Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obraz w zwierciadle płaskim
Advertisements

Prawo odbicia.
Obraz w zwierciadle kulistym wypukłym
. Obrazy w zwierciadle kulistym wklęsłym Zwierciadło kuliste wklęsłe
prawa odbicia i załamania
Karolina Sobierajska i Maciej Wojtczak
OPTYKA.
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
1.
Fale t t + Dt.
Optyka geometryczna.
Maria Zatorska.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
FIZYKA OGÓLNA III, Optyka
WYKŁAD 15 INTERFEROMETRY; WYBRANE PRZYKŁADY
WYKŁAD 2 ZWIERCIADŁA (płaskie, wypukłe i wklęsłe)
Fale - przypomnienie Fala - zaburzenie przemieszczające się w przestrzeni i w czasie. y(t) = Asin(wt- kx) A – amplituda fali kx – wt – faza fali k –
Opracowała Paulina Bednarz
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ W PSZCZEWIE Gimnazjum nr 60 im. Cyryla Ratajskiego w Poznaniu ID grupy: 98/83_MF_G1 98/15_MF_G2 Opiekun: JÓZEF.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Polaryzacja światła Fala elektromagnetyczna jest fala poprzeczną, gdyż drgające wektory E i B są prostopadłe do kierunku rozchodzenia się fali. Cecha charakterystyczną.
Elektryczność i Magnetyzm
Soczewki – konstrukcja obrazu Krótkowzroczność i dalekowzroczność.
Optyka geometryczna.
 Dziękujemy! „Fascynacja światłem – magiczna świeczka”
ID grupy: 97/2 _MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: ZJAWISKA OPTYCZNE Semestr II / rok szkolny : 2009 / 2010.
Oświecenie Team: Aurelia Wojtalewicz, Kacper Siemianowski,
Zastosowanie światłowodów w medycynie
„eSzkoła – Moja Wielkopolska” „Sztuka fotografowania, czyli aparat fotograficzny od środka” Projekt współfinansowany ze środków  Unii Europejskiej w.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Fale oraz ich polaryzacja
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
Zjawiska optyczne Natalia Kosowska.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Sławnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Politechnika Rzeszowska
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Tak wyglądaliśmy jak zaczynaliśmy udział w projekcie.
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
621. Dwa zwierciadła płaskie tworzą ze sobą kąt a
Optyka geometryczna Dział 7.
Jak powstają obrazy w zwierciadłach wklęsłych?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
„Wszechświat jest utkany ze światła”
Zjawiska falowe.
WYKŁAD 9 ODBICIE I ZAŁAMANIE ŚWIATŁA NA GRANICY DWÓCH OŚRODKÓW
WYKŁAD 4 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część II PRYZMATY, DYSPERSJA ŚWIATŁA I PRYZMATYCZNE PRZYRZĄDY SPEKTRALNE.
ZJAWISKO CAŁKOWITEGO WEWNĘTRZNEGO ODBICIA ŚWIATŁA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Fale elektromagnetyczne
WYKORZYSTANIE ZASAD OPTYKI W NASZYM ŻYCIU. Soczewka Jest to proste urządzenie optyczne składające się z jednego lub kilku bloków przezroczystego materiału.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
podsumowanie wiadomości
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
14. Obrazy Obrazy w płaskich zwierciadłach
1.
Konstrukcje obrazów w soczewkach oraz zwierciadłach
631.Promień światła pada na szkło, którego współczynnik załamania jest n=1,545. Jaki jest kąt padania, jeśli promień odbity jest prostopadły do załamanego?
1.
Zapis prezentacji:

Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plan prezentacji Zagadnienia wstępne dotyczące zwierciadeł Powstawanie obrazu w zwierciadle płaskim Prawo odbicia i załamania Całkowite wewnętrzne odbicie* Podsumowanie

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prawo odbicia-Kąt padania jest równy kątowi odbicia. Kąty te leżą w jednej płaszczyźnie. Doświadczenie obrazujące prawo odbicia -światło pada na powierzchnię zwierciadła -odbija się od powierzchni lustrzanej -kąt odbicia jest równy kątowi padania normalna Promień padający Promień odbity Kąt padaniaKąt odbicia αα Normalna=prosta prostopadła

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Rozproszenie światła od powierzchni chropowatej Wniosek: równoległa wiązka świata odbija się w różnych kierunkach

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zwierciadło –to gładka, wypolerowana powierzchnia, która prawie w całości odbija światło padajace na nią. płaskie wypukłe Zwierciadła wklęsłe Konstrukcja obrazu punktu świecącego w zwierciadle płaskim A A* A-przedmiot A*-obraz xy x-odległość przedmiot do zwierciadło/soczewka y-odległość obraz do zwierciadło/soczewka x=y

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powstający obraz jest symetryczny względem zwierciadła (innej powierzchni odbijającej np. wody) Obraz drzew powstający w stawie Zdjęcie kubka postawionego na lustrze Zdjęcie baletnicy przeglądającej się w zwierciadle Cechy obrazu powstającego w zwierciadle płaskim: o Pozorny o Prosty o Tej samej wielkości

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urządzenie wykorzystujące odpowiedni układ luster, to peryskop. Umożliwia on obserwacje niedostępnych przedmiotów. Schemat budowy peryskopu: Zdjęcie peryskopu: oko Zwierciadła płaskie Ciekawostka-wynalazca peryskopu, to Polak Jan Heweliusz Bieg promienia

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Załamanie światła- zmiana kierunku rozchodzenia się światła przy przejściu do innego ośrodka. Ośrodek jednorodny-światło rozchodzi się liniowo. ? ? Na granicy ośrodków promień zmienia swój bieg, ulega załamaniu Załamanie światła w płytce równoległościennej Złamany ołówek? NIE!!! To zjawisko załamania światła Promień wychodzący z płytki jest równoległy do wpadającego do niej

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Światło zmienia swoją prędkość przy przejściu do innego ośrodka powietrze woda powietrze Kąt padania Kąt załamania Kąt padania >Kąt załamania Ośrodek I-powietrze, rzadszy Ośrodek II-woda, gęstszy Prędkość w ośrodku I > Prędkość w ośrodku II v 1 >v 2 α β α >β

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego A gdy światło zmienia ośrodek z gęstszego na rzadszy… szkło powietrze Kąt padania Kąt załamania Kąt padania < Kąt załamania Ośrodek II-powietrze, rzadszy Ośrodek I-szkło, gęstszy Prędkość w ośrodku I < Prędkość w ośrodku II v 1 <v 2 α β α <β

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prawo załamania we wzorach n 1,n 2 -wspólczynniki załamania światła v 1,v 2 -prędkość w ośrodkach I i II sinα- sinus kąta padania sinβ-sinus kąta załamania Ta ta Ta część wzoru dla dociekliwych Współczynnik załamania n=c/v c-prędkość światła w próżni V-prędkość śiatła w danym ośrodku

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Całkowite Wewnętrzne Odbicie-zjawisko, które zachodzi dla fal padających od strony ośrodka rzadszego do gęstszego. Żeby zaszło zjawisko CWO światło musi padać pod kątem więszym od kąta granicznego. Światłowody woda/szkło/diament powietrze Kąt graniczny Światłowody-wykorzystują CWO, stosowane głównie w telekomunikacji

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Podsumowanie Wiele urządzeń, sprzętów wykorzystuje zjawiska odbicia i załamania światła. Przykłady zastosowań: Peryskop (np. czołgi, łodzie podwodne), spektroskopy, lustra, światła odblaskowe i wiele innych Załamanie światła w pryzmacieZałamanie światła w płytce równoległościennej Pryzmat załamuje i rozszczepia światło białe Widmo światła białego( rozszczepione światło słoneczne) Pryzmat to najczęściej graniastosłup o podstawie trójkąta

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Miłego odkrywania tajników fizyki z pomocą matematyki