CZAS ZAWODOWCÓW - wielkopolskie kształcenie zawodowe Ministerstwo Rozwoju Warszawa 12 lipca 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZAS ZAWODOWCÓW wielkopolskie kształcenie zawodowe
Advertisements

Nowoczesne zarzadzanie placówka oświatową Dlaczego warto wprowadzać narzędzia informatyczne do zarządzania.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Ul. Gliniana 2, Ruda Śląska Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Rudzie Śląskiej.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX – Rozwój wykształcenia.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Analiza wynagrodzeń nauczycieli za 2011 r. Opracowanie przygotowane przez Wydział Edukacji i Spraw Społecznych.
1 Kształtowanie sieci szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Powiecie Starogardzkim Perspektywa 2020.
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
konkursu nr RPSL IZ /17 w ramach RPO WSL
WSPARCIE ROZWOJU POMORSKIEJ EDUKACJI przez Samorząd Województwa Pomorskiego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WP na lata
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
EFS W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
II Spotkanie Robocze Bruksela,
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
kształcących w zawodach
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
- efektywne wsparcie doradcze
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
Numer naboru: RPMP IP /17 Małopolskie Talenty I etap edukacyjny: klasy IV – VI z 43 szkół podstawowych powiatu gorlickiego Numer naboru:
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
Projekt pn. Uczeń na 6 w Szkole Podstawowej nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego w Olecku współfinansowany z EFS w ramach Regionalnego.
KOŁO NAUKOWE Z ZAKRESU NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Staże europejskie drogą do sukcesu
Nowa jakość studiów II stopnia na PG
Zespół Szkół Morskich w Darłowie to najstarsza tego typu szkoła średnia kształcąca w zawodach technik nawigator morski, technik mechanik okrętowy, technik.
„Bliżej rynku pracy – Zintegrowany System Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ZIT WOF”
Realizacja wskaźników objętych ramami wykonania w ramach
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA Platforma e-learningowa
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SEKTOROWA RADA ds. kompetencji w budownictwie
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Jakość – zespół działań danej organizacji (szkoły) ukierunkowany na spełnienie wymagań określonego klienta (ucznia).
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Wspomaganie pracy szkół
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

CZAS ZAWODOWCÓW - wielkopolskie kształcenie zawodowe Ministerstwo Rozwoju Warszawa 12 lipca 2016 r.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Czas trwania: od 1 lipca 2012 r. do 30 września 2015 r. Wartość projektu ,26 zł

Partnerzy projektu: Lider Partner

Projekt odpowiadał na potrzeby podniesienia kwalifikacji zawodowych uczniów techników poprzez: staże / praktyki zawodowe organizowane u pracodawców lub przedsiębiorców; doposażenie pracowni szkolnych w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne umożliwiające realizację podstawy programowej kształcenia w zawodach w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej; doskonalenie kompetencji nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu; kształcenie modułowe; praktyki zawodowe w specjalistycznych laboratoriach praktyk; rozwój doradztwa edukacyjno – zawodowego.

Zrealizowane cele: Wsparciem objęto uczniów oraz 184 nauczycieli z 70 techników w Wielkopolsce. Projekt otrzymał tytuł „Najlepszej inwestycji w człowieka 2014” w ramach ósmej edycji konkursu „Dobre praktyki EFS 2014” organizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Zadania realizowane w projekcie: 1.Kształcenie modułowe 2.Wielkopolski system doradztwa edukacyjno – zawodowego (WSDEZ) – System Zawodowcy 3.System e-learning 4.Praktyki w laboratoriach i u pracodawców

Kształcenie modułowe i metoda projektu

Kształcenie modułowe i metoda projektu: w 35 szkołach kształcących zawodowo z terenu Województwa Wielkopolskiego wdrożono innowacyjną metodę kształcenia modułowego polegającą na ujmowaniu treści kształcenia w jednostki modułowe w zawodach: technik mechatronik technik informatyk technik handlowiec technik logistyk technik ekonomista technik organizacji reklamy Kierunki kształcenia wybrano w wyniku konsultacji społecznych.

Kształcenie modułowe i metoda projektu kształceniem modułowym objętych zostało 1881 uczniów i uczennic w 73 oddziałach 184 nauczycieli zostało objętych wsparciem z zakresu dydaktyki kształcenia modułowego i metody projektu w pierwszym roku nauki w każdej klasie objętej programem kształcenia modułowego, zorganizowano zajęcia pozalekcyjne z metody projektu – łącznie zrealizowanych zostało godzin opracowano i wydrukowano zestawów materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli uczniów klas modułowych uczestniczyło w szkoleniach związanych z nabyciem nowych kwalifikacji: ECDL, Obsługa kasy fiskalnej, obsługa wózków jezdniowych, uprawnienia 1kV

System Zawodowcy Wielkopolski system doradztwa edukacyjno-zawodowego

Dostosowanie systemu szkolnictwa zawodowego do potrzeb rynku pracy Do rozwoju współpracy potrzebna jest informacja – informacja o potrzebach pracodawców i o potencjale kompetencji uczniów Informacja musi być aktualna, szczegółowa, reprezentatywna System Zawodowcy – założenia:

System Zawodowcy: umożliwia uczennicom i uczniom tworzenie własnych profili kompetencyjnych i pozwala na skonfrontowanie posiadanych umiejętności z oczekiwaniami pracodawców; stanowi obszerną bazę opisującą potencjał uczniów szkół zawodowych i oczekiwań pracodawców – niezależnie od branży i wielkości przedsiębiorstwa – dzięki temu powstaje rzetelny i aktualny system monitorowania i prognozowania potrzeb rynku pracy i kształcenia zawodowego; obejmuje wsparciem ponad 68 szkół kształcących zawodowo z Wielkopolski. Pracodawca: zainteresowany pozyskaniem praktykantów, stażystów oraz pracowników, zamieszcza oferty skierowane do uczniów i uczennic; Precyzyjnie określa wymagania dotyczące danego stanowiska; wybiera konkretne umiejętności z gotowej listy przypisanej danemu zawodowi.

System zawodowcy – moduły: Moduł ucznia/absolwenta – baza opisującą profil kompetencyjny, Moduł dla przedsiębiorcy – określenie wymagań dotyczących pracownika na konkretnym stanowisku, mobilny system rekrutacyjny, bezpłatna rejestracja i minimalizacja kosztów i skrócenie czasu dostępu do informacji, Moduł doradztwa zawodowego – umożliwia planowanie ścieżki edukacyjnej, wspierania w rozwoju zawodowym, Moduł kierownika kształcenia praktycznego – usprawnia proces organizacji praktyk – automatyzacja opracowania dokumentów, skrócenie czasu edycji dokumentacji potrzebnych dla praktyk i staży, Moduł szkoleń – firmy szkoleniowe publikują ofertę kursów i szkoleń, Moduł e-learning – równolegle z Systemem Zawodowcy funkcjonuje moduł kształcenia zdalnego, Moduł analityczny – możliwość samodzielnego generowania raportów i analiz dwudzielnych w czasie rzeczywistym dotyczących m.in.: rynku pracy i edukacji w Wielkopolsce, Marketing automation – komunikacja z użytkownikami.

Źródło: zestawienie danych z Systemu Zawodowcy ( ) SYSTEM ZAWODOWCY ŹRÓDŁO INFORMACJI REPREZENTATYWNYCH DLA REGIONU

System e-learning

37 szkół objętych systemem e-learningu 396 kursów udostępnionych z sześciu zawodów 550 kursów na platformie 290 nauczycieli korzystało z e-learningu w 73 klasach modułowych 147 nauczycieli przeszkolonych w czasie spotkań metodycznych uczniów loguje się do platformy e-learning uczniów uczących się w systemie modułowym Przeprowadzono panele szkoleniowe z nauczycielami w subregionach oraz 35 spotkań on-line z wykorzystaniem platformy e-learningowej 35 szkół zostało wyposażonych w nowoczesne pomoce dydaktyczne i mobilne laboratoria e-learningowe (zestaw obejmował: 31 komputerów przenośnych wraz z osprzętem sieciowym i oprogramowaniem oraz rzutnik multimedialny). E-learning w liczbach:

Na platformie e-learning znajdują się również: autoryzowane i recenzowane teksty zamówione, obejmujące problematykę i treści kształcenia zawodowego – 240 tekstów materiały audio-video do wykorzystania w budowanych kursach e-larningowych – 153 pozycje zestaw zdjęć „stockowych” do wykorzystania w kursach e-learningowych – 1500 szt. teksty o tematyce naukowo-technicznej – 400 tekstów programy wideo nakręcone przez TVP – 100 materiałów materiały z czasopisma „Nauka i Postęp” – 150 artykułów audycje radiowe – 300 audycji archiwum techniki – 1000 reprodukcji szklanych klisz

PORTAL - MENU

Laboratoria praktyk

Poznań Politechnika Poznańska Piła Zespół Szkół Ekonomicznych w Pile Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. H. Cegielskiego nr 1 w Pile

Sposób organizacji praktyki w laboratorium: Praktyki odbywały się w dwóch lokalizacjach, łącznie w 10 salach. Każda praktyka trwała: 1 tydzień przez 40 godzin. Uczniowie przyjeżdżali w grupach od ok. 10 do 30 osób w zależności od liczebności klasy. Praktyki organizowane były dla uczniów z całej Wielkopolski. Zajęcia w laboratoriach prowadzone były przez praktyków. Uczniowie otrzymywali do wykonania konkretne zadania podobne do tych, które wykonywane są w firmach na stanowiskach pracy. TECHNIK EKOMOMISTA

7 180 uczniów w laboratoriach (plan 6300) Ponad 290 grup Ponad godzin zrealizowanych zajęć Prawie przeprowadzonych testów Ponad 620 zatwierdzonych raportów ewaluacyjnych 190 wycieczek po Politechnice Poznańskiej Praktyki w laboratoriach: TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY

Wyposażenie laboratoriów: Bramka Rfid Drukarka 3D Spawarka światłwodów Zestaw Eyetracking i Eeg Robot Przemysłowy Epson KOMPUTER Pacsystem Rxi Mierniki Fluke Oprogramowanie: Enova, Comarch Altum, Optima, Flexim, Corel

Praktyki i staże u pracodawców

Uczniowie/uczennice praktyk (plan 2 980) 68 staży (plan 50) Praktyki i staże zawodowe u pracodawców dla 36 zawodów

BISujemy ZAWODOWCÓW

Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska Projekt realizowany w ramach WRPO w latach 2015 – 2022 Wartość projektu ,00 zł Projektodawcy: Departament Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego / Politechnika Poznańska Jednostki samorządu terytorialnego, pracodawcy i poszczególne szkoły uczestniczące w projekcie będą miały okazję współtworzyć rozwijaną w województwie Wielkopolską Sieć Edukacyjno-Gospodarczą. Trwała odbudowa systemu kształcenia zawodowego w Wielkopolsce oraz rozszerzanie i umacnianie relacji pomiędzy szkołami i pracodawcami poprzez mi.in. włączanie pracodawców w proces doradzania uczniom odnośnie kierunków rozwoju zawodowego, trafniejsze dopasowanie ofert staży do umiejętności i kompetencji uczniów przy wykorzystaniu Systemu Zawodowcy czy wsparcie szkół i pracodawców w procesie komunikacji z lokalnymi instytucjami rynku pracy.

Formy wsparcia w projekcie Czas zawodowców BIS: płatne staże dla uczniów, zajęcia specjalistyczne dla uczniów w innowacyjnych technologicznie laboratoriach, dostęp do interaktywnych materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli przygotowanych w nowoczesnej technologii zamieszczonych na platformie e-learningowej, kursy/szkolenia zawodowe dla nauczycieli, doposażenie szkół i placówek kształcenia zawodowego (CKZiU), dostęp do narzędzia ułatwiającego komunikację pomiędzy uczniami i pracodawcami oraz umożliwiającego dopasowanie uczniów i absolwentów szkół do konkretnych ofert pracy z wykorzystaniem identyfikacji profili kompetencyjnych i stanowiskowych, patronat Politechniki Poznańskiej nad wybranymi klasami uczestniczącymi w projekcie.

Kształcenie zawodowe w Wielkopolsce - wyzwania Uzupełnienie luk w doposażeniu szkół w sprzęt i pomoce dydaktyczne do praktycznej nauki zawodu; Rozwój sieci współpracy pomiędzy samorządami, izbami rzemieślniczymi, instytucjami rynku pracy, szkołami i pracodawcami – Wielkopolska Sieć Edukacyjno – Gospodarcza; Zaangażowanie pracodawców w proces kształcenia zawodowego, np. opracowanie programu kształcenia / szkolenia, doposażenie szkół w specjalistyczny sprzęt, stypendium stażowe; Rozwój doradztwa edukacyjno – zawodowego; Praca nad wizerunkiem szkoły zawodowej – „Szkoła pozytywnego wyboru”; Promocja kluczowych branż gospodarczych regionu pod kątem rozwoju szkolnictwa zawodowego; Prawidłowa realizacja wsparcia UE w ramach WRPO

Dziękuję za uwagę Dorota Kinal Dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu nr tel.: