6 grudnia 2009 r. Druga Niedziela Adwentu Ba 5,1-9 Ps 126, 1-2ab, 2cd-4, 5-6 Flp 1, 4-6.8-11 Łk 3, 1-6.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Orędzie Benedykta XVI na Wielki Post 2011
Advertisements

Biblia księgą Boga i ludzi
T: Pismo czy Pisma Święte? - nazwy i podział Biblii.
III NIEDZIELA ADWENTU rok B
ZE WZGLĘDU NA MIŁOŚĆ BOGA
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
Ks. Jan Twardowski Kochać....
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
Zgoda na siebie i dar swojego życia daje Bogu możliwość
Siostry Nazaretanki o swoim życiu i powołaniu
Praktyka uzdrowienia wewnętrznego
Chrzest Duchem Świętym
Ostrzegamy, że zaczął działać nowy wirus...
Błogosławiony Jan Paweł ll- człowiek modlitwy
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice radosne
Dlaczego i jak móWIĆ innym o Jezusie?
I niedziela adwentu pracy nad sobą.
Ewangelia Wprowadzenie.
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
SŁOWO ŻYCIA Czerwiec 2014.
Pragnieniem Boga jest wejście z darem zbawienia, z darem życia właśnie wszędzie tam, gdzie jest rana, ból, cierpienie, śmierć, zniewolenie,
pracy nad sobą. II NIEDZIELA ADWENTU
Słowo Życia Październik 2014.
Słowo Życia Grudzień 2012 «Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi.» (J 1,12)
Słowo Życia Wrzesień 2012.
Słowo Życia Słowo Życia Grudzień 2011 Grudzień 2011.
BIBLIA Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu
29. Kultura życia, kultura śmierci
SZKOŁA NOWEJ EWANGELIZACJI
28. Modlitwa darem Boga.
Odczytywanie trudnych fragmentów Pisma Świętego:
Po śmierci Heroda WYKONAWCA: Wojciech Nowak Lat 13.
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
Człowiek czekający na Boga charakteryzuje się:
Przyjmij dar Ducha Świętego.
Słowo Życia Słowo Życia Maj 2012 Maj 2012 «Przyszedłem ogień rzucić na ziemię i jakże pragnę, ażeby już zapłonął» (Łk 12,49).
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Adoracja II Niedziela Listopada 2015
Adwent Nie klikaj.
Jezus w drodze do Jerozolimy. drodze Pan Jezus kiedy rozpoczął swoją działalność w Galilei zbliża się powoli lecz zdecydowanie do Jerozolimy. Ewangelia.
Stacja I: Zmartwychwstały ukazuje się Matce - Światło Chrystusa! - Bogu niech będą dzięki, Dz 1,12-14 „Oczekiwanie, które wypełniło Wielką Sobotę, jest.
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
Jak można dziś usłyszeć Boga? Słowo Boże św. Hieronim: Nieznajomość Pisma świętego … jest nieznajomością Chrystusa.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
TEMAT 15: POWOŁANIE APOSTOŁÓW. WSKAZÓWKI DLA KATECHETY
Adwent Nie klikaj.
Adwent Nie klikaj.
PISMO ŚWIĘTE O CHRZCIE STARY I NOWY TESTAMENT.
Co to jest Biblia?.
III NIEDZIELA ADWENTU rok B
Spotkanie ze Słowem J 7, Z Ewangelii według świętego Jana:
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Spotkanie ze Słowem Łk 15, 1-7 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 15, 1-7 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Z orędzia Papieża Franciszka na Wielki Post 2017.
Lectio divina czytanie Boże lektura Boga
Adwent z Piątką Poznańską
III NIEDZIELA ADWENTU rok B
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
OBRAZY JEDNOŚCI Lekcja 6 na 10. listopada 2018.
A D W E N T.
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 25
Zapis prezentacji:

6 grudnia 2009 r. Druga Niedziela Adwentu Ba 5,1-9 Ps 126, 1-2ab, 2cd-4, 5-6 Flp 1, Łk 3, 1-6

Ewangelii według świętego Łukasza Było to w piętnastym roku rządów Tyberiusza Cezara. Gdy Poncjusz Piłat był namiestnikiem Judei, Herod tetrarchą Galilei, brat jego Filip tetrarchą Iturei i kraju Trachonu, Lizaniasz tetrarchą Abileny; za najwyższych kapłanów Annasza i Kajfasza skierowane zostało słowo Boże do Jana, syna Zachariasza, na pustyni. Obchodził więc całą okolicę nad Jordanem i głosił chrzest nawrócenia na odpuszczenie grzechów, jak jest napisane w księdze mów proroka Izajasza: „Głos wołającego na pustyni: Przygotujcie drogę Panu, prostujcie ścieżki dla Niego; każda dolina niech będzie wypełniona, każda góra i pagórek zrównane, drogi kręte niech staną się prostymi, a wyboiste drogami gładkimi. I wszyscy ludzie ujrzą zbawienie Boże.

Słowo na pustyni Dzisiejsza Ewangelia podaje bardzo precyzyjny kontekst historyczny wystąpienia Jana Chrzciciela. Podaje też miejsce, gdzie do Jana zostało skierowane słowo Boże. Miejscem tym jest pustynia. Nie chodzi tu jednak o wskazanie konkretnego punktu na mapie. W języku Biblii pustynia nie oznacza miejsca czy przestrzeni wypełnionej piaskiem. W języku Biblii pustynia oznacza samotność, oschłość, bezradność, wypalenie… Oznacza sytuację bezradności, odcięcia od wszystkich naszych dotychczasowych przyzwyczajeń i przywiązań. Oznacza ciemność i duchową pustkę, która wydaje się człowieka osaczać i przytłaczać. Nie trzeba jechać na Saharę, by znaleźć się na pustyni. Życie samo prowadzi nas ku sytuacjom, które tworzą pustynię duchową; które sprawiają, że czujemy się zagubieni, bezradni, przygniecieni, pozbawieni radości życia, spontaniczności, puści…Wszelkie duchowe i psychiczne cierpienia, nieporozumienia, upadki, straty; doświadczenie niesprawiedliwości i pogardy, odrzucenia… Wszystko to, co nas „biczuje” lub wręcz „krzyżuje”, co nas trapi, przekreśla nasze pragnienia i plany, boli, kaleczy. Poczucie winy, rozczarowania, smutku, cierpienia, samotności… wszystko to jest realną częścią naszego życia i wszystko to wprowadza w nie element pustyni. Na pustyni człowiek jest sam. Nie jest w stanie nikomu przekazać swojego stanu. Nie jest w stanie przyjąć pocieszenia ze strony innych. Pustynia przenika go całego, nie można od niej uciec.

I może się wydać zdumiewające, że przy wszystkich powyższych znaczeniach – pustynia jawi się w Piśmie świętym także jako miejsce nadziei. Miejsce oczyszczenia, spotkania z Bogiem. „Konieczny punkt odniesienia dla zdezorientowanego życia, któremu zagraża rozpad, zagłada, które jałowy niepokój pozbawia treści” (A. Pronzato, Rozważania na piasku). Miejsce, gdzie oczyszczamy się z pośpiechu, niecierpliwości, tyrani terminów, pośpiechu. Miejsce, gdzie uczymy się pokory, czekania i cierpliwości. Zarówno Naród Wybrany, jak i wielkie postacie biblijne (Mojżesz, Abraham, Jakub) przechodzili przez doświadczenie pustyni. Podobnie wielcy mistycy i święci. Dlatego nie uciekajmy przed pustynią. Ona wkracza w nasze życie niespodziewanie, potrafi je wywrócić… ale paradoksalnie jest wielkim darem Boga. Jest szansą na to, by usłyszeć Jego głos. By doświadczyć Jego wielkiej miłości, mocy i opieki. By przywrócić właściwy porządek naszemu życiu. I dziwne: gdy doświadczenie pustyni już się kończy, człowiek tęskni za pustynią – gdyż czuje, że właśnie wtedy był w pełni sobą, był autentyczny, nieuwikłany w tysięczne gry i gierki, jakie nieraz w życiu prowadzi sam ze sobą, z innymi ludźmi, a wreszcie z samym Bogiem. Niech czas Adwentu będzie też dla nas czasem pustyni, na którą wyjdziemy dobrowolnie przez skupienie, ciszę, odcięcie się od źródeł wszechobecnego hałasu – by usłyszeć głos Boga. Ograniczmy lub w ogóle zrezygnujmy z oglądania telewizji i sięgnijmy po Pismo święte – słowo Żyjącego Boga. Posłuchajmy, co On ma nam do powiedzenia – by napisać w naszej historii życia, że w Adwencie roku 2009 skierowane zostało słowo Boże do mnie… Ks. Andrzej Adamski