Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Advertisements

Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Reforma polityki regionalnej przed rokiem Założenia reformy polityki regionalnej Dochód narodowy krajów kandydujących niższy niż 50% PKB średniej.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY POLSKI
Bezprzewodowy szerokopasmowy dostep do internetu w pasmie 3,6-3,8 GHz (WiMAX)
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Polityka spójności dziś i jutro Głos Mazowsza w dyskusji
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
SYTUACJA FINANSOWA MAZOWSZA 1Warszawa, 20 maja br.
Polityka fiskalna państwa
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Uniwersytet Warszawski Edukacja a finanse samorządów: Polityka samorządów gminnych.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
WPŁYW REALIZACJI REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA (RPO WSL) NA ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO.
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Czy chcemy Mazowsza BIEDY?. Mazowsze DZIŚ powierzchnia: km2 wpływy z CIT: 1,24 mld zł podmioty gospodarcze: 725 tys.
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2013 roku.
Podział województwa mazowieckiego statystyczny czy administracyjny?
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Niektóre skutki zmian w oświacie
Sprawozdanie z wykonania budżetu
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Sprawozdanie z wykonania budżetu
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
Transport drogowy na Mazowszu
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Zapis prezentacji:

Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytet Warszawski

Kryteria oceny Wykonywanie statutowych zadań samorządu Dostęp do funduszy unijnych Zdolność prowadzenia spójnej polityki rozwoju (w tym polityk sektorowych ) Wpływ na sytuację finansową Raczej po 2020 r. Niepewny kształt przyszłego budżetu UE Niepewny kształt przyszłej polityki regionalnej UE Podział na jednostki NUTS 2 jako alternatywa Ryzyka: -Potrzeba akceptacji UE -Zagrożenie dla decentralizacji polityki Regionalnej - Od teraz czy od 2020? Ryzyko dyskontynuacji instytucji zarządzającej RPO Dochody Alokacja potrzeb wydatkowych Dochody własne System wyrównawczy Subwencja wyrównawcza „Janosikowe”

Wariant I Wariant IIWariant III

Jaki region stołeczny? Założenia analizy Woj. stołeczneMazowszeUwagi Wariant I (Warszawa) ludność32,5%67,5% Najprostsze w realizacji, ale dewastujące dla zarządzania aglomeracją powierzchnia1,5%98,5% Wariant II (Warszawa + NUTS 3) ludność62,5%37,5% Nie wymaga zmiany NUTS-3 ani mapy powiatów. Ale dzieli Mazowsze na dwie, nieciągłe przestrzennie części powierzchnia27,9%72,1% Wariant III (Warszawa + ZIT) ludność49,7%50,3% Wymaga zmiany mapy powiatowej i zmiany podziału na NUTS-3 powierzchnia8,1%91,9%

Zdolność prowadzenia spójnej polityki rozwoju Utrudnienie koordynacji w zakresie strategii rozwoju i większości polityk sektorowych Zwiększenie rozmiaru zjawiska „gapowicza” (rozbieżności między zasięgiem usług i granicami jednostki administracyjnej) Dewastujące skutki wariantu I (wydzielenie samej Warszawy w granicach administracyjnych) dla zarządzania obszarem metropolitalnym

Wpływ na sytuację finansową Eksperyment myślowy: co by było gdyby taki podział obowiązywał już w 2014 roku?

Województwo stołeczne Pozostała część Mazowsza Wartość średnia dla kraju Wariant I (sama Warszawa)625,9 (1)111,8 (8)137,8 Wariant II (Warszawa + regiony NUTS-3) 399,4 (1)78,1 (13)137,8 Wariant III (Warszawa + ZIT)467,7 (1)83,5 (11)137,8 Wartości wskaźnika W (zamożności dochodowej województw) dla województw utworzonych w wyniku podziału Mazowsza. Uwaga: w nawiasach miejsca w rankingu zamożności dochodowej województw. Nie jest więc tak, że „zewnętrzne Mazowsze” staje się województwem najbiedniejszym, ale staje się wyraźnie biedniejsze od średniej krajowej. W związku z tym pojawią się – nieobecne dotąd – dochody z tytułu subwencji wyrównawczej Od 67 mln (wariant I) do 130 mln (wariant III) Byłby to koszt zmiany dla budżetu państwa (subwencja wyrównawcza jest w całości finansowana z budżetu państwa)

Wpływ na płatności „podatku Janosikowego” Obecnie (2014) Po zmianie UwagiSubwencje równoważąca Uwagi 318 mln22 mlnDla całego Mazowsza 380 mlnWariant I – tylko woj. stołeczne46 mlnTylko dla „zewnętrznego Mazowsza” 436 mlnWariant II – tylko woj. stołeczne45 mlnTylko dla „zewnętrznego Mazowsza” 444 mlnWariant III – tylko woj. stołeczne54 mlnTylko dla „zewnętrznego Mazowsza”

Wydatki – regionalne przewozy kolejowe Udział w kosztach Udział we wpływach ze sprzedaży biletów Średnia rentowność StołeczneMazowszeStołeczneMazowszeStołeczneMazowsze Wariant I (sama Warszawa)13,1%86,9%17,3%82,7%86,6%62,4% Wariant II (Warszawa + NUTS3)70,2%29,8%88,8%11,2%83,0%24,7% Wariant III (Warszawa + ZIT)44,7%55,3%67,5%32,5%99,0%38,6%

Wpływ na potrzeby wydatkowe - podsumowanie Wariant I Wariant II Wariant III StołeczneMazowszeStołeczneMazowszeStołeczneMazowsze % całości kosztów25,874,251,448,635,864,2 % ludności32,567,562,537,549,750,3

Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant I

Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant II

Dochody w stosunku do potrzeb wydatkowych – wariant III

Wnioski końcowe – wpływ podziału Mazowsza Wpływ na wielkość środków UE oddalony w czasie i niepewny potencjalne zagrożenie zniszczeniem obecnego systemu zarządzania funduszami Wpływ na spójność polityki regionalnej utrudnienie koordynacji polityki dla całego regionu zagrożenie dla możliwości zarządzania całą aglomeracją warszawską (wariant I) Wpływ na wielkość dochodów – korzystny wyłącznie dla części stołecznej Wpływ na koszty wykonywania zadań ponadproporcjonalnie duża część po stronie „reszty Mazowsza”; zagrożenie dla możliwości sfinansowania niewielkimi dochodami (nawet z uwzględnieniem systemu wyrównawczego)