Konkurs nr 1/NPK/POWER/3.1/2016 Piotr Krasiński Zastępca Dyrektora Działu Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
01 \ Cel i adresaci programu 02 \ Warunki udziału w konkursie 03 \ Wnioskodawcy 04\ Przedmiot programu 05 \ Kryteria i tryb oceny wniosków 06 \ Najczęściej.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
- Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki. Plan prezentacji: Unia Europejska Europejski Fundusz Rybacki  Wsparcie przygotowawcze  Warunki udziału.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Ogólne informacje o konkursie.
Możliwości finansowania działalności edukacyjnej w roku 2016 w ramach: PROGRAMU OPERACYJNEGO WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ PROGRAMU OPERACYJNEGO WIEDZA EDUKACJA.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Centrum Projektów Europejskich Program Operacyjny: Wiedza Edukacja Rozwój Oś priorytetowa: IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa Działanie:
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
FUNDUSZE EUROPEJSKIE dla wyższych uczelni w latach
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
System oceny projektów w ramach RPO WP
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH DZIAŁANIA 3.1 RPO WP
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
System wyboru projektów w ramach Podziałania
Zapis prezentacji:

Konkurs nr 1/NPK/POWER/3.1/2016 Piotr Krasiński Zastępca Dyrektora Działu Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Nowe Programy Kształcenia Podstawowe informacje Kryteria dostępu Kryteria premiujące Katalog kosztów

Nowe Programy Kształcenia Konkurs nr 1/NPK/POWER/3.1/2016 na Nowe Programy Kształcenia Realizacja programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim albo praktycznym, dostosowanych, w oparciu o analizy i prognozy, do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, zawierających w szczególności: – tworzenie i realizację nowych kierunków studiów odpowiadających na aktualne potrzeby społeczno-gospodarcze, – dostosowanie i realizację programów kształcenia do potrzeb społeczno- gospodarczych, – działania włączające pracodawców w przygotowanie programów kształcenia i ich realizację. Planowana alokacja na konkurs wynosi ,00 PLN

Nowe Programy Kształcenia Wnioski w ramach konkursu będą przyjmowane od 1 kwietnia 2016 r. do 1 lipca 2016 r. Składany projekt musi posiadać pozytywną opinię samorządu województwa potwierdzającą zgodność zaplanowanych w nim działań z RSI województwa, na którego potrzeby realizowane będzie kształcenie w ramach projektu Opinia samorządu musi być zgodna ze wzorem określonym w załączniku nr 12 do regulaminu

Składanie wniosków Przygotowany wniosek składany jest za pośrednictwem Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych SOWA Wydrukowany egzemplarz wniosku złożonego w SOWA przedkładany jest właściwemu zarządowi województwa wraz ze wzorem opinii określonym w załączniku nr 12 do regulaminu, w celu uzyskania pozytywnej opinii. Opinia wydawana jest przez zarząd województwa jako organ wykonawczy województwa zgodnie z art. 31 ustawy o samorządzie województwa Wniosek o dofinansowanie w wersji papierowej wraz z opinią właściwego samorządu, o sumie kontrolnej takiej samej jak wniosek złożony w SOWA, jest składany do IOK

Nowe Programy Kształcenia Podstawowe informacje Kryteria dostępu Kryteria premiujące Katalog kosztów

Spełnianie kryteriów Dla uniknięcia wątpliwości w toku oceny formalno-merytorycznej wnioskodawca ma obowiązek w treści wniosku zawrzeć niezbędne dane i twierdzenia dowodzące odrębnie spełnienia każdego z kryterium dostępu Obowiązek ten dotyczy każdej uczelni, bez względu na czynniki, takie jak jej status czy też wielkość (mierzona np. liczbą podstawowych jednostek organizacyjnych czy też liczbą studentów), co zapewnia równe traktowanie wnioskodawców Nie jest wystarczające zawarcie w treści wniosku wyłącznie ogólnych sformułowań i twierdzeń dowodzących, że uczelnia spełnia wszystkie kryteria, bądź kilka z nich na raz. Podpis osoby upoważnionej w części VIII Oświadczenia wniosku, zaświadczający o prawdziwości danych zawartych we wniosku, nie stanowi formy poświadczenia spełniania kryteriów dostępu

Wnioskodawcy KD 1: Wnioskodawcą projektu jest szkoła wyższa publiczna bądź niepubliczna, kształcąca co najmniej 100 studentów na studiach stacjonarnych KD 2: Wydział/wydziały uczelni, który/e będzie/będą realizować działania w ramach projektu, nie posiadają w momencie złożenia wniosku negatywnej oceny instytucjonalnej PKA (wydziału) ani nie posiadają w momencie złożenia wniosku negatywnej oceny jakości kształcenia lub obowiązującej negatywnej oceny PKA na którymkolwiek z kierunków, na których mają być realizowane działania w ramach projektu

Partnerstwo KD 13: W przypadku projektu złożonego przez uczelnie w partnerstwie, każda ze szkół wyższych wchodząca w skład partnerstwa musi spełniać warunki określone w kryteriach dostępu 1 – 12 Nie istnieją ograniczenia co do charakteru prawnego i organizacyjnego partnera - może to być dowolna jednostka (nie tylko uczelnia), o ile została wybrana zgodnie z art. 33 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej Sposób i tryb wyboru partnera musi być odpowiednio opisany we wniosku, ze szczególnym uwzględnieniem zaleceń zawartych w pkt 4.5 Instrukcji. Partnerstwo musi mieć swoje uzasadnienie merytoryczne – tzn. dzięki współpracy powstanie efekt synergii i wartość dodana, niemożliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym

Zgodność z RSI KD 11: Składany w konkursie projekt musi posiadać pozytywną opinię samorządu województwa potwierdzającą zgodność zaplanowanych w nim działań z RSI województwa, na którego potrzeby realizowane będzie kształcenie w ramach projektu. Opinia (według wzoru formularza stanowiącego załącznik nr 12 do regulaminu konkursu) jest przedkładana wraz z wnioskiem o dofinansowanie

Cykl i okres kształcenia KD 12: W projekcie nie mogą być finansowane działania, które mogą być przedmiotem wsparcia w ramach Osi priorytetowej V Wsparcie dla obszaru zdrowia PO WER KD 3: Projekt musi obejmować swym działaniem cały cykl kształcenia na studiach pierwszego stopnia lub drugiego stopnia lub studiów jednolitych KD 4: Projekt trwa nie krócej niż 24 miesiące i nie dłużej niż 72 miesiące

Wartość projektu KD 5: Maksymalna wartość projektu wynosi (liczbę studentów określa się wg stanu na dzień złożenia projektu) dla uczelni kształcących: - do 4000 studentów – PLN – studentów – PLN - powyżej studentów – PLN KD 6: Maksymalna wartość projektu na uczestnika wynosi PLN

Zakres projektu KD 7: Projekt musi obejmować swoim zakresem merytorycznym: działania włączające pracodawców w przygotowanie programów kształcenia i ich realizację uzupełnione o co najmniej jeden z poniższych elementów: - tworzenie i realizację nowych kierunków studiów odpowiadających na aktualne potrzeby społeczno-gospodarcze, - dostosowanie i realizację programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych. Nie jest dozwolone przewidywanie działań dodatkowych, wykraczających poza wskazane powyżej moduły

Korzystanie z doświadczenia KD 8: Tworzenie nowych kierunków i ich realizacja oparte są na kompetencjach merytorycznych uczelni i ma na celu dostosowanie do aktualnych potrzeby społeczno- gospodarczych KD 8: Dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych odbywa się w ramach istniejącego kierunku

Finansowanie projektu KD 9: W związku z faktem, że działania w projekcie dotyczą wsparcia nieobjętego programem kształcenia na danym kierunku, wydatki ponoszone na realizację zadań w ramach projektu nie mogą być przeznaczone na działania finansowane ze środków budżetu państwa na kształcenie studentów studiów stacjonarnych ani na działania finansowane z czesnego opłacanego przez studentów objętych projektem

Finansowanie projektu KD 10: W ramach projektu kwalifikowalne są koszty wynikające wyłącznie z zaangażowania do projektu osób z otoczenia społeczno-gospodarczego w nowym, dotychczas nie realizowanym zakresie czy formule współpracy oraz zaadaptowania w procesie kształcenia nowych rozwiązań proponowanych lub opracowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym

Nowe Programy Kształcenia Podstawowe informacje Kryteria dostępu Kryteria premiujące Katalog kosztów

Kryteria premiujące Wszystkie zajęcia w ramach projektu odbywają się w języku obcym (5 pkt) Wyróżniająca ocena instytucjonalna PKA (5 pkt)

Kryteria premiujące Co najmniej 12 m-czna współpraca z pracodawcami w zakresie praktycznych elementów kształcenia (5 pkt) Zajęcia o charakterze warsztatowym w wymiarze co najmniej 10% zajęć w projekcie (5 pkt) Zaangażowanie do organów kolegialnych co najmniej trzech przedstawicieli pracodawców (5 pkt)

Kryteria premiujące Premiowane będą projekty złożone przez uczelnie posiadające siedzibę na obszarze województwa, którego dotyczy obszar realizacji projektu bądź w partnerstwie z taką uczelnią oraz pracodawcą/cami prowadzącymi działalność w obszarze RIS z obszaru województwa, którego dotyczy obszar realizacji projektu (10 pkt)

Nowe Programy Kształcenia Podstawowe informacje Kryteria dostępu Kryteria premiujące Katalog kosztów

Zakres projektu KD 7: Projekt musi obejmować swoim zakresem merytorycznym działania włączające pracodawców w przygotowanie programów kształcenia i ich realizację uzupełnione o co najmniej jeden z poniższych elementów: - tworzenie i realizację nowych kierunków studiów odpowiadających na aktualne potrzeby społeczno-gospodarcze - dostosowanie i realizację programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych. Nie jest dozwolone przewidywanie działań dodatkowych, wykraczających poza wskazane powyżej moduły

Wydatki kwalifikowalne W ramach projektu mogą być finansowane wyłącznie koszty wynikające z zaangażowania do projektu osób z otoczenia społeczno-gospodarczego w nowym, dotychczas nie realizowanym zakresie czy formule współpracy oraz zaadaptowania w procesie kształcenia nowych rozwiązań proponowanych lub opracowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym (np. wykłady, seminaria, ćwiczenia, warsztaty, zajęcia projektowe)

Wydatki kwalifikowalne 2 Wynagrodzenia wypłacane z tego tytułu muszą odpowiadać stawkom wypłacanym przez wnioskodawcę dydaktykom za prowadzenie analogicznych zajęć

Wydatki kwalifikowalne 3 Wydatki ponoszone na realizację zadań w ramach projektu nie mogą dotyczyć działań, na które Uczelnia otrzymuje finansowanie ze środków budżetu państwa ani działań, które są finansowane z czesnego opłacanego przez studentów objętych projektem.

Wydatki kwalifikowalne 4 Uczelnie publiczne (studia stacjonarne) FAZA PRZYGOTOWANIA: w przypadku tworzenia nowego kierunku uczelnie mogą rozliczać koszty zaadoptowania do procesu kształcenia nowych rozwiązań proponowanych lub opracowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym FAZA PRZYGOTOWANIA: w przypadku doskonalenia kierunku studiów uczelnie mogą rozliczać koszty zaadoptowania do procesu kształcenia nowych rozwiązań proponowanych lub opracowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. IOK nie definiuje maksymalnego zakresu modyfikacji programu kształcenia (wnioskodawca winien tak zaplanować zmiany, aby rozpoczęcie kształcenia na udoskonalonym kierunku nastąpiło możliwie jak najszybciej)

Wydatki kwalifikowalne 5 Uczelnie publiczne (studia stacjonarne) FAZA REALIZACJI: w przypadku tworzenia nowego kierunku uczelnie mogą rozliczać koszty prowadzenia dydaktyki wynikającej z zaangażowania otoczenia społeczno-gospodarczego dla studentów pierwszej edycji studiów prowadzonych na nowoutworzonym kierunku przez cały cykl kształcenia. W przypadku objęcia projektem kolejnych roczników, które również muszą być objęte pełnym cyklem kształcenia, finansowane mogą być wyłącznie zajęcia wynikające z doskonalenia kierunku. FAZA REALIZACJI: w przypadku doskonalenia kierunku studiów uczelnie mogą rozliczać koszty dydaktyki wynikającej z zaangażowania otoczenia społeczno-gospodarczego w ramach nowych zajęć dla studentów pierwszej edycji studiów prowadzonych na nowoutworzonym kierunku przez cały cykl kształcenia. W przypadku objęcia projektem kolejnych roczników, które również muszą być objęte pełnym cyklem kształcenia, finansowane mogą być wyłącznie zajęcia wynikające z dalszego doskonalenia kierunku.

Wydatki kwalifikowalne 6 uczelnie niepubliczne oraz uczelnie publiczne (w przypadku studiów niestacjonarnych) FAZA PRZYGOTOWANIA: w przypadku tworzenia nowego kierunku uczelnie mogą rozliczać koszty zaadoptowania do procesu kształcenia nowych rozwiązań proponowanych lub opracowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Czesne należy skalkulować w oparciu wyłącznie o koszty zajęć nieobjętych projektem (prawidłowość sporządzenia kalkulacji będzie podlegała kontroli) FAZA PRZYGOTOWANIA: w przypadku doskonalenia kierunku mogą rozliczać koszty zaadoptowania do procesu kształcenia nowych rozwiązań proponowanych lub opracowanych we współpracy z otoczeniem społeczno- gospodarczym. IOK nie definiuje maksymalnego zakresu modyfikacji programu kształcenia (wnioskodawca winien tak zaplanować zmiany, aby rozpoczęcie kształcenia na udoskonalonym kierunku nastąpiło możliwie jak najszybciej) Czesne należy skalkulować w oparciu wyłącznie o koszty zajęć nieobjętych projektem (prawidłowość sporządzenia kalkulacji będzie podlegała kontroli)

Wydatki kwalifikowalne 7 uczelnie niepubliczne oraz uczelnie publiczne (w przypadku studiów niestacjonarnych) FAZA REALIZACJI: w przypadku tworzenia nowego kierunku uczelnie mogą rozliczać koszty prowadzenia dydaktyki wynikającej z zaangażowania otoczenia społeczno- gospodarczego dla studentów pierwszej edycji studiów prowadzonych na nowoutworzonym kierunku przez cały cykl kształcenia. W przypadku objęcia projektem kolejnych roczników, które również muszą być objęte pełnym cyklem kształcenia, finansowane mogą być wyłącznie zajęcia wynikające z doskonalenia kierunku. Czesne należy skalkulować w oparciu wyłącznie o koszty zajęć nieobjętych projektem (prawidłowość sporządzenia kalkulacji będzie podlegała kontroli) FAZA REALIZACJI: w przypadku doskonalenia kierunku studiów uczelnie mogą rozliczać koszty dydaktyki wynikającej z zaangażowania otoczenia społeczno-gospodarczego w ramach nowych zajęć dla studentów pierwszej edycji studiów prowadzonych na nowoutworzonym kierunku przez cały cykl kształcenia. W przypadku objęcia projektem kolejnych roczników, które również muszą być objęte pełnym cyklem kształcenia, finansowane mogą być wyłącznie zajęcia wynikające z dalszego doskonalenia kierunku. Czesne należy skalkulować w oparciu wyłącznie o koszty zajęć nieobjętych projektem (prawidłowość sporządzenia kalkulacji będzie podlegała kontroli)

Wartość projektu KD 6: Maksymalna wartość projektu na uczestnika wynosi PLN Koszty przedstawione w budżecie projektu będą podlegać weryfikacji pod kątem zasadności i racjonalności przyjętych stawek, również tych mieszczących się poniżej maksymalnego poziomu. Przyjęcie stawki maksymalnej nie oznacza, że będzie ona akceptowana w każdym projekcie – przy ocenie budżetu brane będą pod uwagę m.in. takie czynniki jak np. stopień złożoności projektu, wymogi jakościowe, wielkość grupy docelowej.

Wartość projektu 2 Maksymalna wartość projektu na uczestnika wynosi PLN W dopuszczalnej kwocie nie są brane pod uwagę ewentualne koszty racjonalnych usprawnień, mogące wynieść maksymalnie do PLN na uczestnika projektu, a dopuszczalne jedynie w przypadku zaistnienia potrzeby umożliwienia udziału w projekcie osoby z niepełnosprawnościami (środki te mogą być poniesione wyłącznie na ten cel).

Wartość projektu 3 Po zakończonym naborze IOK przeprowadzi analizę kosztów założonych we wniosku o dofinansowanie w odniesieniu do analogicznych kosztów w pozostałych wnioskach złożonych w odpowiedzi na konkurs lub/oraz kosztów zatwierdzanych w projektach realizowanych w ramach IV Priorytetu PO KL W projekcie nie mogą być finansowane działania, które mogą być przedmiotem wsparcia w ramach Osi priorytetowej V Wsparcie dla obszaru zdrowia PO WER

Standardy jakościowe 1 Na Beneficjencie spoczywa odpowiedzialność za jakość prowadzonych w projekcie działań KD 8: Tworzenie nowych kierunków i ich realizacja oparte są na kompetencjach merytorycznych uczelni i ma na celu dostosowanie do aktualnych potrzeby społeczno- gospodarczych KD 8: Dostosowanie i realizacja programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych odbywa się w ramach istniejącego kierunku

Standardy jakościowe 2 KD 2: Wydział/wydziały uczelni, który/e będzie/będą realizować działania w ramach projektu, nie posiadają w momencie złożenia wniosku negatywnej oceny instytucjonalnej PKA (wydziału) ani nie posiadają w momencie złożenia wniosku negatywnej oceny jakości kształcenia lub obowiązującej negatywnej oceny PKA na którymkolwiek z kierunków, na których mają być realizowane działania w ramach projektu

Standardy jakościowe 3 Wnioskodawca jest zobowiązany do uzasadnienia każdego wydatku poprzez opis standardu jakościowego np. wymagania dotyczące osoby prowadzącej zajęcia, wymiar czasowy, zakres merytoryczny, prowadzenie zajęć w języku obcym w sekcji XI Uzasadnienie wydatków część 2 jest polem obligatoryjnym na etapie realizacji i rozliczania projektu IOK dopuszcza możliwość uznania za niekwalifikowalne kosztów działań o zmienionych warunkach i standardzie

Standardy jakościowe 4 zapisy wniosku o dofinansowanie muszą uwzględniać spełnianie przez podstawową jednostkę organizacyjną uczelni, na której będzie realizowane kształcenie na nowym lub udoskonalonym kierunku studiów, wymagań dotyczących infrastruktury, wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia oraz minimum kadrowego

RSI Utworzony i realizowany lub udoskonalony i realizowany w ramach projektu program kształcenia musi posiadać opinię potwierdzającą zgodność zaplanowanych w nim działań z Regionalną Strategią Innowacji województwa, na którego potrzeby realizowane będzie kształcenie w ramach projektu. Nie będą uznawane za kwalifikowalne jakiekolwiek koszty uzyskania przedmiotowej opinii.

Program kształcenia Utworzenie lub udoskonalenie programu kształcenia musi uwzględniać wnioski z analizy zgodności efektów kształcenia z potrzebami rynku pracy oraz wnioski z analizy wyników monitoringu karier zawodowych absolwentów prowadzonego przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w przypadku gdy uczelnia prowadzi własny monitoring karier zawodowych absolwentów - również wnioski z analizy wyników tego monitoringu, przeprowadzonej przez wnioskodawcę przed złożeniem wniosku o dofinansowanie Nie będą uznawane za kwalifikowalne jakiekolwiek koszty przeprowadzenia przedmiotowych analiz

Program kształcenia 2 w pracach mających na celu określenie programu kształcenia można wykorzystać doświadczenia i wzorce międzynarodowe nie będą uznawane za kwalifikowalne jakiekolwiek koszty związane z zapoznawaniem się z przedmiotowymi doświadczeniami i wzorcami

Dziękuję za uwagę