Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka
Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich Brak wiedzy z zakresu historii może obniżyć ocenę z egzaminu Znajomość historii Polski w okresie II wojny światowej oraz okresie powojennym podnosi świadomość społeczną oraz pomaga budować więzi z ojczyzną
Uczniowie dosyć rzadko piszą esej z zakresu historii Słaba znajomość faktografii zarówno z zakresu II wojny światowej jak i okresu powojennego Posługują się wiedzą ogólną lub zdobytą na lekcjach historii w szkole angielskiej Brak głębszej analizy tematu w odniesieniu do roli Polski i Polaków Brak pogłębionej analizy filmu w odniesieniu do kontekstu uwarunkowań politycznych i historycznych
Niewystarczające przygotowanie do egzaminu (szczególnie u uczniów spoza szkół polonijnych) Uczniowie nie są zainteresowni historią Polski Brak pogłębionej wiedzy z zakresu historii Polski Brytyjski system edukacji pozwala na przerwanie nauki historii na poziomie klasy 9 Uczniom wydaje się, że łatwiej przygotować się z tematu związanego z filmem
Umiejętność analizy i selekcji faktów Umiejętność formułowania opinii i wniosków Umiejętność posługiwania się terminologią historyczną Znajomość faktografii i chronologii
Wprowadzanie elementów historii na każdym poziomie nauki Wzbudzenie zainteresownia historią Polski Zapewnienie odpowiednio przygotowanej kadry
Uświadomienie wagi znajomości historii w uzyskaniu wysokiej oceny z egzaminu Wzbudzenie zainteresowania historią Polski Wprowadzenie interesująch form prowadzenia zajęć
Skoncentrowanie uwagi ucznia na tym czego ma się nauczyć Zachęcenie ucznia do myślenia Zainteresowanie tematem lekcji Rekapitulacja wtórna Wprowadzenie do nowego tematu
Krótkie zadania Należy dostować metodę do celu jaki chcemy osiągnąć Stopień trudności zadania powinien być dobrany w taki sposób aby nawet uczeń, który opuścił poprzednią lekcję lub ma trudności z komunikacją w języku polskim mógł wziąć aktywny udział w ćwiczeniu
Stosowanie kilku rodzajów ćwiczeń cyklicznie przez cały rok szkolny powoduje, że uczniowie poznają lepiej dany rodzaj aktywności i sprawniej sobie z nimi radzą
Odpowiedz na wylosowane pytanie (cała klasa) Uczniowie zapisują po jednym pytaniu związanym z tematem omawianym na poprzedniej lekcji. Nauczyciel wrzuca pytania do pudełka, następnie losuje kilka z nich i sprawdza, czy uczniowie potrafią na nie odpowiedzieć.
Tweet (praca indywidualna) Nauczyciel przygotowuje rozsypankę z kilku pojęć, nazwisk lub dat związanych z omawianymi wcześniej tematami. Zadaniem uczniów jest napisanie krótkiej notatki (tweetu) z użyciem podanych terminów (wszystkich lub części).
Rozsypanka pojęć (praca indywidualna) Nauczyciel przygotowuje kilka lub kilkanaście pojęć i pokazuje je na tablicy przez minutę. Zadaniem uczniów jest zapamiętanie jak największej ilości pojęć i podanie ich definicji.
Ukryty obraz (cała klasa) Nauczyciel pokazuje klasie zasłonięty obraz, stopniowo go odsłania, a uczniowie starają się odgadnąć co ukrywa wizerunek. Na zakończenie można omówić źródło.
Analiza źródła ikonograficznego (cała klasa) Nauczyciel prezentuje źródło ikonograficzne. Wspólnie z uczniami analizuje obraz oraz nawiązuje do tematu omawianego na poprzedniej lekcji. W ten sam sposób można posłużyć się obrazem do wprowadzenia tematu nowej lekcji.
Komiks (indywidualnie, w parach lub grupie) Zadaniem uczniów jest wpisanie w „chmurkach” wypowiedzi przedstawionych na ilustracji postaci - w kontekście omawianego wcześniej tematu.