„Eksploratorium” WYSTAWA INTERAKTYWNA Konsorcjum URiSE współpraca międzypokoleniowa z Uniwersytetem Trzeciego Wieku
Wystawa zalążkiem pierwszego na Podkarpaciu Interaktywnego centrum Nauki „Exploratorium”.
15.10.– I edycja – II edycja – III edycja Konsorcjum: Stowarzyszenia ExploRes i Uniwersytetu Rzeszowskiego, było organizatorem interaktywnej wystawy popularnonaukowej „Eksploratorium” składającej się z kilkunastu eksponatów prezentujących zagadnienia z różnych dziedzin wiedzy.
W ramach współpracy – Słuchacze UTW jako wolontariusze – pracując społecznie, byli animatorami inicjującymi aktywność młodzieży, zachęcającymi do samodzielnych doświadczeń na modelach.
W I edycji udzielały się: Ludmiła Bandura, Halina Domino, Irena Fabiańska, Barbara Krupa, Anna Litwin, Grażyna Makara, Barbara Miłkowska, Zofia Ostrowska-Tor, Ewa Paluch, Kazimiera Rząsa, Maria Sięrżęga, Ewa Stach, Adela Wierzbicka, Ewa Wójcik, Maria Ząbczyk, Anna Zdzisłowicz.
W II edycji udzielały się: Małgorzata Chlebowska, Irena Fabiańska, Marta Jadam, Joanna Koszela, Anna Litwin, Grażyna Makara, Barbara Miłkowska, Adela Wierzbicka, Ewa Wójcik, Maria Ząbczyk, Maria Sierżęga oraz 11 studentów Wydz. Pedagogicznego.
W III edycji udzielały się: Halina Domino, Irena Fabiańska, Koszela Joanna, Krupa Barbara, Anna Litwin, Maria Sierżęga, Adela Wierzbicka, Ewa Wójcik, oraz 6 studentów Wydz. Pedagogicznego. Dziękujemy !!!
BARBARA MIŁKOWSKA „ Najbardziej uczniów przyciągał model człowieka.”
EWA STACH „Wolontariat przy obsłudze interaktywnej wystawy Exploratorium – „Jak i dlaczego?” to dla nas słuchaczek UTW, naprawdę frajda.”(L.B.i K.Rz.)
MARIA SIERŻĘGA Zainteresowanie młodzieży i ciekawość, były bardzo duże i to dawało satysfakcję, że myślą innowacyjnie i chcą się czegoś nowego nauczyć, poznać zjawiska, wyostrzyć wyobraźnię i sprytnie wykonać zadanie”(L.B.i K.Rz.)
ZOFIA OSTROWSKA-TOR „ Było to także okazją do współpracy międzypokoleniowej.”(E.W.)
Obecność Wolontariuszy UTW na wystawie była pozytywnie odbierana przez młodzież i nauczycieli.
Przedsięwzięcie przynoszące wiele satysfakcji wolontariuszkom UTW. Słuchaczki UTW miały możliwość poznać współczesne młode pokolenie, ich percepcję, zainteresowania, kreatywność, ciekawość poznawczą, wytrwałość w dochodzeniu do celu. A przy tym mogły służyć młodym ludziom swoją wiedzą i doświadczeniem życiowym odpowiadając na pytania dotyczące eksponatów, szczególnie ich praktycznej funkcji.
Refleksje końcowe. Włączanie seniorów we współtworzących centra nauki jest na pewno dobrą drogą do zaktywizowania środowiska, da poczucie bycia użytecznym, możliwość wykorzystania swojej wiedzy lub umiejętności, zdobycia nowych kompetencji, umożliwi kontakt z innymi, ośmieli pozostałych seniorów do wizyt na wystawach interaktywnych.