Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r
Uświadomienie sobie jakie zagrożenia może napotkać nasz projekt pozwoli określić jak przeciwdziałać ryzyku
Co to jest ryzyko? Skutki i prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożeń mogących wywrzeć negatywny wpływ na zdolność jednostki do realizacji strategii i osiągania celów biznesowych
Zarządzanie ryzykiem w projekcie Ryzyko – zobiektywizowana niepewność wystąpienia niepożądanego zdarzenia Ryzyko – potencjalne niepożądane zdarzenie, które może spowodować, że cele realizowanego projektu nie zostaną osiągnięte
Ocena ryzyka Ocena apetytu na ryzyko Identyfikacja odpowiednich działań Uzyskanie zapewnienia oczekiwanej efektywności Przegląd Identyfikacja ryzyka Proces zarządzania ryzykiem
Charakterystyka ryzyka 1.Opisanie ryzyka, które może zagrozić realizacji projektu 2.Podział ryzyka na zależne od projektodawcy i zewnętrzne 3.Zaplanowanie i ujęcie w projekcie działań mogących choć w pewnym stopniu wyeliminować ryzyko
Zarządzanie ryzykiem w projekcie Źródła ryzyka Wewnętrzne – spowodowane właściwościami procesu Narzucone – uwarunkowania realizacyjne projektu Wprowadzone – będące wynikiem niedostatecznej wiedzy czy zaniedbań w działaniu
Ryzyko związane z realizacją projektu Infrastrukturalne – związane z posiadanymi zasobami mającymi zagwarantować efektywne wykonywanie określonych obowiązków Finansowe – brak funduszy określonych jako konieczne w zakładanym planie budżetowym Operacyjne – dotyczące nieosiągalnych i nierealnych celów Informacyjne – związane z przekazywaniem niepełnej, przestarzałej informacji lub jej brak przy podejmowaniu określonych decyzji
Ryzyko związane z realizacją projektu cd. Prawne – związane z możliwością nałożenia kar Technologiczne – niewystarczające zaplecze informatyczne, źle funkcjonujący system Wiązane z nowo-wprowadzanymi projektami – nieprawidłowe planowanie i wdrożenie Związane z zasobami ludzkimi – brak odpowiednio wykwalifikowanego personelu, pozwalającego na wykonywanie zaplanowanych obowiązków
Analiza ryzyka ZagrożenieSkutkiKoszt ryzyka 3- duże 2 – średnie 1 - małe Prawdopodobie ństwo wystąpienia 3- duże 2 – średnie 1 - małe Koszt x prawdopodo bieństwo wystąpienia 9-6≥duże ryzyko 5-3≥ średnie 2≤małe Działania profilaktycz no- likwidacyjn e
Ryzyko związane z realizacją projektu Dobór i zarządzanie kadrą Złe planowanie działań Niejasny podział ról pomiędzy partnerów Zły dobór podwykonawców Nieodpowiedni dobór zasobów Brak systemu kontroli wewnętrznej IP
Zarządzanie ryzykiem w projekcie Życie jest ryzykiem Dlatego należy je wziąć pod uwagę w harmonogramie pracy Identyfikowanie ryzykownych obszarów Identyfikowanie znaków ostrzegawczych Ustalenie opcji i alternatyw Planowanie!!!
Dziękuję za uwagę