Dlaczego refundacja leków sierocych wymaga szczególnego podejścia? Krzysztof Łanda HTA Audit.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola i cele funkcjonowania Agencji Oceny Technologii Medycznych
Advertisements

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. Centralnej Bazy Świadczeń Opieki Zdrowotnej.

Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Magdalena Władysiuk-Blicharz
Zmiany w procesie podejmowania decyzji refundacyjnych – dostosowanie do dyrektywy przejrzystości Warszawa 19 marca 2008 r.
Lista leków refundowanych
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. koszyka gwarantowanych świadczeń opieki.
PODSUMOWANIE seminarium na temat ustawy refundacyjnej
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Wydział Oceny Technologii Medycznych
Romuald Krajewski Czy można zapewnić odpowiednią jakość opieki specjalistycznej w całej Europie?
Inicjatywa Ustawodawcza
Cel projektu Projekt polega na zakupie sprzętu medycznego, zabezpieczającego bieżącą pracę Centrum Urazowego w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie.
Rynek usług medycznych
zapłaciliśmy 650 mln pln w 2012 roku i płacimy dalej….
Możliwości wspierania ze środków budżetu państwa działalności innowacyjnej przedsiębiorców branży elektrycznej - korzyść czy strata ? Warszawa, 2 grudnia.
Polityka lekowa w Polsce Polska droga do refundacji
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
Umowy o podziale ryzyka Nieoparte na wynikach zdrowotnych Na poziomie populacji Porozumienie w oparciu o udział w rynku (ang. paryback) Porozumienie cenowo-
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
ZARZĄDZENIE Nr 3/2014/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z dnia 23 stycznia 2014 r w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie.
NATURE’S SUNSHINE PRODUCTS
NATURE’S SUNSHINE PRODUCTS
Safety features – znakowanie produktów leczniczych
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Personel apteczny.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
1 Trzeci Program działań Unii w dziedzinie zdrowia czerwca 2015 r. partnerstwo"
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Lek generyczny.
Metodyka nowelizacji koszyka świadczeń zdrowotnych w roku 2010 Wojciech Matusewicz Dyrektor Agencji Oceny Technologii Medycznych XVI Posiedzenie Plenarne.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Aspekty nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii: Badania dotyczące skuteczności przeprowadzane.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Realizacja programu owoce w szkole Oddział Terenowy Agencji Rynku Rolnego we Wrocławiu.
Instrumenty dzielenia ryzyka / Risk sharing scheme w świetle nowej ustawy refundacyjnej (USTAWA z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Finansowanie innowacji
Marek Strączkowski Leczenie cukrzycy w roku 2010 – nowe możliwości i perspektywy na przyszłość Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych.
LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.
Prof. Karina JAHNZ-RÓŻYK Leki biopodobne: skuteczność, bezpieczeństwo i wpływ na wydatki publiczne POLSKIE TOWARZYSTWO FARMAKOEKONOMICZNE.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Spotkanie w Ministerstwie Zdrowia 9 czerwca 2017 r.
Postępowania Prezesa UOKiK w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów dotyczące reklam suplementów diety.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
jako instrumenty prawnej ochrony produktów leczniczych
Podejmowanie działalności
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Medycyna personalizowana: farmakoekonomika
IOWISZ Instrument Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia
Fundusze Europejskie w kontekście funkcjonowania Komitetu Sterującego ds. interwencji EFSI w sektorze zdrowia Mirosława Dulat Departament Ochrony Zdrowia.
Jak powstają programy profilaktyki zdrowotnej regionu łódzkiego
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi
Zapis prezentacji:

Dlaczego refundacja leków sierocych wymaga szczególnego podejścia? Krzysztof Łanda HTA Audit

Choroby rzadkie i ultrarzadkie Choroby rzadkie: < 5 : (UE) < 7 : (USA) < 2,5 : (Japonia) Przekłada się to na: 1 choroba dotyka osób w UE do chorób rzadkich dotykają one 6% do 8% populacji UE czyli 27 mln do 36 mln ludzi w UE _____________________________________ Choroby ultrarzadkie: < 1 : (UK) < 750 chorych w Polsce

Opłacalność inwestycji w R&D i produkcję leków sierocych UE: The Register of designated Orphan Medicinal Products / COMP - The Committee for Orphan Medicinal Products Technologia sieroca w lecznictwie, diagnostyce lub profilaktyce, jeśli: 1.Stosuje się w < 5 / osób w populacji 2.W przewlekłych chorobach: zagrażających życiu lub mogących prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, gdy przychody ze sprzedaży nie pokryją kosztów inwestycyjnych bez dodatkowego wsparcia 3.Nie ma skutecznych technologii opcjonalnych lub jeśli takie technologie są, ale nie przynoszą satysfakcjonujących korzyści zdrowotnych _______________________________________________________________________________________________ USA / FDA – nieco inne kryteria; < chorych w populacji USA; czyli <1:1500 (sic!); Orphan Drug Act of January 1983 ("ODA"); może być więcej niż 1 technologia w danym wskazaniu;

Podejście utylitarne, mieszane i egalitarne do refundacji PODZIAŁ BUDŻETU – PROCES POLITYCZNY CHOROBY „POWSZECHNE” Powyżej 7000 osób w Polsce? Powyżej ? CHOROBY RZADKIE Między 750, a 7000 (lub ) osób w Polsce? CHOROBY ULTRARZADKIE Poniżej 750 osób w Polsce

Kryteria refundacji – gdzie podejście utylitarne, gdzie egalitarne, gdzie mieszane? CHOROBY „POWSZECHNE” CHOROBY RZADKIE CHOROBY ULTRARZADKIE U E Podejście egalitarystyczne Podejście utylitarystyczne

Wymagania analityczne względem drogich technologii medycznych Podejście utylitarystycznePodejście egalitarystyczne Analiza efektywności klinicznej w oparciu o przegląd systematyczny Analiza ekonomiczna (CEA, CUA, CMA) UZASADNIENIE CENY BIA Droga technologia = wysoki koszt jednostkowy/cena lub znaczny wpływ na budżet płatnika

UZASADNIENIE CENY może obejmować m.in.: 1.ocenę istotności klinicznej i siły interwencji względem opcjonalnych sposobów postępowania; 2.ocenę wielkości populacji we wszystkich możliwych wskazaniach (w tym ocena stosowania soft label i off label) – w danym kraju, w UE i na świecie; 3.ocenę „ryzyka projektu” – w tym niepewność oszacowań i prezentowanych wyników 4.ocenę innowacyjności: terapeutycznej, farmakologicznej i technologicznej; 5.propozycję ceny leku oraz informację o cenach i porozumieniach cenowych w innych krajach 6.ocenę kosztu jednostkowej terapii 7.przedstawienie aktywności biznesowej i R&D producenta w danym kraju 8.przedstawienie kosztów R&D oraz kosztów produkcji – możliwych do wykazania; 9.planowane koszty marketingu 10.propozycje porozumień cenowych 11.inne

Odrębne aranżacje dla leków sierocych? - Projekt ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych ( ) Dla leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobu medycznego, który nie ma odpowiednika w danym wskazaniu: 1)stanowisko KE, 2)rekomendacja Prezesa Agencji 3)konkurencyjność cenowa –biorąc pod uwagę równoważenie interesów świadczeniobiorców i przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem lub obrotem lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobami medycznymi, możliwości płatnicze podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń ze środków publicznych oraz działalność naukowo-badawczą i inwestycyjną wnioskodawcy w zakresie związanym z ochroną zdrowia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej lub państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Racjonalne podejście do leków sierocych na przykładzie Afinitora w raku nerkowokomórkowym - na podstawie APD opracowanej przez HTA Audit Centralna rejestracja preparatu Afinitor ® ze statusem leku sierocego (3 sierpnia 2009) Szczególne traktowanie w procesie ubiegania się o finansowanie ze środków publicznych

Decyzje cenowe i refundacyjne w odniesieniu do technologii ze statusem „orphan” – szczególne traktowanie Dossier refundacyjne Analiza efektywności klinicznej w oparciu o dostępne badania kliniczne Uzasadnienie ceny lub analiza ekonomiczna ukierunkowana na uzasadnienie ceny Analiza wpływu na budżet płatnika Ocena ryzyka projektu związanego z niepewnością oszacowań, dotyczącą zarówno efektywności klinicznej, jak i kosztów rozpatrywanej technologii

Brak innych zarejestrowanych produktów leczniczych we wskazaniu: zaawansowany RCC, po niepowodzeniu leczenia, zarówno inhibitorami kinaz białkowych, jak i bewacyzumabem i INF-alfa Możliwość wnioskowania o wyższą cenę dla preparatu Afinitor ® = Wynagrodzenie dla producenta za przeprowadzone badania oraz udostępnienie skutecznego leku sierocego w chorobie ultra rzadkiej o złym rokowaniu

Dziękuję za uwagę