Socjosemiotyczna teoria uczenia się jezyka Hallidaya (1975) W systemie językowy dorosłych istnieją trzy warstwy (systemy): semantyczny; leksykogramatyczny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
uczyć się języka angielskiego
Advertisements

Jak język angielski wpływa na współczesną polszczyznę ?
Logiki (nie)klasyczne
„BSD alternatywa dla Linuksa”
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Pamięć semantyczna Część pamięci długotrwałej, w której przechowuje się podstawowe znaczenie słów i pojęć.
Czy potrafimy obliczyć wartość wyjścia sieci znając wartości jej wejść? Tak, przy założeniu, że znamy aktualne wartości wag i progów dla poszczególnych.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
-Witam nazywam się Weronika Zgorzelska oraz Oliwia Kołakowska. -Witam serdecznie 1.Od kiedy pan gra w FC Barcelonie… -W FC Barcelonie gram od 13 roku.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
Present Perfect Tense.
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Social Media Smutna konieczność czy szansa na sukces dla nowego biznesu?
John LENNON IMAGINE (Jeśli chcesz, by tekst odpowiadał piosence pozwól, aby prezentacja przebiegała automatycznie)
Słowa wyrażające czynności/action or doing words
Second Conditional.
Lekcja dla menedżera.
„Zdolności a umiejętności”
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Rola języka w poznaniu i myśleniu
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
W W W Łukasz Stochniał.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Hallo again! Your task is to translate the following sentences paying close attention to : Verb + ing To + infinitive Infinitive.
The History St. Peter and Paul's Church.. The end of work Miner1: We are buried. Miner2: We can' t go out. bury-zasypać Koniec pracy Górnik1: Jesteśmy.
Metody sprawnego uczenia się.
Kłótnia na osi liczbowej!
Jak to było naprawdę?.
 Primary School no 17  John Paul II, Chorzow, Poland  Made by Monika Winkler`s Project Group.
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
World Down Syndrome Day 2014
PROJEKT EDUKACYJNY – blog Pomoce z języka angielskiego Opracowanie: Agnieszka Osińska.
POLISH LANGUAGE COURSE Lesson 2: Asking and showing the way.
POLISH LANGUAGE COURSE Lesson 1 Greetings and introducing yourself.
PHP Instrukcja warunkowa if Damian Urbańczyk. Warunek? Instrukcję warunkową wykorzystujemy wtedy, gdy chcemy sprawdzić pewien fakt, który może być prawdziwy.
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
River Vistula!.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Życie we dwoje,
Tworzenie prawa w warunkach wielojęzyczności
Artur Ochojski Katedra Badań Strategicznych i Regionalnych Wydział Ekonomii Dzień internacjonalizacji Katowice 18/06/2015 Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Gustaw Morcinek was born in a very poor family. Gustaw Morcinek urodził się w bardzo biednej rodzinie.
You are about to see a few sentences in Polish. Try to translate them into English, but keep in mind they are: The First Conditonal The Second Conditional.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
KOMUNUIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Hallo again! Your task is to translate the following sentences paying close attention to : Verb + ing To + infinitive Infinitive.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania Modelowanie i podstawy identyfikacji 2015/2016 Modele neuronowe – podstawy,
Wykrzyknienia (Exclamations) Projekt z języka angielskiego.
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
Aby osiągnąć fazę III, dziecko musi wykształcić dwa główne obszary potencjału językowego - obszar: ideacyjny - związany z reprezentacją doświadczenia (wiedza.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Polish Survival Kit BASIC POLISH WORDS AND EXPRESSIONS, THAT WILL KEEP YOU ALIVE ON THE STREET.
Struktura egzaminu ustnego z języków obcych (bez określania poziomu) ZadanieCzasPunktacja Rozmowa wstępnaok. 2 minut Zadanie.
Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Gustaw Morcinek was born in a very poor family.
Tworzenie własnego tekstu: zaproszenie
Uogólnione funkcje języka:
Jeżeli czegoś nie doświadczamy nie widzimy, nie słyszymy, nie czujemy, to wcale to jeszcze nie znaczy, że tego nie ma!
Nazwa – pojęcie i podziały
Nie taki polski straszny
Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego
Instrukcja warunkowa if
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Socjosemiotyczna teoria uczenia się jezyka Hallidaya (1975) W systemie językowy dorosłych istnieją trzy warstwy (systemy): semantyczny; leksykogramatyczny fonologiczny Halliday – fazy rozwoju języka dziecka: 1. Pierwotny dziecięcy systemfunkcjonalno – językowy (protojęzyk); 2. Przejście od tego systemu do języka dorosłych; 3. Uczenie się języka dorosłych

Dziecko posiada 2 – warstwowy protojęzyk, złożony ze: znaczenia (treści) i dźwięku (ekspresji) Systemy komunikacyjne zwierząt też są dwuwarstwowe. /zob. Halliday, 1975/1980, /

Zanim dziecko opanuje jakąkolwiek strukturę językową, zanim zacznie się posługiwać wyrazami, uczy się czynić coś za pomocą języka. Opanowuje kilka podstawowych jego funkcji, czyli możliwych jego użyć w pewnych elementarnych (prototypowych) konteketsach społecznych swej egzystencji. Dopiero ze zbioru elementarnych jego funkcji (protofunkcji- M.Z.) wyłania się pewien system znaczeń, czyli potencjał znaczeniowy (system semantyczny. /zob. definicja dyskursu G. Shugar/

Halliday – podstawowe funkcje protojęzyka dziecka: 1. instrumentalna - „chcę” („I want”); 2. regulacyjna - „rób, co ci każę” („do as I tell you”); 3. interakcyjna - „ty i ja” ( „you and I”); 4. osobista - „to ja” ( „here I come”); 5. heurystyczna - „powiedz mi, co to jest?” (tell me, what is that?”); 6. imaginacyjna - “wyobraźmy sobie, że” (let’s pretend”) ====================================== 7. informacyjna - „mam ci coś do powiedzenia” („I’ve got something to tell you”)