Antropomotoryka TORY PRZESZKÓD W OCENIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ Na podstawie artykułu A. Haleczko i wspólni, Antropomotoryka nr 36, 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Europejski Test Sprawności Fizycznej
Advertisements

PIŁKA SIATKOWA PREZENTACJA WYBRANYCH ELEMENTÓW TAKTYKI I TECHNIKI GRY
Wykonał: Jarosław Ociepa
KOORDYNACJA.
Katedra Lekkoatletyki i Gimnastyki
Ustawienia na boisku
ZNAKI LICZEBNIKÓW GŁÓWNYCH
Zespół bólowy kręgosłupa- leczenie według metody Brunkow.
Dr Janusz Dobosz, dr Sylwia Nowacka-Dobosz Zakład Teorii Wychowania Fizycznego AWF Warszawa środa, 15 stycznia 2014 EUROFITEUROFIT Europejski Test Sprawności.
Europejski Test Sprawności Fizycznej
Dr Janusz Dobosz, dr Sylwia Nowacka-Dobosz Zakład Teorii Wychowania Fizycznego AWF Warszawa środa, 15 stycznia 2014.
Temat: Tor ruchu a droga.. 2 Tor ruchu to linia, po jakiej poruszało się ciało. W zależności od kształtu toru ruchu ciała wszystkie ruchy dzielimy na:
GIMNASTYKA DOBRA NA WSZYSTKO.
KLASA SPORTOWA PIŁKARSKA
Struktura rocznego cyklu szkolenia
ZASADY PRZEPROWADZANIA TESTU
Wychowanie fizyczne w szkole podstawowej (nowa podstawa programowa)
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
ZAJĘCIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO w klasie III b przeprowadzone przez wychowawcę klasy BARBARĘ KOSZTOŁOWICZ.
TESTY SPRAWNOŚCIOWE.
Diagnoza sprawności fizycznej
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
UCZNIOWSKI KLUB SPORTOWY
PRZEPISY PŁYWANIA PZP i FINA
Dr Janusz Dobosz, dr Sylwia Nowacka-Dobosz Zakład Teorii Wychowania Fizycznego AWF Warszawa poniedziałek, 3 marca 2014 EUROFITEUROFIT Europejski Test Sprawności.
Wiesław Wojtanowski1 Agnieszka Jankowicz-Szymańska1,
OCENA MOTORYCZNOŚCI W WYCHOWANIU FIZYCZNYM
TERESA PIECHO Nauczyciel WF Gimnazjum nr 132 w Warszawie
Sprawdzian uzdolnień kierunkowych w Gimnazjum sportowym przeprowadzony będzie 03 lipca 2012 r. o godz. 09:00 w zakresie umiejętności gry w piłkę nożną.
podsumowanie wiadomości
Zespół Szkół w Głogówku
RINGO.
Obszar nr 1. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Obszar nr 1- Wychowanie Fizyczne zajęcia edukacyjne. Scenariusz nr 1 .
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne , alternatywne formy realizacji zajęć
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Indeks Sprawności Fizycznej K. Zuchory.
Zasady rekrutacji do Gimnazjum w Karlinie na rok szkolny 2014/2015
CECHY MOTORYCZNE.
Przedstawienie: Programu Szkolenia Sportowego w SSP-46 we Wrocławiu
Dr Janusz Dobosz, Zakład Teorii Wychowania Fizycznego i Korektywy AWF Warszawa piątek, 31 marca 2017.
„W lesie – ćwiczenia równoważne na przyrządach ze zmianami pozycji.”
Dr Janusz Dobosz, dr Sylwia Nowacka-Dobosz Zakład Teorii Wychowania Fizycznego AWF Warszawa sobota, 17 maja 2014 EUROFITEUROFIT Europejski Test Sprawności.
TRENING Z MISTRZAMI /ANANAS.TV
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Ćwiczenia wzmacniające
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może”
Siły, zasady dynamiki Newtona
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
Elementy ruchu Względność ruchu.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
FMS (functional movement systems)
naszą sprawność fizyczną?
ZAMOŚĆ ZSP Nr 5 im. marszałka Józefa PIŁSUDSKIEGO „ Być zwyciężonym i nie ulec - to zwycięstwo. Zwyciężyć i spocząć na laurach - to klęska.”
1. Manewrowanie i parkowanie MORD Nowy Sacz Sprawdzenie umiejętności płynnej jazdy podczas manewrowania dookoła serii przeszkód oraz bezpiecznego parkowania.
Znaczenie wychowania fizycznego w nowoczesnym procesie kształcenia Kielce, 2015.
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
Indywidualizacja treningu jako podstawowe zadanie OSPR Wojciech Nowiński Program dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w roku 2015.
Test Przygotowania Fizycznego Sędziów Futsalu
Test Zuchory Temat: Sprawdzamy swoją sprawność fizyczną
Nowy Test FIFA Sędziowie Test FIFA 2016 Sędzie / Sędziowie Test składa się z 2 części: Test szybkości (RSA – mierzą zdolność sędziego do wykonania.
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Uwarunkowania rozwoju sportowego młodych lekkoatletów na etapie treningu wszechstronnego i ukierunkowanego Piotr Bora
DR BEST RADZI: PRZYGOTOWANIA DO SEZONU NARCIARSKIEGO 2018.
ZESPÓŁ ĆWICZĄCY: 20 zawodników + 2 bramkarzy PRZYBORY: 20 piłek, 2 drabinki do ćwiczeń koordynacyjnych, kamizelki (2 kolory), znaczniki,
ĆWICZENIA KOORDYNACJI RUCHOWEJ NA PIŁCE GIMNASTYCZNEJ
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
2. Ruch 2.1. Położenie i tor Ruch lub spoczynek to pojęcia względne.
Projekt Gimnazjalny Ocena sprawności fizycznej – siły mięśni brzucha dziewcząt klas VII, II, III Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu na podstawie.
Zapis prezentacji:

Antropomotoryka TORY PRZESZKÓD W OCENIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ Na podstawie artykułu A. Haleczko i wspólni, Antropomotoryka nr 36, 2006

W latach 60. w Polsce, w Czechosłowacji i NRD do oceny sprawności fizycznej wprowadzono TOR PRZESZKÓD. Była to reakcja na propagowanie treningu siłowego. W opracowaniu omówiono testy zwinności powstałe w NRD, Czechosłowacji i Polsce. Przedstawiono również test syntetycznej oceny sprawności ogólnej (wszechstronnej) służący do naboru kandydatów na studia wychowania fizycznego. Do kwalifikacji kandydatów w policji wprowadzono tor przeszkód (styczeń 2006).

Propagowanie i eksponowanie treningu siłowego w sporcie nie spełniło oczekiwań trenerów. Spośród autorów prezentujących odmienne stanowisko eksponowania tej formy pracy szkoleniowej: - Korobkow – potrzeba łącznego rozwijania zdolności motorycznych i nawyków ruchowych. - Drechsel i wsp. - jak wyżej, - Sukop – zdolności osobnika przejawiające się w skutecznych wykorzystaniu zdolności motorycznych w konkretnej działalności ruchowej, - Gomberadze – brak rozwijania siły w oderwaniu od formy jej przejawiania, - Schnabel – siła i szybkość oznaczają siłę uzyskiwaną w pełni skoordynowanym ruchu sportowym, - Hirtz – wprowadzenie pojęcia zwinności sportowej jako kompleksową zdolność motoryczną umożliwiającą opanowanie sportowych złożonych koordynacji ruchowych, szybkie uczenie się ruchów oraz szybkie i celowe przechodzenie odpowiednio do wymagań zmieniających się warunków z jednych działań ruchowych na drugie.

Historia toru przeszkód: - Thiess (NRD) – bieg zwinnościowy pod nazwą Gewandtheitslauf – kilka ustawień toru w zależności od wieku badanych, - Schnabel (NRD) – bieg z przeszkodami pod nazwą Hindernislauf – podstawowa wersja Thiess'a, różniąca się jedynie początkowymi zadaniami ruchowymi, - Kuraś – test zwinnościowy w formie toru przeszkód spełniającego wymagania pod względem rzetelności, trafności i siły różnicowania – czas wykonania: sekund,

- Kuraś – test syntetycznej oceny ogólnej sprawności fizycznej służący kwalifikacji kandydatów na studia wychowania fizycznego. Ten test oceniał zdolności, wydolność fizyczną, elementy uzdolnień ruchowych i proste umiejętności ruchowe. Tor składał się z 17 zadań: dla kobiet – niższe wysokości i mniejszy ciężar sprzętu. Czas pokonania: ok. 1 minuty,- Kuraś – test syntetycznej oceny ogólnej sprawności fizycznej służący kwalifikacji kandydatów na studia wychowania fizycznego. Ten test oceniał zdolności, wydolność fizyczną, elementy uzdolnień ruchowych i proste umiejętności ruchowe. Tor składał się z 17 zadań: dla kobiet – niższe wysokości i mniejszy ciężar sprzętu. Czas pokonania: ok. 1 minuty, - Hodań (Czechosłowacja) – terenowy test zwinności, - w ramach badań problemu resortowego 103 – test oceniający zwinności odpowiedni dla osób w różnym wieku i o różnym stopniu usprawnienia ruchowego.

- Kuraś – test syntetycznej oceny ogólnej sprawności fizycznej służący kwalifikacji kandydatów na studia wychowania fizycznego. Ten test oceniał zdolności, wydolność fizyczną, elementy uzdolnień ruchowych i proste umiejętności ruchowe. Tor składał się z 17 zadań: dla kobiet – niższe wysokości i mniejszy ciężar sprzętu. Czas pokonania: ok. 1 minuty,- Kuraś – test syntetycznej oceny ogólnej sprawności fizycznej służący kwalifikacji kandydatów na studia wychowania fizycznego. Ten test oceniał zdolności, wydolność fizyczną, elementy uzdolnień ruchowych i proste umiejętności ruchowe. Tor składał się z 17 zadań: dla kobiet – niższe wysokości i mniejszy ciężar sprzętu. Czas pokonania: ok. 1 minuty, - Hodań (Czechosłowacja) – terenowy test zwinności, - w ramach badań problemu resortowego 103 – test oceniający zwinności odpowiedni dla osób w różnym wieku i o różnym stopniu usprawnienia ruchowego.

Wspomniani autorzy nazywali zwinność jako zdolność szybkiego opanowywania nowych działań ruchowych, umiejętność zastosowania działań ruchowych w zmieniających się warunków oraz zdolność do efektywnego wykorzystania posiadanego poziomu rozwoju zdolności motorycznych. OBECNIE przez ZWINNOŚĆ rozumie się zintegrowany zbiór wielu zdolności koordynacyjnych. Miarą jej oceny w działaniach motorycznych jest zdolność do racjonalnego wykorzystania potencjału ruchowego poprzez współdziałanie z pozostałymi zdolnościami motorycznymi – siłą, szybkością i wytrzymałością. Spełnienie takich założeń jest możliwe tylko przez wykonanie testów wielozadaniowych, do których należą m.in. sprawnościowe tory przeszkód.

Cel badań (Haleczko i wspólni): Sprawnościowy tor przeszkód kwalifikujący do służby w policji, wprowadzony w styczniu 2006 roku,

SPOSÓB POKONANIA SPRAWNOŚCIOWEGO TORU PRZESZKÓD 1. Tor przeszkód rozpoczyna się w pozycji leżenia przodem na materacu, ręce wyprostowane, dłonie ułożone wzdłuż ciała. 2. Po komendzie „gotów” testowany w pozycji leżenia przodem nieruchomieje. 3. Na komendę „start” włączany jest stoper, a testowany wstaje i biegnąc okrąża dwa stojaki: pierwszy z prawej strony, drugi z lewej strony (kierunki poruszania są zaznaczone). 4. Po obiegnięciu stojaków, na „ścieżce” wykonanej z 3 materaców ułożonych wzdłuż, testowany wykonuje przewroty: pierwszy w przód, po obrocie o 180º drugi w tył, po obrocie o 180º trzeci w przód (przewroty gimnastyczne lub przez bark).

5. Po dobiegnięciu do materaca chwyta skórzany manekin o masie 28 kg położony na materacu, niosąc go obiega stojak ustawiony w odległości 5 m w lewo do środka toru i po pokonaniu 10 m kładzie manekin na ten sam materac. 6. Następnie górą pokonuje w dowolny sposób (przeskoki lub przekraczanie) cztery płotki lekkoatletyczne − wysokość płotka 76 cm. 7. Sprzed wyznaczonej linii wykonuje 5 rzutów piłkami lekarskimi oburącz, zza głowy w przód na odległość minimum 5 m. Masa piłki − 3 kg. Dotknięcie, przekroczenie linii w trakcie wykonywania próby lub nieosiągnięcie wymaganej odległości skutkuje dodatkowym rzutem piłką (maksymalnie jeden dodatkowy rzut).

8. Z leżenia tyłem na materacu, stopy zaczepione pod dowolnym szczeblem drabinki, w dłoniach piłka o masie 2 kg (piłka dotyka materaca za głową). Wykonanie 10 pełnych cykli (skłonów tułowia) przenoszenia piłki (piłka dotyka materaca – piłka dotyka drabinek). 9. Pokonanie górą, w dowolny sposób, 4 skrzyń gimnastycznych (skrzynie pięcioczęściowe). 10. Przebiegnięcie 10 razy dystansu 5 metrów, ze zmianą kierunku biegu (bieg wahadłowy). Obie stopy za każdym nawrotem muszą dotknąć podłoża za liniami wyznaczającymi dystans, dłonie przy nawrocie nie mogą dotykać podłoża. 11. Przekroczenie linii po dziesiątym poprawnym pokonaniu 5 metrów jest zakończeniem próby – wyłączenie stopera. Odległości pomiędzy poszczególnymi elementami (stacjami) toru przedstawiono w centymetrach na schemacie.

Materiał i metody: W układzie toru zamieszczonego na poprzedniej stronie (pochodzi ze strony internetowej policji) wprowadzono pewną modyfikację: linię wyrzutu piłek lekarskich umieszczono na przedłużeniu lewych krawędzi płotków z dostosowaniem do tego podłoża linii oznaczającej odległość 5 metrów. Taka modyfikacja umożliwia start kolejnego badanego po momencie pokonania płotków przez jego poprzednika.

Wyniki Wyniki opracowane (pochodzą z artykułu Haleczko i wsp. Antropomotoryka nr 36, 2006) statystycznie. Przeprowadzono analizę korelacyjną. W grupie męskiej wszyscy badani uzyskali czasy lepsze od limitu obowiązującego przy kwalifikacji (1.45,00). Spośród kobiet 15 (20%) przekroczyło czasowe minimum. Przeciętne wyniki kobiet były gorsze od 25% rezultatów mężczyzn.

Materiał i metody cdn. Wnioski W badaniach uczestniczyło 75 studentek i 95 studentów I roku Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Czasy uzyskane na torze uzupełniono danymi wieku oraz pomiarami wysokości i masy ciała badanych. Wyniki końcowe wykazują, że większą zmienność w wieku i budowie ciała obserwuje się u studentów, natomiast w wynikach sprawnościowego toru przeszkód występuje w grupie studentek. Należy podkreślić też, iż wszyscy badani studenci uzyskali wyniki niższe od limitu obowiązującego przyz kwalifikacji do służby (105 s.) Analiza korelacyjna nie wykazała natomiast zależności wyników toru od wieku i budowy ciała. Reasumując, wyniki toru uzależnione są od poziomu zdolności motorycznych.