RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła. J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dobroć jest silniejsza niż przemoc.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Zapraszamy do naszego przedszkola. O PRZEDSZKOLU -NASZE PRZEDSZKOLE DZIAŁA OD PONAD 50 LAT -STARAMY SIĘ ABY NASZA PLACÓWKA BYŁA BEZPIECZNA I PRZYJAZNA.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
„zdrowe życie w szkole i w domu” Wielu z was spotyka się ze zjawiskiem palenia papierosów. Zanim ktoś będzie was namawiał do palenia musicie wiedzieć,
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Subkultury ..
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
MOST - Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK Debata: Profil Szkoły.
Szkoła możliwości. NASZA SZKOŁA PROPONUJE CI Wszechstronny rozwój -wiedzazainteresowania Bardzo dobre przygotowanie do egzaminów i dalszej nauki Kształceniepostaw.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
Opiekunka środowiskowa Czas trwania nauki: 1 rok.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
Ul. Napoleońska 7/ Łódź tel./fax tel
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci?
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie oraz Fundacja „VENTI”
 Dorota Suwalska-Barancewicz, Alicja Malina IP UKW.
Friedrich Nietzsche Aforyzmy NAD BRAMĄ MEGO DOMU Dom na mieszkanie własny mam, w niczym nie biegłem w cudzy ślad, - każdego mistrza-m wyśmiał rad, który.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
18 PRZYKAZA Ń MARII MONTESSORI Maria Montessori (1870 – 1952) – włoska lekarka i pedagog, twórczyni systemu wychowania dzieci zwanego Metodą Montessori.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Kalendarz dla przyjaciół.
Kalendarz dla Przyjaciół !!!.
„Po czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną” Księga.
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
MAŁŻEŃSTWO TO… Gdy faryzeusze zapytali Jezusa o możliwość rozwodu, On odpowiedział: Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Moje szczęście.
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Przedszkole Promujące Zdrowie
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Zapis prezentacji:

RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła

J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie razem stanowi istotne dobro małżeństwa (stąd jego nierozerwalność) oraz wspólnoty rodzinnej”.

R ODZINA podstawowa komórka życia społecznego pierwsze i najważniejsze środowisko wychowawcze dziecka, środowisko życia wspólnota oparta na miłości

PODSTAWOWE FUNKCJE RODZINY: PROKREACYJNA – wiąże się z przedłużeniem życia gatunku SPOŁECZNA (OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA)– polega na pielęgnowaniu, zaspokajaniu potrzeb biologicznych, psychospołecznych, emocjonalnych jej członków, sprawowaniu troski nad ich zdrowiem, zapewnieniu im odpowiedniego wychowania i startu życiowego KULTUROWA – niesie ze sobą obowiązek sprawowania pieczy nad życiem członków rodziny, ich rozwojem duchowym, naukowym (przekaz wartości, norm, zasad współżycia) GOSPODARCZA – niesie ze sobą obowiązek zabezpieczenia odpowiednich warunków godnego życia i zaspokajania codziennych potrzeb członków rodziny

Z ADANIA RODZICÓW : Powinni każdego dnia ofiarować dzieciom trochę swojego czasu. Powinni być wzorem do naśladowania i autorytetem dla swoich dzieci. Powinni okazywać dzieciom swoje zaufanie. Powinni strać się rozumieć świat uczuć swoich dzieci. Powinni budować przyjaźń ze swoimi dziećmi. Powinni wychowywać swoje dzieci do życia w wolności. Powinni wprowadzać dzieci w życie duchowe. Powinni pomóc swoim dzieciom odkrywać radość życia.

DZIECKO OCZEKUJE…. od matki – miłości, a od ojca autorytetu i miłości. Żadne z tych wymagań stawianych rodzicom nie jest zadaniem wyłącznie jednej osoby. Rodzice mają się uzupełniać wzajemnie.

DZIECI WALCZĄ O:  MIŁOŚĆ  ŻYCZLIWOŚĆ  UWAGĘ  ZAINTERESOWANIE  CZAS  ZROZUMIENIE  POMOC  AKCEPTACJĘ

ZNAJOMOŚĆ POTRZEB I ŚWIADOMOŚĆ ICH REALIZOWANIA JEST WYRAŻENIEM ZAINTERESOWANIA RODZICÓW SWOIM DZIECKIEM, JEGO ROZWOJEM.

Czy to prawda, że SZCZĘŚLIWE DZIECIŃSTWO DAJE GWARANCJĘ SZCZĘŚLIWEJ DOROSŁOŚCI?

T AK, BO DZIECI: DOŚWIADCZAJĄ C DOBREJ RELACJI MIĘDZY RODZICAMI - ODCZUWAJĄ MIŁOŚĆ, BEZPIECZEŃSTWO, SZACUNEK I KSZTAŁTUJĄ W SOBIE POZYTYWNE OPINIE NA TEMAT RELACJI Z INNYMI LUDŻMI. MAJĄ ZAUFANIE DO SWOICH RODZICÓW I IINYCH LUDZI. POSTRZEGAJĄ ŚWIAT JAKO BEZPIECZNY I PRZYJAZNY. NIE BOJĄ SIĘ BLISKOŚCI Z INNYMI LUDŻMI. NIE BOJĄ SIĘ ODRZUCENIA, ZRANIENIA A przede wszystkim…

Gdy dziecko ma zapewnione poczucie miłości w dzieciństwie to: - jest chronione od lęków, - rozwija się szybciej i lepiej w zakresie sprawności umysłu, sprawności fizycznej i kontaktów społecznych (rozwija się prawidłowo we wszystkich dziedzinach), - wytwarza się w nim poczucie własnej wartości oraz wiara we własne siły i pewność siebie, - jego osobowość kształtuje się jako spójna i dojrzała, - jest wyposażone w ufność wobec ludzi, - czuje się kochane,

D LA UTRZYMANIA I ROZWOJU WIĘZI W RODZINIE ISTOTNE SĄ : 1. OBECNOŚĆ 2. CZAS RAZEM PRZEŻYTY 3. WSPÓLNE UCZESTNICTWO W PRACACH DNIA POWSZEDNIEGO JAK I W WYDARZENIACH ODŚWIĘTNYCH

R ODZINA TO PIERWSZY WYCHOWAWCA DZIECKA.

„ KOMPETENTNYM WYCHOWAWCĄ JEST KAŻDY RODZIC, KTÓRY JEST REALISTĄ I PERSONALISTĄ, POSIADA MENTALNOŚĆ PEDAGOGA – ZWYCIĘZCY ORAZ JEST ŚWIADKIEM BOŻEJ MIŁOŚCI, MĄDROŚCI I NADZIEI”. Ks. Marek Dziewiecki

PARĘ SŁÓW O WYCHOWANIU…

„ Gdy dziecko żyje wśród ciągłej krytyki Uczy się potępienia. Gdy dziecko żyje w atmosferze surowości Staje się agresywne. Gdy dziecko jest stale wyśmiewane Staje się nieśmiałe. Gdy dziecko jest zawstydzane Ma nieustanne poczucie winy. Gdy dziecko przebywa w atmosferze tolerancji Uczy się wytrwałości i cierpliwości. Gdy dziecko doznaje zachwytu Uczy się cenić swoją godność. Gdy dziecko spotyka się z uczciwością Uczy się sprawiedliwości. Gdy dziecko czuje się bezpieczne Uczy się darzyć zaufaniem. Gdy dziecko spotyka się z akceptacją Uczy się znajdowania miłości w świecie.” D.Notle

SYSTEMATYCZNY KONTAKT Z RODZICAMI WPŁYWA NA KSZTAŁTOWANIE SIĘ U DZIECKA POZYTYWNEGO OBRAZU SAMEGO SIEBIE ORAZ OBRAZU ŚWIATA

„Rozpadający się dom, rodzina ulegająca z różnych przyczyn dezorganizacji - podważają u dziecka wiarę w trwałość i sens wszelkich innych wartości, rodzą postawy buntu i negacji”. (H. Izdebska)

DROGI RODZICU Zaspokajaj potrzeby swojego dziecka: bezpieczeństwa, miłości, bliskości, ciepła, życzliwości, przynależności, szacunku, godności, uznania, samourzeczywistniania. Pozwalaj dziecku na wyrażanie uczuć, takich jak zadowolenie, radość, niepokój, lęk, gniew,. Wyrabiaj w dziecku postawy twórcze i współuczestniczące w otaczającym świecie, zachęcaj do aktywnego udziału w różnego rodzaju czynnościach domowych. Pogłębiaj u dziecka więzi emocjonalne z Tobą - Ojcem, Matką, przyjaciółmi dziecka, innymi uczniami, krewnymi Dostarczaj pożądanych społecznie wzorów zachowań Znajduj ZAWSZE czas na rozmowę z dzieckiem. Nie krytykuj i nie poniżaj swojego dziecka.

Pamiętajmy, że obojętność uczuciowa, lekceważenie, złe traktowanie stwarzają u dziecka poczucie niepewności, zagrożenia, sprzyjają kształtowaniu się postaw agresywnych, nieprzystosowaniu społecznemu.

„ PRAWDZIWY DOM DZIECKO ZNAJDZIE TYLKO TAM, GDZIE ZABIJE DLA NIEGO CZYJEŚ SERCE ” Phil Bosmans