FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d
Filozofia nauki – to dział filozofii zajmujący się badaniem filozoficznych podstaw nauki oraz jej metod, starający się odpowiedzieć na pytanie, jakie poglądy można uznać za naukowe, a jakie nie i dlaczego.
NAJBARDZIEJ ROZWINIĘTE SUBDYSCYPLINY FILOZOFII NAUKI: Filozofia biologii Zajmuje się naturą życia oraz podstawowymi problemami, założeniami i konsekwencjami ewolucjonizmu i problemami genetyki. Filozofia fizyki Zajmuje się m.in. naturą praw fizycznych, naturą czasu, filozoficznymi (epistemologicznymi i ontologicznymi) konsekwencjami teorii fizycznych (np. teorii kwantowej) Neurofilozofia Filozoficzne badania odnośnie do zagadnienia umysł– ciało. Określana jest jako dyskusja o związkach pomiędzy procesami zachodzącymi w mózgu a fenomenami mentalnymi
Nauka w kulturze europejskiej poczęła się w postaci filozofii, ta zaś była swoistym przezwyciężaniem starożytnej mitologii. Te same pytania, na które dawała mityczne odpowiedzi mitologia, zaczęła stawiać filozofia, na skutek tego uważano, że filozofia jest przejściem od wyjaśnień mitycznych - do dawania odpowiedzi „z tego świata”, sprawdzalnych.
Nauka rozumiana w sensie podmiotowym (subiektywnym) wskazuje na takie akty poznawcze człowieka, które nakładając się na siebie i organizując odpowiednio, dają w rezultacie jakąś wiedzę, która jednocześnie usprawnia poznawczo nasz umysł.
CEL NAUKI – KONCEPCJA KANTOWSKA Przesunięto cel naukowego poznania z czysto obiektywnego - „wiedzieć, aby wiedzieć” — na bardziej subiektywny: „wiedzieć, aby spożytkować”. Podmiot zaczyna dominować nad przedmiotowym celem nauki. Zatem „prawdziwy i właściwy cel nauk, to nic innego, jak wyposażenie życia ludzkiego w nowe wynalazki”. To pozwoli człowiekowi zapanować nad przyrodą i zbliżyć się ku nieśmiertelności.