Wykład 1 Studia podyplomowe SWPS Master Class ZMIANY POSTAW I ZACHOWAŃ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
TEMPERAMENT.
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
Grupy społeczne Wykład III cz. 2 dr Barbara Przywara.
GIBKOŚĆ.
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
OGRANICZENIE BUDŻETOWE
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Psychologia w zarządzaniu
6 kroków do porozumienia
Lider- Przywódca.
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Teoria społecznego uczenia się
logopedyczny-prezentacja
Procesy grupowe A.Kawalec.
Absencja i zabezpieczenie na wypadek choroby w ujęciu porównawczym
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
PROFILAKTYKA.
Autoprezentacja.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Janusz Leon Wiśniewski
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
ZAUFANIE ODPOWIEDZIALNOŚĆ STEREOTYPY WSPÓLNY CEL KOMUNIKACJA.
System ocen pracowników
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Jabłonna
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
Logopedia w szkole.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
SWPS MASTER CLASS Wykład 9-10 RYWALIZACJA I KOOPERACJA.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Synergia Synergia nie jest zjawiskiem nowym. Jej rodowód sięga średniowiecza i odrodzenia. Jednak dopiero w połowie XX w. stała się przedmiotem zainteresowania:
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 13 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
SWPS MASTER CLASS Zmiana postaw i zachowań Wykład EMOCJE.
Alicja Ziółek kl. VI B. Dziennikarz: osoba zajmująca się przygotowaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu tj. prasa, radio, telewizja,
Stres w pracy nauczyciela
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży.
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

Wykład 1 Studia podyplomowe SWPS Master Class ZMIANY POSTAW I ZACHOWAŃ

Potrzeba afiliacji Potrzeba przebywania z innymi ludźmi Obie skrajności - patologią

Efekty facylitacji społecznej PROCESY, DZIĘKI KTÓRYM OBECNOŚC INNYCH LUDZI WYWIERA INTENSYFIKUJĄCY WPŁYW NA ZACHOWANIE JEDNOSTKI

FACYLITACJA Triplett Wpływ audytorium Wpływ równoczesnego działania Sprzeczność w wynikach badań

Labirynt

Obecność innych ludzi Ułatwia wykonywanie zadań prostych i dobrze wyuczonych Utrudnia wykonywanie zadań nowych i skomplikowanych DLACZEGO?

Propozycja ZAJONCA – poziom pobudzenia jako wyjaśnienie Koncepcja Hulla & Spence’a: Tendencja do wystąpienia określonej reakcji = siła nawyku x siła zgeneralizowanego popędu Obecność innych ludzi źródłem ogólnego, niespecyficznego pobudzenia Im wyższe pobudzenie, tym większa tendencja do emitowania R dominującej Dlaczego obecność innych ma powodować pobudzenie? ZAJONC: W ewolucyjnej przeszłości obecność innych związana z doniosłością zdarzenia

Cottrel: ludzie nauczyli się, że obserwatorzy ich działań nagradzają ich lub karzą Kluczem lęk przed oceną Jeśli tak, to efekty facylitacji znikną, gdy obserwatorom zawiążemy oczy

BARON: Inni ludzie jako dystraktor

Baumeister Inni jako obiekt wymagający autoprezentacji

PODEJŚCIE POZNAWCZE: Obecność innych jako element zwiększający stan obiektywnej samoświadomości OBIEKTYWNA SAMOSWIADOMOŚĆ: stan, w którym uwaga skierowana jest na siebie jako obiekt percepcyjnie dostępny innym

Gdy podmiot wie, że ludzie go obserwują Zaczyna koncentrować się na tym, jak inni go widzą i oceniają Wyrazisty staje się standard „jak powinienem się zachować” Rozbieżność tego standardu ze stanem aktualnym rodzi napięcie motywacyjne ukierunkowane na usunięcie owej rozbieżności

Owocuje to wzrostem wysiłku W przypadku zadań łatwych – szybki sukces i spadek napięcia W przypadku zadań trudnych – najpierw niepokój, potem okazuje się, że wzrost wysiłku nie wystarcza, wzrost pobudzenia, intruzywne myśli „co inni o mnie pomyślą”, ruminacje itd. KLUCZEM: koncentracja uwagi na zadaniu vs. jej zaburzenia

Wyniki badań Ringelmanna Zespół 2-osobowy = 93% Zespół 3 osobowy = 85% Zespół 8 osobowy = 49%

Próżniactwo społeczne Zmniejszenie przez jednostkę wysiłku wkładanego w pracę grupową (w porównaniu do wysiłku wkładanego podczas wykonywania analogicznego zadania indywidualnie)

Interpretacje Rozproszenie odpowiedzialności Zasada równości Chowanie się w tłumie Wypełnianie społecznego standardu

Jak zapobiegać?... Wysoka samoświadomość + krótka perspektywa czasowa = minimalny tylko efekt Ringelmanna w badaniach wioślarzy i kajakarzy

Polaryzacja grupowa Skłonność grupy do przyjmowania stanowiska bardziej skrajnego od [średniego] stanowiska jednostek - preferencje ryzyka - skrajne oceny społeczne (pisanie manifestu) - wojna gangów vs. pojedynek gangsterów

Efekt grupowego myślenia Inwazja w Zatoce Świń

Garold Stasser Preferencja informacji podzielanych

AUTOPREZENTACJA Kierowanie wrażeniem, jakie wywiera się na innych