Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lingwistyka Matematyczna
Advertisements

Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Ewolucja schematu komunikacji językowej
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Socjologia mediów.
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY CZAS TRWANIA120 MIN150 POZIOM TRUDNOŚCI B1B2(+)
Odmienne i nieodmienne części mowy
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA
Generator analizatorów leksykalnych
Kompetencje komunikacyjne
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Rola języka w poznaniu i myśleniu
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
Ile umiesz do sesji? Pragmatyka językowa.
Modelowanie Kognitywne
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
INTERSEMIOTYCZNE FUNKCJONOWANIE PRAWA UNII EUROPEJSKIEJ
Wykładnia prawa.
INFORMACJE O SPRAWDZIANIE SZÓSTOKLASISTY. Sprawdzian szóstoklasisty jest egzaminem powszechnym i obowiązkowym. W roku 2015 sprawdzian w klasie VI szkoły.
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Wykonała: Iwona Rąpała
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Sprawdzian szóstoklasisty
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
Metody komunikacji ludzi
Aleksandra Kiełbania I G
PRZEKŁADOZNAWSTWO 1) Początki okresu językoznawczego
”FALSE FRIENDS” (Źródła ilustracji:
Metoda Dyna-Lingua M.S. Materiały wykorzystane w prezentacji pochodzą z książki: Metoda terapeutyczna Dyna-Lingua, MS. w leczeniu autyzmu, Red. Młynarksa.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
Socjosemiotyczna teoria uczenia się jezyka Hallidaya (1975) W systemie językowy dorosłych istnieją trzy warstwy (systemy): semantyczny; leksykogramatyczny.
KULTURA JĘZYKA.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Ewa Niemiec Logika dla Prawników Ewa Niemiec
Uogólnione funkcje języka:
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Cel lekcji dla ucznia Na dzisiejszej lekcji, pracując indywidualnie i w parze, nauczysz się redagować ogłoszenie, by wykorzystać tę umiejętność.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Powtórka przed kolokwium końcowym
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
EGZAMIN GIMNAZJALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego tak mówię …”) dyrektywy (directives) („rób co ci każę”) zobowiązania (comissives) („zrobię co każesz”) deklaracje (declarations) („ja to sprawiam, że to się staje”) /werdykty (verdictives) („niniejszym ogłaszam, że zaistniał stan rzeczy X”)/. (zob. Kurcz, 2000, s. 132)

Bezpośredni akt mowy – intencja wyrażona jest w sposób jednoznaczny, np. przy użyciu któregoś z czasowników performatywnych (proszę, obiecuję, rozkazuję, żądam, błagam) lub innych formalnych środków językowych (tryb rozkazujący, pytający, oznajmujący). Pośredni akt mowy – zawiera na powierzchni wypowiedzi inną intencję niż intencja zamierzona, którą słuchacz musi dopiero odkryć. Np. „Ale tu duszno” – znaczy otwórz okno. „Wspaniały ten tort” – przy stole znaczy „chętnie zjem następny kawałek, zaproponuj mi to” (zob. Kurcz, 2000, s.134).

Kompetencja językowa – właściwa gatunkowi ludzkiemu zdolność posługiwania się językiem, umożliwiająca rozumienie i produkowanie ze skończonej dla danego języka liczby elementów nieskończonej liczby zdań; jej opis stanowi gramatyka danego języka. (Zob. logopedia.net.pl )

Kompetencja komunikacyjna – idealna wiedza użytkowników danego języka, dotycząca reguł posługiwania się nim (pragmatyczne reguły mówienia) w zależności od: sytuacji i roli społecznej.

Wypowiedzi Akty mowy Typy dyskursu (tekst) Warianty językowe Style osobiste Analizator pragmatyczny mowy

Funkcjonalny i komunikacyjny aspekt wypowiedzi wyrażanej formuła: JA TO MÓWIĘ TOBIE ŻEBY ………………… (piszę)

DYSKURS- strumień zjawisk językowych (pisanych lub mówionych) pochodzących z jednego lub więcej źródeł (monolog lub dialog) zachodzących w kontekście sytuacyjnym. (G.Shugar, 1995)

Dyskurs: wszelkie formy i sposoby realizacji potencjału znaczeniowego języka w jakimś kontekście komunikacyjnym (G. Shugar, 1995, s. 37) Kontekst komunikacyjny: międzyosobowy (interpersonalny) wewnątrzosobowy (intrapersonalny) - występuje już u małych dzieci, kiedy używają one języka „dla siebie”, na własny użytek, gdy słuchają własnej zewnętrznej mowy tak, jak słucha się mowy innych osób.