Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kolory w naszym życiu-a co do tego ma światło białe?
Advertisements

Karolina Sobierajska i Maciej Wojtczak
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
1.
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Fale t t + Dt.
ŚWIATŁO.
Czy istnieje kolor różowy? Rafał Demkowicz-Dobrzański.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Fale - przypomnienie Fala - zaburzenie przemieszczające się w przestrzeni i w czasie. y(t) = Asin(wt- kx) A – amplituda fali kx – wt – faza fali k –
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Tęcza jako zjawisko fizyczne przedstawione w literaturze, nauce i sztuce „Łuk mój kładę na obłoki, aby był znakiem przymierza między Mną a ziemią.” - Rdz.
Polaryzacja światła Fala elektromagnetyczna jest fala poprzeczną, gdyż drgające wektory E i B są prostopadłe do kierunku rozchodzenia się fali. Cecha charakterystyczną.
Optyka geometryczna.
Dlaczego śnieg jest biały???
Podstawy grafiki komputerowej
"Zrozumieć Świat".
DANE INFORMACYJNE: Nazwa szkoły: ZSP Białogard ID grupy: 97/22_MF_G1
Oświecenie Team: Aurelia Wojtalewicz, Kacper Siemianowski,
Dane INFORMACYJNE. Nazwa szkoły: Zespół Szkół Komunikacji w Poznaniu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W GOLENIOWIE
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Czemu malarz krajobrazów nie używa czarnej barwy -
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
1.
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
Zjawiska optyczne Natalia Kosowska.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Grodzisku Wielkopolskim ID grupy: 97/52_mf_g1 Kompetencja: Matematyczno-Fizyczna.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ ROLNICZE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W MARSZEWIE ID grupy: ………………………………………………….. Kompetencja: Temat projektowy:
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych ID grupy: 97/78_MF_G1 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Zjawiska optyczne.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Optyka Joanna Sado Tomasz Stanek
Politechnika Rzeszowska
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. Strażaków Polskich
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ekonomiczno-Usługowych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
Optyka geometryczna Dział 7.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
„Wszechświat jest utkany ze światła”
Dlaczego śnieg jest biały??
Opad atmosferyczny mający zazwyczaj postać kryształków lodu, które w powiększeniu mają kształt gwiazdy 6- ramiennej, łącząc się ze sobą tworzą płatki.
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
WYKŁAD 4 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część II PRYZMATY, DYSPERSJA ŚWIATŁA I PRYZMATYCZNE PRZYRZĄDY SPEKTRALNE.
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY?
PROMIENIOWANIE CIAŁ.
T ę cza - zjawisko optyczne i meteorologiczne wyst ę puj ą ce w postaci charakterystycznego wielobarwnego ł uku, widocznego gdy S ł o ń ce o ś wietla.
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Widmo fal elektromagnetycznych
ZJAWISKO CAŁKOWITEGO WEWNĘTRZNEGO ODBICIA ŚWIATŁA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
Zjawiska optyczne w przyrodzie
Przyroda, która stworzyła najpiękniejsze góry świata nie poskąpiła nam też innych doznań, które nie istotne w zwykłej szarej codzienności. Cóż znaczy tęcza,
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zjawiska optyczne Autor: Magdalena Drąg.
Przyroda, która stworzyła najpiękniejsze góry świata nie poskąpiła nam też innych doznań, które nie istotne w zwykłej szarej codzienności. Cóż znaczy tęcza,
Zapis prezentacji:

Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dyspersja chromatyczna W każdym ośrodku, z wyjątkiem próżni, współczynnik załamania n zależy od długości fali światła. Zależność ta powoduje, że promienie świetlne, którym odpowiadają różne długości fali, będą załamywały się pod różnymi katami na tej samej powierzchni granicznej dwóch ośrodków. Zatem jeśli wiązka światła zawiera promienie o różnych długościach fali (tak jak światło białe), to w wyniku załamania zostaje ona rozszczepiona. Zjawisko to nazywamy dyspersją chromatyczną. Jeśli na powierzchnię pada wiązka monochromatyczna, o jednej długości fali, to rozszczepienie nie zachodzi.

Dyspersja światła białego Na wiązkę światła białego składają się wszystkie (albo nieomal wszystkie) barwy z zakresu widma widzialnego z jednakowym w przybliżeniu natężeniem. Wiązkę taką widzimy jako białą. Na rysunku obok zobrazowano rozszczepienie wiązki światła białego przechodzącego z powietrza do wody. Na rysunku zaznaczono tylko dwie skrajne długości odpowiadające najkrótszej barwie niebieskiej i najdłuższej czerwonej. Jak widać promień niebieski załamuje się bardziej niż czerwony, oznacza to, że współczynnik załamania wody dla barwy niebieskiej jest większy niż dla barwy czerwonej. Widmo ciągłe światła białego

Rozszczepienie światła białego w pryzmacie Aby zwiększyć efekt rozszczepienia światła białego można wykorzystać pryzmat szklany o trójkątnym przekroju poprzecznym, jak na rysunku poniżej. Rozszczepienie powstałe na pierwszej powierzchni załamującej zostaje wzmocnione na drugiej powierzchni. Bieg wiązki monochromatycznej w pryzmacie

Powstawanie tęczy – najpiękniejszego przykładu dyspersji chromatycznej Jeśli na drodze promieni słonecznych pojawią się krople padającego deszczu, to część światła ulega załamaniu przy wnikaniu do kropli, a następnie odbija się od wewnętrznej kropli i ulega kolejnemu załamaniu przy wyjściu z kropli. Tak samo jak w pryzmacie, pierwsze załamanie powoduje rozszczepienie światła białego na składowe, a drugie załamanie zwiększa to rozszczepienie. CZA_100372g.jpg republika.pl/blog_vh_910753/ /tr/rogi01a.jpg

Powstawanie tęczy – najpiękniejszego przykładu dyspersji chromatycznej Tęcza, którą oglądamy jest tworzona przez bardzo wiele kropel. Barwa czerwona pochodzi z kropel, których płożenie kątowe na niebie jest wyższe, a barwa niebieska z kropel, które położone są na niebie nieco niżej. Wszystkie barwy pośrednie pochodzą z obszaru pomiędzy tymi dwiema. Światło o różnych barwach dociera do Ciebie z kropli, które są położone na niebie pod kątem bliskim 42 o po stronie przeciwnej niż Słońce. Każdy obserwator ogląda swoją własną tęczę, ponieważ tęcze widziane z różnych miejsc są utworzone przez inne krople. krople wody do obserwatora światło słoneczne

Tęcza wtórna i następne Czasami na niebie można zaobserwować drugą (tzw. wtórną) tęczę. Jest ona mniej intensywna i znajduje się na zewnątrz tęczy właściwej. Tęcza wtórna powstaje w wyniku dwukrotnego odbicia światła wewnątrz kropli wody (rysunek obok) i tworzy łuk o kącie widzenia 50-53°. Ponieważ odbicie zachodzi dwukrotnie, a różnice w kącie rozproszenia światła w zależności od miejsca padania światła na kroplę są większe, tęcza wtórna jest mniej intensywna i szersza od tęczy pierwotnej. Trzecią, potrójną tęczę można zaobserwować jeśli są spełnione odpowiednie warunki: optymalny kąt i intensywność padania promieni słonecznych, dobra widoczność itp. Czasami możliwe jest również występowanie tęczy poczwórnych, w których najbardziej zewnętrzny łuk jest niejednolity, a kolory ułożone w specyficzny, „pulsacyjny” sposób. Tęcze tego typu występują po tej samej stronie nieba co Słońce, zatem trudno je dostrzec z powodu intensywności światła Słońca. tecza/tecza.jpg grafika/tecz2.gif

Literatura:  D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki, cz. 4, wyd. PWN, Warszawa 2003  P. Walczak, G. F. Wojewoda, Fizyka i astronomia, podręcznik, zakres podstawowy, cz. 2, wyd. OPERON, Gdynia 2007