PRYMUSI I MARUDERZY WYKORZYSTANIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH PRZEZ DOLNOŚLĄSKIE GMINY (2004-2012) Dr Arkadiusz Babczuk Dr Marian Kachniarz XV Dolnośląskie Forum.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Biznes na Pomorzu Zachodnim – zarabiamy czy pomagamy? Anna Kornacka.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Projekt Dolnośląska Akademia NGO – profesjonalnie i efektywnie jest współfinansowany ze środków Rządowego Programu- Fundusz Inicjatyw Obywatelskich CIEKAWOSTKI.
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI. WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI.
Stan sektora w regionach
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
V Ranking Gmin Województwa Lubuskiego Agata Rybak Koordynator Projektu Zielona Góra, r. Zadanie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Równość a wzrost gospodarczy
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
1. 2 Propozycja zmian w Kryteriach wyboru operacji finansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Działania realizowane przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego na rzecz transportu pasażerskiego
Konstrukcja, estymacja parametrów
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Konferencja zakończenie IV edycji oraz inauguracja VI edycji Akademii Liderów Samorządowych Uczestnictwo w Akademii Liderów Samorządowych – konieczność.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Rozwój społeczno-gospodarczy województwa śląskiego
Nagrody Suchej Beskidzkiej Samorząd Terytorialny w Suchej Beskidzkiej Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Suchej Beskidzkiej.
Jako element polityki prorodzinnej w Polsce
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów. Honorowy patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Komisja Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sejmiku Województwa Dolnośląskiego 24 kwietnia 2013 roku Stan realizacji programów współfinansowanych ze.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
1. Departament Funduszy Europejskich Wrocław, lipiec 2014.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Dług Miasta Gdańska w latach GDAŃSK, 24 WRZEŚNIA 2014r.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
__________________________________________ Andrzej Roter Dyrektor Generalny GOSPODARCZE I SPOŁECZNE ZNACZENIE EFEKTYWNEGO ZARZĄDZANIA WIERZYTELNOŚCIAMI.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
Wielkopolskie inteligentne specjalizacje - podsumowanie udzielonego wsparcia w latach /06/2017.
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
FINANSE LOKALNE A SAMORZĄD TERYTORIALNY
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Przedsiębiorczość akademicka w województwie lubelskim
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
Solidarność w praktyce − polityka spójności UE
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Zapis prezentacji:

PRYMUSI I MARUDERZY WYKORZYSTANIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH PRZEZ DOLNOŚLĄSKIE GMINY ( ) Dr Arkadiusz Babczuk Dr Marian Kachniarz XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego Kudowa Zdrój, kwietnia 2014 r.

30% wydatków ogółem sektora publicznego (około 15% PKB), 60% wydatków inwestycyjnych sektora publicznego Jest to najwyższy wskaźnik w całej Unii Europejskiej. Stosunek kwoty brutto, zainwestowanej w środki trwałe do wydatków ogółem wynosi: - dla rządu centralnego 8%, - dla samorządów ok. 22%. Rząd natomiast mając do dyspozycji blisko 300 mld zł inwestuje ok. 15 mld zł (5%) Samorządy dysponując w skali rocznej blisko 180 mld. zł, na inwestycje przeznaczają prawie 24%. EUROSTAT, Government statistics, 15 września 2013 r. Samorząd terytorialny – największy inwestor

Zróżnicowanie w wykorzystaniu środków UE Badania wskazują, że poziom wykorzystania środków pomocowych UE przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce jest w ujęciu regionalnym wyraźnie zróżnicowany [Famulska (red.) 2006, Stawicki i in. 2009, Dusza i in. 2009]. Rodzi się zatem pytanie, jak przedstawia się obraz w ujęciu intraregionalnym? Jaki jest stopień zróżnicowania aktywności inwestycyjnej na terenie Dolnego Śląska oraz jakie są jego przyczyny?

Metodologia prac Pierwszy etap prac polegał na charakterystyce klasycznych cech: -wydatków inwestycyjnych w przeliczeniu na 1 mieszkańca ( ), -wydatków inwestycyjnych do dochodów własnych ( ) W drugim etapie prac skonstruowano, w oparciu o wcześniej charakteryzowane 3 cechy wskaźnik syntetyczny w postaci miary skumulowanej. W zamierzeniu miała ona bardziej kompleksowo charakteryzować zaangażowanie gmin w działalność inwestycyjną, poprzez uwzględnienie ich uwarunkowań finansowych.

Wydatki inwestycyjne na 1 mieszkańca ( )

Po pierwsze, czołowa pozycja gmin wynikała z reguły z dobrze wykorzystywanych walorów położenia (aglomeracja wrocławska, obszar LGOM, obszary turystyczne czy tereny wojskowe Borów Dolnośląskich). Liderami okazały się Kobierzyce i Karpacz. W latach wydano tam na inwestycje odpowiednio oraz zł/mieszkańca. Kolejne miejsca zajęły: Świeradów Zdr. ( zł), Grębocice ( zł), Osiecznica ( zł), Polkowice ( zł.), Krośnice ( zł), Wrocław ( zł) i Rudna ( zł).

Po drugie, renta geograficzna nie jest gwarantem wysokich nakładów inwestycyjnych, co świadczy o tym, że nie wszystkie gminy umiejętnie wykorzystują walory swego położenia. We wspomnianych wcześniej obszarach koncentracji bogatych gmin, znajdowały się także i takie, które wypadały słabiej. Do takich gmin można zaliczyć Szklarską Porębę (5 953 zł), Żurawinę (3 299 zł), Oborniki Śl. (3 633 zł), czy Miękinię (4 403 zł).

Po trzecie, o ile czołówka gmin wpisywała się w pewną rejonizację, o tyle gminy najsłabsze były rozproszone po terenie województwa nie tworząc wyraźnej reguły terytorialnej. Znajdowały się tu zarówno położone u stóp Karkonoszy Piechowice (2 016 zł), Kowary (2 067 zł), zlokalizowany przy A4 Domaniów (2 172 zł), jak i położone na Nizinie Śląskiej Jaworzyna Śl. (2 087 zł), Łagiewniki (2 295 zł), oraz Kamieniec Ząbkowicki (2 364 zł).

Przedstawienie wielkości wydatków inwestycyjnych świadczy nie tyle o aktywności danej gminy co o jej bogactwie. Im bogatsza gmina tym relatywnie większe wydatki inwestycyjne. ale… czy wydatki inwestycyjne wzrastają proporcjonalnie do wartości dochodów? By to zbadać należy pokazać: - jaką część swych wydatków gminy przeznaczają na inwestycje, - jaka jest relacja inwestycji do dochodów własnych

Wydatki inwestycyjne jako % wydatków ogółem ( )

Wydatki inwestycyjne jako % dochodów własnych ( )

By przedstawić kompleksowy obraz sytuacji skonstruowano wskaźnik syntetyczny uwzględniający trzy pokazane wcześniej cechy: - wydatki inwestycyjne na 1 mieszkańca, - relację wydatków inwestycyjnych do wydatków ogółem, -relację wydatków inwestycyjnych do dochodów własnych), Zostały one wpierw poddane standaryzacji. Średnią dla wszystkich gmin reprezentuje wartość 0. Wyniki dodatnie oznaczają lepszą pozycję gminy a ujemne odwrotnie. W miarę oddalania się od zera rośnie ponadprzeciętna pozycja gminy zarówno in plus, jak i in minus.

Wskaźnik syntetyczny aktywności inwestycyjnej dolnośląskich gmin ( )

Podobnie jak w przypadku inwestycji na 1 mieszkańca liderami zestawienia są Kobierzyce (9,67) i Karpacz (7,44), Osiecznica (6,65), Krośnice (5,98), Długołęka (5,62), Świeradów Zdrój (5,49) i Grębocice (5,29). Jednak przewaga tej grupy jest w tym zestawieniu zdecydowanie mniejsza. Oznacza to, że wzrost bazy dochodowej nie przekłada się wprostproporcjonalnie na wzrost wydatków inwestycyjnych (np. siła związku pomiędzy dochodami własnymi a wydatkami inwestycyjnymi wynosi tylko 0,2775). Wnioski (1)

Wnioski (2) Znamienny jest brak w grupie liderów Polkowic (0,21) oraz Bogatyni (-0,67), które pomimo wysokich wartości inwestycji na 1 mieszkańca, w tym zestawieniu lokują się wśród gmin przeciętnych. Do grupy najaktywniejszych inwestycyjnie gmin, dołączyły także i takie, które są zlokalizowane poza tradycyjnymi rejonami bogactwa. Należy do nich Męcinka (3,74), Stronie Śl. (3,65), Stara Kamienica (3,08) czy Bardo (1,88). Outsiderami tego zestawienia zostały Piechowice (-6,63), Walim (-6,39), Wałbrzych (-6,38), Domaniów (-6,21), Niechlów (-6,16) oraz Boguszów Gorce (-6,00).

W przypadku takiego zestawienia można nawet wyodrębnić pewne regiony stagnacji. Tworzą je większe zgrupowania gmin. Do takich zaliczyć można z pewnością okolice Ząbkowic Śląskich i Dzierżoniowa, południowe części Kotlin Sudeckich – Kłodzkiej, Kamiennogórskiej i Jeleniogórskiej, rejon Lubania, a także północne rubieże województwa w okolicach Góry i Milicza. Wnioski (3)

Wnioski (4) Zaskakuje generalnie słaba pozycja dużych miast. Okazuje się, że radzą sobie one relatywnie słabiej od wielu mniejszych, położonych w dodatku peryferyjnie gmin. Z grupy powiatów grodzkich i tzw. miast prezydenckich (powyżej 40 tys. mieszk.), jedynie Wrocław (1,69), Bolesławiec (1,45) osiągnęły nieco lepsze wyniki. Przeciętnie wypadły Jelenia Góra (0,36), Głogów (-0,28) czy Lubin (-0,64), co zwłaszcza w tych dwóch ostatnich wypadkach może być sporym zaskoczeniem. Znamienna jest pozycja Legnicy (-1,43) a szczególnie, wspominanego już wcześniej Wałbrzycha (-6,38).

W tradycyjnie ujętych zestawieniach, prezentujących wydatki inwestycyjne gmin w przeliczeniu na 1 mieszkańca, przodują gminy o bogatej bazie dochodowej. Wydają dużo bo są bogate. Żadna w tym zasługa zarządzających, a często w różnych rankingach są za to promowani. Konkluzje

Skumulowany wskaźnik demaskuje pozorną przewagę bogatych gmin i zwraca większą uwagę na wysoki stopień ich konsumpcji. Wyrażony jest on relatywnie większym zużyciem swoich zasobów na wydatki bieżące. W konsekwencji stosunkowo mniej przeznaczają na inwestycje. W takim ujęciu, wyprzedzają je często gminy o słabszej bazie dochodowej ale bardziej zorientowane na efektywne wykorzystanie środków. Może nie zaskakiwać niska pozycja Wałbrzycha, ale Bogatynia, Polkowice wydają na inwestycje mniejszą część swych dochodów niż wiele przeciętnych gmin. W pewnym sensie marnują swój potencjał, pławiąc się w stosunkowo wysokiej konsumpcji.

Wyraźnie wyodrębnia się grupa gmin, w których panuje zastój inwestycyjny. Może to wynikać z bardzo słabej bazy ekonomicznej, która nie generuje dochodów pozwalających na zaspokojenie podstawowego poziomu świadczenia usług publicznych. Tym bardziej nie starcza im na inwestycje. Z drugiej jednak strony, może to wynikać ze złego zarządzania tymi jednostkami, opartego jedynie na bieżącym administrowaniu. Takie gminy często, pomimo braku inwestycji, także wpadają w wysoki pułap zadłużenia.

Dziękuję za uwagę