Temat : Wykonywanie podstawowych operacji na relacyjnej bazie danych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ms Access Formularze i raporty Marzena Nowakowska KIS, WZiMK, PŚk
Advertisements

Bazy danych.
Projektowanie postaci formularza:
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
NIE TAKI KOMPUTER STRASZNY JAK GO MALUJĄ PODSTAWY OBSŁUGI KOMPUTERA.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
PRACA Z APLIKACJAMI SYSTEM PRZEMIESZCZANIA oraz NADZORU WYROBÓW AKCYZOWYCH EMCS PL 1.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych I. Główne zasady: prezentacja multimedialna powinna być ilustracją (uzupełnieniem) treści prezentowanych.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Sposób oraz zakres gromadzonych informacji regulują następujące przepisy prawne: 1.ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.
Co możesz zrobić za pomocą urzędomatu?  Złożyć dokumenty w postaci papierowej i wydrukować potwierdzenie ich złożenia.  Założyć konto użytkownika na.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Poczta elektroniczna – e- mail Gmail zakładanie konta. Wysyłanie wiadomości.
Literary Reference Center Przewodnik
Jeśli chcesz przejść do konkretnego zagadnienia, wybierz je z listy: Dopisanie narzędzia Modyfikacja narzędzia Usunięcia narzędzia Lokalizacja domyślna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Badania elastooptyczne Politechnika Rzeszowska Katedra Samolotów i Silników Lotniczych Ćwiczenia Laboratoryjne z Wytrzymałości Materiałów Temat ćwiczenia:
Solphy GlassNexus System Elektronicznej Wymiany Danych Dla Producentów Szyb Zespolonych.
OBSŁUGA KARTY DILO. Karta diagnostyki i leczenia onkologicznego zawiera: - oznaczenie pacjenta, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, - oznaczenie.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
Powtórzenie wiadomości – arkusz kalkulacyjny. Co muszę wiedzieć i umieć, żeby dostać dwie piątki na sprawdzianie? 1.Znasz pojęcia: arkusz kalkulacyjny,
Seminarium magisterskie/licencjackie dr Renata Karkowska Zakład Ubezpieczeń i Rynków Kapitałowych Katedra Systemów Finansowych Gospodarki (wpisać proponowany.
Jak to się robi ? Instrukcja wypełnienia dzienniczka treningowego, na podstawie danych z GARMIN-a Forerunner 305.
Temat: Tworzenie bazy danych
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Access Bazy danych. Wygląd okna bazy danych (nowa wersja) Okno obiektów.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
1 Rektyfikacja zdjęć lotniczych Autor: Łukasz Kulesza.
Instalacja nienadzorowana windows xp Jakub klafta.
ORGANIZACJA LOGICZNA PLIKÓW. Wprowadzenie (1) Organizacja pliku określa sposób uporządkowania rekordów w pliku przechowywanym na dysku Różne sposoby organizacji.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
ACCESS - RELACJE TEMAT:. Tworzenie i edycja relacji Relacje w bazach danych tworzone są w celu powiązania z sobą danych z wielu tabel. Tworzymy (edytujemy)
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Usługa PUE-ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS
Podstawowe prace w jednym z najlepszych programów graficznych.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt? konkurs 2016.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
MS WORD 2010.
PODSTAWY TEORII BAZ DANYCH
O ochronie danych osobowych
Quick Tips Tutorial Jak uzyskać dostęp do raportów EBSCOhost i EBSCO Discovery Service w EBSCOadmin support.ebsco.com.
Budowa, typologia, funkcjonalność
Przewodnik Udoskonalanie listy wyników w wyszukiwarce naukowej
Tworzenie tabel przestawnych
Jak dostosować witrynę internetową usługi Microsoft SharePoint Online
Otwarta firma Jak zgłosić firmę bądź instytucję do programu?
Jak korzystać z usługi Video s i Raportu Kontaktów
Kwerendy wybierające (Select queries)
Koszyk danych.
temat stwierdzenie Grafika SmartArt z obrazami na czerwonym tle
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
POZNAJEMY PULPIT Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
Obsługa bazy danych z poziomu phpMyAdmin
Kwerendy funkcjonalne (Action queries)
pracę programu Outlook
Zapis prezentacji:

Temat : Wykonywanie podstawowych operacji na relacyjnej bazie danych

1. Zastosowanie formularzy 2. Tworzenie formularzy 3. Zastosowanie filtrów 4. Importowanie danych z innych dokumentów do tabeli bazy danych 5. Stosowanie kwerend do wyszukiwania informacji 6. Przedstawianie danych za pomocą raportów 7. Przygotowywanie korespondencji seryjnej

Formularz służy do wprowadzania i przeglądania danych. Źródłem danych dla formularza może być jedna tabela, kilka tabel lub kwerenda.

Ćwiczenie1 1.Otwórz plik Stadnina2. Zapoznaj się z utworzonymi formularzami, wybierając obiekt Formularza z bocznego panelu. Omów, jakie informacje można wprowadzać za pomocą formularzy. 2.Korzystając z formularza Fkonie, przejrzyj spis koni. Na podstawie której tabeli został przygotowany? 3.Korzystając z odpowiednich formularzy, dopisz informacje o nowym koniu i o jego wyścigach: imię – Siwek, rasa – huculska, kraj pochodzenia – Polska, płeć – ogier, maść – siwa, wiek – 5. Zawody odbyły się w Warszawie r.; w pierwszej gonitwie koń zajął piąte miejsce pod jeźdźcem Stachurą. Sprawdź zawartość tabel Konie i Wyścigi. Dlaczego w obu tabelach został automatycznie dopisany numer konia? 4. Zapisz plik pod tą samą nazwą.

Tworzenie formularzy - formularz prosty 1.Tworzymy formularz na podstawie tabeli Pacjenci. 2.Wybierz polecenie tworzenia nowego formularza za pomocą kreatora. 3.W oknie kreatora z tabeli Pacjenci wybieramy wszystkie pola, poza NrPacjenta (ponieważ wartości tego pola są wpisywane automatycznie. 4.Wybieramy styl formularza (Kolumnowy). 5.Nazywamy i zapisujemy formularz FPacjenci.

Kreator pomaga w zaprojektowaniu podstawowego wyglądu formularza, który można następnie modyfikować w Widoku projektu. Aby zmodyfikować formularz, otwórz go w Widoku projektu. Po uaktywnieniu wybranego obiektu formularza, można go przesuwać lub zmieniać jego rozmiary. Po wybraniu z menu kontekstowego danego obiektu polecenia Właściwości otworzy się okno, w którym możemy zmieniać np. styl obramowania i zacieniowania, rozmiar i kolor zastosowanej czcionki. Na formularzu możemy umieszczać różne obiekty: etykiety, pola, obrazy, wykresy.

Ćwiczenie. Popraw wygląd formularza FPacjenci, aby wyglądał podobnie jak na rysunku. Zmień kolejność wyświetlanych pól, dodaj etykietę Adres. Zapisz plik pod tą samą nazwą.

Tworzenie formularza z podformularzem Chcemy utworzyć formularz wizyt pacjentów. 1. Po uruchomieniu kreatora formularzy z tabeli Pacjenci wybierz pola: Nazwisko, Imię, Pesel. Wartości tych pól będą widoczne w formularzu głównym. 2. Z tabeli Wizyty wybierz pola: DataWizyty, GodzWizyty, RodzajWizyty, KosztWizyty. 3. Gdy program zapyta o sposób wyświetlania danych, wybierz opcję przez Pacjenci (dla danego pacjenta mają być wyświetlane jego wizyty). 4. Wybierz układ formularza, np. dla formularza głównego kolumnowy, a dla podformularza - tabelaryczny. 5. Nazwij i zapisz formularz i podformularz.

Ćwiczenie 1.Otwórz plik Stomatolog.mdb. Utwórz formularz wprowadzania danych o wizycie. Formularz nazwij FWizyty, a podformularz - FWizytyPacjenta. 2.Korzystając z odpowiednich formularzy, wprowadź fikcyjne dane trzech pacjentów, a następnie informacje o ich wizytach. 3.Sprawdź zawartość obydwu tabel bazy i zapisz plik pod tą samą nazwą.

Jeśli wprowadzimy większą liczbę rekordów z danymi pacjentów, łatwiej będzie je przeglądać, gdy będą uporządkowane, np. w porządku alfabetycznym, według nazwisk. Dane można posortować bezpośrednio w formularzu. Aby uporządkować rekordy w formularzu, należy: otworzyć formularz w Widoku formularza, ustawić kursor na danym polu i z menu kontekstowego wybrać opcję Sortuj oraz porządek sortowania (malejący lub rosnący).

Zastosowanie filtrów Do prostego wyszukiwania danych można stosować filtry, np. do znalezienia osób o konkretnym nazwisku lub koni konkretnej rasy. Kursor należy ustawić w polu, dla którego chcemy zastosować dany filtr.

Importowanie danych z innych dokumentów do tabeli bazy danych Dane można importować do nowej tabeli bazy danych lub dołączać do istniejącej tabeli. Dane można również eksportować z tabeli bazy danych do tabeli arkusza kalkulacyjnego lub do pliku tekstowego. Jeśli importujemy dane z tabeli arkusza kalkulacyjnego lub z dokumentu tekstowego do istniejącej tabeli bazy danych, należy pierwszy wiersz tabeli arkusza lub dokumentu tekstowego przeznaczyć na nazwy pól, które muszą być takie same, jak nazwy pól w tabeli bazy.

Importowanie danych z arkusza kalkulacyjnego 1.Otwórz plik bazy danych (tabela, do której będziemy importować dane, nie powinna być otwarta). 2.Wybierz opcję pobierania danych zewnętrznych (importowania) Plik/Pobierz dane zewnętrzne/Importuj. 3.W otwartym oknie Pobieranie danych zewnętrznych (Importowanie) odszukaj i wybierz plik, w którym są zapisane dane. 4. Otworzy się okno Kreatora importu arkuszy. Program poprowadzi nas przez kolejne kroki - wystarczy czytać polecenia i je wykonywać.

1.Otwórz plik Pacjenci2.xls. W tabeli przygotowano fikcyjne dane dwudziestu osób. Sprawdź, czy dane zostały przygotowane poprawnie. W tabeli arkusza kalkulacyjnego celowo nie umieszczono pola NrPacjenta - wartości tego pola zostaną wprowadzone automatycznie przez program Microsoft Access. 2.Zaimportuj dane z arkusza do tabeli Pacjenci w bazie Stomatolog. 3.Sprawdź zawartość tabeli Pacjenci. 4.Przejrzyj rekordy, korzystając z formularza FPacjenci, i posortuj je według nazwiska pacjenta. 5. Zapisz plik pod tą samą nazwą.

Stosowanie kwerend do wyszukiwania informacji Kwerenda (zapytanie) pobiera z bazy danych dane spełniające określone kryterium. Kwerendy zapisywane są jako instrukcje języka SQL. Za pomocą filtrów możemy wykonać tylko proste wyszukiwa­ nie (według jednego pola, w jednej tabeli), natomiast kwerendy umożliwiają złożone wyszukiwanie według wielu pól z jednej tabeli lub kilku tabel.

Ćwiczenie 1.Otwórz plik Stadnina2.mdb. 2.Obejrzyj wynik działania kwerendy KWyścigi. Jakie pola są widoczne w tabeli wyników? 3.Obejrzyj kwerendę w Widoku projektu. Które pola zostały pobrane z tabeli Konie, a które z tabeli Wyścigi? Jakie określono kryterium wyszukiwania? Obejrzyj kwerendę w Widoku SQL. 4.Zmodyfikuj kwerendę KWyścigi, tak aby uzyskać informacje o wyścigach konia o imieniu Arbat, które odbywały się w Pardubicach. Nie zapisuj zmian.

Aby utworzyć kwerendę wybierającą, należy: wybrać opcję tworzenia kwerendy lub skorzystać z Kreatora kwerend, wybrać tabele lub kwerendy, na podstawie których będzie tworzona kwerenda, wybrać pola, które powinny się pokazać w wyniku działania kwerendy, wpisać kryterium dla danego pola lub kryteria dla kilku pól, nazwać i zapisać kwerendę.

Tworzenie kwerendy wybierającej na podstawie dwóch tabel W wyniku działania kwerendy chcemy otrzymać informacje, którzy pacjenci byli danego dnia na wizycie, jakie zabiegi zostały przeprowadzone i jaki był ich koszt. Potrzebne są dane z obydwu tabel: Pacjenci i Wizyty. Po wybraniu tworzenia kwerendy w Widoku projektu otworzy się okno, w którym jako źródło danych wybieramy tabele: Wizyty i Pacjenci. Z tabeli Wizyty wybieramy pola: NrPacjenta, DataWizyty, RodzajWizyty, KosztWizyty. Brakujące dane (czyli pola Nazwisko, Imię) dobieramy z tabeli Pacjenci. Chcemy otrzymać wizyty z bieżącego dnia, dlatego kryterium wstawiamy dla pola DataWizyty, wpisując w polu Kryteria: Date(), czyli funkcję, której wartością jest bieżąca data.

Przedstawianie danych za pomocą raportów Raporty służą do przedstawiania danych zawartych w tabelach i otrzymywanych w wy­niku działania kwerendy.

Ćwiczenie 1.Otwórz plik Stadnina2.mdb. Otwórz raport RWyścigi. Raport został przygotowany na podstawie kwerendy KWyścigi.Jakie informacje umieszczono w raporcie? 2. Obejrzyj raport w Widoku projektu.

Przygotowanie raportu ewidencji wizyt pacjentów z bieżącego dnia 1. Z okna obiektów bazy wybierz tworzenie nowego raportu. Skorzystamy z Kreatora raportów. Jako źródło danych wybierz kwerendę KWizyty. 2. Wybierz pola, które mają być umieszczone w raporcie: Nazwisko, Imię, RodzajWizyty i KosztWizyty. 3. Wybierz sposób wyświetlania danych: przez Pacjenci, co oznacza, że dla danego pacjenta będą wyświetlone pozostałe dane: rodzaj wizyty i jej koszt. 4. Czytaj kolejne polecenia kreatora i wykonuj je, m.in.: pomiń grupowanie rekordów, ustal sortowanie rosnące według nazwiska pacjenta i wybierz układ raportu. 5. Wpisz tytuł raportu: RPacjenci. Raport będzie widoczny pod tą nazwą w wykazie obiektów bazy. Tytuł w nagłówku raportu zmień na Ewidencja wizyt pacjentów.

Przygotowanie korespondencji seryjnej 1. Wybrać opcję tworzenia korespondencji seryjnej. 2. Wybrać rodzaj korespondencji, np. listy. 3. Wybrać źródło danych, np. bazę danych a w niej tabelę. 4. Wstawić do dokumentu tekstowego odpowiednie pola tabeli, np. imię, nazwisko, adres 5. Zakończyć tworzenie korespondencji seryjnej.

Ćwiczenie 1. Korzystając z pomocy programu Microsoft Word, zapoznaj się ze sposobem tworzenia listu seryjnego. 2. Otwórz plik List. Przygotuj korespondencję seryjną do wszystkich pacjentów z bazy Stomatolog. Do treści listu wstaw w odpowiednie miejsce dane z pola Imię i Nazwisko z tabeli Pacjenci. 3. Sprawdź czy zostały przygotowane automatycznie listy dla wszystkich pacjentów – przejrzyj listy w Podglądzie wydruku. 4. Zapisz dokument pod nazwą Listy.

Zadania Przygotuj bazę Zawody sportowe, składającą się z dwóch tabel: Zawodnicy (do przechowywania danych o zawodnikach) i Zawody (do zapisywania informacji o zawodach, w których uczestniczy dany zawodnik). Określ odpowiednie zbiory informacji, które będą przechowywane w obydwu tabelach. Następnie ustal odpowiednio pola i określ ich typy. Zdefiniuj relacje, biorąc pod uwagę, że jeden zawodnik może wziąć udział w kilku zawodach, a informacje o jednych zawodach dotyczą konkretnego zawodnika.

Zaprojektuj bazę danych: ustal zbiory informacji, zastanów się nad rzeczywistymi powiązaniami między grupami informacji, określ wymagania bazy, zaplanuj pola i tabele. Zdefiniuj odpowiednie klucze i relacje. a)Wypożyczalnia samochodów (np. informacje o samochodach, klientach, transakcjach wypożyczenia). b)Moja płytoteka (np. informacje o albumach, wykonawcach, piosenkach). c)Obsługa schroniska (np. informacje o pokojach, gościach, rezerwacjach). d)Serwis sprzętu komputerowego (np. informacje o klientach, sprzęcie, reklamacjach).