Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Gospodarka odpadami.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Europejska polityka spójności jako czynnik wzrostu i wyrównywania różnic rozwojowych Panel II Fundusze europejskie na rozwój infrastruktury a bariery.
Inspekcja Ochrony Środowiska
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
funduszy europejskich
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Podstawy prawne ooś Jarosław Kołodziejczak Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. Frankfurt nad Odrą, 24 września 2009r.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Spotkania informacyjne dotyczące bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko.
Procedury oceny oddziaływania na środowisko
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Ustrój samorządu terytorialnego
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
Reglamentacja procesu budowy
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Ocena oddziaływania na środowisko dla projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Sprawozdanie z działalności Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata ( ) Departament Polityki Regionalnej / Wydział Zarządzania RPO/
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Rządowa administracja zespolona w administracji
Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych,
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Wydział Wyboru Projektów Biuro Oceny Formalnej Projektów Zgodność przedsięwzięć dotyczących rekultywacji składowisk z dyrektywą OOŚ i prawem krajowym. Toruń, dnia 1 lipca 2010 roku

REALIZACJA PROJEKTÓW W ZAKRESIE REKULTYWACJI SKŁADOWISK FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW UNIJNYCH MUSI BYĆ ZGODNA Z WYMAGANIAMI DYREKTYW UNIJNYCH: Dyrektywy Rady nr 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999r. w sprawie składowania odpadów - artykuł 13 - Procedury zamknięcia i poeksploatacyjnego nadzoru Dyrektywy Rady nr 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne (dalej: dyrektywa OOŚ); Znowelizowana Dyrektywą Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997r. – (dalej: dyrektywa OOŚ);

Państwa członkowskie powinny ustalić w ramach tzw. procedury screeningu, z uwzględnieniem kryteriów zawartych w dyrektywie, czy projekty związane z rekultywacją składowisk mogą znacząco oddziaływać na środowisko przed udzieleniem zezwolenia na inwestycję. Komisja Europejska jest zdania, że w niektórych przypadkach rekultywacja składowisk może znacząco oddziaływać na środowisko (np. poprzez budowę urządzeń, powstanie odcieków lub produkcję metanu i innych gazów). Takie skutki powinny być uwzględnione w raporcie ocen oddziaływania na środowisko przygotowanego w ramach procesu udzielania zezwolenia. Interpretacja przepisów dotycząca rekultywacji składowisk dokonana przez Komisję Europejską

Nawet jeżeli dyrektywa OOŚ nie miała zastosowania do danego składowiska w przeszłości lub nie uznano za konieczne przeprowadzenia przeprowadzenie oceny oddziaływania, należy przed rekultywacją przeprowadzić screening lub pełną procedurę oceny oddziaływania na środowisko. Procedury te mogłyby stanowić część działań kontrolnych i sprawozdawczych przewidzianych na mocy art. 13 dyrektywy Rady w sprawie składowania odpadów. Komisja Europejska pragnie zwrócić uwagę państw członkowskich na obowiązek zapewnienia zgodności przedsięwzięć dotyczących rekultywacji składowisk z dyrektywą OOŚ. Interpretacja przepisów dotycząca rekultywacji składowisk dokonana przez Komisję Europejską

PODSTAWOWE REGULACJE PRAWA KRAJOWEGO W ZAKRESIE ZAMKNIĘCIA SKŁADOWISKA ODPADÓW I PRZEPROWADZENIA REKULTYWACJI Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (tj. Dz.U. z 2007 Nr 39, poz. 251 z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 marca 2003r. (Dz.U. Nr 61, poz. 549) w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 marca 2009r. (Dz.U. Nr 39, poz. 320) zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów.

NOWELIZACJA PRZEPISÓW USTAWY O ODPADACH z 22 stycznia 2010r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 28, poz.145).  Od 12 marca 2010r. obowiązuje nowelizacja ustawy o odpadach.  Nałożyła ona nowe obowiązki na samorządy związane z gospodarką odpadami.  Dotyczą one wydawania decyzji administracyjnych oraz procedur zamykania składowisk odpadów komunalnych.  Zgodnie z tymi przepisami zamknięcie składowiska może nastąpić nie tylko wtedy, gdy nie spełnia ono wymagań ekologicznych, ale także wtedy, gdy od roku nie przyjmuje ono odpadów lub jest przepełnione.

Zgodnie z art. 54 znowelizowanej ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001r. 1.Zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części wymaga zgody właściwego organu. 2.Zgodę na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części wydaje, na wniosek zarządzającego składowiskiem odpadów, w drodze decyzji, właściwy organ, którym jest: 1)regionalny dyrektor ochrony środowiska – dla przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych; 2)marszałek województwa – dla przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako mogąca znacząco oddziaływać na środowisko (art. 378 ust. 2a ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska); 3)starosta – dla pozostałych przedsięwzięć.

3.Przed wydaniem zgody, na zamknięcie składowiska odpadów, przeprowadzana jest kontrola składowiska odpadów, na wniosek właściwego organu, przez:  wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska z udziałem przedstawiciela tego organu. 4.Przeprowadzenie kontroli składowiska odpadów, nie jest wymagane, jeżeli potrzeba zamknięcia składowiska odpadów wynika z zarządzenia pokontrolnego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska

Wniosek, na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części, powinien zawierać: 1.określenie technicznego sposobu zamknięcia składowiska odpadów lub jego wydzielonej części; 2.datę zaprzestania przyjmowania odpadów do składowania na składowisku odpadów; 3.harmonogram działań związanych z rekultywacją składowiska odpadów.

Zgoda, na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części, powinna zawierać: 1.techniczny sposób zamknięcia składowiska odpadów lub jego wydzielonej części; 2.datę zaprzestania przyjmowania odpadów do składowania na składowisku odpadów, która stanowi datę zamknięcia składowiska; 3.harmonogram działań związanych z rekultywacją składowiska odpadów 4.sposób sprawowania nadzoru nad zrekultywowanym składowiskiem odpadów, w tym monitoringu, oraz warunki wykonania tego obowiązku.

Data zaprzestania przyjmowania odpadów: Data zaprzestania przyjmowania odpadów do składowania na składowisku odpadów, o której mowa we wniosku i zgodzie na zamknięcie składowiska, nie może być późniejsza niż 3 miesiące od dnia doręczenia decyzji o zgodzie na zamknięcie składowiska odpadów.

Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Środowiska rekultywacja składowiska odpadów oraz prace polegające na rekultywacji terenu nie są robotami budowlanymi (choć przy okazji przeprowadzania rekultywacji do takich robót może dojść). W konsekwencji nie podlegają przepisom ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane i nie wymagają uzyskania decyzji pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych

Uzyskanie decyzji:  o warunkach zabudowy (lokalizacyjnej),  pozwolenie na budowę wymagane jest w przypadku zaprojektowania obiektów budowlanych takich jak:  zbiornik na odcieki;  budynki na urządzenia do odzysku biogazu  stacjonarnej stacji przeładunkowej

Ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz z późn. zm.) - Art. 72 ust. 1 stanowi, że wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem szeregu decyzji administracyjnych i wymienia te decyzje, ustalając ich zamknięty katalog – brak w nich decyzji na zamknięcie składowiska odpadów

Brak jest w naszym prawodawstwie podstawy prawnej do prowadzenia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć polegających na rekultywacji składowisk odpadów.

Sankcje w przypadku niezgodności W związku z dofinansowaniem przedsięwzięć ze środków UE należy zapewnić przeprowadzenie postępowania OOŚ uwzględniając zasadę pierwszeństwa prawa wspólnotowego oraz obowiązek prowspólnotowej wykładni przepisów prawa krajowego. Procedura oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzona niezgodnie z prawem wspólnotowym oznacza niekwalifikowalność wydatków na daną inwestycję.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ