Aspekty prawne przekazania oprogramowania oraz dokumentacji wytworzonej w ramach projektu “Budowa RIIP” innym jednostkom samorządu terytorialnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
System operacyjny Renata P. System operacyjny - jest to zbiór nadrzędnych i niezbędnych programów umożliwiających pracę na komputerze. Jest on pośrednikiem.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Lokalne źródła prawa – zarys
Zespół roboczy ds. otwartego dostępu do publikacji naukowych
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Udostępnianie pojazdów wojskowych
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Rzecznik Praw Dziecka.
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Zmiany w Umowie i Projekcie
Bezpieczeństwo dostępu do danych w systemie Windows
Finansowanie programu
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Pojęcie i skład spadku.
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Regulamin działania KM RPO WP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Nowe podejście do zamówień publicznych
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Zasady Działania Unii Europejskiej
Zapis prezentacji:

Aspekty prawne przekazania oprogramowania oraz dokumentacji wytworzonej w ramach projektu “Budowa RIIP” innym jednostkom samorządu terytorialnego

Infrastruktura danych przestrzennych (ang. SDI – Spatial Data Infrastructure) to zespół odpowiednich technologii, środków politycznych i ekonomicznych, przedsięwzięć instytucjonalnych oraz zasobów ludzkich niezbędnych dla efektywnego zbierania, zarządzania, udostępniania i wykorzystania danych geograficznych przez społeczność na poziomie państwa, grupy państw lub na poziomie ogólnoświatowym. Przykładem budowy SDI na poziomie regionalnym jest europejski projekt INSPIRE (Infrastructure for Spatial Information in Europe). Projekt ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej. Dyrektywa nr 2007/2/WE określa „ogólne zasady mające na celu ustanowienie infrastruktury informacji przestrzennej w UE dla celów wspólnotowej polityki środowiskowej, a także polityki lub działań, które mogą mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na środowisko”. Istotą projektu INSPIRE jest tworzenie zharmonizowanych baz danych przestrzennych oraz uzgodnienia jednolitej metody wymiany danych przestrzennych. Zgodnie z dyrektywą infrastruktura informacji przestrzennej w UE będzie oparta na infrastrukturach ustanowionych i działających w Państwach Członkowskich.

Podstawowym celem budowy krajowej infrastruktury danych przestrzennych (ang. NSDI – National Spatial Data Infrastructure) jest ułatwienie dostępu do danych przestrzennych obywatelom danego kraju, jednostkom administracji publicznej, firmom komercyjnym, wyższym uczelniom itd. Zadanie to realizowane jest od strony technicznej poprzez zapewnienie dostępu do usług geoinformacyjnych w sieci Internet/Intranet, a od strony organizacyjno-prawnej poprzez opracowanie odpowiednich zapisów prawnych, struktur organizacyjnych, porozumień pomiędzy różnymi organizacjami. Rozpatrując budowę SDI na poziomie kraju, należy pamiętać, że jednym z głównych powodów jej budowy jest dążenie do ograniczenia wielokrotnego pozyskiwania tych samych danych geograficznych. Praktycznie każdy system informacji przestrzennej zarówno opracowywany dla potrzeb planowania przestrzennego, ochrony środowiska, zarządzania miastem, analiz geomarketingowych, jak i wspierania operacji militarnych potrzebuje danych referencyjnych, w stosunku do których można zlokalizować interesujące z punktu widzenia jego użytkowników obiekty lub zjawiska

Celem ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. 2010, Nr 76, poz. 489, ze zm., zwana dalej „ u.o.i.p. ”) jest określenie zasad tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej; U.o.i.p. dokonuje transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2007/2/WE z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz. Urz. UE L 108 z 25 kwietnia 2007 r., str. 1, ze zm.); Zgodnie z art. 1 u.o.i.p. w ramach infrastruktury informacji przestrzennej powinno dążyć się do interoperacyjności i współdziałania. W świetle art. 17 u.o.i.p. infrastruktura informacji przestrzennej jest tworzona, utrzymywana i rozwijana przez organy administracji publicznej. Tworząc i utrzymując infrastrukturę informacji powinno przestrzennej organy powinny mieć na uwadze minimalizację kosztów budowy i utrzymywania infrastruktury, optymalizację dostępu do zbiorów oraz usług danych przestrzennych, a także harmonizację, bezpieczeństwo i jakość tych zbiorów i usług. Oczywiście nie może to prowadzić do naruszenia praw własności intelektualnej (art. 2 u.o.i.p.).

W ramach projektu RIIP zostały zawarte Umowy z Wykonawcami, na podstawie których zrealizowano określone dzieła (np. dokumentacja zarządcza, prototyp portalu mapowego, oprogramowanie systemowe, oprogramowanie bazodanowe i narzędziowe, oprogramowanie aplikacyjne). Część z ww. dzieł stanowią jednocześnie utwory w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 2006, Nr 90, poz. 631 z późn. zm. dalej powoływana jako „pr.aut.”) lub programy komputerowe, o których mowa w art. 74 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z ww. Umowami Województwo Lubelskie przejęło od wykonawców całość autorskich praw majątkowych do wykonanego oprogramowania i wytworzonej dokumentacji w ramach projektu. Przeniesienie autorskich praw majątkowych do oprogramowania nastąpiło z dniem podpisania protokołów odbioru końcowego, a autorskich praw majątkowych do dokumentacji z chwilą jej przekazania Województwu Lubelskiemu jako Zamawiającemu. Ponadto Wykonawcy udzielili Województwu Lubelskiemu licencji pomocniczych do korzystania z systemów, baz danych i oprogramowania na polach eksploatacji wynikających z OPZ. Produkty te nie były wytworzone w wyniku realizacji umów z Wykonawcami.

W ramach Umów z Wykonawcami, mamy doczynienia z utworami prawno - autorskimi sensu stricte (dokumentacja) oraz programami komputerowymi. Program komputerowy wyrażony w formie kodu źródłowego jest zapisem alfanumerycznym, składającym się z liter, cyfr, symboli i innych znaków, stanowiących zapis poleceń adresowanych do komputera, utworzonych zgodnie z zasadami leksyki i składni danego języka programowania. Sporządzenie programu (jego „zakodowanie") w formie poleceń określonego języka programowania (kodu źródłowego) zwykle poprzedza opracowanie dokumentacji projektowej. Do dokumentacji projektowej czy technicznej itp. stosujemy w pełnym zakresie zasady ogólne wynikające z pr.aut. Natomiast w zakresie programów komputerowych znajdują zastosowanie odrębne reguły wynikające z rozdziału 7 pr.aut. co potwierdza usunięcie nowelizacją z dnia 9 czerwca 2000 r. zawartego w pr. aut. stwierdzenia co do autorskoprawnej ochrony dokumentacji projektowej, wytwórczej i użytkowej (art. 74 ust. 2 zdanie pierwsze pr. aut.). W konsekwencji ww. dokumentacja podlega ochronie na ogólnych zasadach, a nie na takich samych zasadach jak ochrona samego programu komputerowego.

Z momentem przejścia autorskich praw majątkowych, zarówno do wykonanych programów komputerowych, jak i wytworzonej dokumentacji, Województwo Lubelskie, w zakresie określonym w Umowach z Wykonawcami, jest traktowane jak autor czyli zgodnie z art. 16 ust. 2 pr. aut. jest uprawnione do korzystania z dokumentacji oraz oprogramowania i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji określonych w Umowie. Pola eksploatacji są "sposobami korzystania z utworu", przyznanymi stronom umowy przez system prawny (zob. art. 50 pr. aut. i art. 74 ust. 2 pr. aut. w odniesieniu do programów komputerowych). Można w pewnym uproszczeniu powiedzieć, że pola eksploatacji obiektywnie istnieją niezależnie od stron umowy, podobnie jak niezależnie od nich istnieje utwór czy program komputerowy. Jedną z charakterystycznych cech polskiej regulacji dotyczącej umów prawno - autorskich jest art. 41 ust. 2 pr. aut., zgodnie z którym "Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana "licencją", obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione". W ramach Umów z Wykonawcami pola eksploatacji zostały określone bardzo szeroko zarówno w zakresie oprogramowania, jak i dokumentacji.

W zakresie określonych w Umowach z Wykonawcami pól eksploatacji Województwo Lubelskie jest uprawnione do przekazania tych uprawnień dalej na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie nieodpłatnych i niewyłącznych umów licencyjnych na podstawie art. 67 ust. 1 i 2 pr. aut. Umowa licencyjna jest najlepszą formą prawną, gdyż zachowuje majątkowe prawa autorskie po stronie Województwa Lubelskiego, a jednocześnie umożliwienia korzystanie z oprogramowania i dokumentacji przez licencjobiorcę (np. inne województwa). Z punktu widzenia przepisów dotyczących finansów publicznych brak jest przeszkód do nieodpłatnego przekazania tego oprogramowania.

Województwo Lubelskie zapewniło sobie na podstawie Umów z Wykonawcami prawo do dokonywania zmian w dokumentacji i oprogramowaniu. Takie postanowienie Umów jest bezpośrednio związane z treścią przepisu art. 75 ust. 2 pkt 3 i art. 75 ust. 3 pr. aut. pozwalającego na zwielokrotnianie kodu programu komputerowego oraz zmianę jego formy wyrażenia, czyli dokonywanie tzw. dekompilacji programu. Oznacza to, że w ramach umów licencyjnych z jednostkami samorządu terytorialnego Województwo Lubelskie może je upoważnić do dokonywania niezbędnych zmian, modyfikacji czy rozbudowy oprogramowania w celu dostosowania do potrzeb ich środowiska informatycznego. Niezależnie od powyższego na podstawie Umów Wykonawcy udzielili Województwu Lubelskiemu zezwolenia na wykonywanie tzw. praw zależnych. Jest bardzo ważne postanowienie umowne, gdyż przepis 74 ust. 4 pkt 2 pr. aut. odnosi się tylko do samej czynności wprowadzenia zmian do programu komputerowego. Pomija natomiast kwestię kontroli korzystania z powstałego w ten sposób utworu zależnego (opracowania) programu.

Dziękuję za uwagę! Rafał Poździk