Uniewersytet Gdański, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki Żonglowanie – podrzucanie piłek czy liczb? Maciej Stankiewicz, Bartłomiej Sulich Opiekun.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Advertisements

Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
PODSTAWY TAKSONOMII NAUCZANIA Tomasz Cecot
Portale społecznościowe. Serwis społecznościowy  to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Mam prawo do ochrony swoich danych osobowych Twoje dane – Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli.
PARTNER Twoje zyski i przywileje! PROGRAM NetBiz.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
WYNIKI ANKIETY INTERNETOWEJ Opracowanie wyników: Dr Jarosław Załęcki Mgr Maciej Brosz „Współtwórz swoje miasto. Wysokościowce w Gdańsku”
Historia Znaleziska archeologiczne wskazują, że jedwab wytwarzano już w starożytnych Chinach od roku około 2700 lat p.n.e.Chinach Chińskie.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Wydział Informatyki Kierunek: Informatyka Specjalność: Systemy Informatyczne PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Teoria masowej obsługi Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
BURZA MÓZGÓW  Pierwszym etapem w pracy nad filmem były długie godziny rozmyślań nad doświadczeniem, które by nas naprawdę zaciekawiło i spełniało wymogi.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
U MAD BRO?. Nie wiesz w jaki sposób znalazłeś się w tym pokoju. Nie znasz osób które znajdują się tu z Tobą. Wiesz natomiast, że musicie się stąd wydostać.
Projektowanie prezentacji multimedialnych Piotr Rakowski Gliwice 2006.
Dlaczego Katowice są odpowiednim miejscem na otwarcie w nich szkółki piłkarskiej Realu Madryt ?
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Turystyczne zachowanie Europejczyków podróżujących w celach służbowych na przykładzie piętnastu „starych” krajów członkowskich Unii Europejskiej doc.dr.
Internet to nie tylko gry .
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Informacja o maturze w 2018 roku
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
On-the-Fly Garbage Collection
Wyniki egzaminu gimnazjalnego Matematyka Rok szkolny 2016/1017
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Prezentacja z matematyki
Liczby pierwsze.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Filmowa podróż do Krainy Edukacji
Przewodnik Udoskonalanie listy wyników w wyszukiwarce naukowej
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Warsztaty: „Jak zostać swoim własnym rzecznikiem”
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
Certyfikaty branżowe Odbiorcy docelowi:
Dyplomant: Magisteriusz Inżynierski Promotor: Stanisław Flaga
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Prezentacja planu biznesowego
Przedstawiają uczniowie klasy II c
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Doskonalenie rachunku pamięciowego u uczniów
Nazwa firmy Biznesplan.
Elementy Kombinatoryki
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Nasza działalność KLAVO to firma zajmująca się dostarczaniem usług dla instytucji kultury. Chcemy, aby zwiększały one jakość obsługi zwiedzających. Celem.
ZAPROPONOWANYCH DZIAŁAŃ
Sędzia Grupa I Dominika Antosik, Kamil Baryła,
Grazyna Mirkowska Matematyka Dyskretna PJWSTK 2001
dr Robert Kowalczyk, PWSZ Płock
Zapis prezentacji:

Uniewersytet Gdański, Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki Żonglowanie – podrzucanie piłek czy liczb? Maciej Stankiewicz, Bartłomiej Sulich Opiekun naukowy: Dr Barbara Wolnik X Bałtycki Festiwal Nauki, Gdańsk 2012

Agenda ● Wstęp ● Krótko o żonglerce ● Notacja siteswap ● Większa dawka matematyki ● Po co to jest? ● Podsumowanie ● Filmy

Historia Żonglerki ● "Najwcześniejsze znane przedstawienie żonglerki pochodzi z egipskiego 15. grobowca Beni Hassan datowanego na p.n.e" [2] ● "Evans wykazał, że przedstawienia o charakterze cyrkowym były prezentowane publicznie już około 2400 r p.n.e" [3] ● "W starożytnym Egipcie już około 4600 p.n.e nad Nilem prezentowali swoje umiejętności kuglarze." [3]

Definicja Żonglerki ● Żonglerka tradycyjna to podrzucanie przedmiotów w taki sposób, że w jednym momęcie w ręce znajduje się co najwyżej jeden przedmiot. ● Wymagane też jest aby ilość piłek była większa od ilości rąk co dla nas oznacza że żonglerka zaczyna się od 3 przedmiotów. ● Dodatkowo przyjmiemy że ręce rzucają na przemian raz prawa, raz lewa.

Jak opisywano żonglerkę kiedyś? ● Nazwy własne trików (kaskada, fontanna, prysznic) ● Nazwy określające modyfikacje trików (mills mess, backcross) ● Nazwy różniły się w zależności od języka, rejonu i okresu. Dotyczyły one też tylko małej grupy najbardziej popularnych kombinacji. Reszta wymagała długich i mało precyzyjnych opisów.

Początki notacji siteswap ● Notacja siteswap została stworzona niezależnie przez 3 grupy naukowców: [4][8] ● 1) Santa Cruz California w 1981 ● 2) California Institute of Technology w 1985 ● 3) University of Cambridge w 1985 ● Notacja ta opisuje żonglerkę asynchroniczną.

Wprowadzenie do siteswapów na podstawie [4] ● Kaskada: CZNCZNCZNCZN... ●

Wprowadzenie do siteswapów na podstawie [4] ● Kaskada: CZNCZNCZNCZN... ● = 3 ●

Wprowadzenie do siteswapów na podstawie [4] ● Kaskada: CZNCZNCZNCZN... ● = 3 ● Fontanna: CZNRCZNRCZNR... ●

Wprowadzenie do siteswapów na podstawie [4] ● Kaskada: CZNCZNCZNCZN... ● = 3 ● Fontanna: CZNRCZNRCZNR... ● = 4

Wprowadzenie do siteswapów na podstawie [4] ● Kaskada: CZNCZNCZNCZN... ● = 3 ● Fontanna: CZNRCZNRCZNR... ● = 4 ● Prysznic: CZZNNCCZZNNC... ●

Wprowadzenie do siteswapów na podstawie [4] ● Kaskada: CZNCZNCZNCZN... ● = 3 ● Fontanna: CZNRCZNRCZNR... ● = 4 ● Prysznic: CZZNNCCZZNNC... ● = 51 ●

Wprowadzenie do siteswapów na podstawie [4] ● Kaskada: CZNCZNCZNCZN... ● = 3 ● Fontanna: CZNRCZNRCZNR... ● = 4 ● Prysznic: CZZNNCCZZNNC... ● = 51 ● (Wieża?): CZNNZCCZNNZC ●

Wprowadzenie do siteswapów na podstawie [4] ● Kaskada: CZNCZNCZNCZN... ● = 3 ● Fontanna: CZNRCZNRCZNR... ● = 4 ● Prysznic: CZZNNCCZZNNC... ● = 51 ● (Wieża?): CZNNZCCZNNZC ● = 531

Co w praktyce oznaczają liczby?

Walidacja siteswapów ● Siteswap to ciąg liczb całkowitych nieujemnych ● Skąd wiemy czy dany ciąg liczb "można żonglować"?

Matematyczna definicja siteswapu

Zagadka ● Jak na podstawie siteswapu określić ilość piłek?

Zagadka ● Jak na podstawie siteswapu określić ilość piłek? ● Podpowiedzi: ● 3: 3, 441, 423, 531, 51, ● 4: 4, 71, 7531 ● 5: 5, 91, 97531, 744

Twierdzenie o Wartości Średniej Ilość piłek = suma liczb / długość ● Dowód można znaleźć np. w [1] s. 13

Twierdzenie (ilość siteswapów) ● Wszystkich siteswapów jest nieskończenie wiele ● Jeśli ograniczymy się do konkretnej ilości przedmiotów i siteswapów o określonej długości to ilość różnych siteswapów wynosi: ● N(b,n) = (b+1) n-bn ● Gdzie b – ilość przedmiotów, n – długość sekwencji ● Dowód można znaleźć np. w [1] s. 24

Rozszerzenia notacji siteswap Istnieje wiele rozszerzeń notacji siteswap które umożliwiają żonglerom opisywanie bardziej złożonych trików np: ● Notacja synchroniczna ● Notacja multiplexowa ● Notacja synchroniczno - asynchroniczna ● Notacje wieloosobowe (4-hand notation, Prechac notation, Causal Diagrams) ● Inne (Multi Hand Notation, diagramy stanów, notacja stosu i wiele innych)

Zaawansowane aspekty matematyczne ● Diagramy stanów ● Siteswapy pierwsze ● Właściwości numeryczne ● Inne twierdzenia (np. częściowe twierdzenie odwrotne do Twierdzenia o Wartości Średniej) ● Karty żonglerskie ● Inne, jeszcze bardziej zaawansowane (definicja funkcyjna siteswapów, grupy warkoczowe, algebra siteswapów, żonglerka losowa, aksjomatyczne generowanie siteswapów[6] itd.)

Diagramy Stanów źródło grafiki: [5]

Po co żonglerom siteswapy? ● Komunikacja ● Pomoc w treningu ● Tworzenie nowych trików ● Inne (łączenie siteswapów, poziom trudności, szukanie podobnych, analiza itd)

Czego nie opisują siteswapy? ● Notacja siteswap mimo iż jest bardzo rozbudowana nie opisuje wielu aspektów żonglerki: ● Ustawienia i ruchu żonglera(ów) ● Pozycji i ruchu rąk (np mills mess, inside, oustide) ● Wysokości wyrzutów ● Wielu niestandardowych rytmów (gallop rhythm, slow-fast passing) w tym przypadku można użyć Multi Hand Notation

Czy zostało coś jeszcze do odkrycia? ● Istnieje wiele niezbadanych lub nierozwiązanych problemów matematycznych związanych z siteswapami ale czy jest jeszcze coś co mogło by przydać się żonglerom? ● Jak najbardziej! ● Cały czas pojawiają się nowe pomysły np. Sposób opisu żonglerki wieloosobowej z przechodzeniem (takeouts) [7].

Luke Burrage 3 piłki – wideo

Gandini Juggling i-juggle white - wideo

Bibliografia ● [1] Dr Anthony Mays – (2006) “Combinatorial aspects of juggling“. ● [2] Prof. Arthur Lewbel – (2002) “Research in Juggling History“. ● [3] Mgr Agnieszka Kwiatkowska - „Sztuka cyrkowa - sztuka ludzkich możliwości“. ● [4] Prof. William Murray - “Mathematics & Juggling“ – nagranie wykładu (obecnie niedostępne). ● [5] The Internet Juggling Database (2001 – 2012). ● [6] Ben Beever – (2002) “Guide to Juggling Patterns“ - Guide to Juggling Patterns.pdf Guide to Juggling Patterns.pdf ● [7] Aidan Burns - “Siteswap Made Simple“ - ● [8] Grupa dyskusyjna rec.juggling (od 1990). ● I wiele innych

Dziękujemy za uwagę. Pytania? Prezentacja jest dostępna w internetcie pod adresem:

Żonglerskie prawdy i mity ● Żonglerka nawet 3 piłkami jest bardzo trudna i potrzeba do niej talentu. ● (95%-99% ludzi może nauczyć się żonglować 5 piłkami) ● Około 200 milionom osób udało się zażonglować 3 piłkami. ● Trudnosc żonglerki rośnie wykładniczo względem liczby przedmiotów (bardzo szybko). ● Prawdopodobnie żonglerka więcej niż 15 przedmiotami przewyższa ludzkie możliwości.