KIM CHCIAŁBYM BYĆ ?
Zanim zostaniesz dyrektorem, prezesem biznesmenem musisz się ciężko napracować i zacząć od samego dołu czyli od początku!!!
Wielu młodych ludzi planuje po ukończeniu szkoły podjąć pracę. Odpowiedzialne i przemyślane planowanie rozwoju zawodowego i szukanie odpowiedniej pracy powinno być poprzedzone zrozumieniem i określeniem własnej roli w realizacji tych przedsięwzięć. Pierwszym krokiem na drodze poszukiwania pracy jest poznanie samego siebie. A przede wszystkim swoich możliwości zawodowych.
Układ ten służy do przedstawienia podobieństw i różnic pomiędzy typami osobowości, a wymaganiami zawodów. Pozwala też określić, w jakim stopniu konkretny zawód odpowiada danej osobie i czy nadaje się ona do środowiska pracy, w którym zawód jest wykonywany oraz na ile praca w konkretnym środowisku zaspakaja jej dążenia i cele. Może ona bowiem umożliwić pracownikowi pełną samorealizację i satysfakcję.
Typ realistyczny reprezentowany przez osoby,które lubią przez działanie rozwiązywać różne problemy. W pracy używają maszyn, narzędzi przy obsłudze obiektów, produkcji, przetwarzaniu surowców, ich wydobywaniu, przy uprawie roślin, hodowli zwierząt. Dobrze się czują, realizując zadania, w których trzeba pracować fizycznie. Typowe zawody: elektryk, kierowca, pilot, tokarz, zawody rzemieślnicze, rolnik
Typ badawczy: dąży do zrozumienia otaczającego świata, poszukuje prawdy, analizując rzeczy, zjawiska, uczucia. Lubi w pracy spotykać się z skomplikowanymi problemami, oceniać, tworzyć teorie. Typowe zawody: astronom, biolog, chemik, filozof, matematyk, programista, politolog.
Typ artystyczny : lubi zajmować się sztukami pięknymi,muzyką, literaturą, rozwijać pomysły, tworzyć nowe rzeczy. Woli pracować w sytuacjach nieplanowanych, wykorzystując swoją wyobraźnię i zdolności twórcze. Typowe zawody : aktor, architekt, fotograf, kompozytor, pisarz, projektant mody, plastyk, reżyser, tancerz, muzyk.
Typ społeczny : lubi zajęcia z innymi ludźmi, pomaga, doradza, wyjaśnia, opiekuje się innymi, leczy. W pracy z innymi używa słów, uczuć, idei. Typowe zawody: bibliotekarz, ksiądz, kelner, lekarz, nauczyciel, policjant, trener.
Typ społeczny : lubi zajęcia z innymi ludźmi, pomaga, doradza, wyjaśnia, opiekuje się innymi, leczy. W pracy z innymi używa słów, uczuć, idei. Typowe zawody: bibliotekarz, ksiądz, kelner, lekarz, nauczyciel, policjant, trener.
Typ konwencjonalny : Lubi zajęcia i zawody z danymi, ich porządkowaniem. Lubi bezpieczeństwo i porządek. Rozwiązuje problemy według ustalonych zasad, reguł i poleceń zwierzchników. Typowe zawody : kasjer, księgowy, urzędnik biurowy, rzeczoznawca, agent ubezpieczeniowy i celny
W praktyce typy czyste występują rzadko. Zdarza się, że u jednej osoby mogą dominować cechy charakterystyczne dla dwóch typów np. badawczo – realistyczny. Może to powodować różnorodność preferowanych zawodów, bądź różnorodność odmiennych w swym charakterze stanowisk pracy w obrębie jednego zawodu. Wskazane jest przeprowadzenie badania za pomocą testów,z których możesz skorzystać w poradniach psychologiczno – pedagogicznych i urzędach pracy.
Ekstrawertyk osoba, która jest otwarta na świat i ludzi, interesują ją problemy bliźnich, chętna do pomocy Introwertyk osoba zamknięta w sobie, skryta, może mieć problemy w nawiązywaniu relacji z innymi Ambiwertyk osoba, która w zależności od sytuacji może być otwarta na innych lub zachować w stosunku do nich dystans
Wiedza o własnych mocnych i słabych stronach jest bardzo ważna - pomoże Ci lepiej zaplanować swoją przyszłość i podjąć trafniejsze decyzje dotyczące pracy. Większość z nas bez problemu potrafi wymienić swoje zalety, gorzej jest, kiedy mamy przyznać się do naszych wad. Aby uzyskać pełny obraz naszej osobowości można przeprowadzić analizę naszych mocnych i i słabych stron
S – strengths (mocne strony) W – weaknesses (słabe strony) O – opportunities (szanse) T – threats (zagrożenia) Analiza SOWT pozwala nakreślić dziedziny, w których dana osoba powinna się rozwijać, aby odnieść sukces.
S – mocne strony moje zalety rzeczy w których jestem dobry coś co stanowi o mojej przewadze nad innymi atuty W – słabe strony moje wady w czym jestem słaby czego nie umiem ograniczenia bariery
O – szanse jakie czynniki zewnętrzne pomogłyby mi poprawić się co mogę rozwijać jak to wpłynie na moją osobowość T – zagrożenia co będzie pogłębiać moje wady co mi przeszkodzi rozwijać dobre cechy
Polega na określeniu działań, które mają rozwinąć naszą wiedzę, podnieść umiejętności, a w efekcie także poprawić samoocenę i przyczynić się do wzrostu poczucia własnej wartości oraz zyskania uznania innych. Inwestowanie w siebie można podzielić na materialne i niematerialne.
Czy można wycenić wiedzę? Ile warte są Twoje umiejętności ?? Inwestowanie materialne: zakup sprzętu komputerowego zakup telefonu komórkowego dodatkowe szkolenia kursy językowe Inwestowanie niematerialne: edukacja troska o swoje zdrowie rozwijanie zainteresowań nawiązywanie ciekawych kontaktów
Tworząc obraz dalszej edukacji i przyszłej pracy, musisz wziąć pod uwagę strukturę i sytuację gospodarczą Twojego miejsca zamieszkania czy całego regionu. Właściwe rozpoznanie gospodarki oznacza, że wiesz, jakie są : główne dziedziny i branże gospodarki oraz ich perspektywy rozwoju firmy na rynku prognozowanie rozwoju gospodarczego regionu
Jeśli zastanowisz się i będziesz pracował nad sobą na pewno uda Ci się zostać kim pragniesz, czego szczerze Ci życzę !