KONDYCJA PSYCHOFIZYCZNA BIALSKICH PIĘCIOLATKÓW PODSUMOWANIE
STAN ZDROWIA Po badaniach bilansowych 4-latka, skierowania do obserwacji dotyczyły 64 przypadków Z opieki specjalistycznej korzysta od 1,1% - do 5,4% dzieci 17% dzieci wykazało w dniu badań zbyt duże wartości ciśnienia tętniczego krwi
ROZWÓJ FIZYCZNY, SPOŁECZNO - EMOCJONALNY I UMYSŁOWY Około 80% dzieci – wysoki poziom rozwoju ruchowego i emocjonalno-społecznego Ponad 40% wysoki poziom rozwoju umysłowego
ROZWÓJ FIZYCZNY Niedowaga Nadwaga dz 12,8% dz 12,8% Otyłość dz 4,1% chł 12,3% chł 11,8% chł 3,6%
Bialskie 5-latki: dziewczęta - 16,9% chłopcy – 15,5%
SPRAWNOŚĆ Pogorszenie zwinności, poprawa wyników skoczności w porównaniu do badań bialskich przedszkolaków z 1986 roku Gorsze wyniki zwinności i szybkości w porównaniu do rówieśników z innych środowisk Polski Zdolności lokomocyjne – lepsze wyniki - dziewczęta Kontrola przyboru – lepsze wyniki - chłopcy Duża motoryka – lepsze wyniki - chłopcy
POSTAWA CIAŁA WADY POSTAWY 15,8% 9 % 22 % POSTAWY SKOLIOTYCZNE I SKOLIOZY FUNKCJONALNE 22% SKOLIOZY STRUKTURALNE 3,5% PŁASKOSTOPIE ok. 40% STOPY PŁASKO-KOŚLAWE IV 0 - 2% ograniczenie ruchomości stawów barkowych 18 % ograniczenie ruchomości stawów biodrowych słabość posturalna
ORGANIZACJA CZASU WOLNEGO zbyt późno zbyt często za mało
ŻYWIENIE Podawać!!! warzywa, owoce, ciemne pieczywo, nabiał Ograniczyć!!! słodycze, lody, słodzone napoje, potrawy smażone, produkty wysokoprzetworzone lub zawierające konserwanty
CO DALEJ ???? Wypracowanie systemowych działań w zakresie wyrównywania deficytów rozwojowych u dzieci i młodzieży bialskiej z wykorzystaniem istniejącego potencjału ludzkiego, warunków technicznych oraz podmiotów gospodarczych, funkcjonujących w obszarze zdrowia, edukacji i kultury fizycznej.