Rynek pracy wymusza zarówno na ludziach czynnych zawodowo, jak i poszukujących zatrudnienia podejmowania kroków związanych z aktywizacją w postaci doskonalenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rodzic jako doradca zawodowy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Struktura egzaminu zawodowego
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
NARZĘDZIA W PORADNICTWIE ZAWODOWYM WSPOMAGAJĄCE PRACĘ DORADCÓW ZAWODOWYCH W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JAWORZNIE.
ZAWÓD DLA MŁODZIEŻY, KTÓRA LUBI LUDZI ORAZ CHCE LEPIEJ POZNAĆ ŚWIAT
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Kierunek: pedagogika Specjalności: pedagogika resocjalizacyjna edukacja elementarna ze specjalnością dodatkową j. obcy pedagogika socjalna terapia psychopedagogiczna.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie Wydział Stosowanych Nauk Społecznych.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Kasprowicza Nietążkowo ul. Dudycza Śmigiel tel., tel./fax woj. wielkopolskie
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Prezentacja słuchacza policealnej szkoły PROFESJA CKK oddział Wrocław.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
PREZENTACJA SŁUCHACZA POLICEALNEJ SZKOŁY PROFESJA CKK ODDZIAŁ WROCŁAW Moje biuro.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Ogólne informacje o konkursie.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
ECDL – Państwa korzyści. CZY WIECIE PAŃSTWO CZYM JEST ECDL I JAKIE KORZYŚCI OSIĄGNĄ ZDAJĄC EGZAMIN Z ECDL? Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych na rzecz rynku pracy Schemat: Podnoszenie.
Technik transportu drogowego
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Poddziałanie (2 typ projektów) RPWM IZ /15 Olsztyn, 15 grudnia 2015 r. 1.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Centra kształcenia ustawicznego
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Rynek pracy wymusza zarówno na ludziach czynnych zawodowo, jak i poszukujących zatrudnienia podejmowania kroków związanych z aktywizacją w postaci doskonalenia posiadanych oraz zdobywania nowych preferencji, kwalifikacji. Kursy umożliwiają dostosowanie się do pracy zgodnie z wymogami rynku. Nastawione są na kształcenie tych przedmiotów, które umożliwiają zdobycie umiejętności w poszczególnych zawodach.

KURS to jedna z podstawowych form kształcenia dorosłych zarówno ogólnego jak i zawodowego. Zachowuje ona tryb niejako w skrócony, czasem nawet nieco uproszczony, nastawiony przeważnie na ukształtowanie określonych umiejętności i nawyków.

Cechą charakterystyczną tej formy kształcenia jest jej krótkość. Zgodnie z polskimi organizacjami kurs trwa przeważnie od 30 – 600 godzin.

Inne cechy kursu: konkretność realizowanego w jego ramach programu co oznacza, że opanowuje się tu określone umiejętności i nawyki, poznaje informacje z zakresu realnej specjalności, przesuwając niejako na dalszy plan realizację celów kształcenia ogólnego wyrażonych, np. poznawaniu teorii i innych uogólnień oraz abstrakcyjnych pojęć; łatwość organizacyjna – wystarczy zdobyć środki, opracować program, pozyskać nauczycieli i odpowiednie pomieszczenia, by po dokonaniu naboru rozpocząć nauczanie kursowe; obiektywna elastyczność – szybkość w reagowaniu na potrzeby edukacyjne, szybko wyłaniające się w warunkach dużej społecznej zmiany i tworzenia się gospodarki rynkowej.

Rozróżnia się kursy różnych kategorii, w zależności od kierunku kształcenia, poziomu i celu kursu, a także w zależności, kto jest ich organizatorem. I tak np. istnieją kursy państwowe I, II, III stopnia, honorowane specjalnymi świadectwami końcowymi, potwierdzającymi fakt zdobycia przez ich posiadaczy określonych wyższych kwalifikacji, będących podstawą do ewentualnych awansów służbowych. Należą do nich, np. kursy na prawo jazdy, kursy języków obcych oraz kursy przygotowujące do egzaminów państwowych itp.

Inny sposób klasyfikacji wyróżnia kursy: przysposobienia zawodowego, doskonalenia zawodowego, kwalifikacyjne, politechniczne, dla potrzeb własnych (zaspokajające indywidualne zainteresowania), ogólnokształcące (w tym dla analfabetów).

Szczególnie kursy zawodowe i dla potrzeb własnych, stanowią główną formę kształcenia dorosłych. Obejmują one problematykę niezwykle szeroką (od języków obcych i obsługi komputerów do kursów gotowania czy kroju i szycia) i ogromną, liczoną w milionach osób rocznie, rzeszę uczestników.

Kształcenie kursowe jest bardzo rozbudowane pod względem ilościowym i zróżnicowane co do treści i formy nauczania. Duża jest też liczba podmiotów organizacyjnych to kształcenie. Należą do nich: Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej, Krajowy Urząd Pracy, Centralny Związek Spółdzielni Pracy, Związek Rzemiosła Polskiego, Inne związki, stowarzyszenia i organizacje.

W województwie małopolskim kursy dla nauczycieli organizowane są w Centrach Doskonalenia Nauczycieli. Są to placówki publiczne i niepubliczne. Mieszczą się głównie w Krakowie, ale także w Brzesku, Chełmcu, Tarnowie, Limanowej, Suchej Beskidzkiej, Wieliczce, Nowym Sączu.

Bibliografia: T. Aleksander, Kurs [w:] Encyklopedia XXI wieku, J. M. Śmieciński, Warszawa 2005; D. Jankowski, K. Przyszczypkowski, J. Skrzypczak, Podstawy edukacji dorosłych, Poznań 1999.

Dziękuję za uwagę