Debata nad: KODEKSEM 2.0.
1. Używamy Internetu do poszerzenia wiedzy zdobytej na zajęciach lub też jako pomoc do przygotowania prac domowych lub referatów. W Internecie szukamy: pojęć, których nie rozumiemy, np. Wikipedia, WIEM, Szperus; zdjęć oraz filmów związanych z wydarzeniami bądź postaciami, o których słyszymy na lekcjach; informacji w celu przygotowania ciekawych prezentacji na lekcję.
2. Nie kopiujemy tekstów z Internetu udając, że sami je napisaliśmy. Jeśli je wykorzystujemy, to zawsze zaznaczamy kto jest jego autorem i jakie jest źródło materiału. Piszemy prace zawierające osobiste refleksje i przemyślenia a Internet wykorzystujemy tylko jako skarbnicę wiedzy umieszczając źródło materiału np. Internet (ang. International - globalna, międzynarodowa; network - sieć, również spotykany zapis: łac. inter - między, ang. net - sieć; dosłownie międzysieć) – ogólnoświatowa sieć komputerowa[1], która jest logicznie połączona w jednolitą sieć adresową opartą na protokole IP (ang. Internet Protocol).ang.łac.ang.sieć komputerowa[1]protokole IP Jest to definicja zaczerpnięta z Wikipedii ze strony:
3. Nie rozpowszechniamy materiałów internetowych bez zgody autora. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: 1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe), 2) plastyczne, 3) fotograficzne, 4) lutnicze, 5) wzornictwa przemysłowego, 6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne, 7) muzyczne i słowno-muzyczne, 8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, 9) audiowizualne (w tym filmowe).
4. Korzystamy tylko z tych materiałów w sieci, które są legalne. Nie ściągamy filmów i muzyki, jeśli nie mamy do tego uprawnień. Rodzaje darmowych licencji: Shareware - oprogramowanie, którym można się dzielić za zgodą autora. Freeware - programy, których można używać i rozpowszechniać za darmo. Adware - oprogramowanie, za którego użytkowanie jego autor nie pobiera opłaty. Zamiast tego program wyświetla banery reklamowe. Demo - celowo zubożona przez autorów wersja programu, która jest udostępniana za darmo na dni.
5. W szkole z Internetu korzystamy tylko za zgodą nauczyciela, w domu najlepiej w obecności dorosłych. W sieci znajduje się wiele niebezpieczeństw, na które narażone jest wiele młodych osób, np.: niebezpieczne i szkodliwe kontakty, zagrożenie ujawnienia Twoich prywatnych danych, szkodliwe treści, wirusy i spam oraz włamania. Dlatego nie bójmy się prosić o pomoc dorosłych w bezpiecznym korzystaniu z Internetu.
6. Nie gramy w gry komputerowe opatrzone informacją: \"Potencjalne zagrożenie\". Widząc np. napis: Naruto Jiraya: Potencjalne zagrożenie Naruto wiemy, że jest to gra stwarzająca wiele zagrożeń wpływających na nasze zachowanie, więc jej unikamy.
7. Stosujemy na komputerze programy, które blokują strony zawierające szkodliwe treści (pornografia, hazard). Programy blokujące dostęp dzieci do szkodliwych dla nich stron: BENIAMIN - to prosty w obsłudze i zastosowaniu program działający w zakresie kontroli dostępu do sieci. OCHRANIACZ - program ten został stworzony aby pomagać użytkownikom (administratorom komputera) w sprawdzaniu i kontrolowaniu treści przeglądanych przez innych użytkowników tego komputera. NetSprint Toolbar Rodzinny darmowa nakładka zabezpieczająca na przeglądarkę Internet Explorer. NetSprint Toolbar Rodzinny 1.1 WinGuard Pro 2005 Free 5.9 Beta 4c- darmowy program blokujący dostęp dziecka do wybranych elementów systemu Windows. WinGuard Pro 2005 Free 5.9 Beta 4c
8. Poruszamy się po forach internetowych bądź portalach społecznościowych nigdy nikogo nie obrażając i nie używając wulgaryzmów. Netykieta to po prostu zasady dobrego zachowania w Internecie. Netykieta została stworzona przez samych internautów, aby ułatwić wszystkim bezpieczniejsze i przyjemniejsze korzystanie z Sieci. Jak przestrzegać netykiety? Przede wszystkim: Przemyśl swoje działania online - czy na pewno postępujesz właściwe? Nie działaj na czyjąś szkodę. Nie nadużywaj możliwości, jakie Ci daje Internet.
9. Pamiętamy, że pliki (np. zdjęcia) raz umieszczone w Internecie pozostają na serwerach przez wiele lat. Zanim umieścisz coś w sieci zastanów się czy chcesz aby inni mieli do tego dostęp przez długi okres czasu.
10. Nie publikujemy wizerunku innej osoby bez jej zgody.
11. Nigdy nie nawiązujemy w sieci kontaktu z nieznajomymi. Nie podajemy swoich danych osobom, których nie znamy.
12. Nie otwieramy stron, które poleciła nam nieznana nam osoba. Mogą zawierać wirusy. Wirus - jest to program komputerowy o niewielkich rozmiarach zdolny do rozmnażania się poprzez doczepianie swojego kodu do innych plików oraz posiadający celowe procedury niszczące oraz innego typu głupstwa a wszystko to aby uprzykszyć komuś życie.
13. Nie podajemy nikomu swoich haseł dostępu oraz loginów. To są wiadomości poufne i znane tylko danemu uczniowi. Poprzez login i hasło logujemy się na strony dostępne tylko przez nas. Na stronach tych mogą znajdować się ważne informacje dotyczące nas, które inni mogą wykorzystać. Ktoś może się pod nas „podszyć” korzystając z komunikatora bądź forum będąc zalogowanym na nasze konto.
14. Szkolne komputery wykorzystujemy do rozrywki po zajęciach lekcyjnych i pod nadzorem nauczyciela. Ciekawe strony internetowe:
15. Wykorzystujemy tablice interaktywne na lekcjach z możliwością podłączenia do Internetu.
16. Nie korzystamy z telefonów komórkowych na lekcjach, a podczas przerw nie filmujemy i nie robimy zdjęć. Nie wolno: podczas lekcji zamiast uważać bawić się telefonem. nagrywać kompromitujących zdjęć bądź filmików i udostępniać je w Internecie lub rozsyłać między sobą.
17. Nie pozwalamy przeglądarce zapisywać naszych danych. Jeśli zapiszemy nasze dane ktoś inny będzie mógł wejść na nasze prywatne konto, dlatego zwracajmy szczególną uwagę na komunikat: CZY ZAPAMIĘTAĆ HASŁO UŻYTKOWNIKA: ZAPAMIĘTAJ NIGDY DLA TEJ WITRYNY NIE TERAZ
A na koniec….