Projekt nr POKL.03.03.04-00-110/12 „Z Wojskową Akademią Techniczną nauka jest fascynująca!” WYKŁAD Z MATEMATYKI dla uczestników projektu w dniu 28.02.2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mateusz Siuda klasa IVa
Advertisements

Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 6: Zjawisko tarcia i jego wpływ na pracę ciągników i maszyn rolniczych (1 godz.) 1. Zjawisko tarcia 2. Tarcie ślizgowe.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Literowe oznaczenia dla wielkości niewiadomych stosował już starożytny myśliciel Diofantos. Za ojca współczesnej algebry uważany jest matematyk francuski.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Świat pełen energii.. Zasada zachowania energii mówi. że istnieje pewna wielkość zwana energią, nie ulęgająca zmianie podczas różnorodnych przemian, które.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
NA TROPACH LICZBY П. CZYM JEST LICZBA П? Zacznijmy tak, jak na profesjonalny matematyczny wykład przystało, czyli od definicji. П ≠ 3 П ≠ 3,14 П ≠ 3, …?!
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Rozwiązywanie równań I-go stopnia z jedną niewiadomą
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
Funkcja liniowa Przygotował: Kajetan Leszczyński Niepubliczne Gimnazjum Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Księży Orionistów W Warszawie Ul. Barska.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
Lekcja 17 Budowanie wyrażeń algebraicznych Opracowała Joanna Szymańska Konsultacje Bożena Hołownia.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
KOMBINATORYKA.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Sieci komputerowe. Podział sieci. Podstawowe pojęcia związane z sieciami. Internet - określenia podstawowych terminów. Komunikacja w sieci.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
I Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko- pomorskim w 2013 r. cz.3 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
HOTEL HILBERTA O NIESKOŃCZONOŚCI Do paradoksów dotyczących nieskończoności należy seria dziwnych zdarzeń w hotelu Hilberta. Na początku XX wieku Dawid.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Zapraszam na spotkanie z wyrażeniami algebraicznymi!
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
Liczby pierwsze.
Matematyka w życiu codziennym
Tensor naprężeń Cauchyego
MATEMATYKAAKYTAMETAM
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 1
Zapis prezentacji:

projekt nr POKL /12 „Z Wojskową Akademią Techniczną nauka jest fascynująca!” WYKŁAD Z MATEMATYKI dla uczestników projektu w dniu r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „ Liczba wyznacznikiem matematycznego poznania Świata” dr inż. Józef Rafa

,,Wszystko co daje się poznać ma liczbę, ponieważ nic nie może być wyobrażone ani poznane bez liczb’’,,Świat jest matematyczny’’ ks. prof. Michał HELLER Filolaos z Krotony (480 r. p.n.e.) grecki matematyk i filozof, uczeń Pitagorasa

Literatura: Wacław SIERPIŃSKI,,Wstęp do teorii liczb’’ Fernando CORBALA’N,,Złota proporcja. Matematyczny język piękna’’ Enrique GRACIA’N,,Liczby pierwsze. Wstęp do nieskończoności’’ Michał HELLER,,Podglądanie wszechświata’’

********************************** W swoim referacie przedstawię kilka wybranych zagadnień dotyczących prezentowanej tematyki: 1.Rozwój pojęcia liczby – rys historyczny i aspekty praktyczne. 2.Złota proporcja i liczby Fibonacciego. 3.Liczby pierwsze, ich własności i zastosowania. 4.Liczby wyrażające uniwersalne stałe fizyczne i ich znaczenie w opisie świata materialnego 5.Magia liczb – ich spektakularne wykorzystanie w różnych kulturach. **********************************

Wprowadzenie Znany aktor mojego pokolenia Bogumił KOBIELA, występujący w sztuce Moliera,,SKĄPIEC’’, zwraca się do swojej żony:,,Widzisz ja mówię prozą’’. W życiu również mówimy prozą liczb, które towarzyszą nam na co dzień, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Historycy badający rozwój cywilizacji zgodnie twierdzą, że ludzkość nauczyła się liczy, gdy zaczęła się osiedlać, uprawić ziemię i hodować zwierzęta. Wyobraźmy sobie pasterza który wyprowadza rano na pastwisko stado owiec a wieczorem sprowadza je do zagrody. Interesuje go czy wszystkie owce powróciły z pastwiska. Nie potrafi liczyć. Jak ma rozwiązać ten problem? Do woreczka przy wyprowadzaniu owiec wrzuca 1 kamyk – 1 owca. Wieczorem czyni odwrotnie, wyrzuca z woreczka 1 kamyk za każdą wracającą owcę. W ten sposób sprawdzi czy bilans się zgadza. Powstał pierwotny system liczenia (a dokładniej porównywania). Słowo,,kalkulacja’’ pochodzi od łacińskiego słowa,,calculus’’, czyli kamyk. System kamykowy nie wymagał znajomości pojęcia liczby. Dziś powiemy w języku matematycznym, że pasterz skonstruował bijekcję (wzajemnie jednoznaczną odpowiedniość) pomiędzy zbiorem owiec i zbiorem kamyków w woreczku. Możemy powiedzieć,,wymyślił sposób’’ albo, że wykazał się,,pewnym poziomem abstrakcji’’ lub,,myśleniem abstrakcyjnym’’.

,,Filozofia zapisana jest w wielkiej księdze która nieustannie leży otwarta przed naszymi oczami (nazywam ją wszechświatem), ale do której nie można zajrzeć, jeśli nie rozumie się jej języka, nie pozna pisma, nie wie się co zostało w niej zapisane. Jest ona bowiem napisana językiem matematyki bez którego niemożliwe jest ludzkie poznanie. Bez nich człowiek błąka się bez celu jak w ciemnym labiryncie’’ - powiedział Galileo Galilei Z kolei Albert Einstein stwierdził:,,Matematyka nigdy nie przestaje mnie zaskakiwać – to produkt ludzkiej wyobraźni, który idealnie odpowiada rzeczywistości’’. Angielski filozof Bertrand Russell wyraził swój pogląd na ten temat, następująco:,,Matematyka jest nie tylko pewna ale i piękna’’.

Wszystko co nas otacza, od rzeczy codziennych po najbardziej abstrakcyjne, byłoby nie do zrozumienia gdyby nie matematyka: od prognozy pogody po zabezpieczenia sieci i technologie GPS, w sztuce i muzyce, modelach świata cyfrowego (telewizja cyfrowa, fotografia cyfrowa, dźwięk cyfrowy itd.), poprzez podstawy logiki i racjonalnego myślenia. Wraz z rozwojem cywilizacyjnym, zwiększeniem ilości wytwarzanych dóbr, rozwojem handlu itp. Powstała potrzeba rozszerzenia pojęcia liczby. Wpierw liczby naturalne opatrzono znakami,,+’’,,,-’’ tworząc zbiór liczb całkowitych. Konieczność podziału posiadanych dóbr wytworzyła następnie liczby wymierne (nazywane potocznie ułamkowymi lub częściami całości). Załatwiło to możliwość wykonywania czterech podstawowych działań: dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.

Rozwój geometrii (geo-ziemia, metro-mierzę) spowodował zainteresowanie własnościami figur geometrycznych. Powstała słynna szkoła mistrza Pitagorasa. Badając m.in. kwadrat o boku równym jednostkowej długości, stwierdził, że przekątna tego kwadratu nie wyraża się w postaci żadnej ze znanych dotąd liczb. Dzisiaj zapisujemy ją symbolicznie: Z kolei równie słynny Grek Archimedes zainteresował się własnościami (jednego z największych wynalazków ludzkości) koła. Badał stosunek długości obwodu koła do jego średnicy. Był zdziwiony, że niezależnie od wielkości koła jest on jednakowy, stały. Ponadto stwierdził, że ta wartość nie wyraża się żadną ze znanych liczb. I tak powstała liczba Archimedesa, którą nazywamy dziś π (pi). Dla uczczenia tego faktu obchodzimy dziś światowy dzień liczby π.

Zaczęło się pojawiać wiele takich liczb. Dało to asumpt do stworzenia liczb niewymiernych. I znów wydawało się, że wszystkie liczby są poznane i pełny ich zbiór nazwano liczbami rzeczywistymi. Tym razem do ataku przystąpiła algebra. Jej rozwój w XVI w. i zainteresowanie rozwiązywaniem równań wielomianowych (drugiego, trzeciego i czwartego stopnia) wymusił uogólnienie liczby rzeczywistej. Powstały liczby zespolone.

W 1545 r. Girolamo Cardano postawił zadanie:,,podzielić 10 na dwie części, których iloczynem jest 40’’. Zadanie to wyraża więc układ równań: stąd po redukcji otrzymujemy równanie kwadratowe (które Cardano potrafił rozwiązać): a więc

co rzeczywiście spełnia warunki zadania. Pojawił się jednak problem: obliczenie pierwiastka kwadratowego co można zapisać jako Tak więc problemem staje się obliczenie