CLARIN-PL Opis znaczeń leksykalnych Słowosieci za pomocą skojarzonych z nimi podstawowych uczuć, wartości podstawowych oraz polaryzacji nastawienia emocjonalnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
1 FRAZEOTRANSLACJA ORAZ JEJ ZNACZENIE W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU TŁUMACZY MONIKA SUŁKOWSKA Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski,
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
CLARIN-PL Słowosieć 3.0 i proces jej budowy Marek Maziarz Maciej Piasecki Politechnika Wrocławska Katedra Inteligencji Obliczeniowej Grupa Naukowa G4.19.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
Analiza wariancji (ANOVA) Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Leksykalność połączeń wyrazowych w Słowosieci Marek Maziarz *, Stan Szpakowicz #, Maciej Piasecki * * Katedra Inteligencji Obliczeniowej Politechniki Wrocławskiej,
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
CLARIN-PL Słowosieć i enWordNet – duże leksykalne sieci semantyczne i ich zastosowania Marek Maziarz, Maciej Piasecki, Ewa Rudnicka, Politechnika Wrocławska.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
STYLE FUNKCJONALNE.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Własności elektryczne materii
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
# Analiza cech taksacyjnych drzewostanów przy wykorzystaniu technologii LIDAR 1 15 Sep 2010 Analiza cech taksacyjnych drzewostanów przy wykorzystaniu technologii.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
Przez długi czas ludzie porozumiewali się wyłącznie bezpośrednio-oko w oko, twarzą w twarz. Gdy nadeszła era listów, początkowo dostarczał je posłaniec,
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
Liczby pierwsze.
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Zapis prezentacji:

CLARIN-PL Opis znaczeń leksykalnych Słowosieci za pomocą skojarzonych z nimi podstawowych uczuć, wartości podstawowych oraz polaryzacji nastawienia emocjonalnego Monika Zaśko-Zielińska Uniwersytet Wrocławski Maciej Piasecki Politechnika Wrocławska Katedra Inteligencji Obliczeniowej

Tło  Słowosieć staje się podstawowym i referencyjnym leksykalnym zasobem języka polskiego  W dużym stopniu wyczerpujący opis znaczeń leksykalnych  Dziesiątki tysięcy wizyt na stronie, ponad 720 zarejestrowanych użytkowników, dziesiątki różnych zastosowań  Jedno, ale istotne ograniczenie - brak wsparcia dla coraz ważniejszych obszarów  analizy nastawienia emocjonalnego powiązanego z wypowiedziami tekstowymi (żargonowo, kalka z angielskiego: analizą sentymentu)  oraz analizą opinii (Opinion Mining) Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Założenia i cele  Założenia  Wordnety są traktowane jako referencyjne zasoby, co do których przyjmuje się, że nie zawierają błędów językowych  Automatyczne oznaczenia nie jest właściwym rozwiązaniem  Słowosieć jest zbyt duża na kompleksową, ręczną anotację w ramach realnego budżetu  Cel  Ręczna anotacja dużej części Słowosieci w zakresie polaryzacji nastawienia emocjonalnego oraz podstawowych emocji  Około jednostek leksykalnych, 15% całości  (tj. skala kilka razy większa niż w przypadku SentiWordNet)  Projekt pilotażowy  Późniejsza podstawa do dalszego automatycznego rozszerzenia Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Model anotacji: założenia  Jednostki leksykalne jako elementy opisywane  są podstawowymi elementami struktury Słowosieci  np. relacje leksykalno-semantyczne są zdefiniowane dla jednostek  glosy i przykłady użycia przypisane do jednostek itd.  emocje i polaryzacja nastawienia wiążą się z konkretnym znaczeniem warunkowanym użyciem  Perspektywa nadawcy  opis polaryzacji nastawienia w oderwaniu od kontekstu jest bardzo trudny  zbyt wiele czynników wpływa na percepcję polaryzacji nastawienia  ukierunkowanie się na sens zamierzony przez nadawcę i zamierzoną polaryzację  Emocje, które determinują źródło polaryzacji nastawienia Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Model anotacji: atrybuty  Polaryzacja nastawienia emocjonalnego  Emocje podstawowe  Wartości podstawowe Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Model anotacji: atrybuty  Polaryzacja nastawienia emocjonalnego  charakter: neutralna vs pozytywna (+) lub negatywna (-)  natężenie: mocne vs słabe  wynikowe: pozytywne mocne, pozytywne słabe, neutralne, negatywne słabe, negatywne mocne  Zapis w anotacji: +m, +s, n, -s, -m Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Model anotacji: emocje podstawowe  Emocje podstawowe  radość, smutek, złość, strach, zaufanie, obrzydzenie, zaskoczenie czymś nieprzewidywanym i czekanie na coś miłego (Ekman 1992; Plutchik 1980)  Kompatybilność  zbiór często używany w badaniach  zastosowany w wielu zasobach, np. leksykon emocji NRC (Mohammad and Turney, 2013) and the SentiSense Affective Lexicon (Carrillo de Albornoz et al., 2012) Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Model anotacji: wartości uniwersalne  Pozytywne  użyteczność  dobro drugiego człowieka  prawda,  wiedza  piękno  szczęście  Negatywne  nieużyteczność  krzywda  niewiedza  błąd  brzydota  nieszczęście Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL  Wartości podstawowe są łączone często w polskiej tradycji lingwistycznej z opisem podstawowych emocji  Np. (Puzynina, 1992)

Przykłady Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL rozpruwacz 1 (os) pot. « określenie mordercy, który okalecza swoje ofiary za pomocą noża; rozpruwacz odcina głowę lub kończyny, rozcina tułów, masakruje różne części ciała. » ##A1: {złość, wstręt, strach; błąd, krzywda, nieszczęście} – m [Całe miasteczko żyło w strachu przed rozpruwaczem, nikt nie wychodził z domu po zmroku.] ##A2: {złość, wstręt, strach; błąd, krzywda, nieszczęście} – m [Rozpruwacz przyczynił się do śmierci 9-letniej dziewczynki.]

Przykłady Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL rozpruwacz 1 (os) pot. « określenie mordercy, który okalecza swoje ofiary za pomocą noża; rozpruwacz odcina głowę lub kończyny, rozcina tułów, masakruje różne części ciała. » ##A1: {złość, wstręt, strach; błąd, krzywda, nieszczęście} – m [Całe miasteczko żyło w strachu przed rozpruwaczem, nikt nie wychodził z domu po zmroku.] ##A2: {złość, wstręt, strach; błąd, krzywda, nieszczęście} – m [Rozpruwacz przyczynił się do śmierci 9-letniej dziewczynki.] pierwszy anotator emocje podstawowewartościnastawienie

Przykład Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL rozpruwacz 1 (os) pot. « określenie mordercy, który okalecza swoje ofiary za pomocą noża; rozpruwacz odcina głowę lub kończyny, rozcina tułów, masakruje różne części ciała. » ##A1: {złość, wstręt, strach; błąd, krzywda, nieszczęście} – m [Całe miasteczko żyło w strachu przed rozpruwaczem, nikt nie wychodził z domu po zmroku.] ##A2: {złość, wstręt, strach; błąd, krzywda, nieszczęście} – m [Rozpruwacz przyczynił się do śmierci 9-letniej dziewczynki.] drugi anotator

Procedura anotacji 1.Sprawdzenie czy X jest nacechowane ze względu na polaryzację nastawienia lub neutralne; jeżeli jest neutralne, to pomijamy resztę kroków 2.Przypisanie podstawowych emocji i wartości uniwersalnych, które wydają się powiązane z X 3.Oznaczenie polaryzacji X jako negatywna (-), pozytywna (+) lub ambiwalentna (amb) 4.Ocenienie intensywności polaryzacji emocjonalnej X: mocna lub słaba 5.Przypisanie zdań przykładowych:  Jedno dla X z pozytywną albo negatywną polaryzacją  Dwa dla X z ambiwalentną polaryzacją Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Procedura: nacechowanie  Procedura empiryczna  jednostki o ekspresywności implicytnej  w swoim znaczeniu odnoszące się do emocji  np. nazwy stanów emocjonalnych  wydzielanie eksplicytnych rzeczowników nacechowanych  obecność zaimków wskazujących i dzierżawczych jako konkretyzujący sygnał nacechowania  test na konkretność jednostki (Markowski, 1992)  możliwość wystąpienia w kontekście ukonkretniających zaimków: ten, taki, twój, jakiś,ten.  Test podstawieniowy TProszę pomyśleć o X TProszę pomyśleć o [zaimek ukonkretniający] X TProszę pomyśleć o X, który [zdanie podrzędne ukonkretniające] Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Procedura: nacechowanie  Procedura empiryczna  Analiza korpusowa (na Narodowym Korpusie Języka Polskiego)  zastąpienie analizowanej jednostki ewidentnie pozytywnym/negatywnym synonimem nie zmienia znaczenia przykładu  To jest troska o dobro wspólne  To dbanie/dbałość o dobro wspólne;  akceptowalność połączenia z przymiotnikiem nacechowanym negatywnie/pozytywnie  wchodzenie w kolokację z czasownikiem, który łączy się (łączliwość kategorialna) tylko z nazwami zjawisk wartościowanych dodatnio Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Procedura: nacechowanie  Procedura słownikowa  W definicji znaczenia znajdujemy komponent pragmatyczny o jednoznacznie pozytywnym/negatywnym nacechowaniu,  szatan – ‘z podziwem o człowieku bardzo zdolnym, sprytnym, odważnym  bubek ‘z niechęcią o mężczyźnie mało wartym, ale mającym wygórowane mniemanie o sobie’  Analiza nacechowanie w strukturze Słowosieci  Wytyczne odwołujące się do przypisanej już polaryzacji i typu relacji leksykalno-semantycznej  Końcowa decyzja:  jednostka leksykalna neutralna lub nacechowana Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Procedura: emocje i wartości  Opis znaczenia jednostki skojarzonymi emocjami i wartościami uniwersalnymi  Krok pomocniczy w stosunku do oceny polaryzacji nastawienia  Przypisanie wartości uniwersalnych było opcjonalnym krokiem, ale rzadko pomijanym  Anotatorzy przejawiali tendencję do opisywania złożonych emocji za pomocą kombinacji emocji podstawowych  Idealna zgodność nie była oczekiwana, ale ostatecznie była wysoka, np.  A1: {smutek, wstręt}; {nieużyteczność, niewiedza}  A2: {smutek, złość, wstręt}; {nieużyteczność, niewiedza} Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Procedura: polaryzacja nastawienia 1.Test kongruencji (zgodności) 2.Test na dysonans 3.Test z kolokatorem 4.Test definicji słownikowych Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Procedura: test kongruencji  Czy wszystkie użycia jednostki X w odnalezionych przykładach użycia mają nacechowanie pozytywne/negatywne  Czy sąsiadujące z X przymiotniki, rzeczowniki, czasowniki nie wpływają na zmianę nacechowania, ale je potwierdzają?  np. „Przyjaźń to lojalność, wierność i bezgraniczne oddanie”(nacechowanie pozytywne)  Oczekujemy zróżnicowanych przykładów w przypadku niejednoznacznych Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Procedura: testy polaryzacji  Test dysonansu  Występowanie relacji antonimii właściwej pomiędzy jednostką analizowaną i inną jednostką o jednoznacznie określonej polaryzacji nastawienia emocjonalnego  Np., nadzieja [pozytywna] –antonimia- rozczarowanie  Testy z kolokatorem  Analizujemy kolokacje danej jednostki leksykalnej pod kątem polaryzacji nastawienia  Dokonujemy oceny siły tendencji wchodzenia w relacje kolokacji z pozytywnymi/negatywnymi Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Procedura: testy polaryzacji  Test definicji słownikowych  sprawdzamy, czy w definicji analizowanej jednostki wszystkie komponenty są jednoznacznie pozytywne, negatywne lub mieszane  Np., pozytywne  szatan – z podziwem o człowieku bardzo zdolnym, sprytnym, odważnym [Słowosieć glosa]  Np., negatywne  Bubek – z niechęcią o mężczyźnie mało wartym, ale mającym wygórowane mniemanie o sobie Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Procedura: oznaczenie natężenia nacechowania 1.Odległość od emocji przypisanych do jednostki leksykalnej  Np.. dla niezadowolenia mamy smutek i złość - czy są one dla tej jednostki maksymalne czy jedynie zbliżamy się w stronę złości czy smutku, gdy jesteśmy niezadowoleni 2.Porównywanie badanej jednostki z innymi o podobnym znaczeniu:  Jeśli jednostka A jest wyraźnie bardziej nacechowana od B, to A otrzymuje oznaczenie "m", a B "s" 3.Jeżeli dana jednostka leksykalna wydaje się mieć negatywną polaryzację, ale jest używana żartobliwie do określenia dziecka, to przypisujemy jej słabe natężenie 4.Przesunięcie w czasie: stan obecny i obecne natężenie Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Procedura: przykłady użycia  Podwójna role  ilustracja: anotacji i powiązanych aspektów znaczenia  weryfikacja: wcześniej podjętych decyzji  Ilustracja  Dla jednostek nacechowanych pozytywnie lub negatywnie zapisanie przykładu w formie zdania, które zawiera analizowaną jednostkę i jest potwierdzeniem przypisanej anotacji,  Dla niejednoznacznych [amb] – dwa zdania potwierdzające możliwość występowania w kontekście negatywnym i pozytywnym  Źródło: wybrane lub utworzone  Ukierunkowanie:  Częste kolokacje rozważanej jednostki leksykalnej  Nieoficjalne sytuacje, które nie są częste w słownikach Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Proces  Zespół  6 anotatorów: 3 lingwistów i 3 psychologów  jeden superanotator  weryfikacja wcześniejszych decyzji  Organizacja pracy  Dwóch anotatorów na jedną jednostkę – pary mieszane i zmienne  Pierwszy anotator: przypisuje podstawowe emocje, wartości uniwersalne, polaryzację nastawienia I przykłady  drugi anotator:  przetwarza te same jednostki leksykalne niezależnie  recenzuje rezultaty pracy pierwszego  może podjąć odmienne decyzje Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Proces: organizacja pracy  Jeżeli drugi anotator się nie zgodził, raport był przesyłany do koordynatora (superanotatora)  Jeżeli koordynator znalazł błąd anotatora, była wymagana ponowna analiza  Niezgodności niewynikające z błędu były pozostawiane  Jeżeli potencjalny błąd został znaleziony w Słowosieci, anotowanie danej jednostki leksykalnej było zawieszane do czasu korekty błędu przez zespół Słowosieci Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Proces: zakres  Rzeczowniki  podgrafy hyperonimiczne, które są bardziej znaczące dla polaryzacji nastawienia  dziedzina: uczucia, odczucia i emocje [czuj];  dziedzina: ludzie [os]  np. jednostki ze sztucznych synsetów: ‘człowiek charakteryzowany ze względu na cechy osobowości’, ‘człowiek charakteryzowany pod względem wieku’, ‘człowiek charakteryzowany ze względu na cechy fizyczne’, ‘człowiek charakteryzowany w odniesieniu do jego stanu majątkowego’ czy ‘człowiek charakteryzowany ze względu na kwalifikacje’, ‘człowiek oceniany pozytywnie’, ‘człowiek oceniany negatywnie’  dziedzina: cechy ludzi i zwierząt [cech]  dziedzina (częściowo): zdarzenia [zdarz]  np. zdarzenia oceniane negatywnie, rozrywka  Przymiotniki: wybrane (dokończone na marzec 2015) Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Słowosieć 3.0 emo Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL  Pokrycie anotacji  27% przymiotnikowych jednostek leksykalnych  12% rzeczownikowych jednostek leksykalnych  dziedziny, które są najbardziej spodziewane, że zawierają jednostki leksykalne nacechowane pod względem polaryzacji nastawienia emocjonalnego  Statystyka Część mowy liczba-m [%]-s [%]n [%]+s [%]+m [%] amb [%] N ,298,7869,063,242,884,74 Adj ,8911,2258,859,215,605,24 Razem ,779,6965,275,463,894,92

Słowosieć 3.0 emo: przykład Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL  Niejednoznaczny: {starzec 1, staruszek 1, dziad 1, dziadek 1} w glosie:  ##A1: {zaufanie, smutek, złość; dobro, wiedza, nieużyteczność, nieszczęście} amb [Chętnie pomagam temu starcowi, ponieważ zawsze opowiada mi niezwykłe historie z lat swej młodości.] [Ten starzec wyglądał coraz gorzej, było mi go żal.]  ##A2: {zaufanie, smutek, wstręt; wiedza, nieużyteczność, brzydota} amb [W pierwszym rzędzie, tuż przed ołtarzem, zasiadł nobliwy starzec - gość biskupa.] [Jadwiga szukała sposobu, jak może pomóc sponiewieranemu, ubogiemu starcowi.]

Słowosieć 3.0 emo: przykład Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL  Niejednorodny synset: {starzec 1, staruszek 1, dziad 1, dziadek 1} w glosie: “stary mężczyzna”  ##A1: {złość, wstręt; nieużyteczność, niewiedza} - m [Stary dziad nie powinien podrywać młodych dziewczyn.]  ##A2: {wstręt; nieużyteczność, brzydota} - s [Jakiś dziad się dosiadł do naszego przedziału i wyciągnął śmierdzące kanapki z jajkiem.]  ##A3: {wstręt; nieużyteczność, brzydota} - s [Kilkanaście lat minęło i zrobił się z niego stary dziad.]

Zgodność pomiędzy anotatorami Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL  Drugi anotator nie powinien podglądać wyników pracy pierwszego dopóki nie podjął decyzji  Tylko w wypadku ewidentnych błędów koordynator prosił anotatora o przeanalizowanie znaczenia danej jednostki leksykalnej i przemyślenie decyzji  Wszystkie ostateczne decyzje były zapisywane  κ Fleissa (Fleiss, 1971) wyższa zgodność dla przymiotników wynika z uprzedniego doświadczenia z anotacji rzeczowników Część mowy liczba-m-sn+s+mamb N ,9610,9150, Adj

Podsumowanie  Pierwszy istotny krok w kierunku anotacji Słowosieci w zakresie polaryzacji nastawienia emocjonalnego  Osiągnięty rozmiar anotacji jest bardzo duży w porównaniu do innych ręcznie anotowanych zasobów  Wydaje się dobrym punktem wyjścia do zastosowania algorytmów automatycznej anotacji opartych na propagacji pobudzenia w sieci  Ponieważ Słowosieć była rozwijana niezależnie od Princeton WordNet, otwiera się interesująca możliwość porównania z anotacją podobnego charakteru dodaną w innych projektach Premiera Słowosieć 3.0 Wrocław CLARIN-PL

Dziękuję bardzo za uwagę