Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
NIE ZAMYKAJ OCZU – RAZEM PRZECIWKO KRZYWDZENIU DZIECI
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wspomaga szkołę w realizacji zadań wychowawczych Opracował zespół w składzie: Joanna Brzoskowska PP-P Nr 2 Gdańsk,
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
psychologiczno –pedagogiczne
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
Praktyczne zastosowanie w profilaktyce agresji i przemocy
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
SPRAWOZDANIE PSYCHOLOGA SZKOLNEGO za rok szkolny 2014/2015
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U poz. 199; § 8 ust. 2 pkt. 5; §9 ust.2 pkt.8) pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom realizowana jest również poprzez interwencję kryzysową.

Polega na zapewnieniu osobie doświadczającej kryzysu poczucia bezpieczeństwa, wsparcia emocjonalnego i informacyjnego oraz minimalizowania lęku. Jest związana również ze zorganizowaniem wsparcia społecznego i znalezienia rozwiązania dla trudnej sytuacji w jakiej znalazł się klient; Istotna z uwagi na niebezpieczeństwo powstania objawów PTSD (zespołu stresu pourazowego); Pracownicy PPP udzielają pomocy indywidualnej oraz grupowej dzieciom, rodzicom, nauczycielom, którzy doświadczyli sytuacji kryzysowej bądź byli ich świadkami w sytuacji szkolnej i pozaszkolnej.

śmierć, choroba, wypadek, zagrożenie samobójstwem/próba samobójcza, przemoc, konflikt, nagłe zdarzenia niebezpieczne dla zdrowia i życia (np. kataklizm).

Pomocy w zorganizowaniu zespołu kryzysowego- dyrektor i nauczyciele są często w szoku zwłaszcza, gdy placówka jest niewielka, a śmierć dziecka nagła. Sprawdzeniu czy pokrzywdzone dziecko, rodzic, nauczyciel mają wsparcie psychologiczne (często jest to psycholog policyjny) Ustaleniu kto jeszcze wymaga wsparcia w jaki sposób odpowiadać na pytania rodziców i uczniów, jak z nimi rozmawiać ustalenie sposobu kontaktu z mediami, gdy sprawa jest głośna: kto rozmawia co mówi, aby nie podkręcać atmosfery sensacji i chronić rodzinę Ustaleniu grafiku dyżurów psychologów Poradni na terenie szkoły- dostępność psychologa w szkole przez pewien okres czasu w celu udzielania wsparcia, uczniom, rodzicom i nauczycielom, którzy tego potrzebują.

Rozmowy indywidualne z uczniem/ rodzicem/ nauczycielem znajdującym się w sytuacji kryzysu lub będącym tego kryzysu sprawcą – diagnozujące, wspierające, interwencyjne. W sytuacji konfliktu – prowadzenie mediacji między opozycyjnymi stronami. Warsztaty interwencyjne dla klas (np. w klasie ucznia lub uczniów, którzy dopuścili się poważnego naruszenia obowiązujących w szkole zasad prowadzone są dodatkowe zajęcia profilaktyczne).

Spotkania z grupami osób wymagającymi szczególnego wsparcia emocjonalnego, stwarzanie okazji i możliwości ujawnienia doświadczanych emocji, wyrażenia myśli – w warunkach akceptacji i empatycznego słuchania. Spotkania i rozmowy z rodzicami i nauczycielami ukierunkowane na budowanie strategii radzenia sobie z problemem – np. wspólne ustalanie dalszych działań wobec dziecka, zasad współpracy między rodzicami a szkołą, wskazanie możliwości uzyskania pomocy specjalistycznej, Pomoc w formułowaniu kontraktu, który jasno sprecyzuje warunki do spełnienia przez ucznia, dom rodzinny i szkołę oraz określi zmiany w zachowaniu dziecka, które mają zostać osiągnięte w trakcie oddziaływań pedagogicznych.

Objęcie ucznia, odpowiednią do Jego potrzeb, pomocą psychologiczną/ pedagogiczną na terenie poradni – np. włączenie do zajęć grupowych lub objęcie pomocą indywidualną (np. TSR, socjoterapia, terapia rodziny). Konsultacje psychiatryczne i porady dotyczące zalecanego dalszego postępowania terapeutycznego z uczniem. Ukierunkowanie dalszej pomocy (np. wskazanie specjalistycznych placówek zajmujących się ofiarami przemocy w rodzinie, poinformowanie o procedurze niebieskiej karty, zgłoszenie na policję). Monitorowanie we współpracy z pedagogiem / psychologiem szkolnym/ wychowawcą realizacji przyjętej strategii działań.

warsztaty psychologiczne dla dzieci i młodzieży prowadzone na terenie placówek, socjoterapia, psychoedukacja rodziców (Szkoła dla rodziców), rozmowy indywidualnej dla rodziców, nauczycieli, terapia systemowa rodzin, psychoterapia krótkoterminowa.