Leopold Staff. W przedziwnym mieszkam ogrodzie, Gdzie żyją kwiaty i dzieci gdzie po słońca zachodzie Uśmiech nam z oczu świeci.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dziękujmy Mu, naszemu Bogu Na wieki trwa Jego miłość
Advertisements

Pory Roku.
Ukryte treści kwiatów i bukietów
Powraca wiosna.
SIEDEM PRZELAŃ KRWI CHRYSTUSA
/ Błogosław duszo moja Pana Wszystko co we mnie Jego Najświętsze Imię
mgr Krystyna-Lucyna Masłowska
Łukasz Cranach „Adam i Ewa w raju”
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI O BAŚNI
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
Kocham Cię!!! Nie mam daru do pisania, lecz mam dar do pokochania... Pokochania tej  dziewczyny tej wyśnionej tej jedynej... Tą jedyną jesteś Ty! To Ty 
Przyjaźń...
Temat: Muzyka radości życia – renesans. [str ]
Czekasz na tę jedną chwilę,
Na ratunek pszczołom Projekt Klubów 4H Rok szkolny 2012/13.
Bajka dla Jerzego, Stasia, wszystkich dzieci małych i dużych Wierzbowa Kraina.
Włącz głośniki.
Ballada o królewnie, która chciała mieć wszystko
Świtania mgiełki opadły dawno, słońce podnosi jasność swą siłą, usiądźmy proszę razem przy stole, wypijmy czarną,cieszmy się chwilą.
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
PSZCZOŁY.
14 Pazdziernika DZIEŃ NAUCZYCIELA.
Gdzie jest wiosna? Autorzy projektu: Uczniowie klasy II
Coś dla ducha… „Istnieją dwa cele , do których należy dążyć w życiu: pierwszy- osiągnąć to czego się pragnie, drugi – cieszyć się tym.”
płynie w rytm naszych serc,
Kalendarz dla przyjaciół.
Ogród Nasze życie, jak dzień w ogrodzie -
Mazury-inspiracją dla artystów
WISZĄCE OGRODY SEMIRAMIDY W BABILONIE
21 marca - Pierwszy dzień wiosny
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Pszczoły Ada Stankiewicz 6a.
Pszczoły.
ERASMUS+ V A S E PRIMARY SCHOOL NUMBER 6 OLSZTYN POLAND SZACUNEK UCZCIWOŚĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ.
PRZYJACIEL LASU.
PSZCZOŁY ZACZYNAMY POKAZ.
W poszukiwaniu zaginionej studni
Mały Książę i symbole Autor: Barbara Myszk.
WITAM DZIŚ CHCIAŁABYM przedstawić KRÓTKI SLAJD O PSZCZOŁACH.
Mój dziadek i pszczoły.
Przyjacielem lasu jest:
Szukamy Przyjaciół Lasu.
ARKADYJSKIE ŻYCIE NA WSI „Pieśń świętojańska o Sobótce”
Kto jest przyjacielem lasu?
Bosch Malarz i jego symbole.
Kto jest przyjacielem lasu ?
Malarstwo obrazem epoki
Opracowała: Aleksandra Wysocka
b Kto jest przyjacielem lasu? Pracę wykonał uczeń Szkoły Podstawowej nr 43 w Lublinie Bartosz Leszko.
Witaj! Mój stary przyjacielu Cóż nowego mi powiedzą…
PSZCZOŁA MIODNA.
Moje najpiękniejsze miejsce na Lubelszczyźnie
LAS W MOJEJ MIEJSCOWOŚCI
Kto jest przyjacielem lasu? Ten, kto dba o jego mieszkańców, nie robi hałasu. Kto kocha przyrodę, łąki i lasy? To właśnie ja, uczeń piątej klasy. „Niezwykła.
Wiosenne obserwacje Gai Tarkiewicz
OPRACOWAŁA : Martyna Gruczyk Publiczne Gimnazjum im. gen. Edwarda Żółtowskiego w Mochowie.
Zwiastun wiosny Rośliny, Zwierzęta.
Klasa 1d na wyciecze do parku 24 marca 2015r. W poszukiwaniu wiosny.
Przyroda budzi się.... Maria Konopnicka Jaskółeczka.
Koran Koran ksiega. Doktryna religijna Islamiści uważają Allaha za jedynego, doskonałego boga "On jest Bogiem jedynym Bogiem wiekuistym! Nie zrodził nikogo,
Blog Ewy z raju.
Pasowanie uczniów klas I na czytelników biblioteki szkolnej
Symbole miłości.
Europa jest gdzie indziej…. Spis treści: ► Mapa Europy Mapa Europy Mapa Europy ► Czym jest dla mnie Europa? Czym jest dla mnie Europa? Czym jest dla mnie.
Hymn Szkoły Podstawowej nr 12 w Koninie
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: przyrodnicza klasa III wiosna 2 godz. lekcyjne.
Na łące Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Temat: Specjalność nauczycielska
Niech każdy o tym pamięta, że podczas pożaru giną ludzie i zwierzęta!
Andrzejkowe wróżby
Zapis prezentacji:

Leopold Staff

W przedziwnym mieszkam ogrodzie, Gdzie żyją kwiaty i dzieci gdzie po słońca zachodzie Uśmiech nam z oczu świeci.

Wodotrysk bije tu dziwny, Co śpiewa jak śmiech i łkanie; Krzew nad nim rośnie oliwny Cichy jak pojednanie.

Różom, co cały rok wiernie Kwitną i słodycz ślą woni, Obwiązujemy lnem ciernie, By nie raniły nam dłoni.

Żywim rój ptaków, co budzi Ze snu nas rannym powiewem, Ucząc nas iść między ludzi Z dobrą nowiną i śpiewem.

I mamy ule bartnicze, Co każą w pszczół nam iść ślady I zbierać jeno słodycze Z kwiatów, co kryją i jady.

I pielęgnujem murawę, Plewiąc z niej chwasty i osty, By każdy, patrząc na trawę, Duszą, jak trawa, był prosty

Leopold Staff żył w okresie Młodej Polski gdzie ważnym nurtem był impresjonizm. Charakteryzował się on maksymalnym zbliżeniem do natury, artyści starali się uchwycić chwilę stąd też nazwa tego nurtu. W pierwszej zwrotce podmiot liryczny ujawnia sie czytelnikowi jako mieszkaniec ogrodu. Wraz z nim ogó zamieszkują dzieci, ptaki i pracowite pszczoły. Wokół rośnie wypielęgnowana trawa po, której przechadzają się mieszkańcy ogrodu. W tym miejscu możemy także znaleźć źródełko wokół którego rosną tylko piękne kwiaty, są to zazwyczaj róże, które kwitną przez cały rok nie tracąc koloru. Słychać śpiew ptaków. Są tu także ule a w nich pracowite pszczoły, które zbierają nektar z kwiatów. Dowiadujemy się, ze mieszkańcy ogrodu muszą go pielęgnować, plewić chwasty i osty, ponieważ psują one wizerunek ogrodu. Symbole, które możemy spotkać w wierszu to na przykład kwiaty. Są odzwierciedleniem przemijającego piękna. Dzieci symbolem beztrostki, zabawy, spontaniczności, niewinności a wodotrysk -życia i energii. Róże są odwiecznym znakiem miłości.„Obwiązujemy lnem ciernie,By nie raniły nam dłoni.”oznacza cierpienie, które możemy uniknąć. Pszczoły symbolizują dostatek i szczęście a chwasty i osty- zło i grzech. Ogród przypomina Eden czy też Arkadię - Krainę mlekiem i miodem płynącą. WIersz Leopolda Staffa jest próbą odnalezienia sensu ludzkiego życia. Odnajdujemy cechy filozofi egzystencjalnej i stoickiej. Natura jest uważana za nauczycielkę prostego i snotliwego życia. Szczęściem dla Leopolda Staffa jest zapewne powrót do Matki-natury. Powrót do raju, z którego niestety wypędzono nas już dawno.