Ustawa o systemie o ś wiaty (uchwalone przez Sejm prawo reguluj ą ce zasady funkcjonowania o ś wiaty) - mówi, ż e Samorz ą d tworz ą wszyscy uczniowie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
WYBORY 2010 DO ZARZĄDU SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO KLAS IV – VI Szkoła Podstawowa nr 3 im. Władysława Broniewskiego w Jędrzejowie.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Działalność Samorządu Szkolnego Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Wielkiego w Częstochowie.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Samorząd Uczniowski.
Czyli demokracja w szkole
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Debata szkolna w ramach projektu Szko ł a Demokracji - Sejm Dzieci i M ł odzie ż y Przygotowa ł y: Anna K ą siel i Kamila Osóbka.
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Samorząd Uczniowski to jeden z organów szkoły, czyli organizacja uczniów danej placówki obejmująca całą społeczność uczniowską; samorząd jest niezależny.
Wybory to podstawowy mechanizm demokracji, dzi ę ki któremu decydujemy o naszej przyszło ś ci. Poprzez oddanie głosu na jednego z kandydatów, którego popieramy.
Spis treści: Co to jest samorząd uczniowski??
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorządy.
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Debata o samorządności uczniowskiej
Samorząd uczniowski wczoraj dziś i jutro. Zasady uczestnictwa w dyskusji: Debata ma charakter plenarny. Prowadzący spotkanie udziela głosu zainteresowanym.
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Temat :Czy uczniowie wiedz ą jak funkcjonuje samorz ą d szkolny i jaki maj ą wp ł yw na podejmowane decyzje ?
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Wybory do Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej im. gen
Samorządy Szkolne Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?
DYSKUSJA PANELOWA.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
„Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Przeprowadzona w Gimnazjum nr 2 NOWY S Ą CZ.  Samodzielne decyzje ucznia dotyczące spraw uczniów i szkoły, uczniów  Współdecydowanie w sprawach.
Nasza „mała” demokracja
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Szkoła demokracji, czyli jak pomóc sobie i innym. XX Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – szkołą demokracji.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zapis prezentacji:

Ustawa o systemie o ś wiaty (uchwalone przez Sejm prawo reguluj ą ce zasady funkcjonowania o ś wiaty) - mówi, ż e Samorz ą d tworz ą wszyscy uczniowie szko ł y (art. 55). Cz ł onkiem samorz ą du uczniowskiego ucze ń staje si ę automatycznie w chwili przyj ę cia do szko ł y. Przestaje nim by ć w momencie, gdy szko łę opuszcza.

Niezale ż nie od zaanga ż owania w ż ycie szko ł y – ucze ń ma prawo wp ł ywa ć na to, co si ę w niej dzieje. Mo ż e z tego prawa korzysta ć na ró ż ne sposoby – organizuj ą c szkoln ą dru ż yn ę pi ł ki no ż nej lub projekcje filmowym dla kolegów, uczestnicz ą c w spotkaniach ko ł a mi ł o ś ników przyrody czy gier komputerowych, dekoruj ą c sal ę gimnastyczn ą na imprez ę karnawa ł ow ą, pisz ą c artyku ł y do szkolnej gazetki, tworz ą c stron ę internetow ą lub organizuj ą c wystaw ę fotografii. Te i wiele innych dzia ł a ń uczniowskich to w ł a ś nie aktywno ść samorz ą du uczniowskiego – mo ż liwo ś ci jest tyle, ż e ka ż dy mo ż e znale źć co ś dla siebie!

Demokratyczne wybory do władz samorządu uczniowskiego powinny być: -powszechne, -równe, -bezpośrednie, -większościowe -tajne. Ordynacja wyborcza powinna zawierać jasno określone zasady kandydowania i głosownia. Każdy z uczniów ma prawo zapoznać się z niniejszymi zasadami, a aktualne władze oraz opiekun samorządu uczniowskiego powinni o to szczególnie zadbać.

W komisji wyborczej powinni zasiada ć tylko Ci uczniowie, którzy nie zg ł osili ch ę ci kandydowania. Lokal wyborczy to przestrze ń wydzielona specjalnie na potrzeby wyborów, zaopatrzona w urn ę wyborcz ą. Powinien by ć przygotowany tak, aby ka ż dy ucze ń móg ł odda ć g ł os w sposób samodzielny i tajny. Kampania wyborcza poprzedzaj ą ca wybory powinna stwarza ć mo ż liwo ść zapoznania si ę z programami przygotowanymi przez kandydatów i ich przedyskutowania.

Rolą władz samorządu uczniowskiego jest reprezentowanie ogółu uczniów i współpraca z nimi. To oznacza, że członkowie zarządu czy rady powinni być otwarci na opinie, sugestie, pomysły wszystkich uczniów, umożliwiać chętnym udział w pracach samorządu, informować o planowanych akcjach. Ponadto osoby obdarzone tą funkcją mają za zadanie występować w imieniu wszystkich uczniów przed dyrekcją, radą pedagogiczną czy radą rodziców oraz dbać o to, aby prawa ucznia były przestrzegane. Rolą dyrekcji i kadry pedagogicznej jest wspieranie działań uczniów. Dyrektor i nauczyciele mogą wesprzeć ich swoją wiedzą i doświadczeniem, pomóc w kwestiach organizacyjnych. Ważne jednak, aby nie narzucali im swojej wizji funkcjonowania samorządu uczniowskiego i nie forsowali swoich pomysłów.

1.Aby przerwać szkolną monotonię. Uczniowie w szkole spędzają większą część dnia. Uczą się w niej, spotykają znajomych i nauczycieli, prowadzą rozmowy, jedzą posiłki. Są częścią szkolnej społeczności. Ale to nie wszystko. Jako członkowie samorządu uczniowskiego mogą także współtworzyć i zmieniać szkolną rzeczywistość. Organizując różnego rodzaju wydarzenia kulturalne, sportowe, naukowe, prowadząc szkolny wolontariat, zgłaszając swoje pomysły dotyczące wyglądu i funkcjonowania szkoły, mogą sprawić, że będzie ona dla nich nie tylko miejscem spełniania szkolnego obowiązku. Razem z innymi uczniami, nauczycielami, dyrekcją czy rodzicami, mogą współdecydować o tym, jak wygląda ich szkolna codzienność.

2.Aby zdobyć nowe umiejętności. Samorząd uczniowskim można też potraktować jako pole do zdobywania doświadczeń, które przydadzą się w dorosłym życiu, jak choćby:  umiejętności organizacyjnych;  umiejętności komunikacyjne/współpracy;  rozwiązywanie konfliktów;  autoprezentacja;  odpowiedzialność;

Źródła tekstów i obrazów samorzadzie?view=categories samorzadzie?view=categories pelnomocnika-w-wyborach-parlamentarnych-w-2015-roku.html pelnomocnika-w-wyborach-parlamentarnych-w-2015-roku.html

Dzi ę kujemy za uwag ę !