Sprawdź swoją kreatywność Kreatywność to tajemnicza siła Z. Korzeniewski, DODN.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Advertisements

Demokracja w szkole.
Kogo zwolni prezes? Badanie oczekiwań względem pracowników wspólny projekt badawczy 4business&people i Business Center Club.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Oszczędzanie energii elektrycznej
Aby ortografia nie była trudna…
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego KAPITAŁ LUDZKI na lata
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
4 pytania dotyczące kwadratów
- Kandydatka na przewodniczącą szkoły.
Realizacja programu edukacyjnego „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
KREATYWNOŚĆ TWÓRCZOŚĆ.
Nadleśnictwo Świeradów.
Czy wiesz…? Czy chcesz…? My Ci podpowiemy! Bezpłatna diagnoza potrzeb Twojej biblioteki i recepta na rozwiązanie większości problemów. Odpowiadaj na zdane.
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
Patryk Cegieła z klasy 6B
Odyseja umysłu w Gimnazjum nr 3 w roku szkolnym 2010/2011 Prowadząca (Trener) Dorota Michałowska.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Opracowała: Joanna Kozieł
Rozwój społeczny dziecka
Moja przedsiębiorczość
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Racjonalnie korzystam z energii dla dobra mojego
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Jak ujarzmić burzę mózgów?
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
PAPKIN – KANDYDAT NA DZIENNIKARZA OPRACOWAŁA: Aneta Pyrgiel.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
dr Ilona Iłowiecka-Tańska Centrum Nauki Kopernik
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Z. Korzeniewski, DODN Co przeszkadza w twórczym myśleniu? Z. Korzeniewski przedstawia…
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” Będzin, 12 marca 2014 r. T WÓRCZA AKTYWNOŚĆ DZIECI.
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Zarządzanie wiedzą Zarządzanie wiedzą to sztuka przekształcania aktywów niematerialnych w wartość materialną.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Kreatywność w biznesie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Jak napisać dobry konspekt?
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
ZAŁOŻENIA PROGRAMU.
Zapis prezentacji:

Sprawdź swoją kreatywność Kreatywność to tajemnicza siła Z. Korzeniewski, DODN

Kreatywność Kreatywność jest tak ważna dla przetrwania, jak oddychanie. Pozwala Ci być elastycznym i twórczym w podejściu do różnego rodzaju problemów; daje Ci humor, spontaniczność, uwolnienie od stresu,… Jest to umiejętność naturalna dla każdego ludzkiego mózgu i jak wszelkie inne umiejętności może być rozwijana poprzez ćwiczenia i zastosowanie poprawnych zasad. Z. Korzeniewski, DODN

Kreatywność Zdolność ludzi do tworzenia najrozmaitszych kompozycji, pomysłów czy wyrobów, które pod istotnymi względami są nowe, i które nie były wcześniej twórcy znane. Samodzielnie stworzona postawa wobec wydarzeń i problemów życia prywatnego i zawodowego – postawa aktywna, akceptująca, gotowa i zdolna do zmian. Z. Korzeniewski, DODN

Kreatywność Kreatywność, tak jak rozwiązywanie problemu, jest sposobem zmiany perspektywy. Wszyscy ludzie mogą być zdolni do twórczych osiągnięć. Stopień, w jakim rozwiną swój potencjał zależy wyłącznie od nich. Kreatywność to badanie alternatyw, poszukiwanie i weryfikowanie kolejnych hipotez aż do odnalezienia rozwiązania przy różnych danych i inspiracji. Z. Korzeniewski, DODN

Definicje i… Eksperci wciąż wymyślają inne definicje i nowe sposoby, by ją zmierzyć. Dr E. Paul Torrance, specjalista w tej dziedzinie, podzielił twórczy proces myślowy na cztery części składowe: Z. Korzeniewski, DODN

Części składowe: 1.Płynność 2.Elastyczność 3.Oryginalność 4.Szczegółowość Z. Korzeniewski, DODN

Płynność Na ile pomysłów jesteś w stanie wpaść. Łatwość jaką produkuje się pomysły, rozwiązania, itp. Z. Korzeniewski, DODN

Płynność - ćwiczenie Podaj nazwy jak największej liczby: kuchennych narzędzi do przyrządzania posiłków, imion bohaterów filmowych i literackich, którzy byli nie szczęśliwie zakochani, miast, których nazwa zaczyna się na A. Wymień rzeczy, które można zobaczyć na niebie. Znajdź jak najwięcej rymów do słów: „zakłopotany”, „schody”, płynność. Czy teraz lepiej rozumiesz, co to jest płynność. Co jej sprzyja, co ją blokuje? Z. Korzeniewski, DODN

Elastyczność Na ile różnych rodzajów pomysłów jesteś w stanie wpaść. Zdolność do reagowania na nowe okoliczności, do szybkiej zmiany sposobu działania. Z. Korzeniewski, DODN

Elastyczność - ćwiczenie Proszę ułożyć opowiadanie (np. co się zdarzyło w szkole, gdy w waszej miejscowości zabrakło prądu). Pracujemy w parach. Osoba A pisze w punktach plan swojego opowiadania, a następnie spisuje pierwszych pięć – sześć zdań. Potem przekazuje kartkę osobie B, której zadaniem jest napisanie kolejnych kilku zdań, tak jednak, by doszło do zwrotu akcji i by realizacja pierwotnego planu była trudna. Praca wraca do A, którego zadaniem jest napisać dalszy ciąg, który pasuje do tego, co napisał B. Tę zmianę ról można powtórzyć dwu – trzykrotnie. Z. Korzeniewski, DODN

Oryginalność Czy pomysły są Twoje czy zapożyczone? Umiejętność znajdowania wyjątkowych nietypowych rozwiązań. Z. Korzeniewski, DODN

Oryginalność - ćwiczenie Wymyśl, jak można w oryginalny sposób rozbić jajko i następnie oddzielić białko od żółtka. Również wymyśl jak najwięcej możliwości nietypowego użycia pudełka po butach, agrafki, pilota do telewizora. Zaprojektujcie jak najwięcej zabaw z wykorzystaniem obudowy po zepsutej lodówce. Pierwsze pomysły będą zapewne mało oryginalne, bo bliskie pierwotnej funkcji przedmiotów. Można urządzić konkurs na nowy, najbardziej wciągający konkurs na nowy, najbardziej wciągający tytuł do „Pana Tadeusza” Z. Korzeniewski, DODN

Szczegółowość Jak bardzo twoje pomysły są szczegółowe? Czy twoje pomysły są dopracowane, a więc czy posiadamy umiejętność przekształcania i korzystania z doświadczenia? Z. Korzeniewski, DODN

Szczegółowość - ćwiczenie Narysuj niewielkie Koło. A teraz dorysuj coś do niego, by stworzyć jakiś przedmiot np. płatki, by uzyskać kwiatek. Narysuj następne kółko i przerób je na inny przedmiot itd. Postaraj się uzyskać jak najwięcej przedmiotów, co najmniej dziesięć. Dzielimy się na grupy. Każda wybiera powszechnie używany przedmiot ( toster, odkurzacz, tornister, samochód, inny). Wykorzystując metodę burzy mózgów zastanówcie się, co w nim zmienić, by lepiej spełniało wasze potrzeby. Z. Korzeniewski, DODN

Własna kreatywność Wykorzystując przedstawione wcześniej cechy, sprawdzisz swoją kreatywność. Możesz zaskoczyć sam siebie. Z. Korzeniewski, DODN

Myślenie kreatywne Z. Korzeniewski, DODN

BUDOWANIE WŁASNEJ KREATYWNOŚCI Z. Korzeniewski, DODN

BARIERY MYŚLENIA KREATYWNEGO Z. Korzeniewski, DODN

PUŁAPKI MYŚLENIA KREATYWNEGO PUŁAPKA LOGICZNEGO MYŚLENIA. MILCZĄCE ZAŁOŻENIA. DĄZENIE DO ŁADU, PROSTOTY, SYMETRII ZNANYCH KSZTAŁTÓW. OBAWA PRZED OCENĄ. KIEROWANIE SIĘ STEREOTYPAM.I ŚLEPE ZAUFANIE DO DANYCH.. NIEUMIEJĘTNOŚĆ WYJŚCIA POZA DANE. ZAŁOŻENIE ŻE COŚ JEST NIEMOŻLIWE. TENDENCJA DO KOMPLIKOWANIA – „TO BY BYŁO ZA PROSTE”. PRZYZWYCZAJENIE DO SCHEMATU. Z. Korzeniewski, DODN

Poziom kreatywności Wynika z posiadanych uzdolnień, większy jednak wpływ mają okoliczności sytuacyjne, w jakich człowiek się znajduje oraz piętna wyciśnięte przez określone doświadczenie życiowe. Z. Korzeniewski, DODN

Poziom kreatywności Pochwała i uznanie za pracę Sympatie i antypatie Przepisy i regulacje Zakres odpowiedzialności Czas do dyspozycji Dostęp do wiedzy i informacji Z otoczenia Pewność siebie Ambicja Wpojone granice Wewnętrzne konflikty Kompetencje Zakres i głębokość wiedzy Z wnętrza Z. Korzeniewski, DODN

"Kreatywność„ - inaczej Z. Korzeniewski, DODN

Rudolph Flesh - filozof „Myślenie kreatywne może po prostu oznaczać uświadomienie sobie, że nie jest szczególną cnotą robienie czegoś w sposób, w jaki to zawsze było robione”. Z. Korzeniewski, DODN

Cztery strony twórczości Wymyślanie (nowych rozwiązań, idei, piosenek). Odkrywanie (nowych sposobów działania, związków między zjawiskami, wzorów, stylów) Wyobrażanie sobie (krajobrazów, nowej linii samochodu). Formułowanie (zadań, pytań, wątpliwości). Z. Korzeniewski, DODN

Ćwiczenie na 5 minut Przyjrzyj się uważnie dostarczonym ci rysunkom. Co twoim zdaniem przedstawiają? Co mogą przedstawiać? Podaj tyle pomysłów, ile potrafisz. Nie bój się – zaszalej! Tutaj nie ma dobrych i złych odpowiedzi. Z. Korzeniewski, DODN

Materiały W zajęciach wykorzystano min. książki: Jonni Kincher „40 fascynujących testów, dzięki którym dowiesz się jaki jesteś”, Tony Buzan, Raymond Keene „Księga geniuszu” oraz materiały własne prowadzącego zajęcia, Zygmunta Korzeniewskiego. Z. Korzeniewski, DODN