Komunikowanie polityczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBORY PARLAMENTARNE.
Advertisements

FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
Psychologia Zarządzania
Rozwój społeczności lokalnych
Promocja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011 Zespół ds. promocji, popularyzacji oraz obsługi poligraficznej spisów Władysław Wiesław.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Administracja publiczna
Promocja destynacji turystycznej za granicą
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
Proces wyborczy w Polsce
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
GENEZA I MECHANIZM SAMOREGULACJI W DEMOKRACJI REPREZENTACYJNEJ
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
Młodzieżowa Rada Gminy
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Seminarium eksperckie Instytut Nauk Politycznych UW
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
Nie tylko wybory- Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Partie polityczne we współczesnym świecie
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Demokracja.
Demokracja.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Systemy partyjne System polityczny Instrumentalny Funkcjonalny
Nasza „mała” demokracja
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Grupy interesu a kapitał społeczny
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
Media – Czwarta władza.
Komunikacja.
Budowanie wizerunku Marcin Sobaszek Wałbrzych
Metody komunikacji.
Niezależność i pluralizm mediów
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
Promocja 10/15 Marketing polityczny. Marketing polityczny - definicja Marketing polityczny zaliczyć należy do marketingu non-profit. Polega na wykorzystaniu.
Sondaże wyborcze Źródło informacji i wpływu. Sondaże jako badania opinii publicznej USA, Instytut Gallupa 1936 r. Polska l. 50, l. 80. CBOS, PBS, TNS.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
PODSTAWY KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
System partyjny i wyborczy
Kultura polityczna.
MARKETING INTERNETOWY
Zapis prezentacji:

Komunikowanie polityczne

Geneza pojęcia komunikowania politycznego Pojęcie komunikowania politycznego pojawiło się w II połowie XX w., wcześniej używano słowa „propaganda” Uznano jednak, że propaganda jest charakterystyczna dla systemów totalitarnych, natomiast w ustrojach demokratycznych politycy i partie komunikują się ze społeczeństwem.

Ujęcia komunikowania politycznego W rozwoju badań nad komunikowaniem powstały różne podejścia teoretyczne: Behawioralne Strukturalno – funkcjonalne Interakcyjne Dialogowe

Czym jest komunikowanie polityczne ? Komunikowanie polityczne to proces wzajemnych oddziaływań informacyjnych pomiędzy podmiotami polityki połączonymi relacjami władzy, walki i współpracy. Komunikowanie polityczne to transmisja politycznie znaczących informacji od jednego do pozostałych elementów systemu politycznego, a następnie krążenie tych informacji między systemem politycznym i społecznym. Informacja nie odnosi się tylko do wydarzeń ale także do idei, wartości czy postaw. Komunikowanie polityczne to proces dwukierunkowego przepływu komunikowania, obejmujących elity polityczne, media, obywateli oraz techniki stosowane w tym procesie tj. marketing polityczny, sondaże opinii publicznej, reklama polityczna, wpływające na wszystkie polityczne i społeczne postawy.

Aktorzy polityczni To podmioty podejmujące decyzje polityczne lub mających wpływ na proces podejmowania tych decyzji. Dzielimy ich na dwie grupy: Aktorzy zbiorowi Aktorzy indywidualni

Aktorzy zbiorowi To sformalizowane instytucje i grupy polityczne, mające określoną strukturę, liderów, ideologię, program, wartości i preferencje. Do tej grupy zaliczyć można: partie polityczne, instytucje władzy publicznej centralnej i lokalnej (rząd, parlament, sejmiki lokalne i urzędy władzy lokalnej) organizacje społeczne (związki zawodowe, stowarzyszenia obywatelskie) formalne i nieformalne grupy nacisku elita polityczna, która obejmuje przedstawicieli wszystkich wymienionych podmiotów. organizacje terrorystyczne działające poza prawem

Aktorzy indywidualni To jednostki, które zabiegają za pomocą środków indywidualnych i instytucjonalnych do wpływania na proces podejmowania decyzji politycznych. Politycy, znani węższemu lub szerszemu kręgowi społeczeństwa, występujący także w wyborach w roli kandydatów. Przez zdobycie władzy instytucjonalnej np. prezydenta, premiera, ministra, przywódcy partyjnego, liderów lokalnych, podejmują oni i egzekwują decyzje polityczne lub jak w przypadku liderów i polityków opozycyjnych, hamują proces decyzyjny, usiłując przeforsować rozwiązania alternatywne.

Kierunki komunikacji politycznej W komunikacji politycznej przebiegającym w systemie demokratycznym wyróżniamy 3 kierunki przepływu komunikatów:   KIERUNEK WŁADZA – OBYWATELE KIERUNEK OBYWATELE – WŁADZA KOMUNIKOWANIE MIĘDZYNARODOWE

KIERUNEK WŁADZA – OBYWATELE Media służą do transmisji komunikatorów politycznych z góry do dołu tzn. od polityków do obywateli. Komunikowanie odbywa się w formie wystąpień publicznych np. bezpośrednie spotkania z obywatelami i wyborcami, przemówienia, orędzia, wywiady, konferencje prasowe, uczestnictwo w programach radiowych i telewizyjnych, konsultacji i kampanii społecznych, reklamach politycznych

KIERUNEK OBYWATELE – WŁADZA Media ułatwiają i pozwalają a przepływ informacji i sygnałów w przeciwnym kierunku tzn. od społeczeństwa do elit politycznych. Jest to możliwe podczas: głosowania, referendum, a także poprzez manifestacje, strajki, demonstracje, petycje do instytucji politycznych i przedstawicieli aparatu władzy na różnym szczeblu.

KOMUNIKOWANIE MIĘDZYNARODOWE Specyficzna forma komunikowania politycznego, w której aktorzy polityczni, będący reprezentantami różnych państw lub organizacji międzynarodowych porozumiewają się ze sobą. Wpływ na to ma rozwój nowych technologii komunikacyjnych i informacyjnych, dzięki którym przepływ komunikatorów politycznych jest częstszy, szybszy i dokładniejszy.

Rola mediów masowych w procesach komunikacji politycznej Dla większości ludzi środki masowego przekazu stanowią podstawowe i najważniejsze źródło informacji o sprawach politycznych. Prasa, radio, telewizja czy Internet dostarczają obywatelowi politycznych informacji i porad oraz zachęcają obywateli do uczestnictwa w procesie demokratycznym. Media, będące kanałem informacji między politycznymi elitami i wyborcami, dysponują olbrzymią władzą. Poprzez rozprzestrzenianie pełnego zakresu opinii politycznych, umożliwiają one publiczności dokonywanie politycznych wyborów stając się elementem życia narodu.

Media Są postrzegane jako mechanizm stojący na straży zasad demokratycznych i nowoczesnych społeczeństw co wyraża się w pełnieniu przez nich roli tzw. „psa na łańcuchu” – wykrywającego przejawy patologii i niepożądanych zjawisk w życiu politycznym tj. korupcja, niesprawiedliwość, nadużywanie władzy. Z tego względu można rozpatrywać media jako neutralnych obserwatorów sceny politycznej. Media nie tylko obserwują ale są jednym z podstawowych aktorów na scenie politycznej, zdolnych do kreowania lub niszczenia politycznych karier oraz stawiania politycznych kwestii. Instytucje medialne są zaangażowane w proces produkcji, reprodukcji i dystrybucji wiedzy, korzystając z wielu symboli, odnoszących się do doświadczenia życia społecznego.

Mediatyzacja polityki W dzisiejszym świecie rola mediów masowych wzrosła do rangi potężnego i aktywnego aktora politycznego, który kreuje własne przekazy i realnie kształtuje postawy i zachowania obywateli i polityków. Rewolucja audiowizualna wywarła wielki wpływ na politykę i jej efektem jest pojawienie się nowego modelu komunikowania politycznego i społecznego, który charakteryzuje się zmediatyzowanymi formami komunikowania, zmianą technik przekazu wraz z rozwojem telewizji. Problem mediatyzacji polityki pojawił się po II wojnie światowej, gdy politykom przy użyciu mediów zaczęły towarzyszyć nowe i coraz bardziej różnorodne techniki perswazyjne. Mediatyzacja życia politycznego to transformacja lub mediatyzacja sfery politycznej pod wpływem dwóch typów mediów: klasycznych środków masowego przekazu tj. prasy, radia i telewizji oraz nowych mediów.

Mediatyzację życia politycznego rozpatrujemy w kilku wymiarach: MEDIA I ZACHOWANIA WYBORCZE MEDIA I AKTORZY POLITYCZNI MEDIA JAKO ŹRÓŁO INFORMACJI DLA POLITYKÓW MEDIA A RETORYKA POLITYCZNA MEDIA I MODERNIZACJA PRZESTRZENI POLITYCZNEJ

MEDIA I ZACHOWANIA WYBORCZE Dominującym medium we współczesnym systemie komunikowania masowego jest telewizja jako podstawowe źródło informacji o polityce. Jest środkiem uniwersalnym, który pozwala zwrócić się w tym samym czasie do zróżnicowanej publiczności (zwolenników z przeciwnikami politycznymi). Aktorzy polityczni przywiązują do telewizji wszelką wagę w strategii medialnej. Techniki stosowane dzisiaj w kampaniach politycznych np. marketing, reklama, sondaże spowodowały: Przyspieszenie obiegu informacji i rytmu wymiany politycznej Profesjonalizacją zmodernizowanego komunikowania politycznego Wzrost kosztów działalności politycznej wynikający z wysokich cen technik (czas antenowy, sondaże)

MEDIA I AKTORZY POLITYCZNI Skutkiem zaangażowania mediów w polityce jest transformacja strategii komunikowania aktorów politycznych Odwołanie się do telewizji podczas kampanii wyborczych zmodyfikowało sposób publicznej prezentacji polityków i kandydatów Personalizacja strategii kampanii politycznych jest zjawiskiem, które odbywa się przez skonstruowanie wizerunku, a potem utrzymywaniem tożsamości politycznej.

MEDIA JAKO ŹRÓŁO INFORMACJI DLA POLITYKÓW Klasyczny model komunikacji politycznej oparty na interpersonalnym komunikowaniu (model relacji politycy obywatele) został nieco zaburzony przez media. Media publikują i komentują liczne sondaże, które są dla elit politycznych ważnym źródłem wiedzy. Media wywołują również pewne problemy wobec których politycy nie mogą pozostać obojętni. Media wpływają też na reputację polityczną w 2 etapach Selekcja kandydatów przebiega na poziomie struktur partii i zwolenników politycznych Wybory wygrywają ci, którzy najlepiej potrafią wykorzystać swoje umiejętności telegeniczne Taki sposób rekrutacji jest dzisiaj często stosowaną praktyką i poważnie zubaża życie polityczne.

MEDIA A RETORYKA POLITYCZNA Przez wkroczenie mediów w polityką trudno aktualnie jeszcze stwierdzić czy ma to wpływ na wzbogacenie czy zubożenie dyskursu politycznego

MEDIA I MODERNIZACJA PRZESTRZENI POLITYCZNEJ Poprzez nadmiar informacji media poddają je selekcji, poddając te, które się najlepiej sprzedają. Elementem modernizującym sferę polityki są relacje między mediami a działalnością rządu i innych organów władzy. Praca tych ośrodków uległa mediatyzacji tzn., że wszystkie ich działania stały się widoczne i publiczne a przez to ocenione, osądzane i krytykowane. W efekcie oznacza to, że duża część wysiłków tych organów (parlamentu, prezydenta, rządu) skierowana jest na komunikowanie, czyli kontaktowanie ze środkami przekazu.

DZIĘKUJEMY !!!