przetarg. Maksymalnie można uzyskać 15 punktów, jeśli obsada DJP/ha użytków rolnych jest równa 1,5 i większa. Mniejsza obsada otrzymuje proporcjonalnie mniej punktów, a w przypadku braku obsady przyznaje się 0 punktów. PRZETARGI OGRANICZONE OFERTOWE (PISEMNE)

KRYTERIA OCENY OFERT PISEMNYCH W PRZETARGACH OGRANICZONYCH NA DZIERŻAWĘ LUB SPRZEDAŻ 4.Młody Rolnik – 20 punktów lub 0 punktów Za młodego rolnika uważa się osobę, która w dniu ogłoszenia wykazu nieruchomości Zasobu przeznaczonych do sprzedaży lub dzierżawy ma nie więcej niż 40 lat. Za to kryterium, punkty są przyznawane na zasadzie:  „spełnia wymóg” – 20 pkt,  „nie spełnia wymogu” – 0 pkt. PRZETARGI OGRANICZONE OFERTOWE (PISEMNE)

KRYTERIA OCENY OFERT PISEMNYCH W PRZETARGACH OGRANICZONYCH NA DZIERŻAWĘ LUB SPRZEDAŻ 5.Powierzchnia użytków rolnych w gospodarstwie rodzinnym – maksymalnie 15 punktów Powierzchnia użytków rolnych podawana jest na dzień składania oferty. Maksymalną liczbę 15 punktów otrzymują oferty, których powierzchnia użytków rolnych w gospodarstwie rodzinnym mieści się w przedziale od 1 ha do powierzchni preferowanej (dla woj. pomorskiego 57,06 ha) pomniejszonej o powierzchnię nieruchomości wystawioną do przetargu. PRZETARGI OGRANICZONE OFERTOWE (PISEMNE)

30 Na wniosek dzierżawcy, za zgodą Agencji, osoba trzecia może wstąpić w prawa i obowiązki dzierżawcy wynikające z umowy dzierżawy, w przypadku:  gdy dzierżawca uzyska uprawnienia do renty strukturalnej lub emerytury,  gdy z uwagi na stan zdrowia nie będzie mógł kontynuować umowy, a ze zgłoszonego do Agencji wniosku wynikać będzie, że przekazanie praw i obowiązków wynikających z umowy dzierżawy następuje na rzecz osoby lub osób mu bliskich w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego. CESJA

31 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 1 sierpnia 2016 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości czynszu dzierżawnego w umowach dzierżawy nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa CZYNSZ DZIERŻAWNY

32 Rozporządzenie, które weszło w życie od 20 sierpnia 2016 r. stanowi podstawę:  do ustalenia wywoławczej wysokości czynszu do przetargów,  do obliczenia wynagrodzenia za korzystanie z nieruchomości bez tytułu prawnego,  do ustalenia wysokości czynszu przy przedłużaniu trwających umów dzierżawy, z zastrzeżeniem, że nowy czynsz nie może być niższy niż dotychczasowy. CZYNSZ DZIERŻAWNY

33 Nie ustala się czynszu dzierżawnego od: 1.użytków rolnych klasy VI i VIz; 2.gruntów pod rowami oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków, zwanej dalej „ewidencją”, symbolem – W; 3.gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych oznaczonych w ewidencji symbolem – Lzr; 4.nieużytków oznaczonych w ewidencji symbolem – N; 5.gruntów leśnych oznaczonych w ewidencji symbolami – Ls i Lz; 6.gruntów rolnych zabudowanych oznaczonych w ewidencji symbolem – Br; 7) terenów komunikacyjnych oznaczonych w ewidencji symbolami – dr, Tk, Ti oraz Tp. CZYNSZ DZIERŻAWNY

34 Czynsz dzierżawny od użytków rolnych położonych w międzywałach i na obszarach zalewowych, stanowiących naturalne obszary retencyjne ustala się jako równowartość pieniężną ilości pszenicy, przyjmując 75% stawek czynszu dzierżawnego określonych w tabelach zamieszczonych poniżej. CZYNSZ DZIERŻAWNY

35 CZYNSZ DZIERŻAWNY Okręg podatkowy Klasy gruntów ornych IIIIIIaIIIbIVaIVbV I11,110,39,47,76,34,62,0 II10,39,48,67,15,74,31,7 III9,48,68,06,65,13,71,4 IV8,37,77,15,74,63,41,1 Wysokość czynszu dzierżawnego dla gruntów ornych (w dt pszenicy/ha) w zależności od klasy gruntów i okręgu podatkowego

36 CZYNSZ DZIERŻAWNY Wysokość czynszu dzierżawnego dla gruntów ornych (w dt pszenicy/ha) w zależności od klasy użytków zielonych i okręgu podatkowego Okręg podatkowy Klasy trwałych użytków zielonych UZIUZIIUZIIIUZIVUZV I10,08,37,14,31,1 II9,17,76,64,01,1 III8,37,16,03,40,9 IV7,76,35,43,10,9

37 ZMIANY W UKUR Nabywcami nieruchomości rolnych mogą być co do zasady rolnicy indywidualni. Ograniczenie to nie ma zastosowania w stosunku do:  osób bliskich zbywcy (tj. zstępnych, wstępnych, rodzeństwa, dzieci rodzeństwa, małżonka, osób przysposabiających i przysposobionych)  jednostek samorządu terytorialnego  skarbu państwa  kościelnych osób prawnych i związków wyznaniowych  oraz podmiotów, które nabywają w drodze dziedziczenia, zapisu windykacyjnego, na podstawie art.151 lub art.231 kodeksu cywilnego, w toku postępowania restukturyzacyjnego w ramach postepowania sanacyjnego.

38 ZMIANY W UKUR Nabywca nieruchomości rolnej jest obowiązany prowadzić gospodarstwo rolne, w skład którego weszła nabyta nieruchomość rolna, przez okres co najmniej 10 lat od dnia nabycia przez niego tej nieruchomości, a w przypadku osoby fizycznej prowadzić to gospodarstwo osobiście. W tym okresie nabyta nieruchomość nie może być zbyta ani oddana w posiadanie innym podmiotom. Przepisów tych nie stosuje się do podmiotów wymienionych na poprzednim slajdzie.

39 ZMIANY W UKUR Na wniosek zbywcy za zgodą Prezesa ANR nieruchomości rolne mogą nabyć inne podmioty, dające rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej, jeżeli jednocześnie w wyniku nabycia nie dojdzie do nadmiernej koncentracji gruntów rolnych. Zgoda na nabycie może uzyskać osoba fizyczna zamierzająca utworzyć gospodarstwo rodzinne, jeśli posiada kwalifikacje rolnicze albo której, pod warunkiem uzupełnienia kwalifikacji zawodowych przyznano pomoc z Europejskiego Funduszu Rolnego oraz zobowiąże się do zamieszkiwania w okresie 5 lat na terenie gminy na obszarze której położona jest nieruchomość. W przypadku nie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości, Agencja na pisemny wniosek zbywcy obowiązana jest do nabycia tej nieruchomości za zapłatą równowartości pieniężnej odpowiadającej jej wartości rynkowej.

40 Ziemię rolną na wolnym rynku może nabyć: każdy, jeśli nieruchomość rolna w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona została na cele inne niż rolne, każdy, jeśli nieruchomość rolna ma mniej niż 0,3 ha, każdy, jeśli nieruchomość rolna o pow. do 0,5 ha w dniu wejścia w życie ustawy była zabudowana (tzw. siedlisko) i nie służy do prowadzenia gospodarstwa rolnego, każdy, jeśli co do nieruchomości, w dniu wejścia w życie ustawy została wydana ostateczna decyzja o warunkach zabudowy, w których nieruchomość została przeznaczona na cele inne niż rolne, osoba bliska właścicielowi nieruchomości bez żadnych ograniczeń, jednostka samorządu terytorialnego, Skarb Państwa, Kościelna osoba prawna i związek wyznaniowy USTAWA O WSTRZYMANIU SPRZEDAŻY

41 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ