Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Budowa fizyczna i chemiczna kości
2 poznasz związek między budową fizyczną i chemiczną kości, poznasz zmiany zachodzące z wiekiem w układzie kostnym. CELE LEKCJI
poznasz budowę fizyczną i chemiczną kości poznasz zmiany zachodzące z wiekiem w układzie kostnym. 3 CEL W JĘZYKU UCZNIA
1. Wymienisz co najmniej 4 elementy budowy fizycznej kości. 2. Wymienisz 2 składniki chemiczne kości. 3. Przeprowadzisz doświadczenie wykazujące skład chemiczny kości. 4. Omówisz znaczenie składników chemicznych w budowie kości. 5. Wykażesz związek pomiędzy budową a funkcją kości. 6. Scharakteryzujesz zmiany zachodzące w układzie kostnym wraz z wiekiem. 4 KRYTERIA SUKCESU
1. Wymień podstawowe funkcje szkieletu. 2. Wymień elementy składowe szkieletu i wskaż je na modelu. 3. Wymień tkanki budujące szkielet. 4. Podaj cechy charakterystyczne tkanki kostnej (cechy budowy, ułożenie komórek, występowanie) i wskaż je. 5. Podaj cechy charakterystyczne tkanki chrzęstnej (cechy budowy, ułożenie komórek, występowanie) i wskaż je. 5 KTO UDZIELI ODPOWIEDZI
Na podstawie obserwacji makroskopowej i mikroskopowej określ co najmniej 4 właściwości fizyczne kości. Wyniki obserwacji zapisz w zeszycie. 6
BUDOWA KOŚCI nasada trzon nasada fot. 1 7
istota gąbczasta okostna istota zbita jama szpikowa szpik kostny fot. 2fot. 3 8 BUDOWA FIZYCZNA KOŚCI
9 BUDOWA KOŚCI fot. 4
10 BUDOWA FIZYCZNA KOŚCI Fot. 5
11 KOŚCI Związki mineralne Związki organiczne związki wapnia i fosforu osseina Nadają kości sztywność i twardość Nadają kości sztywność i twardość Nadają kości elastyczność i odporność na zniekształcenia Nadają kości elastyczność i odporność na zniekształcenia BUDOWA CHEMICZNA KOŚCI
Na podstawie obserwacji określ właściwości fizyczne kości moczonych w occie. Wyniki obserwacji i wnioski zapisz w zeszycie. 12
Dokonaj obserwacji zmian właściwości kości po ich spalaniu Wyniki obserwacji i wnioski zapisz w zeszycie. 13
Wzajemny stosunek ilościowy składników chemicznych kości zmienia się wraz z wiekiem. U płodu szkielet zbudowany jest z substancji łącznotkankowej. Następnie przemienia się w szkielet chrzęstny, który stopniowo ulega skostnieniu. Z biegiem lat ilość składników mineralnych wzrasta. Szkielet osiąga największą wytrzymałość w wieku 25 – 40 lat. Po tym okresie kości stają się coraz mniej wytrzymałe, a na starość wręcz łamliwe. 14 PROCES KOSTNIENIA
Aby nasz szkielet prawidłowo się rozwijał i funkcjonował należy przestrzegać higienicznego trybu życia. W okresie wzrostu kośćca, u dzieci i młodzieży szczególnie ważne jest: stosowanie odpowiedniej diety bogatej w białko, wapń i witaminę D 3, uprawianie ćwiczeń fizycznych przyczyniających się do harmonijnego wzrostu organizmu, unikanie ćwiczeń wysiłkowych mogących nadmiernie obciążyć szkielet i doprowadzić do jego deformacji, zachowywanie prawidłowej pozycji podczas siedzenia, leżenia, odpowiednio długi sen – od 9 do 11 godzin. 15
Kryteria sukcesu dla ucznia do zadań w karcie pracy: wymienisz 4 elementy budowy fizycznej kości, wymienisz 2 składniki chemiczne kości, opiszesz doświadczenie wykazujące znaczenie składników chemicznych dla właściwości kości, wykażesz związek pomiędzy budową a funkcją kości. (odpowiesz na pytanie kluczowe). 16 NaCoBeZu
Ułożysz definicje do haseł znajdujących się w krzyżówce. NaCoBeZU I 1. Ułożysz poprawne definicje do wszystkich haseł. 2. Wykonasz pracę czytelnie. 3. Posłużysz się terminologią biologiczną. NaCoBeZU II 1. Opracujesz krzyżówkę i ułożysz poprawne definicje do wszystkich haseł. 2. Wykonasz pracę czytelnie. 3. Posłużysz się terminologią biologiczną. 17 PRACA DOMOWA
Dziś nauczyłem się……………………………………. Zrozumiałem, że……………………………………… Przypomniałem sobie, że……………………………... Zaskoczyło mnie, że………………………………….. Dziś osiągnąłem założony cel, gdyż………………… 18 RUNDKA NIEDOKOŃCZONYCH ZDAŃ
J. Balerstet, L. Betleja, T. Falkowski, B. Jakubik, R. Kościelniak, K.Kulpiński, A. Tyc, M. Zaleska-Szczygieł, Vademecum Matura 2011 Biologia, wyd. Operon, Gdynia podręcznik: M. Jefimow. Puls życia 2, wyd. Nowa Era, Warszawa 2012, str. 35 – ŹRÓDŁA:
Autorki: Lidia Trabczys Anna Karpa Fotografie: Lidia Trabczys 20