Co składa się na dobre słuchanie? Słuchanie: odbieranie i interpretowanie komunikatów od członków grupy i reagowanie na nie. Zygmunt Korzeniewski, DODN.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Advertisements

Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Dwa typy komunikacji słownej i ich oddziaływanie na dzieci. Blokady komunikacji interpersonalnej. Czynniki ułatwij ą ce komunikacj ę.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Mirek Ostrowski, Radio Wrocław SA Radio hybrydowe wprowadzenie.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN SŁUCHANIE NAJWAŻNIEJSZA Z KOMPETENCJI!
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Jak rozmawiać z nastolatkiem?. SŁUCHANIE SŁUCHANIE Cierpliwie słuchaj – nie krytykuj, nie przerywaj dziecku w trakcie, nie komentuj każdego zdania, nie.
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Projektowanie prezentacji multimedialnych Piotr Rakowski Gliwice 2006.
Stalking.
Jak radzić sobie z emocjami, stresem, automotywacją w najróżniejszych sytuacjach i okolicznościach życia i pracy? Przekonaj się, co ma do powiedzenia.
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Rola książki w życiu człowieka
Komunikowanie się w zespole: narzędzia osoby kierującej
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
ORGANIZACJA.
Style i strategie uczenia się
Please click through slides at your leisure
Prezentacje multimedialne
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Moje szczęście.
10 kroków do zmiany nawyków
Techniki w mediacjach rodzinnych
Bezpieczeństwo dostępu do danych w systemie Windows
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Dobrobyt.
Słyszeć = słuchać = rozumieć = akceptować …czyli o aktywnym słuchaniu
Pozytywne myślenie.
„Katecheza dla ciekawych” jest po fazie testów
Zaskakujące decyzje Lista symptomów i chorób: C (częsta), R (Rzadka),
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Doskonalenie rachunku pamięciowego u uczniów
Prezentacja informacji w biznesie
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
”Czerp z innych, ale nie kopiuj ich. Bądź sobą” Michel Quoist
Jak lider radzi sobie z krytyką?.
Monitorowanie wdrażania opracowanie: Maria Utracka
Zawsze słyszymy o „zasadach” ze strony kobiet
Zapis prezentacji:

Co składa się na dobre słuchanie? Słuchanie: odbieranie i interpretowanie komunikatów od członków grupy i reagowanie na nie. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Definicja słuchania  „Słuchanie jest czteroetapowym procesem, obejmującym percepcje komunikatu, jego interpretację, decyzję, co oznacza i w końcu reakcję”. („Skuteczne słuchanie – kluczem do sukcesu”, Steil, Barker i Watson) Zygmunt Korzeniewski, DODN

Interpretacja  Słuchanie takie nie jest pasywne, wymaga aktywności.  Słuchanie jest zachowaniem, nad którym możemy w dużym stopniu sprawować kontrolę.  Większość ludzi nie słucha dobrze. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Preferowane sposoby słuchania  Istnieją cztery preferowane sposoby słuchania: 1.zorientowane na ludzi, 2.czynność, 3.treść, 4.czas.  Żadna z tych preferencji nie jest ani dobra, ani zła, każda ma zarówno zalety, jak i wady. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Preferowane sposoby słuchania  Bycie efektywnym członkiem grupy wiąże się z identyfikacją preferencji własnych i preferencji innych członków.  Oznacza także zmianę preferencji zgodnie z potrzebami grupy. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Słuchacze zorientowani na ludzi  Koncentrują się na sposobie, w jaki ich słuchanie wpływa na relacje.  Do nich udają się inni, kiedy chcą być wysłuchani.  Są uważni i zdają się nie oceniać.  Używają zaimka my częściej niż ja.  Mogą zwracać zbyt wiele uwagi na nastroje innych i odwracać ich od grupowego zadania. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Słuchacze zorientowani na działanie  Koncentrują się na pracy, którą mają do wykonania.  Pomagają grupie skupić się na zadaniu, poprzez zwracanie uwagi na szczegóły oraz przekazywanie informacji zwrotnych dotyczących celu i sposobu, w jaki grupa może go osiągnąć.  Słuchanie sprawia im przyjemność, jeśli materiał przekazywany jest w sposób uporządkowany… Zygmunt Korzeniewski, DODN

Słuchacze zorientowani na treść  Przyciągają wysoce wiarygodne źródła.  Sprawia im przyjemność analizowanie tego, co słyszą.  Rozkładają informacje na części pierwsze i są w stanie pokazać grupie wiele aspektów jednego problemu.  Czasami mogą być postrzegani jako nadmiernie krytyczni lub autorytatywni. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Słuchacze zorientowani na czas  Ustalają terminy spotkań, przypominają członkom grupy o graniczeniach czasowych i odwodzą od rozwlekania dyskusji.  Cenią sobie czas.  Przerywają dyskusję, kiedy zbliża się czas zakończenia zebrania. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Komentarz do preferowanych sposobów słuchania  Żaden nie jest najlepszy.  Na nasze preferencje wpływa wiele czynników, włączając rodzaje relacji pomiędzy członkami grupy i ograniczenia czasowe.  Każda z preferencji ma swoje pozytywne i negatywne strony… Zygmunt Korzeniewski, DODN

Słuchacze zorientowani na ludzi  Zalety:  są skoncentrowani na relacji,  okazują troskę o innych,  nie oceniają.  Wady : mogą ich rozpraszać nastroje innych osób.  Przykład : „Powiedz coś więcej o tym, jakbyś się czuł, gdybyśmy wcielili to w życie”. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Słuchacze zorientowani na działanie  Zalety :  są skoncentrowani na zadaniu,  pomagają grupie w wytrwaniu w realizacji zadania,  pomagają grupie pozostać zorganizowaną.  Wady : mogą poświęcić relacje międzyludzkie w imię wykonania zadania.  Przykład : „Wiem, że jesteś zmartwiony, ale mamy dużo pracy, więc lepiej przejdźmy do rzeczy”. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Słuchacze zorientowani na treść  Zalety :  pomagają grupie w analizowaniu informacji,  patrzą na sprawy z różnych pespektyw.  Wady : zdają się być zbyt krytyczni. Pomijają informacje anegdotyczne lub nieeksperckie.  Przykład : „Nie jesteśmy jeszcze gotowi, aby zadecydować, ponieważ nie słyszeliśmy jeszcze o wszystkich stronach tej sprawy. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Słuchacze zorientowani na czas  Zalety :  pomagają grupie trzymać się planu,  przerywają chaotyczne dyskusje.  Wady : ich niecierpliwość w trakcie spontanicznych dyskusji może hamować kreatywność.  Przykład : „Zróbmy plan, żebyśmy wiedzieli, że wyrobimy się przed ostatecznym terminem”. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Komentarz  Poszczególne preferencje starajmy się wykorzystać produktywnie i ograniczajmy negatywne strony każdej z nich.  Róbmy to, znając swoje własne preferencje oraz preferencje innych osób i zachęcajmy innych do produktywnego wykorzystywania preferowanych przez nich sposobów słuchania. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Złe nawyki w słuchaniu  Ponieważ jesteśmy w grupie, nacisk na to, aby słuchać, nie jest tak duży jak wtedy, gdy jesteśmy tylko z jedną osobą.  Im więcej jest osób, które mogą odpowiadać za sukces grupy, tym łatwiej złe słuchanie może ujść płazem.  Wszyscy nabywamy nawyków złego słuchania, choć skuteczna dyskusja grupowa powinna polegać na rozpoznawaniu barier uniemożliwiających dobre słuchanie. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Słuchanie pozorne  Udawanie, że się słucha, podczas gdy myśli się o czymś innym lub odpływa myślami. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Kłótnia w milczeniu  Nie zrozumienie, co mówi osoba mówiąca i poszukiwanie w myślach możliwych zarzutów dla błędnie zrozumiałego pomysłu. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Przyjmowanie założeń o znaczeniu  Interpretowanie zachowania nadawcy poprzez odwoływanie się do reguł właściwych dla kultury, z której pochodzi odbiorca. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Atak mentalny  Utrzymywanie przez osobę będąca złym słuchaczem, że wie lepiej, co miała na myśli osoba mówiąca, niż ona sama, pomimo protestu ze strony osoby mówiącej. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Skupienie się na rzeczach nieistotnych  Skierowanie przez słuchacza uwagi z komunikatu nadawcy na nieistotne szczegóły, takie jak ubiór, akcent, wygląd fizyczny lub czynniki rozpraszające pochodzące z otoczenia. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Odchodzenie od tematu  Zmienianie tematu bez zwracania uwagi na osobę mówiącą; nie łączenie własnych uwag z wypowiedziami poprzedniego mówiącego. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Reagowanie obronne  Brak słuchania lub brak prób zrozumienia tego, co ktoś ma do powiedzenia, spowodowany tym, że osoba słuchająca czuje się psychologicznie zagrożona przez coś, co powiedziała lub zrobiła osoba mówiąca. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Aktywne słuchanie  Słuchanie jest zachowaniem aktywnym, nie zaś biernym.  Aktywne słuchanie jest częściowo kwestią wyboru: czy skoncentrujemy się na drugiej osobie i które części komunikatów będą tym, na których skupimy uwagę i postaramy się zapamiętać.  Dobry testem aktywnego słuchania jest parafrazowanie. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Aktywne słuchanie  Jeśli pierwotny nadawca komunikatu jest całkowicie zadowolony z tego, że jest zrozumiany właściwie, możemy zgodzić się, zaprzeczyć, badać szczegóły lub zmieniać temat.  Osoby słuchające aktywnie potwierdzają swój sposób rozumienia, zanim wyrażą ocenę.  Jednym z efektów aktywnego słuchania jest spowolnienie rozmowy. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Końcowa rada  Miejmy się na baczności przed słuchaniem pozornym.  Jeśli zdamy sobie sprawę z tego, że tak naprawdę nie słuchaliśmy, przeprośmy i poprośmy o powtórzenie wypowiedzi. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Podsumowanie  Na słuchanie składa się usłyszenie komunikatu, jego interpretacja, zdecydowanie, co oznacza i odpowiedzenie. Członkowie grupy, którzy zazwyczaj przejawiają niektóre z nawyków złego słuchania, muszą te właśnie umiejętności najbardziej doskonalić. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Ćwiczenie  Cel - pomoc w zastosowaniu i trenowaniu aktywnego słuchania.  Podzielcie się na grupy 5 – 6 osobowe. Wybierzcie temat rozmowy i ćwiczcie aktywne słuchanie podczas rozmowy na ten temat.  Pamiętajcie, że parafrazowanie nie jest po prostu powtarzaniem poprzednich wypowiedzi. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Ćwiczenie  Każda grupa powinna trzymać się następujących zasad: a.Rozmówca nie może dodać niczego do rozmowy, zanim nie sparafrazuje tego, co powiedziała poprzednia osoba w sposób dla niej satysfakcjonujący. b.Jeśli parafraza nie zostanie zaakceptowana, rozmówca może próbować ponownie aż do czasu, gdy osoba wypowiadająca się wcześniej zaakceptuje parafrazę. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Ćwiczenie c. Niech jeden z członków grupy śledzi liczbę parafraz, które zostały zaakceptowane lub odrzucone. Każda próba powinna zostać odnotowana. d. Po wykonaniu zadania omówcie trudności, które wystąpiły podczas ćwiczenia. Przyjrzyjcie się korzyściom parafrazowania i problemom, które mogą się pojawić. Zygmunt Korzeniewski, DODN

Do przygotowania prezentacji wykorzystałem książkę: „KOMUNIKACJA W GRUPACH” (ADAMS K., GALANES G.J) Zygmunt Korzeniewski, DODN