Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Advertisements

1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 13 w Tarnowskich Górach.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Jak rozmawiać z nastolatkiem?. SŁUCHANIE SŁUCHANIE Cierpliwie słuchaj – nie krytykuj, nie przerywaj dziecku w trakcie, nie komentuj każdego zdania, nie.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Raport z ewaluacji wewnętrznej na temat czytelnictwa
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa w Gimnazjum Nr 1 w Końskich
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Aktywny RODZIC.
Rola książki w życiu człowieka
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
Ucz i ucz się z TIK!.
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
Dlaczego warto czytać?.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
MAMO! TATO! PRZECZYTAJ! Rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających  z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe.
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
Szkoła Promująca Zdrowie
"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła.„ Wiesława Szymborska 
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Czytanie Książek i nie tylko… .
6-LATEK W SZKOLE.
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Program profilaktyczno-wychowawczy
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ?.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Dlaczego warto czytać?.
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Szkolny Festiwal Czytelniczy
Projekt: JAK SKUTECZNIE I JAK EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA CYKL KOLBA mgr Anna Krawczyk Projekt.
Książka mój przyjaciel
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
Priorytet 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne? Prezentacja dla rodziców

Rola rodziny w kształtowaniu postaw. Zainteresowania i styl bycia dziecka przede wszystkim kształtuje rodzina, jednak nie wszyscy rodzice mają świadomość, jaką rolę odgrywa książka w rozwoju intelektualnym dziecka. Książka pomaga kształtować zasady społeczno- moralne dziecka, mądrze wykorzystana, może stać się narzędziem bardzo pomocnym w rozwiązywaniu dziecięcych problemów. Przykładem mogą być książki M. Musierowicz „ Kurczak”, „ Co mam”, „Kredki”, „Rybka”, „ Boję się”, które opisują sytuacje bliskie dzieciom w wieku szkolnym. Czytając je możemy porozmawiać o przyjaźni, agresji, zazdrości czy braku akceptacji dla „ inności”.

Czytanie to jedna z najważniejszych sprawności językowych Jest narzędziem uczenia się, kiedy uczeń z książki( prasy) czerpie informacje, poszerzając swoją wiedzę. Podstawą przeżyć intelektualnych, emocjonalnych i estetycznych, kiedy dzieło literackie wpływa na operacje myślowe ucznia. Wzrusza i kształtuje upodobania estetyczne oraz wyobraźnię.

Warto czytać, bo: Czytanie wpływa na rozwój systemu mowy. Podnosi wiedzę. Bogaci życie uczuciowe. Pozwala na samokształcenie po skończeniu szkoły. Ułatwia udział w życiu kulturalnym i społecznym.

List bibliotekarza do rodziców Drodzy Rodzice! Państwa dziecko jest już czytelnikiem! Może samodzielnie korzystać ze zbiorów biblioteki szkolnej. W naszej bibliotece jest wolny dostęp do półek. Oznacza to, że dzieci już od pierwszej klasy przychodzą do biblioteki i wybierają książki do czytania. Sprawia im to dużą frajdę i czują się traktowane na równi ze starszymi kolegami. Mogą przy tym liczyć na pomoc bibliotekarza. Prosimy Państwa o zachęcenie dzieci do korzystania z biblioteki szkolnej. Proszę zwrócić uwagę, czy dziecko oddaje książki dopiero po ich przeczytaniu. Nieważne, czy będzie to po dwóch dniach, czy po dwóch tygodniach. Chcemy zapobiec niepożądanemu zjawisku, gdy dzieci wypożyczają dla samego wypożyczania „ kto więcej” i zwracają książkę nie zajrzawszy do niej. Jest to zły nawyk, który nie uczy dziecka prawidłowego kontaktu z książką.

Czytajmy z dzieckiem Zachęcamy Państwa do czytania razem z dzieckiem. Chcielibyśmy uświadomić Państwu, że czytanie obok liczenia i pisania jest jedną z najważniejszych umiejętności. Zachęcamy Państwa do czytania razem z dzieckiem. Prosimy stopniowo wciągać dziecko do czytania. Niech na początku dziecko czyta tylko tytuły wierszyków, rozdziałów. Później może to być cała linijka lub zdanie, aż dojdą Państwo do całej strony. Nawet nie zauważą Państwo, jak dziecko z dnia na dzień będzie chętniej i lepiej czytało. Liczymy na Państwa współpracę z biblioteką szkolną, życzymy cierpliwości, wytrwałości i przyjemności w wspólnym czytaniu. Nauczyciel bibliotekarz

Czytanie pomaga zrozumieć innych ludzi Czytanie książek pomaga w zrozumieniu innych ludzi, ich problemów, rozterek i motywów działania. Otwiera oczy na świat i drugiego człowieka.

Czytanie pomaga odnieść sukces w szkole Czytanie pomaga nam rozwijać myślenie, język i słownictwo. Uczymy się wyrażać myśli, uczucia, rozumieć innych, poszerzamy wiedzę o innych krajach, kulturach, historii, przyrodzie, o wszystkim, co nas interesuje.   Czytanie pozwala odnieść sukces nie tylko w szkole, ale procentuje i pozwala odnieść sukces w dorosłym życiu. W dużym stopniu miłość do książek wynosi się z domu, więc istnieje potrzeba edukowania rodziców. ,

Zapamiętujemy zasady ortograficzne Czytając zapamiętujemy np.  jaka jest prawidłowa pisownia trudnych wyrazów. Pomoże to uczniom w otrzymaniu lepszych ocen z przedmiotów, testów oraz sprawdzianów. Dzieci często (szczególnie wzrokowcy) uczą się pisowni trudnych wyrazów, nie zdając sobie z tego sprawy.  

Pomaga rozwiązywać problemy Takimi szczególnymi książkami są bajki terapeutyczne, które opowiadają często problemy, dotykające dzieci i ich rodziny, jak np. alkoholizm, przemoc, brak akceptacji wśród rówieśników itd. Bajki te opowiadają historię, przenosząc ją często w świat zwierząt, roślin itp. Zawierają możliwe rozwiązanie, pokazują utożsamiającemu się z bohaterami czytelnikowi w jaki sposób należy postąpić aby wyjść z kłopotów.  Jednak nie tylko bajki terapeutyczne, których celem jest terapia mogą spełniać taką rolę. Szczególnym przykładem będzie tu "Brzydkie kaczątko", które może pomóc dzieciom z niską samooceną czy postać Pippi Langstrump, która pozwala wierzyć czytelnikowi, że świat należy do niego. Myślę, że w każdej bajce/książce dziecko może poszukiwać odpowiedzi na dręczące go pytania i doskwierające mu problemy.  

Odpręża, uspokaja i relaksuje Dziecko czytając może wejść w sytuację bohatera, przeżywać z nim różne emocje, zdystansować się do swoich problemów.

Czytanie to świetny sposób na rozmowę z innymi Czytanie książek daje nam możliwość rozmawiania z innymi i wymiany poglądów na temat przeczytanych książek. Sięgamy po książki, jeśli widzimy, że ktoś inny to robi.  

Książka rozwija wyobraźnię i uczy koncentracji W dzisiejszym świecie ludzie żyją w ciągłym pośpiechu, warto znaleźć czas na czytanie, aby się wyciszyć i zrobić coś dla siebie. Czytanie rozwija, uczy koncentracji i pobudza naszą fantazję. Kreatywność będzie się rozwijała, gdy człowiek będzie miał szerokie horyzonty i wiedzę praktyczną uzupełniał o myślenie o świecie, ludziach i emocjach.  

Wzbogacamy słownictwo Czytając uczeń wzbogaca słownictwo. Łatwiej będzie mu nawiązać kontakt z innym rówieśnikiem lub osobą dorosłą. Nie będzie się obawiał ośmieszenia prowadząc dyskusję na różne tematy. Uczeń ma czynny kontakt z językiem, ćwiczy i poprawia jego znajomość. Nie ma problemów z wysławianiem się, pisaniem prac stylistycznych, łatwiej też nawiązuje kontakty z innymi. Myślę, że to bardzo ważny argument dla młodych ludzi. 

Czytanie to dobry sposób na nudę Ciekawa i wciągająca książka dostarcza rozrywki i emocji. Może bawić, czasem smucić, być przewodnikiem po świecie i innych kulturach. Z książką nie można się nudzić!   Pokazujmy dzieciom magię czytania.

Bibliografia 1.Molicka M. „ Bajkoterapia”, Poznań 2002 2.Zdunik J. :Jak mierzyć jakość edukacji, „ Wprost”36/2009 s.37 3.Bąk J., Wiewióra – Pyka E. „ Bajkowe spotkania”, Kraków 2003 4. Koźmińska I., Olszewska E. „ Wychowanie przez czytanie ”, Warszawa 2010 5.Grochal R., Szacki W., Boni M.: Facebook uczy lubić innych, „ Gazeta Wyborcza” 205/2011 s.13-14