Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Dzielnicowe Centrum ds. Integracji zostało powołane Zarządzeniem nr 203/2008 Burmistrza Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy z dnia 6 listopada 2008 roku.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Joanna Zarzycka Stowarzyszenie FAON Kraków,
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W PIEKOSZOWIE
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
„ Nowa jakość edukacji w Gminie Miejskiej Kraków w ramach nowej formuły kompleksowego wspomagania szkół” Projekt pilotażowy Czas realizacji: styczeń-grudzień.
Dr Marta Pawelec. Praca dydaktyczna Pomoc psychologiczna – sytuacje symulacyjne; kontakt pomocowy, rozmowa, terapia, mediacje.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Europejski Fundusz Społeczny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta Krakowa RAPORT Błażej Pasiut

Przedmiot i cel badania Przedmiot: Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym Uwzględnienie podstawowych funkcji rodziny Cel: Nakreślenie tendencji i wielkości w zakresie badanego przedmiotu Podstawa do modyfikacja istniejącej oferty i szukania nowych form wsparcia rodzin

Grupa badawcza Specyfika grupy badawczej (rodzic – ofiara niepełnosprawności dziecka) - żałoba - chroniczny smutek - stres rodzicielski Plan badawczy – 1000 ankiet Uzyskano placówek, w tym: 14 przedszkoli, 18 szkół podstawowych, 11 gimnazjów, 4 licea, 8 specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz 4 zespoły szkół specjalnych Najliczniejszą grupę stanowią dzieci w wieku 5-13 (szkoła podstawowa 50,41%), następnie młodzież powyżej 16 roku życia (szkoła średnia 28,1%), młodzież gimnazjalna 18,34% oraz dzieci w przedziale 0-4 roku życia 3,15%

Narzędzie badawcze Opracowano w Wydziale Spraw Społecznych UMK Charakter sondażowy badania Wynik wcześniejszych analiz Ankieta zawierająca 12 pytań Istotna rola pytań otwartych

Potrzeby –Co jest niezbędne do wyboru właściwej terapii dla dziecka niepełnosprawnego –Jaki rodzaj terapii zaspokoi potrzeby dziecka niepełnosprawnego –Jak często winny odbywać się zajęcia terapeutyczne –Jakie dodatkowe formy zajęć edukacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych powinny się odbywać –Jakie formy integracji są pożądane –Na jakie utrudnienia napotyka się w obszarze usług transportowych –Jakie usługi pomocowe dla dziecka niepełnosprawnego powinny zostać uruchomione –Jakie wsparcia oczekują rodzice dziecka niepełnosprawnego –Jakich usług odciążeniowych oczekuje rodzina dziecka niepełnosprawnego –Jakiego wsparcia wymaga rodzeństwo dziecka niepełnosprawnego

Świat rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym OTOCZENIE FIZYCZNE: - udogodnienia - bariery SZKOŁA: - rozwój (przyszłość) - rówieśnicy -tolerancja - pomoce dydaktyczne - specjalne potrzeby edukacyjne -kompetencje nauczycieli TRANSPORT: - czas - koszty - jakość obsługi TERAPIA I OPIEKA MEDYCZNA: - diagnoza (szybkość, trafność, sposób przekazania, systematyczność) - czas - jakość - dopasowanie - otoczenie fizyczne (miejsce) OTOCZENIE SPOŁECZNE: - zrozumienie - tolerancja - szacunek - integracja - rodzina - małżeństwo - rodzeństwo RODZINA

INFORMACJA  Potrzeba pełnej i rzetelnej informacji  Brak jednego miejsca skupiającego pełny pakiet pomocowy  Informacja mało czytelna (zmiana sposobu przekazywania informacji)  Potrzeba jak najwcześniejszego uzyskiwania wskazówek i porad

DIAGNOZA I TERAPIA  Długi czas oczekiwania na diagnozę  Diagnoza pobieżna / sprzeczna / błędna  Sposób przekazania diagnozy (błędy jatrogenne)  Brak ciągłości diagnozowania (nie uwzględnianie zmian rozwojowych i dynamiki niepełnosprawności)  Dostępność ośrodków terapeutycznych (informacja)  Dostępność specjalistów  Systemowy model pomocy – rodzice, szkoła, terapeuci, specjaliści

EDUKACJA  Dostępność i przystosowanie szkoły  Kompetencje nauczycieli i kadry placówek oświatowych  Wsparcie szkoleniowe dla dzieci niepełnosprawnych: (psychologia, praktyka, rozwój)  Edukacja rodziców (potrzeba podnoszenia kompetencji)  Edukacja osób w otoczeniu rodzin dzieci niepełnosprawnych  Edukacja społeczna (kampanie informacyjne)

INTEGRACJA  Intensyfikacja działań integracyjnych  Wychodzenie poza własną grupę  Łączenie środowisk  Integrowanie rodzin  Intensyfikacja kontaktów równieśniczych  Organizacja czasu wolnego  Ewaluacja efektywności podejmowanych działań – modyfikacja oferty

WSPARCIE  Wsparcie psychologiczne  Pomoc dla rodziców – odciążenie  Rodzeństwo dziecka niepełnosprawnego  Pomoc finansowa  Aktywizacja wsparcia wolontaryjnego

Dziękuję za uwagę!