Cnoty Kardynalne James Thornhill Cztery cnoty kardynalne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przeciążenie przemienić w czułość
Advertisements

Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Co znaczy wierzyć?.
Wiara czyni Wolnym.
Cnota jako sprawność duchowa.
Czwarty krok. 4. Nie wyolbrzymiać! s.M.Emilia zachęca do odważnego przekraczania siebie.
Skąd pochodzą zasady moralne?
FILOZOFIA DAMIAN HALABURDA KL.2D EPIKUREIZM.
Fundamenty kultury europejskiej
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Ks. Jan Twardowski Kochać....
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
,,ŻEBY CZŁOWIEK BYŁ CZŁOWIEKIEM’’
Małgorzata Trzcielińska
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Słowo Życia Wrzesień 2013.
…– myślę o najbliższych
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
STOICYZM.
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
1. Zagadnienia wstępne Dlaczego spotkanie wyjazdowe, a nie książka lub konferencje na stronie internetowej Odnowy ogólnopolskiej?
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
SłowoŻycia Maj 2010 "Kto zaś Mnie miłuje, ten będzie umiłowany przez Ojca mego, a również Ja będę go miłował i objawię mu siebie" (J 14,21)
BENEDYKT XVI ODKRYJMY PIĘKNO NAWRÓCENIA 11 III 2007 – ROZWAŻANIE PRZED MODLITWĄ ANIOŁ PAŃSKI.
Spotkanie z bł. Karoliną
FilozofiA.
24. Etyka gospodarcza i zawodowa „Pragnienie, by żyć lepiej, nie jest niczym złym, ale błędem jest styl życia, który wyżej stawia dążenie do tego, by mieć,
(Katechizm Kościoła katolickiego, 1795).
27. Cztery prawdy ostateczne – wiara w życie bez końca
2014/2015 FILOZOFIA NOWOŻYTNA Miłowit Kuniński Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Niszczenie cudzego mienia, molestowanie, groźby, przemoc fizyczna są karalne. Stanowią naruszenie godności i dóbr osobistych zgodnie z art. 23 Kodeksu.
FilozofiA.
Czerwiec 2013 Słowo Życia «To się Bogu podoba, jeżeli dobrze czynicie, a znosicie cierpienia» (1 P 2,20).
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Etyka Patrycja Zalewska.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Buddyzm Dawid Krawczyk 1LOa. Kim był Budda? Tak naprawdę nazywał się Siddhartha Gautama.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
MAŁY KATECHIZM Przykazania kościelne Dziesięć przykazań Bożych
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Przegląd stanowisk w etyce
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem Mt 11, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Kodeks etyczny nauczyciela
Zasada lojalności.
Kościół Jezusa Chrystusa
Zasada lojalności.
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Ważna decyzja Klasa 8 – bierzmowanie 1.
Kościół jest wspólnotą
Odpowiedzialność za uczucia
Dary Ducha Świętego.
Zapis prezentacji:

Cnoty Kardynalne James Thornhill Cztery cnoty kardynalne

Czym jest cnota? Jest ona wewnętrzną , stałą i podstawową sprawnością, dyspozycją do czynienia dobra moralnego, zwłaszcza do spełniania go w duchu radości, wbrew zewnętrznym i wewnętrznym przeszkodom, nawet za cenę ofiar.

Cnota- filozofia Stoicy Filozofia stoicka opiera się na ty, ze naszym życiem kieruje bezlitosne fatum. Skoro jest ono nieubłagane i dąży do „swojego” celu, to nie ma sensu się temu przeciwstawiać, jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest zaakceptowanie praw natury i przystosowanie się do nich. Przystosowanie to wymaga osiągnięcia stanu cnoty. Cnotę stoicy rozumieli totalnie .Było to dla nich pełne zrozumienie praw natury, nie tylko na poziomie intelektualnym, ale przede wszystkim emocjonalnym. Cnotę można tylko posiąść całą, albo w ogóle jej nie mieć. Kto raz osiągnął prawdziwą cnotę, był już "bezpieczny" w tym sensie, że nie groziła mu nigdy jej utrata. Cnota stoicka jest równoważna dobru i szczęściu. Prawdziwie cnotliwy człowiek to ten, co osiągnął stan pełnej obojętności do świata – niczego nie pragnie i niczego nie się nie lęka. Stoicy nazywali ten stan apatią. Platon Pierwszym starożytnym filozofem, który wyróżnił cnoty kardynalne, był Platon. Była to tzw. Teoria czterech cnót: cnotą duszy rozumnej jest mądrość i jej osiąganie; cnotą duszy popędliwej jest męstwo, cnotą duszy pożądliwej jest panowanie nad sobą, czyli wstrzemięźliwość, te trzy cnoty podporządkowane były czwartej – sprawiedliwości, która pojawia się wtedy, gdy każda z części duszy we właściwy sposób kieruje się przynależną jej cnotą, mądrość jest cnotą sprawczą, warunkującą pozostałe cnoty.

Cnoty kardynalne Dlaczego cnoty te nazywamy "kardynalnymi"? – pojęcie w chrześcijaństwie oznaczające cnoty ludzkie (KKK 1810), które odgrywają kluczową rolę i dlatego nazywa się je cnotami "kardynalnymi"; wszystkie inne grupują się wokół nich (KKK 1805). Wyróżnia się 4 cnoty kardynalne: Roztropność (Prudentia), Sprawiedliwość (Iustitia), Umiarkowanie (Temperantia), Męstwo (Fortitudo). Dlaczego cnoty te nazywamy "kardynalnymi"? łacińskie słowo "cardo" oznacza "zawias", cnoty kardynalne są więc pewną podstawą, "zawiasem" na którym opiera się cała etyka ludzka

Jak katolicy definiują cnoty kardynalne… Cnoty kardynalne są wyróżnione w Księdze Mądrości: (Mdr 8, 5-7) „7 I jeśli kto miłuje sprawiedliwość – jej to dziełem są cnoty: uczy bowiem umiarkowania i roztropności, sprawiedliwości i męstwa.” Katechizm Kościoła Katolickiego "Cztery cnoty odgrywają kluczową rolę i dlatego nazywa się je cnotami "kardynalnymi"; wszystkie inne grupują się wokół nich. Są nimi: roztropność, sprawiedliwość, męstwo i umiarkowanie." (KKK 1805)

1. Roztropność (Prudentia) Cnoty kardynalne z grobu Papieża Klemensa II w katedrze w Bambergu cnota moralna, która wyraża się umiejętnością dobierania właściwych środków prowadzących do celu. Jest zasadą doskonalenia postępowania człowieka. W intelekcie człowieka roztropność jest mechanizmem pomagającym dobrać właściwe środki do konkretnych celów. Człowiek roztropny mimo wielu środków prowadzących do obranego celu wykazuje się roztropnością dopiero gdy wybrany przez niego środek jest środkiem dobrym w wymiarze moralnym Roztropność w woli jest to umiejętność dążenia do dobra, która została wykryta przez rozum i dotyczy ściśle określonego celu.

2. Sprawiedliwość (Iustitia) Cnoty kardynalne z grobu Papieża Klemensa II w katedrze w Bambergu cnotą moralną, która polega na stałej i trwałej woli oddawania Bogu i bliźniemu tego, co im się należy. Sprawiedliwość jednak niesie z sobą nie tylko zmagania by dobrze postepować, ale także obejmuje osąd wartości – że jest dobro i zło i że musimy pomiędzy nimi wybierać. Tę właśnie kwestię, nasza kultura „nie osądzaj” często odrzuca. Sprawiedliwość naprawdę łączy cztery kardynalne cnoty, ponieważ mówi nam że dobre rzeczy nie są zarezerwowane tylko dla mnie, ale są one dla wszystkich. Muszę tak działać aby korzyść odnieśli także inni, nie tylko ja sam.

3. Umiarkowanie (Temperantia) Cnoty kardynalne z grobu Papieża Klemensa II w katedrze w Bambergu Cnota moralna, która polega na używaniu rozumu dla panowania nad własnymi instynktami i potrzebami. Oznacza umiejętność korzystania z dóbr materialnych zgodnie z ich celem. Zapewnia panowanie woli nad popędami. Stawia pragnieniom pewne granice. Tomasz z Akwinu Średniowieczny teolog rozumiał cnotę umiarkowania jako wyraz naturalnego upodobania w tym, co piękne, gdyż niesie w sobie zachowanie proporcji oraz zachowuje postępowanie w odniesieniu do pragnień zmysłowych w zgodzie z rozumem, co jest podstawą każdej cnoty. Zachowuje to człowieka od zezwierzęcenia: Konkretną formą cnoty umiarkowania w odniesieniu do sfery erotycznej, jest cnota czystości.

4. Męstwo (Fortitudo) Cnoty kardynalne z grobu Papieża Klemensa II w katedrze w Bambergu Cnota moralna, która polega na umiejętności podjęcia dobrej decyzji mimo niesprzyjających uwarunkowań, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych. Cnota męstwa czyni zdolnym do stawienia czoła próbom i narażenia się na nieprzyjemne konsekwencje, w imię wyższych wartości. Można wyróżnić męstwo fizyczne, uzdalniające do stawienia czoła cierpieniu czy niebezpieczeństwa śmierci, a także męstwo moralne, którym można wykazać się wobec możliwości hańby, zgorszenia czy zniewag.

Ile jest cnót kardynalnych? Cztery. Czym się różnią cnoty kardynalne od teologalnych? Cnoty kardynalne są podstawą etyki wszystkich ludzi , a ich nabycie zależy od wysiłku człowieka, natomiast cnoty teologalne (wiara, nadzieja i miłość) są rozumiane w teologii chrześcijańskiej jako "wszczepione" przez Boga (w duszę chrześcijanina) i odnoszące się do Niego Co to jest cnota? Jest to stała dyspozycja do czynienia dobra. Jakie wyróżnia się cnoty kardynalne? Roztropność, sprawiedliwość, umiarkowanie, męstwo. Czym charakteryzuje się roztropność? Uzdalnia człowieka do rozeznawania dobra i wyboru odpowiednich środków do niego prowadzących. Czym charakteryzuje się sprawiedliwość? Polega na woli oddawania każdemu tego, co się mu należy. Czym charakteryzuje się umiarkowanie? Umiejętnością korzystania z przyjemności w rozsądnych granicach Czym charakteryzuje się męstwo? Wytrwałością i umiejętnością znoszenia trudów w dążeniu do dobra.

Cnoty kardynalne są podstawą etyki wszystkich ludzi , a ich nabycie zależy od wysiłku człowieka, natomiast cnoty teologalne (wiara, nadzieja i miłość) są rozumiane w teologii chrześcijańskiej jako "wszczepione" przez Boga (w duszę chrześcijanina) i odnoszące się do Niego *Aneta Broda klasa Ic 12.04.2012r