1 dr Izabela Sowa ekonomista, Akademia Ekonomiczna w Katowicach maj 2006 Racjonalność decyzji młodzieży – próba oceny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Rekrutacja w kierunku kształcenia zawodowego Badania przeprowadzone pośród 800 uczniów Co i kto wpływa na wybór wykształcenia i zawodu wśród młodzieży.
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
Popyt gospodarstwa domowego
Juno reż. J. Reitman Kanada, USA 2007.
Osoby, które samodzielnie wybrały zamiennik w trakcie ostatniej naprawy/wymiany części, najczęściej (38%) wskazywały, że powodem do wybrania takiego rozwiązania.
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny.
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Metodologia badania 3 Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny.
2 ZACHOWANIA ZAKUPOWE POLAKÓW W 2007 ROKU 3 UOGÓLNIENIE WYNIKÓW 61% respondentów deklaruje, że w ich gospodarstwie domowym to Panie domu są odpowiedzialne.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
Jak bezpiecznie korzystać
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Wprowadzenie do mikroekonomii
Preferencje dotyczące konsumpcji piwa studentów Politechniki Śląskiej
Badanie uczestników Targów Mieszkaniowych Raport z badania przeprowadzonego w dniach Warszawa, styczeń 2011 © 2010 Research International.
wyniki badań TNS OBOP dla Stowarzyszenia ProMarka
Tak ! - dla lokalnych producentów. Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: Wyniki ankiety z zakresu znajomości zagadnienia: ŚWIADOMOŚĆ MŁODYCH.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Ocena systemu sprzedaży bezpośredniej
Polka na budowie Prezentacja wyników badania
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Stare marki w nowych czasach
Autorki: Karolina Bednarz i Patrycja Zielińska
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Bezpieczna szkoła- Bezpieczny uczeń
Zwyczaje żywieniowe Polaków
1 Ludzie lepiej wykształceni stawiają na jakość, oryginalność i markę Dla ludzi najlepiej wykształconych wysoka jakość towaru jest ważniejsza niż jego.
Dawid Smoleń Zarządzanie Rok II, sem. III
Wybrane wyniki badania „Budowlana marka roku”
Wybrane wyniki badania „Budowlana marka roku”
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
w praktyce pedagogicznej
Głosujesz swoimi pieniędzmi
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Szkoła Promująca Zdrowie
Nie tylko wybory. Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Dominika Janic Nicola Kokot Nie tylko wybory. Jak młodzi.
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014
Czym jest Wybór Konsumenta? Badanie konsumenckie, którego celem jest wyłonienie najlepszych marek dostępnych na rynku polskim. Wybór Konsumenta Jest.
RAZEM W ŚWIAT. Znamy potrzeby dzieci z zaburzeniami rozwoju i wiemy jak ważne jest przygotowanie ich do czynnego udziału w życiu społecznym Wystarczy.
Druga edycja rok szkolny 2013/2014. Trwa druga edycja projektu „Od grosika do złotówki” realizowanego przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości i.
1. Zwyczaje zakupowe Polaków Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny.
PRODUKT.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Z AKUPY I ICH WPŁYW NA NAS EKOROZWÓJ PRODUKTY LOKALNE 26 marca 2013r.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Segmentacja rynku Dr hab. Grażyna Śmigielska. Segmentacja rynku podział rynku na grupy konsumentów (segmenty), które jeżeli chodzi o stosunek do danego.
4. Reklama porównawcza związana z ofertą specjalną powinna, w zależności od jej warunków, jasno i jednoznacznie wskazywać datę wygaśnięcia tej oferty.
Analiza ankiety przeprowadzonej w klasach IV – VI Szkoły Podstawowej na temat zdrowego żywienia -Ankieta przeprowadzona we wrześni 2015r -Badanie miało.
A.M. Zarzycka. Wpływ ogólnych wyobrażeń i opinii o kraju na ocenę produktów lub/i marek pochodzących z danego kraju Stereotyp wizerunku danego kraju A.M.
Spędzanie CZASU WOLNEGO
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Afektywne podejście do lojalności
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Możliwość korzystania z dziennika elektronicznego przez rodziców.
Zapis prezentacji:

1 dr Izabela Sowa ekonomista, Akademia Ekonomiczna w Katowicach maj 2006 Racjonalność decyzji młodzieży – próba oceny

2 Sposób dokonywania zakupów przez młodzież

3 Czynniki decydujące o zakupach - doświadczenie największe znaczenie ma dla nich doświadczenie – nie kupują produktów, o których wiedzą, że mogą ich zawieść, raczej chętnie eksperymentują z produktami, ich wybory mają charakter negatywny – zdecydowanie odrzucają to, co się nie sprawdziło i jednocześnie poszukują nowości, różnorodności

4 Czynniki decydujące o zakupach - marka kupując produkty wybierają spośród kilku ulubionych marek, nie występuje wysoka lojalność wobec marki, mniejsze znaczenie niż cena

5 Czynniki decydujące o zakupach - cena zwykle kierują się ceną dokonując zakupu, wysoka cena ma charakter ograniczający zakupy, niska cena może przyczynić się do dokonania zakupu – jest czynnikiem wywołującym zakupy impulsywne

6 Czynniki decydujące o zakupach - rodzice i koledzy znaczenie opinii rodziców jest wyższe niż opinii kolegów, rówieśnicy są częściej źródłem informacji (wpływ informacyjny) i norm (wpływ normatywny) niż rodzice, rodzice są źródłem informacji, młodzież przyznaje, że rodzice dobrze im doradzają, ale decyzję młody człowiek chce podejmować samodzielnie – podkreślają, ze dokonują zakupów przede wszystkim kierując się własną opinią

7 Podsumowanie (1) Zachowania konsumpcyjne dzieci, kształtowane przez układ specyficznych determinat, nie zawsze noszą cechy zachowań racjonalnych. Obecność dziecka w gospodarstwie domowym sprzyja jednak racjonalności decyzji podejmowanych w tym gospodarstwie.

8 Podsumowanie (2) Nastolatki twierdzą, że raczej nie podejmują decyzji impulsywnych, że kierują się doświadczeniem przy nabywaniu produktów, jednak: –często wybierają się na zakupy z rówieśnikami, –wspólne zakupy z rówieśnikami nie są jednoznacznie oceniane jako korzystne; sprzyjają decyzjom impulsywnym, –nie zawsze potrafią się porozumieć z rodzicami na temat zakupów, –najbardziej racjonalne (i w opinii rodziców i nastolatków) są wybory wspólne – ich zakres i liczba spada jednak wraz z wiekiem dziecka.

9 Podsumowanie (3) Edukacja konsumencka w rodzinach przebiega przede wszystkim poprzez obserwację rodziców i udział w zakupach. Częstsze dokonywanie wspólnych zakupów, uczy dzieci dokonywania wyborów, podejmowania racjonalniejszych decyzji – jednak ma miejsce w gospodarstwach domowych o lepszej sytuacji ekonomicznej.

10 Podsumowanie (4) Tendencja do kupowania, oglądania produktów, spędzania czasu w sklepach prowadzi z jednej strony do lepszego poznawania ofert i w efekcie do racjonalniejszego dokonywania wyborów.

11 Podsumowanie (5) Młodzi ludzie coraz mniej chętnie chodzą na zakupy z rodzicami.

12 Podsumowanie (6) Wspólne zakupy z kolegami, słuchanie ich porad są oceniane przez młodzież jako niezbyt racjonalne. Są jednak coraz popularniejsze.