Jak dbać o staranną wymowę?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień 2012r
Advertisements

Przygotowanie prezentacji c.d.
Agata Hącia Wydział Polonistyki UW
Kącik Logopedyczny.
GIBKOŚĆ.
dr inż. Jolanta Zielińska
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Anatomia i fizjologia narządów mowy
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Drabina Jacoba.
logopedyczny-prezentacja
Ortofonia-(gr. orthos-prosty, słuszny, prawidłowy, phone-głos, dźwięk)- dział językoznawstwa i logopedii artystycznej, zajmujący się ustalaniem zasad.
Niech wytęży się Twa główka i wypowie zwykłe słówka.
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
JĄKANIA WCZESNODZIECIĘCEGO
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
PRZEJMIJ KONTROLĘ NAD SPASTYKĄ
Profilaktyka logopedyczna
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
Możliwości terapeutyczne
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
OBRAZKOWE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Gimnastyka buzi i języka
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Logopedia w szkole.
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
CHARAKTERYSTYKA WAD WYMOWY, SPOSÓB ICH ROZPOZNAWANIA ORAZ ZESTAW ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ GRAŻYNA REMBACZ.
GIMNASTYKA JĘZYKA Ćwiczenia wykonuj dokładnie, przed lustrem. Powtórz je co najmniej 5 razy. Przed rozgrzewką umyj buzię, aby język nie dotykał brudnych.
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Wady wymowy.
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
ROZWIJANIE U DZIECI EKSPRESJI WERBALNEJ
Rozwój mowy dziecka.
Warsztaty dykcji i emisji głosu dla koła teatralnego
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
Zapis prezentacji:

Jak dbać o staranną wymowę? Sprawność artykulacyjna jest efektem długotrwałych i systematycznych ćwiczeń. Skalę trudność i należy zwiększać stopniowo, dbając jednocześnie o zapobieganie schorzeniom wynikającym zazwyczaj z nadużywania instrumentu głosowego, mówienia nienaturalną barwą na tonach zbyt wysokich lub zbyt niskich, względnie stosowania forsującej krtań dynamiki. Jak dbać o staranną wymowę? Grażyna Billewicz, Brygida Zioło, Zbigniew Bator, Ćwiczenia dykcyjne dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Impuls, Kraków 1998.

Jak ćwiczyć wymowę? Ciągłe powtarzanie wszelkich możliwych ruchów artykulacyjnych, od najprostszych do najbardziej złożonych, wyrabia ruchliwość, elastyczność i sprawność narządów mowy. Stosowanie w początkowej fazie ćwiczeń zwolnionego tempa w wymawianiu spowoduje dokładne poznanie elementów mechanizmu artykulacyjnego. Spowolnienie i nadmiernie precyzyjne wykonywanie ruchów artykulacyjnych umożliwia po pewnym czasie osiągnięcie wysokiej sprawności wymawianiowej. Grażyna Billewicz, Brygida Zioło, Zbigniew Bator, Ćwiczenia dykcyjne dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Impuls, Kraków 1998.

Sekret polega na pokonaniu lenistwa i niedbalstwa w wymowie. Materiałem do ćwiczeń może być również tekst literacki, który czytać należy powoli, starannie, wyraźnie i dobitnie, z pełną świadomością poprawnej artykulacji głosek, sylab i wyrazów składających się na frazę brzmieniowo-znaczeniową. Sekret polega na pokonaniu lenistwa i niedbalstwa w wymowie. Grażyna Billewicz, Brygida Zioło, Zbigniew Bator, Ćwiczenia dykcyjne dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Impuls, Kraków 1998.

Bogumiła Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, GWO, Gdańsk 1998. Czy wiesz, że… „Wymowa sceniczna to wariant wymawiany o najwyższej poprawności. Pod względem wyraźności i technicznego sposobu jej funkcjonowania wymowa sceniczna jest tworem specjalnie wyuczonym, pielęgnowaniem i warunkującym sprawność zawodową aktora. ,, W wielu przypadkach nie będzie różnic między (…) dwoma rodzajami wymowy ( tzn. szkolnej i scenicznej – zróżnicowane odmiany poprawnościowe- przyp. B.T), co już wyklucza mniemanie o ich bezwzględnej różności i dowodzi, że są one raczej na ogół zbliżone i tylko nie wieloma szczegółami rozdzielone. Wynika stąd jeszcze, że >> wymowa sceniczna<< może mieć zastosowanie także poza teatrem, zwłaszcza w radiu i telewizji…” Bogumiła Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, GWO, Gdańsk 1998.

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE -MINKI TYGRYSKA http://przeds8.webd.pl/logopeda/524-wesole-minki-tygryska-cwiczenia-usprawniajace-wymowe.html

Sylwia Chmiel, Słoneczna logopedia, Zeszyt 1, Damidos, Warszawa 2014. Ćwiczenia oddechowe Cmokaj. Gwiżdż. Posyłaj buziaczki. Dmuchaj piórko, aby nie upadło na podłogę. Dmuchaj bańki mydlane. Dmuchaj na zabawki pływające po widzie. Nadymaj policzki (balonik). Nadmuchaj balon. Dmuchaj na świeczkę tak, żeby płomień maksymalnie się przechylił, ale żeby nie zgasł. Dmuchnij na świeczkę tak, aby od razu zgasł jej płomień. Sylwia Chmiel, Słoneczna logopedia, Zeszyt 1, Damidos, Warszawa 2014.

Ciekawe ćwiczenia artykulacyjne ,,Guma do żucia”- wyobraź sobie, że twój język to guma do żucia a twoim ulubionym smaku. Spróbuj żuć swój język, tak jak zwykle żujesz gumę balonową. Mlaskanie- wyobraź sobie smakowite danie i głośno mlaszcz. ,, Smakołyk”- wyobraź sobie, że ssiesz landrynkę czubkiem języka. ,,Wyścigi konne”- energicznie klaszcz językiem o podniebienie ,,Drukarka”- twoja buzia to drukarka, a język to papier. Spróbuj wysunąć język z buzi, przeciskając przez zbliżone do siebie zęby. ,,Pieczątki”- teraz twój język będzie stawiał pieczątki na kopertach. Twoje zęby to koperty. Koperty są ułożone na dwóch pólkach : górnej i dolnej. Dotykaj językiem każdego zęba osobno, zarówno u góry, jak i na dole. Sylwia Chmiel, Słoneczna logopedia, Zeszyt 2, Damidos, Warszawa 2014.

„Połamańce językowe” Mistrz z Pyzdr w pstrej koszuli czule tuli się do Uli. Wyindywidualizowałem się z rozentuzjazmowanego tłumu, który oklaskiwał przeliteraturalizowane dzieło. Czy trzy cytrzystki grają w Tczewie na cytrze? Lojalny, jowialny Loyola. Czechów trzech spod wiejskich strzech milczy przez mil trzy, Łuki w juki a łupy wziąć w troki. Sasza sobie szosą szedł. A po suszy szosa sucha. Wietrzyk zżółkłe strząsnął liście. Szczera strzyga szczygła strzegła. Nie wieź Wiesiu w owsie włosia, jeśliś Wiesiu we wsi osiadł, W dżdżysty zmierzch strzegła w trzcinie szczwana szczeżuja strzępów z czczego przysłowia, świszcząc, zgrzytając jak chrząszcz. Grażyna Billewicz, Brygida Zioło, Zbigniew Bator, Ćwiczenia dykcyjne dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Impuls, Kraków 1998.

Bogumiła Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, GWO, Gdańsk 1998. Ćwiczenia dykcyjne „Licz wrony” na jednym oddechu: Jedna wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona …, itd., od jednej do 10-15 i więcej. Natężenie wydechu ćwicz w sposób następujący: na 1-2 (raz, dwa) – wdech, po czym wydmuchaj powietrze na dłoń lub płomień świecy ustawionej w odległości 20- 30 cm. Od ust, słabiej- mocniej, najpierw tak, by różnica w natężeniu wydechu była mała, potem bardzo duża. Po szybkim, pełnym wdechy wydmuchaj powietrze na dłoń, poczynając od maksymalnego natężenia i zmniejszając je niedostrzegalnie do minimum. Różnica powinna być duża. Ćwicz wydmuchiwanie powietrza, poczynając od minimalnego natężenia, a na silnym kończąc. Ćwiczenia od 8 i 9 wykonuj w dwóch wersjach: staccato ( przerywając wydmuchiwanie) i legato ( płynnie). Natężenie wydechy w zmiennym układzie ćwicz przez 2-3 tygodnie. Wymawianie samogłosek ze zmiennym natężeniem głosu wiąże się z dynamiką wydechu. Uszeregowane samogłoski wymawiaj płynnie (legato). Wielkie litery oznaczają silne wypowiedzenie, małe – słabe. Wdech – na jeden szereg. Nie zmieniaj wysokości głosu. Ćwicz: A:a:E:e:I:i:O:o:U:u: a:A:e:E:i:I:o:O:u:U. Powtórz to kilkakrotnie. Wymawiaj szeregi samogłosek na jednej fali wydechowej, rozdzielnie ( staccato). A! a a a a a a a a A ! E! e e e e e e e e E ! I! i i i i i i i i I ! O! o o o o o o o o O ! U! u u u u u u u u U ! Bogumiła Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, GWO, Gdańsk 1998.