Zasady rozwiązywania kazusów z prawa administracyjnego dr Mateusz Pszczyński
Proces rozwiązywania kazusów składa się z pięciu etapów dr Mateusz Pszczyński
Ustalenie stanu faktycznego Etap I Ustalenie stanu faktycznego dr Mateusz Pszczyński
Należy pamiętać o zasadzie prawdy obiektywnej i o ciężarze dowodowym spoczywającym na organie administracji publicznej. dr Mateusz Pszczyński
W przypadku syntetycznego kazusu należy ustalić, czy podany stan nie zawiera elementów fakultatywnych, rzutujących na jego rozwiązanie. dr Mateusz Pszczyński
Wyszukanie normy prawnej II Etap Wyszukanie normy prawnej dr Mateusz Pszczyński
Wyszukanie normy prawnej odpowiadającej stanowi faktycznemu. Należy dokonać wskazania przepisu oraz wykładni normy prawnej. dr Mateusz Pszczyński
W przypadku skomplikowanych norm należy oprzeć swe stanowisko o niezbędne orzecznictwo i poglądu doktryny dr Mateusz Pszczyński
Ustalenie przesłanek zastosowania normy III Etap Ustalenie przesłanek zastosowania normy dr Mateusz Pszczyński
W oparciu o dokonaną wykładnię ustala się warunki od których zależy zastosowanie normy. dr Mateusz Pszczyński
IV Etap Subsumpcja dr Mateusz Pszczyński
Kwalifikacja elementów ustalonego stanu faktycznego do przesłanek zastosowania normy prawnej. Innymi słowy, stwierdzenie, czy okoliczności sprawy odpowiadają przesłankom zastosowania normy. dr Mateusz Pszczyński
Etap V Odpowiedź dr Mateusz Pszczyński
Udzielnie odpowiedzi na postawione pytania. Rozwiązanie problemu postawionego w kazusie. dr Mateusz Pszczyński
Kazus na rozgrzewkę dr Mateusz Pszczyński
Prawo administracyjne Do Rzecznika Praw Obywatelskich zwrócił się właściciel nieruchomości, do której przylega bezpośrednio chodnik. Znajdują się na nim płatne miejsca postojowe w ramach strefy płatnego parkowania. W okresie zimowym funkcjonariusze straży miejskiej kilkakrotnie upominali mnie, że jako właściciel jest on zobowiązany do uprzątania śniegu i lodu. Poinformowano go także, że w przypadku kolejnego stwierdzenia faktu nieuprzątnięcia śniegu zostanie nałożony mandat karny. Czy rzeczywiście musi on sprzątać chodnik, a jeśli tak, to czy straż miejska może ukarać jego mandatem? Czy obowiązek uprzątnięcia chodnika istnieje, gdy w świetle prawa o ruchu drogowym nie wolno parkować na chodniku lub jego części? Źródło: http://www.rpo.gov.pl/pliki/13237863550.pdf dr Mateusz Pszczyński