Ustawa o systemie o ś wiaty (uchwalone przez Sejm prawo reguluj ą ce zasady funkcjonowania o ś wiaty) - mówi, ż e Samorz ą d tworz ą wszyscy uczniowie szko ł y (art. 55). Cz ł onkiem samorz ą du uczniowskiego ucze ń staje si ę automatycznie w chwili przyj ę cia do szko ł y. Przestaje nim by ć w momencie, gdy szko łę opuszcza.
Niezale ż nie od zaanga ż owania w ż ycie szko ł y – ucze ń ma prawo wp ł ywa ć na to, co si ę w niej dzieje. Mo ż e z tego prawa korzysta ć na ró ż ne sposoby – organizuj ą c szkoln ą dru ż yn ę pi ł ki no ż nej lub projekcje filmowym dla kolegów, uczestnicz ą c w spotkaniach ko ł a mi ł o ś ników przyrody czy gier komputerowych, dekoruj ą c sal ę gimnastyczn ą na imprez ę karnawa ł ow ą, pisz ą c artyku ł y do szkolnej gazetki, tworz ą c stron ę internetow ą lub organizuj ą c wystaw ę fotografii. Te i wiele innych dzia ł a ń uczniowskich to w ł a ś nie aktywno ść samorz ą du uczniowskiego – mo ż liwo ś ci jest tyle, ż e ka ż dy mo ż e znale źć co ś dla siebie!
Demokratyczne wybory do władz samorządu uczniowskiego powinny być: -powszechne, -równe, -bezpośrednie, -większościowe -tajne. Ordynacja wyborcza powinna zawierać jasno określone zasady kandydowania i głosownia. Każdy z uczniów ma prawo zapoznać się z niniejszymi zasadami, a aktualne władze oraz opiekun samorządu uczniowskiego powinni o to szczególnie zadbać.
W komisji wyborczej powinni zasiada ć tylko Ci uczniowie, którzy nie zg ł osili ch ę ci kandydowania. Lokal wyborczy to przestrze ń wydzielona specjalnie na potrzeby wyborów, zaopatrzona w urn ę wyborcz ą. Powinien by ć przygotowany tak, aby ka ż dy ucze ń móg ł odda ć g ł os w sposób samodzielny i tajny. Kampania wyborcza poprzedzaj ą ca wybory powinna stwarza ć mo ż liwo ść zapoznania si ę z programami przygotowanymi przez kandydatów i ich przedyskutowania.
Rolą władz samorządu uczniowskiego jest reprezentowanie ogółu uczniów i współpraca z nimi. To oznacza, że członkowie zarządu czy rady powinni być otwarci na opinie, sugestie, pomysły wszystkich uczniów, umożliwiać chętnym udział w pracach samorządu, informować o planowanych akcjach. Ponadto osoby obdarzone tą funkcją mają za zadanie występować w imieniu wszystkich uczniów przed dyrekcją, radą pedagogiczną czy radą rodziców oraz dbać o to, aby prawa ucznia były przestrzegane. Rolą dyrekcji i kadry pedagogicznej jest wspieranie działań uczniów. Dyrektor i nauczyciele mogą wesprzeć ich swoją wiedzą i doświadczeniem, pomóc w kwestiach organizacyjnych. Ważne jednak, aby nie narzucali im swojej wizji funkcjonowania samorządu uczniowskiego i nie forsowali swoich pomysłów.
1.Aby przerwać szkolną monotonię. Uczniowie w szkole spędzają większą część dnia. Uczą się w niej, spotykają znajomych i nauczycieli, prowadzą rozmowy, jedzą posiłki. Są częścią szkolnej społeczności. Ale to nie wszystko. Jako członkowie samorządu uczniowskiego mogą także współtworzyć i zmieniać szkolną rzeczywistość. Organizując różnego rodzaju wydarzenia kulturalne, sportowe, naukowe, prowadząc szkolny wolontariat, zgłaszając swoje pomysły dotyczące wyglądu i funkcjonowania szkoły, mogą sprawić, że będzie ona dla nich nie tylko miejscem spełniania szkolnego obowiązku. Razem z innymi uczniami, nauczycielami, dyrekcją czy rodzicami, mogą współdecydować o tym, jak wygląda ich szkolna codzienność.
2.Aby zdobyć nowe umiejętności. Samorząd uczniowskim można też potraktować jako pole do zdobywania doświadczeń, które przydadzą się w dorosłym życiu, jak choćby: umiejętności organizacyjnych; umiejętności komunikacyjne/współpracy; rozwiązywanie konfliktów; autoprezentacja; odpowiedzialność;
Źródła tekstów i obrazów samorzadzie?view=categories samorzadzie?view=categories pelnomocnika-w-wyborach-parlamentarnych-w-2015-roku.html pelnomocnika-w-wyborach-parlamentarnych-w-2015-roku.html
Dzi ę kujemy za uwag ę !